Neuvola

No en todellakaan ala mihinkään nuhaan ottamaan rokotetta... Meillä huolehditaan vastustuskyvystä ja riittävästä käsien pesusta, eivät muksutkaan sairastele juuri koskaan :)

En ole liioin koskaan ottanut influenssarokotetta vaikka sen työn puolesta saakin. En kyllä aio nytkään ottaa.

Peloteltiin jo keuhkokuumeella jälkitautina jne. En oikein usko niihin rokotuksiin. Ja seki että miten se voi vauvaan vaikuttaa,ei sitä tiiä mitä aineita siinä oikeasti on..

No jos ei muutenkaan sairastele, niin miks raskausaikana ottaisi riskiä, että rokotteen otettuaan sairastelee kahta kauheammin? o.O Lähipiiristä kokemukset just sitä, että painostettuna piikki otettu ja sitten sairastettu sinä vuonna enemmän kuin koskaan. Mies myös sais diabeteksen vuoksi influenssapiikin, mutta tasan kerran ottanut ja kokemukset just tuota, että sairasti enemmän kuin koskaan... Miehen äiti taas sai viime vuonna vakavan reaktion piikistä, ei oikeen tullut selville, että mikä sen aiheutti. Kannattaa panostaa ihan normaaliin hygieniaan ja terveelliseen ruokavalioon vitamiineineen, ei ne piikit kauaa suojaa kun virukset ikävä kyllä muuttavat muotoaan jatkuvasti ja arvallahan ne tohonkin piikkiin joka vuosi heitetään, että mikähän yleisin muoto nyt oliskaan tänä vuonna.

Mä oon nyt kahten vuonna ottanu ja en tiedä onko vaan luuloa mutta mun mielestä oon selvinny ilman flunssaa pitkään, nyt kun en sitä ole vielä ottanut oon karseessa flunssassa ollut jo kohta viikon. Ajattelin siis nytkin ottaa koska tää on jo toinen flunssa raskauden aikana ja jos on mitään mahkuja estää sitä rokotteella niin otan mielelläni. Toki olen työssä ollut sairaalaympäristössä joten senkin vuoksi ajattelen siitä olevan ehkä hyötyä.

Mä oon aina ollut tosi usein kipeenä, mutta viime raskausaika meni terveenä. Piikin otin, liekö sattumaa, että ensimmäistä kertaa olin niin kauan sairastamatta. Otin sen taas, viime viikolla. Oon ollut jo kuukauden flunssassa, että josko säästyttäis muilta taudeilta. :)

Me kans otetaan ehottomasti. Kaikki. Otin edellisessäkin raskaudessa ja pysyin todella terveenä. Mies otti myös eikä oo ollu flunssassa sen jälkeen. Pojalla ei oo syntymän jälkeen ollu yhtään flunssaa ja ikää on 10kk. Eli meijän kohalla vaikutukset vaan hyviä. Tässä raskaudessa oon vähän koko ajan ollu kipee ja flunssanen. Toivottavasti piikistä apua kunhan se otetaan.
Terkka mainitsi myös, että hän on ottanu jo seittemän vuotta kyseisen piikin eikä oo sairastanu flunssaa sen jälkeen. :)

Itse en oikeestaan oo koskaan kipeenä, tai siis hyvä jos kerran vuodessa joku pikku nuha yrittää tulla, mutta silti otin rokotteen. Kuten myös viime raskaudessa. Ja esikoinen sai myös nyt 8kk neuvolassa rokotteen, vaikkei hänkään ole ollut kertaakaan kipeenä.

Sairastin influenssan joskus 2011 ja sitä kahta viikkoa kestävää 40 asteen kuumetta ei tosiaankaan halua tässä kohtaa :D Normi flunssat on ihan eri juttu kuin oikea influenssa. Itse onnistuin saamaan sen viimeksi kun pikkuveli toi sen armeijasta. Ilmeisesti oikein joku super-versio, kun kesti niin kauan.

Eilen oli neuvola. Paino laskenut joka on toisaalta ihan hyväkin. Sitä kun on varaa laskeakkin. Ei se paljoa ollut mutta lisää ei ainakaan ole tullut. Kaikki kunnossa. Ekaa kertaa verenpaineetkin hyvät. Aina ollu melki 100 alapaine. Kaikin puolin kaikki hyvin ja oli mukava päästä jutteleen. Seuraavaks odotellaan rakenneultraa. Työasennoista on huolissaan kun lähinnä seison ja nostelen. Pitäis päästä istumaan enemmän. Noh katotaan sitten paremmin jos alkaa kipuja tai muita oleen niin pyydän vaihtoa toisiin tehtäviin. On se mukava kun on kiva tyyppi neuvolantätinä ja sekin että se vaikuttaa todella ammattitaitoselta ja osaa vastata moniin kysymyksiin hienosti ettei mikään jää vaivaan.

Influenssa ja flunssa on kaks ihan eri asiaa. :) Mikään rokote ei flunssalta suojaa, eikä influenssa rokotteen teho ole 100%. Oon vähän kahden vaiheilla otanko vai en. Ikinä aiemmin en ole ottanut. Mies on ottanut usean vuoden ajan kun saa töistä ilmaiseksi. Flunssaa en ole usein sairastanut, mutta nyt raskausaikana huomaa että vastustuskyky on huonompi. Ihmettelen ettei ole neuvolassa eikä lääkärissä tullut rokote puheeksi. Piti tällä viikolla lääkärissä kysyä, mutta unohtui kun oli niin paljon kysyttävää. Ilmeisesti rokote kannattaisi ottaa marras- joulukuun aikana. Seuraava neuvolakin on vasta marraskuun lopussa...

Joo siis influennsa on influenssaviruksen aiheuttama sairaus, kyllä, mutta mulle nuha kuin nuha :D Rokotteen teho tosiaan vaihtelee arpaonnesta riippuen, joinain vuosina ollut lähellä nollaa ja joinain vuosina lähellä sataa.

Repo, onpa kylla! Auttaakohan jos valittaa jonnekin vai tuoko se vain lisaa murheita?

Nyt vasta huomasin sun viestin. En mä siitä sit suurempaa äläkkää nostanut, kunhan vähän kotipiirissä ja täällä murjotin. Ne on nää lomautukset mitä kaupunki tekee, ja huonoks onneks meidän terkka sairastui juuri lomautusten aikaan, eli sijaista ei saanut palkata. Mihin siitä sit vois valittaa, potilasasiamiehelle ehkä? Eipä se sitä aikaa olis muuttanut, ja onneks ei ollut mitään hätääkään kyllä. Tosi lyhytnäköistä mun mielestä lomauttaa hoitohenkilökuntaa, ovat muutoinkin turhan tiukilla.

Minä sairastin keväällä 2016 influenssan, oisko siitä jäljellä vastustuskykyä? Rokotetta en haluais ottaa...

Mulla oli nyt raskaana ollessa influenssa, tuossa pari kuukautta takaperin. Kaksi viikkoa oli ihan kamalaa, toisen niistä vietin melkein kokonaan sairaalassa ja toisen aikana muukin perhe sairastui samaan tautiin. Tarkoittaako tämä nyt sitä, että influenssarokotteesta ei siis ole meille mitään hyötyä tänä vuonna? Aiempina vuosina olen perussairauden takia saanut rokotteen ja viime vuonna laittoivat neuvolassa vanhemmille kun esikoinen oli ihan vasta syntynyt.

Influenssaa on montaa eri virusta ja periaatteessa immuniteetti on vain sille sairastetulle. Sama myös esim enteroviruksen kanssa, että paskalla mäihällä niitä sairastaa useamman vuodessa. Kukaanhan sitä ei osaa etukäteen sanoa, että kuinka suuri hyöty rokotteesta on minäkin vuonna.

Täällä Alankomaissa ei tarvitse noista influenssarokotteistakaan välittää, koska niitähän ei saa, ellei ole riskiryhmässä. :D Että sairastamalla olen immuniteettiä hankkinut tässä jo parin viimeisen viikon ajan - suolaliuoksen sain nenän huuhteluun ja parasetamolia. Antibioottejakaan en ole syönyt vuosiin, koska niitäkään ei saa juuri mihinkään. Olen jo niin tottunut tähän asenteeseen "sairastamalla siitä selviää", etten edes odota muuta. :)

Täällä Alankomaissa ei tarvitse noista influenssarokotteistakaan välittää, koska niitähän ei saa, ellei ole riskiryhmässä. :D Että sairastamalla olen immuniteettiä hankkinut tässä jo parin viimeisen viikon ajan - suolaliuoksen sain nenän huuhteluun ja parasetamolia. Antibioottejakaan en ole syönyt vuosiin, koska niitäkään ei saa juuri mihinkään. Olen jo niin tottunut tähän asenteeseen "sairastamalla siitä selviää", etten edes odota muuta. :)

Eikö raskaanaolevat oo riskiryhmässä?

Täälläki tuntuu vähän vaihtelevan että ketkä niitä saa ilmaseks ku myös riskiryhmälöisyen lähipiirin pitäis saada.

Raskaanaolevat eivät kuulu riskiryhmään, koska raskaus ei ole sairaus. Täällä raskautta ei hoideta, koska sen ajatellaan olevan osa elämää eikä se siis vaadi hoitoa, vaan etenee luonnollisesti. Toki jos on syytä hoitaa, hoidetaan. Lähtökohtaisesti ei.

Takaisin