Neuvola

Eka neuvolakäynti ohi! Mulla meni yli tunti tossa käynnissä, vähän innostuttiin juttelee :grin
Kunnon kyselykäynti oli (sairaudet, edelliset raskaudet, synnytykset, perhesuhteet...)
Sokerirasitukseen pitää varata aika, hyi.
Verenpaine ok, hemoglobiini 130 mikä on jo vähä alhaisempi mitä yleensä... varmaa rautaa saan popsia taas myöhemmin.

Seuraava neuvolakäynti on neuvolalääkärillä rv 15 kieppeillä.
Neuvolakäynti on vasta rv 22.
Tälleen kakkosta odottavalla! Aika harvoin tarttee neuvolassa käydä.
Toki avoneuvolassa voi käydä sydänääniä kuuntelee ja juttelee huolista :)
Miksi joudut sokerirasitukseen? :o
Oliko vielä mtn labroja vai onko ne tulossa? Meinaan verikokeita..?

Rita, sokerirasitukseen joudun koska suvussa on muutamilla 2.tyypin diabetes ja mulla on ylipainoa. Ikääkin yli 25v jo, nää on joillain paikkakunnilla kriteereinä.
Edellisessä raskaudessa kävin myös kaksi kertaa sokerirasituksessa.

Labroja ei otettu vielä, sain lähetteet labraan. Meiän paikkakunnalla ainakin halutaan et rv 10+0- 10+6 käy labroissa.

Tääl kaikki yli 25-v joutuu automaattisesti sokerirasitukseen :( viimeks se oli ihan kauheeta ja nyt inhoon/kammoon sitä jo etukäteen. Tuli niin huono olo siitä juomasta, yök!

Huomenna olis aika neuvolaan ensikäynnille, mutta tänään alkoi vuoto, joten eiköhän se taas mennyt kesken just ennen neuvolaa :sorry: Täytynee taas soittaa ja perua aika.

Mä olen alle 25v, painoindeksi 19 eli normaalipaino eikä ole juurikaan sukurasitetta, mutta silti halusivat myöhemmillä viikoilla sokerirasitukseen (jossa oli loistavat arvot). Nyt aattelin kieltäytyä sen aikaa kun on tätä pahoivointia. Kun se koe pitää tehdä uudelleen jos oksentaa kesken :rolleyes: Ei ole kumminkaan ''pakollinen'' mutta paljon suositeltu että mahdollinen radi huomataan ajoissa. :)

Tänään käyty ensimmäisessä neuvolassa. Laskettuaika muuttui eriksi kuin mitä aiemmin katsottiin, eli oisikin 29.11.2017 eikä 1.12.2017. :woot: Ja ultrassahan se tarkentuu sitten vielä uudelleen. Eli mennään nyt sit ton viimeisimmän mukaan viikoilla 8+0 ! :Heartred

Tänään täyteltiin papereita, mitattiin verenpaine ja paino ja tunnusteltiin onko kohtu kasvanut. Hoitaja paineli siis alavatsasta, kun mainitsin, että voisiko olla jo pidemmälläkin tämä raskaus, mutta kohtua ei tuntunut, kuten näillä viikoilla ei pitäisikään. Sain lähetteet veri- ja virtsakokeeseen ja niissä käyn jo viikon päästä. Jotkut on ohjattu käymään siis viikolla 10 vai? Lisäksi puhuttiin seulonnoista ja lähetteestä 12vko ultraan. Iiks, siihen on enää 4vko aikaa! En oo vielä varma kävisinkö varhaisultrassa. Sitä pitää mietiskellä vielä. :rolleyes:

Sain äitiyskortin ja keskusteltiin raskaudesta. Oli mukava käynti ja mukava ihminen siellä! :happy:

Eka neuvola takana. On kyllä vähän sekavat fiilikset kun neuvolan laskujen mukaan oon jo viikolla 8+6. Omien laskujen mukaan 5+0. Laskettu 28pvä kierron mukaan vaikka oma on 34pvää. Jännä mennä ar-ultraan 3.5 niin selviää todelliset viikot. :)

Mulla huomenna eka neuvola. Voi kumpa sydänääniä kuunneltais :shy: no ainakin saan toivottavasti ajan nt-ultraan ja toivottavasti ei kovin montaa viikkoa tarvis odottaa että näkee onko masussa ketään :nailbiting: on tää jännää taas :Heartpink joudun tosin varmaan ottaakkin pojan mukaan, vaikka ajattelin että ekaan neuvolaan menen yksin.

Enska, miten voi noin iso ero olla? Onhan toi jo aikamoinen heitto, jos miettii kaikkia labrakokeita ja nt-ultraa, joissa raskausviikoilla on merkitys!
Mulla neuvola oli laskenu muistaakseni 6pv pidemmälle mitä mä, mut muutettiin se vastaamaan mun tietoa + varhaisultran tulosta. Näin ollen meen ottaa labrat + nt-ultran sen perusteella.

Rosamamma, ihme jos kuunnellaan sydänääniä. Mulle ainakin sanottiin ettei ekassa neuvolassa edes yritetä.

Enska, miten voi noin iso ero olla? Onhan toi jo aikamoinen heitto, jos miettii kaikkia labrakokeita ja nt-ultraa, joissa raskausviikoilla on merkitys!
Mulla neuvola oli laskenu muistaakseni 6pv pidemmälle mitä mä, mut muutettiin se vastaamaan mun tietoa + varhaisultran tulosta. Näin ollen meen ottaa labrat + nt-ultran sen perusteella.

Rosamamma, ihme jos kuunnellaan sydänääniä. Mulle ainakin sanottiin ettei ekassa neuvolassa edes yritetä.

Mulla oli kk 17.2 & 10.3 alko niukka vuoto jonka jälkee tein neg testin. Eli todennäkösesti vastaa 5+0. Vähä omituinen ku edellisessä ei ollu tälläsiä. No näkee sitte 3.5 että missä mennää. :)

Mulla alle kahden viikon päästä eka neuvola, sillon oli viikkoja 7+jotain.. Aattelin että menisin yksin mutta täytyy ottaa esikko mukaan ellen keksi jotain hyvää veruketta miks tarviin hoitoapua.. Kyllä apujoukkoja olis kovasti auttamassa jos vaan pyydän. En haluais vielä paljastaa raskautta.

Meritähti90 varmaan riippuu neuvolatätistä. Eihän ne yleensä kuuntele näin alussa. Mun ystävä on samassa neuvolassa ja hältä kuunneltiin jo 8+jotain :rolleyes:

Neuvolassa käyty. Melkein tunti meni ja kaikki mitä katottiin oli ok. Vaikka toista odotan sain uuden ajan jo ennen np-ultraa. Tiedä sitten kuinka harvaan seuraavat käynnit on.. :)

Neuvola:
21.4. / Rosamamma
26.4. / TK
26.4. / Ellikki85
27.4. / Tirlis
27.4. / pookkana
27.4. / Yllätysäiskä
27.4. / [MayDay] (neuv.lääkäri)
28.4. / Kuutio
28.4. / äityli85
28.4. / Maikkis_
2.5. / Suuz
2.5. / Moona
4.5. / Hurrikaani
4.5. / Mriiah
4.5. / Pulla2017
4.5. / kriba
4.5. / iskallt
10.5. / air4M
16.5. / rubiini
16.5. / Karoliinaaaa90
22.5. / [MayDay]

Mulla eka neuvola 10.5., silloin neuvolan laskujen mukaan 7+2. Vähän aikaistettuna aika ilmeisesti, koska tosiaan sokereissa häikkää tai siis tämän päiväisen lääkärikeskustelun jälkeen diabetes, niin päädyn tuonne tayssin seurantaan. Siellä myös sitten ultrataan.

Mulla oli tänään eka neuvola. Kolmas raskaus, joten aika tuttua juttua oli. Kuitenkin tosi mukavaa oli jutella terkan kanssa! Tällä kertaa ei tarvitse mennä sokerirasitukseen kun BMI on alle 25 ja edellisissä raskauksissa ei ole ollut mitään, eikä myöskään lähisuvussa ole rasitetta. Sinänsä aivan sama, ajattelen että kaikki tutkimukset on aina vauvan parhaaksi, mutta tässä elämäntilanteessa on helpompi kun ei tarvitse järkkäillä hoitokuvioita lapsille rasituksen ajaksi.

Mulla on veriryhmä rhd.neg. joten nuo veriseurannat alkaa jälleen ja anti-D rokotuksia tulee taas. Muutoin kaikki hyvin ja seuraava neuvola vasta heinäkuussa. Nt-ultra osuu varmaan toukokuun loppuun. Mun laskettu aika olis 2.12. mutta ilmoitan sen listaan vasta ultran jälkeen.

Eilen oli varhaisultra ja heti näky sydämenlyönnit. Viikot vastas arvioitua eli eilen oli 7+2. :) Harmillisesti oli taas muodostunut munasarjakysta (2012 meni kuolioon koko toinen puoli)

Takaisin