Neuvola

Soittelin tänään neuvola aikaa ja sain 2.8 jollon 8+2.
Sokerirasitukseen jouduin esikoisesta joskus rv 28 kun painoa oli tullut liikaa eikä se mennyt edes sen radin piikkiin :grin
Minä siis silloin 19v perusterve eikä muutoin olisi tarvinnut käydä.
Nyt lukee tiedoissa että mulla kumpikin sokerirasitus varuulta koska esikoinen painoi syntyessää 4,9kg vaikkei ollut radiakaan, seuraava vois pompsahtaa viel isommaks radin kanssa jos pelkästään ilman sitäkin on miltei 5kiloinen :sad001

Neuvola varattu :). Tämän kuun loppuun jo tuli aika, terkan kesäloma aikaisti sen verran. 7+3 siis neuvola ja miekkonen tulee tietysti ekalla kerralla mukaa :).

Milloinkas siihen np-ultraan on aikaisintaan mahdollista päästä? Ei muistu mieleen muuta kuin, että ekassa raskaudessa käytiin ultrassa, kun oli 11+4. Viimeisimmästä en edes muista. Sen verran mietityttää masussa oleva lapsiluku, että ennen töiden aloittamista ois varsin mukava saada se tietää :) Pitää vaikka tarvittaessa kustantaa itse.

Mun neuvolatätiltä tuli aamulla tekstiviesti että oli kuitenkin vielä laittanut lähetteen äippäpolille ultraan niin saadaan varmistettua raskauden kesto!! Jee, mä pääsen ultraan vielä ennen rv10 jotta ehditään seulontoihin vaikka oiskin vähän pidemmällä raskaus, mihin en kyllä usko. Mutta jee, tätä mä olen hiljaa toivonut <3

Mites ootte saaneet kiinni neuvolatätejä näin kesällä? Soittelin äsken ja sain vain jätettyä viestin vastaajaan... :/ Jännittää ihan tarpeeksi toi puhelu, sais nyt hoidettua sen :O Toivoisin että erityisjuttujen takia pääsisin itsekin aiemmin ultraan, mutta saa nähä.

Jee, soitti se takaisin sitten ja sain ultra-ajan neuvolalääkärille 8.8. jolloin on mun laskujen mukaan 8+1 :) Sanoin että haluaisin varmistuksen raskaudesta ajoissa siksi, että voidaan suunnitella perheen tilannetta ajoissa mm. esikoisen neurologin käynnillä, joka on tulossa joskus elokuussa. Kun siinä katsotaan kokonaisuudessaan tilannetta ja käynnit on puolen vuoden välein, seuraava ilmeisesti vasta maaliskuussa. Lisäksi uudelta syntyvältä vauvalta pitää tarkistaa, onko sillä sama sairaus kuin esikoisella, ja siitä mun pitää ottaa yhteyttä yliopistosairaalaan mahdollisimman ajoissa.

Lisäksi sain ekan neuvola-ajan 15.8. jolloin 9+1 omien laskujen mukaan. Se ei ole omalle neuvolatätille vaan nyt kesälomien takia toiselle. Että ei pääse lähiaikoina selvittämään, onko oma täti kiva.

Kerroin sitten ihan oikean menkkojen alkamispäivän kun en viitsinyt huijatakaan, eipä kai tuolla väliä vaikka laskevat eri lailla. Neuvolan/menkkojen mukaan mulla olis vasta 4+0 vaikka plussasin jo viime la. Oikeemmin 4+3. Ymmärtäähän sen tietysti, että haluavat laskea kaikille samalla lailla, koska joku voi sanoa, että tietää oviksen, mutta onkin väärässä...

Meillä neuvolantäti sano, että eka käynti sijottuu yleensä viikoille 8-10, niin varmaan siinä kuudennen viikon tienoilla viimeistään on hyvä varata ekaa neuvolakäyntiä, jotta on vielä vapaita aikoja tuohon 8-10 viikoille.

Mä varasin tänään äitiysneuvolaan ajan samalla kun vauvalle varasin 8kk neuvolan. Sain ajan 26.7., tuolloin viikkoja 7+3.

Mie soittelen huomenna tai maanantaina, riippuu pääsenkö töissä soittamaan. Puhelinaika on vaan tunti ja se on koko ajan varattu, onpa ärsyttävää.

Meillä on keskitetty ajanvaraus ja sain itse tänään soitettua ajan 28.7. Silloin pitäisi olla kai rv8+4. :)

Kävin jo keskiviikkona neuvolassa, eikä mitään uutta esikoisen odotuksesta, paitsi ruokasuosituksissa ollaan kielletty salmiakki ja lakritsit kokonaan. Hemoglobiini oli laskenu jo 119, eli rautaa pitää alkaa taas syömään.. Paino oli noussut 5kg!! :D Tottakai nestettä ja turvotusta enimmäkseen, sillä eihän vajaassa neljässä viikossa viittä kiloa edes ehtisi pysyvästi kerryttämään normaalilla syömisellä, mutta pisti kyllä pyörryttämään lukema vaa'alla. :D

Eka neuvola ei mun mielestä ole mikään odottamisen arvoinen juttu muutenkaan, koska siellä vaan aika rutiininomaisesti kuulustellaan päihteidenkäytöstä ja sairauksista, sekä kysellään mahdollisista seuloista. Seuraavalla kerralla kuunnellaan sitten vasta sydänäänet ja muuta mukavaa, sinne kyllä on melkein kaksi kuukautta aikaa.. Tosin esikoista odottaessa odottikin kaikkea raskauteen liittyvää, myös sitä ekaa neuvolakäyntiä. :D

Uskaltaiskohan jo maanantaina soitella aikaa? :nailbiting: Mitä miun pitää sanoa? :grin Haluisko joku asiasta tietävä kertoo, mitä siellä suunnilleen tehdään/puhutaan? En nimittäin tykkää puhua henk koht asioita ees tutuille, saati tuntemattomille. Pelottaa, et se kysyy jotain, mihin en halua vastata ja menen ihan hämilleni :woot:

Rohkeasti vaan soittamaan!:) Itse sanoin kun soitin että tein plussatestin sillon ja sillon ja pitäisi varata neuvola-aika :) En tiedä tarkoitatko ensimmäistä neuvolakertaa vai yleensäkin niitä kertoja, mutta meidän neuvolassa ensimmäisellä kerralla kyseltiin mm. omasta ja puolison elämäntilanteesta, suhteesta vanhempiin, millainen lapsuus oli yms. riippuu varmasti neuvolastakin mitä siellä kysytään mutta luulisin että he lähinnä kartoittavat sen tilanteen että millainen ihminen/lähtökohdat/elämäntilanteet on kyseessä :)

Ja tietenkin raskausasioista tuli paljon tietoa mutta henkilökohtaisista asioista tuon tyylisiä mitä edelliseen kirjoitin :)

Takaisin