Neuvola

Mulla kans edellisissä raskauksissa vasta puolivälin jälkeen mittailtu sf-mittaa, nyt viikkoja kasassa huimat 16+2 :D

Saa ei mulla ole mitään syytä miks käyn niin usein. Neuvolantäti vaan kysyy, että haluunko tulla jo kahden viikon päästä uudelleen ja mullehan se käy. Hän sanoo, että kunhan mulla on turvallinen olo odottaa. Tänään en edes ottanu puheeks esim ultraa, mut täti kysy että haluatko että kurkataan ihan mahaan. Sanoin, että eipä mulla sitä mitään vastaankaan ole jos haluat ultrata :D

No oispa Mintukka kiva :) kyllähä tuolla itekki vois vähä useemmin käyä mut minkäs teet...

Toinen neuvola takana. 15+5. Melkoisella turha keikka. Mun paino ja verenpaine, sikiön sydänäänet, äitiyskortin tietojen päivittäminen. Siinä se. Meni 25 min.

Mulla oli eka neuvola joskus rv5, kun piti saada äippäpolille laitettua lähete nopeesti. Neuvolalääkäri sit joskus 12+ ja oikeesti meillä ois seuraava neuvola ollut se kela-neuvola, eli silloin 22+.. Mutta mulle nyt kuitenkin annettiin ylimääräinen aika, kun kuitenkin riskiraskaus on. Oisko ollut nyt sit seuraava 18.10 ja taitaa olla joku rv18 silloin.

Mulla on joka kuukausi neuvola,loppuvaiheessa kuulemma tiheämmin. Rv9+3 oli neuvolalääkäri ja eka ultraus. Aika paljon eroaa toisista nämä neuvolahommat..

Joo no meillä ainaki räätälöidään ne käynnit ihan tapauskohtaisesti. Mulla ei esim oo ollu vielä yhtään neuvolalääkäriä ja nyt rv 18+2. Esikoisestakaan ei ollu ku ihan lopussa neuvolalääkäri.

Mulla ollu vasta 2 neuvolakäyntiä, joista toinen oli lääkärineuvola. Parin viikon kuluttua kolmas käynti, josta toivoisin jotain enemmän kuin tavanomaiset paino/verenpaine arvot korttiin... Milloin niitä voimavarakyselyjä tms. lappusia on tarkoitus käydä läpi?? Oon ne palauttanut mutta ottivat vaan talteen. Viimeksi jätin ohjeen mukaan pissanäytteen vessaan, mutta siitäkään ei koko käynnin aikana terkkari/lääkäri maininneet mulle tuloksia. Unohtivatkohan koko näytteen...

Tänää oli toinen neuvola, viikot 16+0. Paino on noussu iha liikaa, ahistaa itseäkin tää painon nousu, mut mitäs teet ku syöt niiku enne ja liikut myös sen minkä enne ja minkä kerkii.

Mulla oli tänään toinen neuvola. RR mitattiin ja paino. Paino laskenu 1,5kg. Mut kuulemma näillä viikoilla (16+1) ei haittaa.. Mites teiän painot? Ja kuunneltii sydänäänet. Sydänääniä lukuunottamatta aika turha käynti.

Mulla on tahan asti ollut kaksi katilon tapaamista. Sisaanotto oli joskus 7.-8. vkolla ja silloin ultrattiin ja varmistettiin raskaus. Siita seuraava kaynti oli 14. vkolla ja katsottiin vain verenpaine ja sydanaanet ja juteltiin. Seuraava kaynti on 18. vkolla ja sit rakenneultra.

Taalla Alankomaissa ei kauheasti ultrailua harrasteta. Muutenkin taalla on paljon luonnonmukaisempi suhtautuminen kaikkeen terveyteen liittyvaan. Jos Suomessa terkkareilta sai aikoinaan aina Mobilatia ja elmukelmua, niin taalla laakareilta saa nenasuihkeen (merisuolaa), sarkylaakkeen ja sitten kotiin lepaamaan ja juomaan teeta. :) Sama linja jatkuu raskauden suhteen, se ei ole sairaus niin sita ei tarvitse hoitaa - ellei ole komplikaatioita. Aluksi tama tuntui tosi oudolta, mutta nyt olen niin tottunut tahan jarjestelmaan, etten edes odota muuta, ja Suomessa olen ihan hukassa. :)

Muokattu viimeksi:
Viimeks ku kävin neuvolassa niin minun paino oli tippunu yhteensä 2,6kiloa..varmaan johtuu siitä ku karkin syönti loppunu ko siitä tulee niin hirveä pahaolo ja närästys..mutta sielä sanottiin ettei kovin enää sais paino pudota vaikka sitä kyllä on mistä lähteä :D

Mulla on tahan asti ollut kaksi katilon tapaamista. Sisaanotto oli joskus 7.-8. vkolla ja silloin ultrattiin ja varmistettiin raskaus. Siita seuraava kaynti oli 14. vkolla ja katsottiin vain verenpaine ja sydanaanet ja juteltiin. Seuraava kaynti on 18. vkolla ja sit rakenneultra.

Taalla Alankomaissa ei kauheasti ultrailua harrasteta. Muutenkaan taalla on paljon luonnonmukaisempi suhtautuminen kaikkeen terveyteen liittyvaan. Jos Suomessa terkkareilta sai aikoinaan aina Mobilatia ja elmukelmua, niin taalla laakareilta saa nenasuihkeen (merisuolaa), sarkylaakkeen ja sitten kotiin lepaamaan ja juomaan teeta. :) Sama linja jatkuu raskauden suhteen, se ei ole sairaus niin sita ei tarvitse hoitaa - ellei ole komplikaatioita. Aluksi tama tuntui tosi oudolta, mutta nyt olen niin tottunut tahan jarjestelmaan, etten edes odota muuta, ja Suomessa olen ihan hukassa. :)

Täällä Norjassa on hyvin samankaltaisesti asiat, täällä otettiin ekan kerran vastaan vasta raskausviikolla 12 (karsivat kai siten ne varhaiset keskenmenot pois kuluissa...) ja ultraäänitutkimus on vain kerran koko raskausaikana jollei kuulu riskiryhmään. Suomessa kai otetaan heti alkuraskaudessa usein myös kilpirauhasarvot ja verikokeella todettavat taudit ym, täällä varmistettiin vain veriryhmä ja hemppa-arvot. Kokonaisuudessaan käyntejä on 7-9 raskauden aikana. Kätilö sanoi tuota samaa, eli koska raskaus ei ole sairaus, siihen ei myöskään suhtauduta erityisellä varovaisuudella ja jatkuvalla seurannalla ja testeillä. Aluksi oli totuttelemista mutta nyt olen jo aika hyvin tottunut täkäläiseen käytäntöön. Toki vieläkin vähän huolettaa kun rakenneultra on vielä edessäpäin, että jos siinä paljastuukin jotain ikävää, tulee varmasti mietittyä miten Suomessa olisi jo aiemmassa ultraäänessä tai muissa testeissä voitu todeta poikkeamat.

Bataatti, tosi mielenkiintoista! Minun täytyy kyllä sanoa, että vastoin odotuksiani esikoisen raskausaika ja synnytys ja vauva-aika olivat ihania. Jotenkin se rento ote tarttui enkä osannut stressata. Täällähän ei siis myöskään epiduraalia saa kuka tahansa, sektiosta nyt puhumattakaan. Jossain maissa voi esim. tilata sektion, ei täällä. Mutta koska synnytyksen kulkuun ei juuri puututtu, kokemukseni oli todella positiivinen. Lisäksi olin myös onnellinen, että kaikki meni hitaasti mutta varmasti. :)

Nyt kyllä tekis mieli sanoa ruma sana. Rv 16 neuvolakäyntiä siirrettiin toistamiseen! Hyväksi on mennyt tämä neuvolaseuranta. Ei riitä että täti on yrmeä ja keskusteluhaluton, nyt ei saa edes aikoja sillekään tympeälle tyypille. Taidan ostaa Hb-mittarinkin kotiin. Mihin tässä mitään neuvolaa edes tarvitaan :smiley-angry003.

Viimeks ku kävin neuvolassa niin minun paino oli tippunu yhteensä 2,6kiloa..varmaan johtuu siitä ku karkin syönti loppunu ko siitä tulee niin hirveä pahaolo ja närästys..mutta sielä sanottiin ettei kovin enää sais paino pudota vaikka sitä kyllä on mistä lähteä :D

Mulla taas on lähtenyt viitisen kiloa jo eikä mitään huolta neuvolan tädillä.

Repo, onpa kylla! Auttaakohan jos valittaa jonnekin vai tuoko se vain lisaa murheita?

Mulle on muuten tuo painonseuranta ihan uutta. Taalla ei siihen ole kiinnitetty mitaan huomiota. Alkupaino mitattiin ja sitten ihan loppuraskaudesta mitattiin uudestaan. Sen kummemmin ei kommentoitu.

Neuvolassa tuli puhetta infulenssa-rokotteesta. Mitä mieltä oletta? Meinaattako ottaa? En ole koskaan ottanu sitä enkä nytkään. Meistä kumpikaan ei ota sitä,jotenki se tuntuu niin turhalta.

Takaisin