Neuvola

Oli pieni kylä ja seuraava neuvola olisi ollut 30 km päässä. Ajattelin, että ei ne muut välttämättä ole yhtään sen parempia. Ja kun tutuilla oli tuosta samasta tädistä hyviä kokemuksia. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos meiningillä mentiin.
Ainiin ja kylllähän tuo täti sanoi mun lääkityksestäkin (thyroxin), että pitäisi annostusta laskea, että tsh nousee. Siinä vaiheessa usko loppui kokonaan sen ammattitaitoon. Nostin itse annostusta ja seuraavassa neuvolalääkärissä sanoin miten oli käsketty toimimaan. Lääkäri vähän kauhisteli.
Onneksi muutettiin vuoden jälkeen ja tilalle tuli uuden pitäjän kolme hyvää terveydenhoitajaa. Toisen lapsen kohdalla oli todella ammattitaitoista porukkaa ja osasivat laittaa mut mahan pienuuden takia sairaalalle käymään. Siellä sitten selvisi, että vauva kasvaa puolta pienempänä. Ei mulla esikoisenkaan kohdalla mitään isoa mahaa ollut. Melkein pystyi loppuun asti hupparilla peittämään, eikä ollenkaan välitetty, että sf mitta on käyrien alapuolella. Onneksi ei silloin ollut mitään vikaa.. tokan kohdalla jos oltais oltu samalla neuvolatädillä niin olisi jäänyt kyllä kaikki pienikasvuiauudet ym huomaamatta..

Mulla oli tänään neuvolalääkäri. Oli eri neuvolassa kuin missä normaalisti käyn kesän takia. Kaikki oli hyvin paitsi tuli niin kiire lähtö tuonne että en kerennyt mittaamaan painoa ja verenpainetta ollenkaan ennen aikaani. Pissanäytteen kerkesin hätäseen käydä antamassa.

Painoa ei nyt otettu ollenkaan tällä käynnillä. Ihan ok, kun mä stressaan sen kanssa muutenkin. Mä en jotenkin kestä ollenkaan karsella sitä kun paino nousee, vaikka vauvaahan se on varten ja tulevaa imetystä. Oon vaan ollut niin hoikka ennen tätä raskautta, että tää painojuttu on mulle jotenkin todella vaikeaa. Kahessa raskaudessa oon molemmissa kerännyt sellaiset 20kg han tuosta vaan. Toki oon kyllä nopsaan päässyt niistä myös eroon. Mun keho vaan on tällänen, että raskauksissa kerää painoa tekisit mitä tahansa.

Sisätutkimusta ei tehnyt ollenkaan, kun ei katsonut tarpeelliseksi. Kyseli vain onko ollut mitään vuotoja. Sydänäänet kuunneltiin ja aika nopea käynti kaikenkaikkiaan. Seuraavaksi onkin sitten rakenneultra 25.7 ja seuraavassa neuvolassa elokuun alussa saa kelanpaperit, jee.

Antaako ne neuvolasta kaikki ne raskaustodistukset ja muut paperit pyytämättä vai pitääkö muistaa ite kysyä ne?

Itelläni oli tänään toinen neuvola (viikot 15+0). Kaikki oli ok. Sydänäänetkin saatiin kuuluville. Painoa oli tullut puoli kiloa lisää (viikonlopun juhlista tuntuu olevan vielä turvotusta kun tuntui että kaikenaikaa oli joku ruoka/kahvittelu), toki lähtöpainoa en ihan saavuttanut vielä. Muutama sata grammaa matkaa. Turha silti hihkua tässä vaiheessa, koska puolenvälin jälkeen kerään taatusti vähintään sen 20kg ekstraa niinkuin aina..

Sokerirasituksessa arvot oli ok, myöhemmillä viikoilla taas uusinta. Jee... Verenpainekin yhtä alhainen kuin ennenkin ja hemppa oli laskenut jotain 20 pykälää vaikka olikin vielä normaalin rajoissa. Sanoin ottavani rautalisää sitten kun olo alkaa tuntua voimattomalta.

Tänään oli neuvola myös minulla ja suht matalat verenpaineet. Vaikka siis olin juossut suoraan portaat ylös ja heti mittaamaan. Niin 106/67. Hemoglobiinia ei muuten mitattu, täytyy kysyä ens kerralla.
Kätevää tuo kun on sama Th itsellä ja esikoisella. Saa ajat varattua suoraan ja hän on kartalla meidän tilanteesta :).
En jaksa tänne päivitellä niitä aikoja noihin listoihin erikseen. Hyvä jos muistaa niihin ees mennä :D T. Vuoden äiti

Edit;
Ja myöskin nuo "poks"- viikkojen vaihtumiset menee multa ihan ohi ja en niitäkään erikseen sillee seuraile. Varmaan taas ainoana lajiani kun näin laiskasti :D

Rusina, ite kans pakko laittaa kalenteriin ylös neuvolat sun muut että ylipäätään muistaa mennä. :D En itekään ole millään listoilla kun päivämäärät unohtuu samantien enkä jaksa plärätä neuvolakorttia ja ajanvarauskorttia sen kummemmin.

Eiks teille tuu puhelimeen muistutusta tekstiviestitse ajanvarauksesta? Meille tulee täällä missä mä asun. :)

Tulee, mutta ei aina. Siis voi olla katkoksia. Ja toisaalta; jos en muista enää puolenpäivän jälkeen neuvola-aikaa, joka on saman päivän iltapäivällä ja olemme miehen kanssa siitä aamulla viestitelleet niin...... :D

Mulla on kaikki menot seinäkalenterissa ja puhelimessa vielä edellis iltana muistutus. Pää niin laho et unohtaisin muuten :D

Mulla oli joskus tapana kans kirjottaa ihan kaikki kalenteriin ja taskukalenteriin, puhelimen kalenteria en oo ikinä oppinu käyttämään. Mut nykyään tulee liianki harvoin laitettua kalenterii mitään ylös, paitsi jos puhelimessa varaan johonkin ajan niin sen merkkaan samalla puhelun aikana jo suoraan seinäkalenteriin ku muuten unohtuis. Meil on kans toi et neuvola ja hammaslääkäriajat tulee 2vrk ennen muistutuksena puhelimeen, mut esim. labra-ajat ei tule eikä esim. äippäpolin ajat.

Meillä on iso perhekalenteri jossa menot pysyy hyvin esillä :grin mies yleensä enemmän kärryillä kun minä!
Mä en ikinä kuitenkaa unohtais mitään aikoja, joku sisäinen kalenteri mulla kuitenki on näköjään:p

Mä oon listannut neuvola- ja lääkäriajat jääkaapin oveen, et mieskin muistais xD viime lääkärikäynnistä hän kysyi multa 6 kertaa et milloinkas se nyt olikaan, hhaha.

Mut mulle ei tule mtn tekstarimuistutuksia, mulla merkattiin äippäkorttiin ajat ja itse vielä lisäsin omaan kalenteriin.

Mulle ei kanssa tule muistutuksia mistään. Pitääkin muuten kirjoittaa seuraava neuvola-aika kalenteriin, muuten unohtuu...

Neuvolalääkäri oli tänään, ja kaikki hyvin:happy: Matkustajan sydämenäänet saatiin heti kuuluviin ja siellä se jyskytti selvästi:Heartred
Kesälomien takia kävin eri neuvolassa mitä yleensä, ja riemastuin jo ku neuvolan nainen sanoi,että näen matkustajan kun siellä paikassa oli lääkärin vastaanotolla ultraäänilaite. Sitten kun lääkärille menin, tehtiin sisätutkimus,sydämenäänten kuuntelu yms kaikki nopeasti,olin huoneessa vain 10-15min. Ilmeisesti ei ultralla katsottu,koska ajat olivat puolituntia myöhässä.. Noh,mutta parin viikon päästä näen taas matkustajan,kun on rakenneultra :)

Neuvolalääkärissä kävästy ja kaikki ok. :)
Sydänääniä sai jonkun aikaa kuulostella kun oli vauvalla niin kova meno päällä, siellä kovasti potkittiin ja heitettiin voltteja :D
Rakenneultra 28.7, en malta odottaa ! :)

Kävin radineuvolassa ja kuunneltiin samalla sydänääniä mun pyynnöstä. Siellä pieni jumpsutteli menemään ja monotti anturiakin muutaman kerran <3

Neuvola:

13.7. / Aashiqui / neuvolalääkäri
14.7. / air4M / 2. Käynti
15.7. Tumelo /3. Käynti
18.7. / Äityli85 / 3. Käynti
18.7. / Rita29 / 2. neuvolakäynti
20.7. / ellikki85 / neuvolalääkäri
21.7. / Diann / 2. neuvolakäynti
24.7. / MayDay
26.7. / Ayla85 / neuvolalääkäri
26.7. / Nuukis / 3. neuvolakäynti
27.7./ Saniais / neuvolalääkäri
27.7. / Cho / neuvolalääkäri

1.8. / Sinikka / 3. neuvolakäynti (th laaja tarkastus)
1.8. / meritähti / 2. neuvolakäynti
2.8. / Tirlis / 3. Neuvolakäynti
7.8. / Kardulla/3.Neuvolakäynti
8.8./ Saniais/ 3. neuvolakäynti
8.8. / ellikki85/3. neuvolakäynti
10.8. / anskulaine / 3. Neuvolakäynti

Ultra:

13.7. / pookkana / rakenneultra
14.7. / meritähti / rakenneultra
17.7. / MomToBe2 / rakenneultra
17.7. / Leppälintu / rakenneultra
17.7. / Maikkis_ / rakenneultra
17.7. / Kuutio / rakenneultra
17.7. / Helmi81 / rakenneultra
19.7. / Sinikka /rakenneultra
19.7. / Tirlis / rakenneultra
20.7. / mam1 / rakenneultra
21.7./ ellikki85/rakenneultra
24.7. / Kardulla / rakenneultra
26.7./ Saniais / rakenneultra
28.7. / Jenska / rakenneultra
31.7. / Kruuna / rakenneultra
31.7. / NeitiB / rakenneultra
31.7. / äityli85 / rakenneultra
31.7. /tumelo / rakenneultra ja lääkäri
1.8. / Rita29 / rakenneultra
3.8. / Berrynen / rakenneultra
3.8. / Nuukis / rakenneultra
7.8./ Pötkylä90/rakenneultra
7.8. / Ayla85 / rakenneultra
14.8. / Aashiqui / rakenneultra
15.8. / Cho / rakenneultra
21.8. / Diann / rakenneultra

Tasan viikon päästä neuvola ja pääsenkin "omalle" tätille joka ollut kolmessa edellisessä raskaudessa ja keskenmenossa tukena ja turvana. Tämä raskaus on sisältänyt jo neljä neuvolakäyntiä ja ensimmäisellä kolmella kerralla oli täti jonka kanssa kemiat ei kohdannut yhtään! Oli vissiin itsekin huomannut kun edellinen aika oli mitään puhumatta laitettu eri henkilölle... Hän sitten minun toiveesta laittoi tälle luottotätille joka 100% varmasti ymmärtää tämän minun paniikin ja hermoilun :happy:

Nyt vielä viikko jännätään ja sitten toivottavasti kuulen sydänäänet ja voin huokaista ainakin rakenneultraan asti :dead:

Takaisin