Neuvola

Mulla neuvolalääkäri ens keskiviikkona. Toivottavasti siitä nyt jotain hyötyä olisi, ilmeisesti on aika pikanen ronklaus jne :joyful:
Pitäs kysellä näistä kivuista ja ilmeisistä supistuksista, alkaa pikkusen jo hermoo kiristämään kun joka päivä on kipuja...:grumpy:

Kyllä raskaana kuuluvat riskiryhmään influenssan kannalta, sillä vastustuskyky on heikentynyt, loppuraskaudesta keuhkojen kapasiteetti pienenee, yleiskunto heikompi ym.ja kun vastustuskyky on heikko, tauti tulee pahempana päälle. Vaikka et täyttä suojaa rokotteesta saisikaan, niin tauti tulee lievempänä.
Jokaisen oma asia, mut ite kyl suosittelen rokotteen ottamista nyt raskaana. Ei se siitä tutkittua haittaakaan ole mut hyötyä kyllä!

Vastustuskyvystä voi pitää huolta ihan muutenkin kuin piikkejä ottamalla, mä itse suosittelisin sitä lämpimästi kaikille :)

Mites teillä on noita neuvolalääkäreitä? mulle ei olla vielä edes mainittu semmoisesta, viikkoja tulee huomenna 21+0... En muista mihin aikaan edellisessä raskaudessa oli se ainut lääkärineuvola, joka tosin oli täysin hyödytön. Ei kyllä kovin usein ole noita normaalejakaan neuvoloita.

Mulla on viikolla 28 sairaalassa ultra, joka korvaa tuon neuvolalääkärin. Nyt rv 22+5.

Niin ja onkos muuten painoarvioita enää loppuraskaudessa? mulla kaikissa edellisissä ollut jotain seurattavaa ä-polilla, niin saanut jonkun painoarvion. Toisaalta, eipä sillä arviolla oikeen mtn tee, saattaa heittää reippaastikin :)

Meillä oli ensimmäinen neuvolalääkäri ja ar-ultra n. rv9.

Toinen on ihan loppu raskaudesta, rv36 ja se on se painoarvio juttu. Ainakin oli esikoisen aikaan alku vuodesta. :D

Neuvolalääkärikäynnit on meillä rv10 (mulla tosin oli jo rv7 keskenmenojen vuoksi) ja rv36, jolloin tehdään synnytystapa- ja painoarvio.

Mulla oli eka lääkäri vissiin rv12 ja toinen kuuluisi olla joskus loppuraskaudesta, mutta luultavasti en siihen mee, kun oon kuitenkin äippäpolilla seurannassa joka kk.. Meillä ei taida olla ees mitään painoarvioo siinä, veikkaisin, että katotaan vaan missä kunnossa alakerta on :D Tai en usko, että noi terveyskeskuslääkärit hirveen hyvin mahanpäältä osaa muuten vaan arvioida kokoa, kun ultrata ei kuitenkaa.

Meillä viimeksi ultralla katsottiin vauvan kokoa sillon rv36 ja annettiin se painoarvio synnytyshetkellä ja sitten neuvolan terkkari kokeili mun pyynnöstä käsikopelolla. Terkkarin arvio osui paljon lähemmäksi, kun se ultran. :)

Mulla nyt tosiaan sit rv 18+4 keskiviikkona kun,on toi neukkulääkäri ja se on kaiketi ainoa laatuaan...sittten on viikoilla 22+2 se ns. Kelakäynti ihan neuvolatädin kanssa :D tuossa välissä 20+6 on rakenneultra :)

Mulla oli rv16 neuvolalääkäri ja toinen on rv 36. Hyvinkin pikainen käynti, tarkisti kohdunkaulan ja se oli siinä. Mitään painoarviota ei enää tehdä täälläpäin...

Minulla ei ole lääkärikäyntejä, täällä kätilö hoitaa kaiken. Ellei sitten tule komplikaatioita, jolloin tietenkin gynekologi hoitaa kaiken. Eli vähän outoa, mutta toivon, etten näekään lääkäriä ja että kaikki siis menee hyvin. Synnytystapa-arviotakaan ei tehdä, ellei ole todettua tarvetta. Että synnytyksessä selviää. ;)

Olihan siihen alussa totutteleminen, kun ei missään turhia hötkyillä ja kaikessa on se asenne, että luonnonmukaisuutta tuetaan ja lääketieteeseen turvautuminen on se viimeinen keino. Mutta kaikkeen tottuu. :)

Minulla ei ole lääkärikäyntejä, täällä kätilö hoitaa kaiken. Ellei sitten tule komplikaatioita, jolloin tietenkin gynekologi hoitaa kaiken. Eli vähän outoa, mutta toivon, etten näekään lääkäriä ja että kaikki siis menee hyvin. Synnytystapa-arviotakaan ei tehdä, ellei ole todettua tarvetta. Että synnytyksessä selviää. ;)

Olihan siihen alussa totutteleminen, kun ei missään turhia hötkyillä ja kaikessa on se asenne, että luonnonmukaisuutta tuetaan ja lääketieteeseen turvautuminen on se viimeinen keino. Mutta kaikkeen tottuu. :)

Pakko kysyä tiedätkö vielä, miten teillä toimii synnytys? Saatteko halutessa kivunlievityksiä yms? :)

Mistä olitkaan kotoisin? :D

Mulle tarjottiin erikoislääkärille sillon rv 28 ultraa eli onkohan se nyt se keskiraskauden ultra. Ei mitään hajua, että miks sitä tarjottiin mut tottakai otan jos saan. Ei mua haittaa päästä näkemään pikkusta. :) Saattaa olla, että siks ku mulla on niin monta keskenmenoo takana ja tänkin alussa oli tukilääkitys niinku esikoisestaki.

Pakko kysyä tiedätkö vielä, miten teillä toimii synnytys? Saatteko halutessa kivunlievityksiä yms? :)

Mistä olitkaan kotoisin? :D

Saa toki halutessaan. :) Täällä kuitenkin suositaan tosi paljon vaihtoehtoisia kivunlievityksiä, koska kotisynnytykset ovat melko yleisiä hollantilaisten äitien keskuudessa. Ja mm. epiduraali, saati sektio, eivät ole mitenkään yleisiä eivätkä itsestäänselviä. Periaate on, että esim. epiduraalin saa jos joku anestesiologi on vapaana sopivaan aikaan (2-5 cm avautunut). Eli jos kaikki anestesialääkärit ovat esimerkiksi leikkauksessa niin sitten mennään ilman. Naisen keho on luotu synnyttämään, sanovat hollantilaiset. ;)

Ns. normaali synnytys menee kätilön johdolla joko kotona (normaali raskaus) tai poliklinisesti sairaalassa. Kotiutusaika on nopea, tunneista vuorokauteen. Kotiin tulee synnytyksen jälkeishoitoon erikoistunut hoitaja, joka seuraa vauvaa, äitiä ja vanhempia. Hän myös opastaa vauvanhoidossa ja auttaa kodinhoidossa. Hoitaja tulee viideksi tunniksi päivässä ja kahdeksan päivän ajan.
Ihan mahtava systeemi, että pääsee heti kotiin. Saa imetyksen esim. aloitella omassa kodissa eikä tarvi hätiköidä ruuanlaitosta tai lakanoista ja pyykistä, kun ne tekee joku muu. Voi keskittyä vauvaan tutussa ympäristössä. :)

Muokattu viimeksi:
Muakin vähän ahdistaisi joku täällä omassa kotona, mutta silti toi kuulostaa tosi hyvältä. :p ja eihän se olisi kun 5h päivässä. :)

Olisihan se sinänsä hienoa päästä totuttelemaan uudenlaiseen arkeen tutussa ympäristössä alusta alkaen. :p

Mä en nimittäin tykkää tuolla sairaalassa olla. Viimeksi olin 3-4 päivää, parhaillaan neljän äidin ja vauvan kanssa.

Mua ahdistaa jo valmiiksi tuo sairaalassa oleminen... Aina on toiveissa ollut poliklininen synnytys, mutta yhden yön joutunut olemaan, esikoisen kanssa tuskaiset kaksi yötä. Sairaalan ruoka on kamalaa, siellä on törkeän kuuma ja muiden vauvat yleensä huutavat kun oma nukkuu. Yritäppä siellä sitten levätä synnytyksen jäljiltä :(

Takaisin