Neuvola

Mullaki oli viime neuvolassa hb 110 ja aloitin rautalääkityksen, noin 20 päivää ollu päällä. Se oli viikolla 16+jotain.Ja ihan mielelläni aloitin,koska siinä menee vähintään se kk ennen ku alkaa tulokset näkyä ja tuntua. Oon ollu kalpea ja väsy selä helpommin hengästyn. Varsinki keskiraskaudessa raudan tarve lisääntyy eli hb laskee herkemmin. Maanantaina neuvola, toivottavasti ei olis enää laskenut ja lähtis pikkuhiljaa nousemaan.

Joo eikä siitä lisäraudasta mitään haittaakaan ole. Mulla kans menny rauta jo rv 11 lähtiin kun alko rajusti laskee. Ja heti kyllä huomaa jos rauta alkaa laskee, kyllä sitä on väsyny ja kalpea ja voimaton olo. Mulla myös päänsärky ilmaantuu sillon.

Ei suositellut vielä lisärautaa otettavaksi kun kuulemma raja on se 110g/l että jos on yli sen ei kannata vielä huolestua. Kerroin että syön niitä Multivitan Mama vitamiineja jossa on se rautalisä ja terkkarista oli ihan ok tähän hetkeen. Jos on kuukauden päästä laskenut edelleen niin sitten kai se on lisärauta aloitettava.

Mulla on ollu ennen raskautta ongelmana liian korkea hemoglobiini niin en hirmuisesti uskalla alkaa lisärautaa popsimaan tuosta noin vain. Suosittelivat vuosia sitten jo käymään luovuttamassa verta että saa veren juoksevammaksi. :hilarious:

Jännä miten tässäkin asiassa ohjeistus eroaa. Mullekin sanottiin että 117 on normaalin raja, ja siinä tuli myös käsky lisäraudalle. Vaan eipä oo mulla kuukaudessa imeytynyt, on laskenut vaan.

Meillä taas sanottiin, että jos laskee alle 110, niin sitten aloitellaan rautalisää.. :)

mulla oli nyt se 110 ja sanoin et joka toinen pv oon rautatabun ottanu(jonku pari vko ajan,en aina) ja käski jatkaa samaa mallia... Maha menee vaa kovalle noista vaik just sit joka toine pv aloin ottaa ettei menis :(

Mulla taas löysentää mahaa, mikä käy kyllä mulle ku masu on ihan jumissa välillä. Pakko kattoo mitä syö ja välillä pakko ottaa duphalacia. :)

Nyt tänään neuvolassa käyty. Hb oli nyt noussut 113, edelleen rauta jatkuu. Sydänäänet kuunneltiin, olivat siinä 147-150 välissä. Seuraava käynti 28.11, silloin täytellään kelan lappusia.:)

Jännä miten tässäkin asiassa ohjeistus eroaa. Mullekin sanottiin että 117 on normaalin raja, ja siinä tuli myös käsky lisäraudalle. Vaan eipä oo mulla kuukaudessa imeytynyt, on laskenut vaan.

Virallinen/valtakunnallinen ohjeistus alaraja raskausajan anemialle on 110g/l. Toki siitä aikaisemmin aloittamisesta nyt tuskin haittaakaan on koska hoitokokeilu raudan kanssa on se 4-6vko jonka aikana pitäs rauta-arvojen alkaa parantua.

Mulla oli hb 112 ja kehotti alottaa raudan syömisen. Seuraavalla kerralla mennäänkin jo uuteen neuvolaan nii saa nähä mitä siellä sanotaan.
Meidän neuvolatäti veikkas sukupuolet just väärin päin, ku meidän pojan sykkeet oli yli 150 ja tytöllä noin 140:)

Tänään oli neuvola, viikot 22+1. Sykeitä oli taasen vaikea kuunnella, kun tyyppi livisti alta pois :D Sf-mitta edelleen sama 21cm kuin viimeksi 6viikkoa sitten, verenpaine ok, hemppa 117(viimeksi 121), painoa oli joku kolmisen kiloa tullut lisää viimekertaiseen aamupainoon. Seurava käynti olisi lääkärineuvola, mutta jouduin jonoon, koska ei ole tarjota koko loppuvuodelle aikoja o.O Käytiin myös harjoittelijan kanssa mielenkiintoisia keskusteluja nykyravitsemuksesta :D

Meil huome aamul tää kelaneuvola. ahdistaa jo nyt kuulla mitä se neuvolatäti taas sanoo mun painosta mikä noussu iha hirveesti ja luulen et noussu myös täs viimisen 5viikon aikana.

Samma här mimk, huomenaamulla kela-neuvola ja aivan arvoitus on mihin lukemiin vaaka taas kipuaa... Noh, saadaanpa ainakin äitiysrahahommelit alulle :) Ajattelin myös sen Pohjolan ilmaisen vauvavakuutuksen laittaa jossain vaiheessa rullaamaan...

Mä painan aina enemmän ku mun kukkakeppi-mies :D Viimeks kyllä tipahti liian innokkaan juoksulenkkeilyn tuloksena paino pari kiloa alle mitä mies painaa, mut korjaantui äkkiä raskautumalla... :D

Neuvolas käyty, paino noussu 580g/viikko. Kaikki muut arvot hyvät, 2 viikon pääst ois sokerirasitus

mäki oon varmaa aina paina painanu enemmän ku mies...nyt tossa laihisprokkiksessa pääsin jo muutama kg päähän et oisin painanut vähemmän ku se...mut se tavotteena sit kesemmällä ku alotetaan uus laihisprokkis...

Mä pidän jotenkin sitä miehen painoo sellasena painona mihin en halua ikinä yltää. Onneks nytkin mies vaan lihoo mun puolesta, jotain sympatiakiloja vissiin keräilee kun mulle taas on tullu painoo vaan 1,5 kiloo tähän mennessä (24+0). :D ihana mies mulla :hilarious:

Mun mies on mua 25 senttiä pidempi, joten painoakin on mua enemmän. Ollaan molemmat normaalipainoisia. 25kiloa sais vielä tulla lisää ennen ku olisin miehen painossa :)

Takaisin