Neuvola

Mullekin sanottiin suoraan ettei papaa oteta raskausaikana.
Synnytyksen jälkeen sit jälkitarkastuksessa otetaan/sen jälkeen.
Aika jännä et jossain taas otetaan raskausaikana.

Noku tästä mäkin oon kuullut, että osalle sanotaan ettei raskaana oteta. Ja mulla siis otettiin esikoisen kanssa vaikka ei oo mitään epäilyjä mistään ja edellisestä papasta oli alle 2v. Ja synnytyksen jälkitarkastuksessa sitä ei otettu. Outoa

Tuntuu olevan lääkäri/kuntakohtasta se, että otetaanko raskausaikana tai edes jälkitarkastuksessa. Meillä ei oteta kummassakaan vaan suositus on ottaa vasta sit kun kierrotkin on käynnistyny. Silti papa-seulonnan ohjeissa sanotaan, että raskaus ei ole näytteenoton este. Mulla ois ollu toi seulontapapa kesäkuussa, mutta peruin ja laitoin syyksi "muu syy" ,kun raskaus eikä imetyskään kelvannu syyksi.

Meillä kuuluis ottaa 6kk synnytyksen jälkeen. Mut eipä neuvolassa asiasta maininnu. Kävin 4kk synnytyksen jälkeen yks.gynellä muilla asioilla niin laitto lähetteen. En vaan sitte ikinä sinne kerenny ja nyt en kyllä antais kenenkää turhaa kohdunsuuta ronkkia.

Jos kohdunsuu on muuten kiinteä ja kiinni niin 2cm pituuden takia ei tarvitse olla vielä huolissaan. Mutta aina parempi olisi jos lääkäri suullisesti selittäisi mikä on tilanne niin ei jäisi epäselvyyksiä.

Itelläni otettiin papa nyt vuodenvaihteessa jälkitarkastuksessa, koska edellisessä raskaudessa oli emätintulehduskierre ja papilloomaviruskin iski ensimmäistä kertaa elämässäni joka tutkittiin, todettiin hyvälaatuiseksi eikä estettä alatiesynnytykselle ollut ja lääkkeen sain vasta synnytyksen jälkeen. Toivon todella ettei tarvitse samaa rumbaa käydä taas läpi.

Joka raskaudessa ollut omat ongelmansa: 1. raskaudessa raskausmyrkytysoireet, 2. raskaudessa hiivatulehdukset ja 3. raskaudessa virukset, emätintulehdukset, mieli matalalla ja hepatoosiepäily joka onneksi osoittautui vain joksikin hormonien aiheuttamaksi kutinaksi.
Ja nyt alkuraskaudessa oksensin itseni sairaalaan. Onkohan olemassa enää mitään vaivoja mitä voisin tässä raskaudessa vielä potea, niin saisi kattavan listan kokemuksista. :D

Mulla on papa otettu esikoisen raskaudessa ja seuraavassa myös, pari edellistä on mennyt samalla papalla ja nyt ennen tätä raskautta sattukin olemaan seulonta niin ei tarvinu, muuten oisivat ottaneet.
Rajana on kai pitäneet että jos on yli 2 vuotta edellisestä papasta niin ottavat.

Neuvola:

26.7. / Ayla85 / neuvolalääkäri
26.7. / Nuukis / 3. neuvolakäynti
27.7./ Saniais / neuvolalääkäri
27.7. / Cho / neuvolalääkäri

1.8. / Sinikka / 3. neuvolakäynti (th laaja tarkastus)
1.8. / meritähti / 2. neuvolakäynti
2.8. / Tirlis / 3. Neuvolakäynti
2.8 / Lauraaaaaa1985 /3. Neuvolakäynti
7.8. / Kardulla/3.Neuvolakäynti
8.8./ Saniais/ 3. neuvolakäynti
8.8. / ellikki85/3. neuvolakäynti
9.8. / JuustoNaksu/ 6. neuvolakäynti
10.8. / anskulaine / 3. Neuvolakäynti
15.8./ Rita29 / 3. Neuvolakäynti
28.8 / Diann / 3. Neuvolakäynti

26.7./ Saniais / rakenneultra
28.7. / Jenska / rakenneultra
31.7. / Kruuna / rakenneultra
31.7. / NeitiB / rakenneultra
31.7. / äityli85 / rakenneultra
31.7. /tumelo / rakenneultra ja lääkäri
1.8. / Rita29 / rakenneultra
1.8. / JuustoNaksu / rakenneultra + lääkäri
3.8. / Berrynen / rakenneultra
3.8. / Nuukis / rakenneultra
7.8./ Pötkylä90/rakenneultra
7.8. / Ayla85 / rakenneultra
14.8. / Aashiqui / rakenneultra
14.8. / Lauraaaaaa1985/ rakenneultra
15.8. / Cho / rakenneultra
18.8. / Diann / rakenneultra

Pahoittelut, minen oo jaksanu enää neuvolakäyntejä tänne kirjata, jotenkin ovat niin turhia ja kun ne käynnit kun nyt kuitenkin loppuraskadesta lisääntyy niin oon onnellinen kunhan ite pysyn kärryillä. :D

Mua edelleen mietityttää miten muilla on useemmin neuvola ku mulla:grin
Tähän mennes ollu 1 neuvolakäynti + 1 neuvolalääkäri ja nyt on rv 21+4!
Viikon päästä on toinen neuvola ja saan kelapaperit.
Toisaalta ei sillee haittaa ettei käyntejä oo ollukaa erityisemmin. Ei mikää huoleta ja toista lasta odotan.

Toisaalta ei sillee haittaa ettei käyntejä oo ollukaa erityisemmin. Ei mikää huoleta ja toista lasta odotan.

Mäkään en oo käyny kun 2 kertaa (nyt rv19+0). Mulla olis ollu tän kk 20.pvä mut soitin ja peruin sen. Tuntuu turhalle mennä yleislääkärin tutkittavaksi kun 8.8 oleva ru: ssa on mukana synnytyslääkäri radin takia. Eli mun seuraava 3 neuvolakäynti onki jo kelakäynti. :)

Neuvolat pitäisi olla 6vk välein.
Oon kuullut että jossakin paikoissa nt sekä rakenneultra menee ns. Neuvolakäyntinä joten lykkäävät neuvolaa sen livulla eteenpäin koska niissä tutkitaan että kaikki on ok.

En minäkään ole tänne listannut mitään käyntejä, kerron sitten kuulumisia kun olen käynyt.
Mulla takana nyt 2 neuvolakäyntiä, lääkärillä en oo käynnyt. Sekä se NT-ultra takana, ens viikolla rakenneultra. Kahden viikon päästä uudestaan neuvola. Viikkoja nyt 19+5

En itekään ole ottanut osaa tänne listaan. Merkkaan omaan kalenteriin kaikki että muistan yleensäkin olla oikeissa paikoissa oikeana päivänä. :D
Tietääkseni esikkoa tai tuplia odottavilla ja riskiraskauksissa on käynnit useammin. Itelläni ollut yksi neuvola+lekurinla tähän mennessä ja seuraava on joskus 21+ jälkeen jolloin saa paperit Kelaa varten. Että sinänsä ihan hyvä ettei ny kaiken aikaa tarvi vielä ravata neuvolassa punnittavana. :)

Mulla on käyntejä aika tiheästi, seuraava on kuudes ja rakenneultra on jo viides ultra :happy:
Yhdenlainen riskiraskaus niin seurailevat ja mua ei haittaa kyllä pätkääkään kun oon ollu plussasta asti hermoraunio (nyt 20+3)

Ehkä vähän alkaa helpottaan ahdistus, mutta neuvolat/seurannat tulee oleen varmaan loppuun asti aika tiheästi eikä tosiaan haittaa :happy:

Näköjään siis aika paljon eroja näissä, et kuinka useasti on käyntejä.
Ainoo mikä mietityttää on hemoglobiini, oliskohan tipahtanu vähän kun tuntuu niin väsyneeltä.
Sydänäänet ja liikkeet tuntunu jo niin kauan etten niistäkään stressaile. Kiva viettää kesää kun ei oo neuvola-aikoja sotkemassa suunnitelmia:grin
Ehkä mäkin ehdin ravata neuvolassa kyllästymiseen saakka!

Mullakin on ollut vaan kaks. Eli neuvolakäynti ja neuvolalääkäri. Tietty se ultra lisänä. En kaipais yhtään enempää kyllä!! Saa esikoisenkin puolesta siellä juosta. Ja meilläpäin on avoimia neuvoloita, joten virtsa-, verenpaine- ja sydänäänet voi käydä kuuntelemassa milloin huvittaa. En oo kokenut mitään tarvetta kyllä tässä.

Mulla kans 1 norminvla ja 1 lkrinvla käynti plus ultra...seuraavax on rakenne ultra ja sen jälkeen kela nvla...mä kans en ees haluis rampata siä yhtää enempää ku on "pakko"... :)

Mulla ollut myös 2 neuvolaa, viikoilla 8 ja 15. Lääkäriä en tosin ole tavannut. Ensi kuussa sitten se Kela-kerta... Onkohan noin vkolla 23.

Neuvolalääkäri oli tänään, kaikki ok. Vauvan sykkeitä mitatessa se karkaili alta, mutta löytyi kuitenkin ja taajuus oli 150-160.
Taapero oli lekurin ajan neuvolantätien hellässä huomassa :D oli lähtiessä vielä eri huoneessa kuin mihin jätin hoitoon.

Neuvola:

26.7. / Nuukis / 3. neuvolakäynti

2.8. / Lauraaaaaa1985 /3. Neuvolakäynti
28.8. / Diann / 3. Neuvolakäynti
29.8. / Ayla85 / 3. neuvolakäynti

Neuvola:

2.8. / Lauraaaaaa1985 /3. Neuvolakäynti
22.8. / Nuukis / 4. Neuvolakäynti
28.8. / Diann / 3. Neuvolakäynti
29.8. / Ayla85 / 3. neuvolakäynti

---
Kolmas käynti tänään takana, nopea ja rento reissu, mieskin lomallaan ehti mukaan. Kaikki hyvin, vatsa kasvaa keskikäyrillä, sykkeet kuului hyvin ja vähän siellä monoteltiin anturia vasten myös :happy:

Verenpaineet 113/75, vaikka täti jututti koko mittauksen ajan, eli ei ainakaan koholla. Ja hemppa tipahtanut taas melkein 10 pykälää, nyt 106, että väsymykset ja lievät heikotukset selittyy kyllä näillä. Mutta ei syytä huoleen. Painoa tullut nyt koko raskausaikana n. 3kg, ei tullut moitteita siitäkään, vaikka itteä hiukan toki ahdistaa, kun ylimääräistä jo ennestään... Ja tänään siis 19+2.

Takaisin