Neuvola

Kirje? Lappuja? Kylläpä täällä pk-seudulla ollaan aikaa edellä kun kaikki on sähköistä :D

Joo, viimeksikin tuli ihan aimo nippu kaikenlaista. Ja päällimmäisenä onnittelut ja "kutsu" neuvolaan, jossa puhelimitse sovittu eka aika :)

• Tykkään
Reaktiot: TK
Neuvola:
25.4./ Sydänkäpynen
26.4. / TK
26.4. / Ellikki85
27.4. / Tirlis
27.4. / pookkana
27.4. / Yllätysäiskä
27.4. / [MayDay] (neuv.lääkäri)
28.4. / Kuutio
28.4. / äityli85
28.4. / Maikkis_
2.5. / Suuz
2.5. / Moona
3.5./ Saniais
4.5. / Hurrikaani
4.5. / Mriiah
4.5. / Pulla2017
4.5. / kriba
4.5. / iskallt
4.5./ Milottiina
8.5. / Selzzi
10.5. / air4M
16.5. / rubiini
16.5. / Karoliinaaaa90
17.5./ Suski.81
22.5. / [MayDay]
22.5 / Diann
26.5 / Meritähti / neuvolalääkäri

Ultra:
24.4. / rubiini
24.4 / Cottondreams
25.4. / Eevinen
27.4 / Pulla2017
29.4. / kriba
2.5. / iskallt
17.5 / Diann
23.5 / Meritähti / nt-ultra

Meillä pitää itse printata ennen ekaa neuvolaa esitietolomakkeet ja täyttää. Nää käytännöt riippuu niin paikkakunnittain :) Viime raskaudessa olin kahdessa eri kunnan neuvolassa kun muutettiin kesken raskauden. Tuli suorastaan kulttuurishokki kun olin jo niin tottunut edellisen neuvolan käytäntöihin vaikka eka raskaus olikin :p Esim tämän kunnan neuvolassa pitää itse käydä tekemässä pissatestit ennen neuvola-aikaa ja edellisessä neuvolassa ne tehtiin punnitusten yhteydessä ja terkka teki ne, minä vaan pissasin purkkiin. :shy:

Onkohan nykyään joku ohjeistus henkilökunnalla kysyä että onko toivottu raskaus? Viime keskenmenon ja tän raskauden aikana olen törmännyt tuohon. Kaveri oli säikähtänyt kun sitä oli kysytty ensimmäisenä kun neuvola aikaa varasi. Useamman lapsen kanssa se kuulostaa niin tökeröltä, että ootko nyt tosissas. Kaikkien kyselyiden jälkeen tuli kyllä onnittelutkin.

Neuvola laput pitäisi sieltä Kanta palvelussa jaksaa käydä täyttelee. BMI mulla onneks laskenut marraskuun jälkeen niin ettei varmaan sokerirasitukseen passiteta. Sukurasitetta kyllä löytyy mutta ei normaalipainoisilla. Radi ruokavalio on kyllä hyvä pitää ettei sokerit pääse heittelee ja kehity raskausdiabetesta.

Risunen, onpa matala lähtötaso hemoglobiinissa! Onks sulla normaalistikin matala? :)
Toivottavasti ultrassa kaikki hienosti! Tuu kertoo sit kuulumiset ;)

Mulla on tehty mahalaukun ohitusleikkaus, josta johtuen vitamiinit ei imeydy kunnolla. Vuosi sitten labroissa ollut jo Hb alhaiset, mutta ruokavaliolla koitettu korjata tilannetta. Mutta nyt raskauden aikana luulen että joutuu lisärautoja alkaa vetelemään.
Ja ultrakuulumiset päivitinkin jo eilen tuonne ultra-ketjuun :smug:

Multa kysyttiin molemmista raskauksista oliko toivottu asia :grin musta vähän tökeröä. Ja ekassa neuvolasa kun itkin ku kuului sydänäänet, niin kysy onko onnenkyyneleitä :p

Voi harmi! Voimia Alina16 ja tsemppiä uuteen yritykseen, kun sen aika on!

Onkohan nykyään joku ohjeistus henkilökunnalla kysyä että onko toivottu raskaus? Viime keskenmenon ja tän raskauden aikana olen törmännyt tuohon. Kaveri oli säikähtänyt kun sitä oli kysytty ensimmäisenä kun neuvola aikaa varasi. Useamman lapsen kanssa se kuulostaa niin tökeröltä, että ootko nyt tosissas. Kaikkien kyselyiden jälkeen tuli kyllä onnittelutkin.

Käsittääkseni monet eivät osaa soittaa kuin neuvolaan, koska raskauden sattuessa yleensä ohjataan soittamaan neuvolaan. Sieltä pystytään ohjaamaan aborttineuvolaan (jos sellainen on paikkakunnalla) tai muuhun vastaavaan instanssiin, jos raskaus ei ole toivottu vahingon sattuessa. Ja saattaahan olla, että monilapsisessa perheessä ei raskaus välttämättä ole ollut suunniteltu juttu eikä mieluinen yllätys, kun on päätetty jo lapsiluvun olevan täynnä. Ilmeisesti sen vuoksi kysytään raskaudesta onko toivottu, että osataan ohjata oikeaan paikkaan. Tämä on ihan mutu, mutta näin ajattelisin rationaalisesti.

Muistan kun soitin esikoisesta ja multa kysyttiin että milloin ehkäisy on jätetty pois ja sanoin että ei ole. Meni neuvolatädiltä ihan pasmat sekaisin ja kysyi äkkiä että onhan raskaus toivottu kumminkin :rolleyes: Tästä tokasta kysyi myös, mutta tosi nätisti ja varovasti :)

Tänään oli eka neuvola. Käytiin samoja juttuja läpi kun viimeksikin. Mittauksina paino, hemoglobiini ja verenpaine. Sovittiin terkan kanssa, että ilmoitan hälle kun oon käynyt 8.5. kontrolliultrassa viikot (jotka sillon selviää) ja hän tekee sen jälkeen nt- ja rakenneultraan lähetteet. Pissapurkit sain mukaan ja ohjeet milloin labrat.

Huomenna eka neuvola :) Tänään pitää tulostaa esitietolomakkeet ja etsiä esikoisen ajan äitiyskortti.

Mua harmittaa etten löytäny edellistä äitiyskorttia:banghead: muutettiin alkuvuodesta ni varmaa jossai hyvässä jemmassa! Haluun löytää sen ni voi vertailla :)

Mulla se on tallessa, mutta jossain miehen pakkaamana muuttolaatikossa :grin Sitä sitten availemaan laatikoita ja etsimään :rolleyes:

Neuvola:
25.4./ Sydänkäpynen
26.4. / TK
26.4. / Ellikki85
27.4. / Tirlis
27.4. / pookkana
27.4. / Yllätysäiskä
27.4. / [MayDay] (neuv.lääkäri)
28.4. / Kuutio
28.4. / äityli85
28.4. / Maikkis_
2.5. / Suuz
2.5. / Moona
3.5./ Saniais
4.5. / Hurrikaani
4.5. / Mriiah
4.5. / Pulla2017
4.5. / kriba
4.5. / iskallt
4.5./ Milottiina
8.5. / Selzzi
16.5. / air4M
16.5. / rubiini
16.5. / Karoliinaaaa90
17.5./ Suski.81
22.5. / [MayDay]
22.5 / Diann
23.5. / Aashiqui
26.5 / Meritähti / neuvolalääkäri

Ultra:
24.4. / rubiini
24.4 / Cottondreams
25.4. / Eevinen
27.4 / Pulla2017
29.4. / kriba
2.5. / iskallt
17.5 / Diann
23.5 / Meritähti / nt-ultra

Neuvolassa käyty, 90 mins well spent. Paljon puhetta, ilman sen tähteellisempää asiaa. En pidä tämmöisistä. Läjä aikoja, sokerirasituksesta seuraavaan neuvolaan joka vasta 8.6. Sitten odotellaan ultra-aikoja saapuvaksi :)

Mulla on neuvola vasta 29.5. Oltais saatu aika edelliselle viikolle, mutta ollaan silloin lomalla ulkomailla.
Vähän vielä mietityttää pitäisikö varata varhaisultra. Toisaalta en haluais maksaa siitä, mutta sitten taas ahdistaa että pitäis vielä 1,5 kk odotella että tietää onko siellä ketään.

Takaisin