Neuvola

Mä kun menin synnytyssairaalaan esikosta, mulla oli siellä kätilöpiskelija tekemässä sisäänotto tarkastuksen ja muutenkin siinä vuorossa. Eikä multakaan muistaakseni kysytty, käykö se.

Sama homma. Opiskelija oli mulla synnytyksessä, ei kysytty lupaa, enkä siinä kipuhelvetissä edes tajunnut kieltäytyä. Ja ei todella ollut mikään juuri valmistuva vaan ENSIMMÄINEN harkkapäivä koko polilla ikinä. Synnytyssalissa siis oli alusta saakka ja ihan pihalla tietty. Kaikki tehtiin kivuliaiden supistusten aikana tuplana ym. Aloin olla todella hiilenä. Kanyylien laitot ym oli yhtä räpläämistä, poika oli todella hermostunut ja näki kyllä varmaan traumatisoivaa materiaalia livenä käytöksestäni. Opiskelija hävisi sitten "luennolle" ennen ponnistusvaiheen alkua. Tiedä sitten :laughing025
Mutta joo, seuraavan kerran en kyllä halua siihen lisäksi opiskelijaa, mielestäni olen nyt lääketieteelliseen opiskelijapanokseen antanut ihan riittävästi.

Mulla opiskelija ei kauaa siinä ollut, kun vuoro vaihtui. :) teki hän kaikki jutut mitä tehdään kun otetaan sisään ja hyvin hoiti hommansa! Oli tosi mukava, ehkä mukavin tyyppi jota sairaalassa tapasin ja olisin halunnut hänet ihan synnytykseenkin! :p

Myönnetään, sisätutkimus hänen tekemänä sattui perkeleesti, eikä edes löytänyt tarvittavaa juttua, mutta kutsui kokeneen kätilön apuun sitten. :)

Että mukava kokemus kuitenkin ja mä varmasti otan synnytykseen jos silloin on tulossa. On ne niin ystävällisiä! (Ja tietty yhden opiskelijan, en mitään parvia!)

Tänään käyty ekassa neuvolassa.
Kun kävelin huoneeseen, niin neuvolantäti tokas: " Ollaan nähty ennenkin! Näin arvelin kun katsoin papereitasi. Taitaa olla jokunen vuosi jo. " Mä :" Joo, 10 vuotta sitten taidettiin viimeksi nähdä."
Hyvin olen näemmä jäänyt mieleen. :woot:
Katsotaan miten käy kun menen kättärille. Ne kun sanoivat toisen ja kolmannen lapsen synnytyksestä, että taasko sä oot täällä.o_O
Siis ihan huumorilla sanoivat, jos jollekin tuli toisenlainen kuvitelma.
Neuvolassa ei mitään uutta, kuin se, etteivät kuuntele sydänääniä ennen vko 12:sta. Eli NTultran jälkeen.
Tämä täti olettaa raskauden olevan ennemminkin kuukautisista lasketun mukaan kuin ARultran mukaan, koska muuten luteaalivaihe olisi jäänyt noin viikkoon ja se olisi liian lyhyt.
Nyt sitten toivotaan, että kaikki jatkuu hyvin ja muutaman viikon päästä saa tietää oikean LAn. :Heartbigred

Onkos täällä joku käynyt neuvolalääkärissä jo? Itse kävin ja kaikki hyvin. Jes! Mulla on kuulemma taakse kallistunut kohtu, saa nähä koska se masu tulee näkyviin. :D

Meillä on torstaina eka neuvolalääkäri. Mut ei se sisätutkimusta kuulemma tee ekalla kerralla, ultraa nt-ultran vaan. Mikä ei kyllä mua haittaa yhtään :rolleyes:

Niin että sulla on samalla neuvolalääkäri ja nt-ultra? Hauskaa kyllä miten käytännöt vaihtelee. :) mulla teki lääkäri myös sisätutkimuksen, joka oli kyllä tavallaan ihan kiva koska oon ollu vähän huolissani verisistä vuodoista. Ja lääkäri sit ei onneks ollu huolissaan. :)

Voi että, ihanaa että sä pääset ihan just ultraan Repo!

Mulla tais viimeks eka ja ainoa neuvolalääkäri olla joskus pitkälti yli puolivälin... Oli täysin haista paska -käynti! Lääkäri oli todella tyly ja teki kovakouraisen sisätutkimuksen, vaikka kuulemma nykyään turhia sisätutkimuksia pitäis välttää. Mulla oli pitkä lista kysymyksiä, mut ennen ku tajusinkaan niin lääkäri jo toivotteli mukavaa loppuodotusta ja piti ovea auki :D En tiedä miten nyt sitten, toka neuvola ois tossa kuun lopulla ja sillon jtn 16+ viikkoja :)

Täällä oli eka neuvolan lääkäri viikko sitten. Onneksi siellä käytössä pieni ultralaite, ja lääkäri mittaili tulokkaan koon isommaksi kuin oltiin neuvolassa laskeskeltu ja aikaisti NT-ultraa. Eilen sitten ultrassa viikot aikaistuivat peräti 3 vkoa, nyt kasassa 13+0. Sikiö liikkui ja sydän löi innolla, mutta löytyi myös n. 7 vkon kokoa vastannut alku joka ei ollut elossa. Lääkärikin kävi sitä katsomassa ja totesi raskauden alkaneen kaksosraskautena mutta toinen oli menehtynyt. Ei pitäisi olla syytä huoleen, kuivunee sieltä pois eikä välttämättä edes näy seuraavassa ultrassa, kun toinen syntyy pitäisi tulla pienenä "kivenä" pois. Toivotaan näin, helpotus siitä että toisella on kaikki kunnossa, vaikka huoli tottakai kun toinen mennyt kesken.

Onko teillä neuvola käynnit palkallisia? Omassa TES:ssä lukee näin:

Ansiomenetys korvataan:
upload_2016-9-12_13-2-25.png

Eli lääkärineuvolat on ainakin ja ultrat, mutta onko ns. normineuvolat?

Jos oikein tulkitsin, niin meillä tessissä kaikki äitiysneuvolat ja ultrat ym. lääkärit on palkallista vapaata, jos ei sitä saa järjestettyä töiden ulkopuolelle.

Kvtesin mukaan meillä kans niin, että ensisijainen suositus on järjestää neuvola tms käynnit työajan ulkopuolella mutta käytännössä se on monelle mahdotonta, joten itsellä kun kans n 8-16 työaika niin kyllä niistä palkan sai. Toki järjestää käynnit mahd mukaan työpäivän alkuun tai loppuun ettei syö matkat niin paljon työaikaa. Itse olisin nostanut metakan jos palkattomiksi olisi menneet. Esim ultrat aika mahdottomia saada itse järjesteltyä kun polit muutenkin täynnä.

Meillä lukee tesissä että raskausajan seurannat. Eli käsittää kaikki käynnit mitä tulee raskauteen. Meillähän firma yrittää kiertää maksamisen kaikella mahdollisella tavalla. Mutta pakko niiden on ollut maksaa. Meidän pitää vaan viedä kaamee kasa lippulappuja että ne ns uskoo että olen ollu neuvolassa tai lääkärissä.

Täällä oli tänään neuvolalääkäri, kaikki ihan ok. Painoa oli tullut jo 5kg, huuppss! :'D Tosin ei mikään ihme kun en nyt 6 viikkoon oo liikkunut yhtään paria lenkkiä lukuunottamatta. Ja oon syönyt paljon pastaa/perunaa/muroja kun ei mikään normaali ruokavalioni salaatti+liha maistunut. Joten turpoon jo 2-3kg pelkästään ton ruokavalion takia. Tarvis nyt ottaa itteä niskasta kiinni ja alkaa syömään säännöllisemmin, niin sais aineenvaihdunnan taas käyntiin.. Liikkua yritän edelleen kevyesti kun ne verenvuodot edelleen pelottaa eikä se hirveesti lohduta, että vasta rakenneultrassa taas katsotaan, onko istukka noussut kohdunsuulta pois :/

Mitähän siellä neuvolalääkärissä käytännössä tapahtuu? Mulla on ens viikolla se ohjelmistossa ja en tiedä muuta kun että papa otetaan siellä. Mutta en tietoa että kauanko se aika kestää tai mitään... Ja sori ku en jaksa nyt selata tätä keskustelua, että josko siellä joku jo asiaa olisi avannut... :o

Ei siinä kauaa mee, paino ja verenpaine otettiin ja tehtiin sisätutkimus, jossa tarkistettiin kohdunsuu ja kohdunkaulan mitta. Sitten kuunneltiin pienen sydänäänet :) Musta ainakin tuntuu, että normi neuvolakäynnit on paljon "antoisampia" kun ne terkkarit tuntuu välillä tietävä raskauksista paljon enemmän kuin noi normi terveyskeskuslääkärit :D Kai se tietysti riippuu paikkakunnasta. Jossain paikoissa myös ultrataan.

Joo ja joissain neuvolalääkäreissä ei taas tehdä mitään muuta kuin kokeilla kohdunsuu, kysytään vointi ja paino sekä mitataan verenpaine. Vaihtelee. Itsellä viime kierroksella täysin turha.. mutta pitää olla käytynä kelaakin varten.

Meillä ultrataan, mutta neuvolalääkäri ei sitä osaa käyttää :D Pikanen ja mielestäni täysin turha. Mä en köyny esikoisesta kun vasta joskus rv 30 ekan kerran neuvolalääkärillä. Mulla seuranta oli sillon erikoislääkärillä ja varmaan toiki erikoislääkäri käy tohon kelaan. :)

Meillä on neuvolalääkäri ihan oma tyyppinsä, ei mikään tavan tk-lääkäri. Meillä kyselevät voinnista, ottavat papan jos ei ole aikoihin otettu, sit tekee ton ylempänäkin tässä keskustelussa mainitun sisätutkimuksen ja täällä myös ultrataan alakautta. Jos on normaalisti edennyt raskaus niin taitaa mennä korkeintaan puoli tuntia siellä. :)

Mulla meni 15 min lääkärillä :D Kävin ensin antamassa virtsanäytteen ja pikaisesti terveydenhoitajan juttusilla (paino, verenpaine ymm). Sitten lääkärin luona käynti missä se teki sisätutkimuksen ja kuunteli sydänäänet ja kysyi voinnin.

Mulla oli eka neuvola kasiviikolla. Ens viikolla on seuraava, silloin rv 14+2. Sit siitä viikon päästä ekan kerran lääkäri ☺️ Jänskää vähän toi lääkärikäynti!

Ootteko käyny neuvolassa puolison kanssa?

Takaisin