Neuvola

Ja siis ainaki näissä kahessa sairaalassa pääsee itse synnytyspuolella käymään kun vaan pyytää.

Mä kävin anopin kanssa synnytysvalmennuksessa pariin kertaan. Oli ihan hyödyllistä tietoa, varsinkin imetyksestä ja lapsivuodeajasta ja kaikesta syntymän jälkeisestä ajasta. Suosittelen menemään varsinkin esikoisten odottajat, mikäli kunta vain tarjoaa! :)

Varmasti on tosi hyödyllinen tuo perhevalmennus,ainaki näin ens kertalaisille. Mie ainaki haluaisin käydä ihan sielä synnytyssairaalassaki. Ite ku olen "vähä" semmonen hermoilija ja uusien asioiden hirveä jännittäjä niin olis kiva ennestään tietää minkälainen paikka se on,minkälaisia käytäntöjä ja semmosta. Kummatki valmennukset on täälä omalla paikkakunnalla.

Kannattaa kyllä käydä perhevalmennuksessa, jos mahdollista on päästä! Meillä oli niitä perhevalmennuskertoja useita, neuvolan järjestämänä siis, ja toki joidenkin kertojen sisältö tuntui vähän turhalta, mutta oli paljon myös hyödyllisiä juttuja niin äidille kuin isällekkin. Päästiin tutustumaan etukäteen ryhmänä myös synnäriin ja juttelemaan kätilön kanssa sekä käytiin kurkkaamassa osaston ovelta sitäkin, miltä synnyttäneiden osastolla näyttää. Vauvojen syntymisen jälkeen nähtiin vielä muita ryhmässä olleita perheitä kun vauvat olivat 3 ja 6 kk ikäisiä ja ne käynnit oli tosi mukavia.:) Harmittaa, että toista odottaessa ei järjestetä mitään vastaavaa.

Synnytysvalmennus oli mun mielestä aika avaava ja hyödyllinen, kannattaa tosiaan mennä. Ainut miinus meillä oli kahden tunnin paikalla istuminen loppuraskaudessa... Alkoi vähän väsyttää ja tuskastuttaa, eikä mieleen kauheesti jäänyt.

Meillä 2/3 perhevalmennus kerrasta oli hyödyllisiä. Eka kerta oli turhaa ryhmätekemistä. Toisella kerralla käytiin imetystä ja muuta hyödyllistä läpi, sekä katsottiin synnytysvideo. Viimeisellä kerralla meille tuli puolen vuoden ikäisen lapsen vanhemmat kertomaan loppuodotuksesta, synnytyksestä ja ensiaskelista vauvan kanssa, tykkäsin! :)

Eli ehdottomasti kannattaa nämä hyödyntää ja mahdollisuuksien mukaan mies kans matkaan! Mulla ei niinkään jäänyt mitään mieleen, mutta mies onneksi oli tarkkaavaisempi ja muisti hyvin noita asioita. :)

Mä ajattelen mennä kaikkiin valmennuksiin yms mitä vaan tarjotaan ja mies saa luvan tulla mukaan. :grin

Meillä on mahdollisuus erikseen käydä tutustumassa pienempään synnytyssairaalaan. OYSiin ei pääse tutustumaan, kun sinne olisi hirveä tunku.

Juu ja miehän en kuule yksin valmennuksiin mene,äijä matkaan tai uutta aikaa tilalle :) pitääköhön sielä näytellä synnytyshengitys juttuja ja semmosta,siitä varmasti tulis hauskaa :D

Tänään oli toinen neuvola ja kaikki hyvin :) Keskusteltiin koulukiusaamisesta, lapsuudesta, nuoruudesta yms ongelmista... Sydänääniä ei saatu kuunneltua kun tyyppi monotti ahkerasti anturia ja tunsi th käteensäkin potkut! Hemppa 121, paineet normaalin alhaiset, kohdunpohja oli jo yli navan; 21cm o.o Jospa se mitta siitä sitten tasoittuu. Seuraava neuvola marraskuun alkupuolella ja saa lippulappuset Kelaa varten :)

:sour: Meidän neuvolakäynti siirtyi huomiselta ens viikon keskiviikkoon. Harmittaa vietävästi kun olin niin odottanut huomista, että pääsis kuulemaan sydänäänet. Ja kiinnostaisi kyllä tietää millä tasolla hemppa menee. No mut kai sitä sit viikon vielä jaksaa odottaa.

Tosta sf-mitasta mulla sanottiin eilen kun meni siihen yläkäyrälle, että uudestaan synnyttäjillä tasoittuu ja kasvu taantuu siinä puolenvälin jälkeen :) Sekin vielä, että tulos riippuu valitettavasti niin paljon mittaajastakin. Esikoisesta mut meinattiin pistää sokerirasitukseen kun sijainen mittasi kasvun olevan kuukaudessa yli 7cm, kun taas oma neuvolatäti mittaa aina alakanttiin pienimmän mitan mukaan.

Sydänäänet oli 153 ja hirveitä potkuja tuli myös anturiin, poikaolo muuttui kyllä tyttöoloksi.. :D

Puhui mulla kans samaa, että uudelleensynnyttäjillä iso sf-mitta, mut mulla näemmä vasta tässä neljännessä huitelee toi mitta omiaan. On kyllä edellisestä raskaudesta niin vähän aikaa, että se varmasti vaikuttaa :) Sokerirasitukseen en onneksi joutuisi, vaikka kuinka kasvaisi sf, on sen verran matalat verensokerit muutenkin...

Mulla on ollu vaan se 1 neuvola ja sit seuraava on se 22 viikon et saan paperit sieltä Ei oo kyllä ennen ollut näin vähäistä mulla tää seuranta

Oho, mä kun kuvittelin mulla olevan harvaa tän seurannan o.O Mitä edellisiä neuvolakortteja katselin, niin kyl vähintään kerran kuussa saanut käydä neuvolassa ja lopussa tietysti tiheämmin. Nykyään ne lopun käynkitkin harvennettu, mutta saa käydä viikoittain jos siltä tuntuu... Aika huonosta paikasta säästävät, loppuraskaudessa kuitenkin riskit kasvavat kohinalla.

Mulla oli tänään jo viides neuvola ja viides ultra. :O Kahen viikon päästä rakenneultra.

Muoks. Kirjotusvirheet oikastu :D

Mulla on ollut vasta yksi neuvola, yksi lääkärineuvola ja nt-ultra. :D

Reilu kolmen viikon päästä (21.10) on vasta toka neuvola.. :D

Mäkin muistan esikoisen raskausajalta, kun lääkäri mittasi yläkanttiin ja terkkari alakanttiin. :D mulla ainakin viimeksi alettiin mittaamaan sf-mittaa vasta 25 viikolla. :D tai 22 en oo varma

Esikoisen neuvolakortissa oli rv22+ eka sf-mitta, nyt mitattiin jo rv18+2. Kolmas neuvola on mulla 25.10. eli rv22+2 ja sehän olis sit se Kelaneuvola jos oikein ymmärsin.

Miten teillä nii usein,varsinki Mintukka?:O mulla siis toinen oli öö 2vko sitte ja seuraava vasta marraskk alussa...ja rakenneultra sit 2vko päästä...oisha niitä ääni sun muita kiva päästä useemminki tsekkaa...pitää varmaa jossai välis alkaa noita verenpaineita ainaki kotona alkaa mittaa nii näkee jos alkaa nousta....

Takaisin