Neuvola

Joo meillä kans housut pois, sauva sisään, syke näkyy, housut jalkaan ja hei hei. :rolleyes: Esikoisesta kesti kyllä vähän pidempään, kokeili kohdun koon käsin, kohdunsuun katseltiin vauvaa pidempään ja kertoi vähän enemmän ym. Nyt olikin sijainen, mikä mielestäni ei ollut niin hyvä kuin oma lääkäri..

Joo meillä kans housut pois, sauva sisään, syke näkyy, housut jalkaan ja hei hei. :rolleyes: Esikoisesta kesti kyllä vähän pidempään, kokeili kohdun koon käsin, kohdunsuun katseltiin vauvaa pidempään ja kertoi vähän enemmän ym. Nyt olikin sijainen, mikä mielestäni ei ollut niin hyvä kuin oma lääkäri..

Meillä oli ihan samalla tavalla! ;D ainut mikä oli niin samalla tyyppi kysyi epäuskoisena, että imetänkö muka oikeesti vielä. Tuumaili siinä vaan että kumma juttu.

Ja ai niin meillä kuuluu lääkärineuvola käynnillä siihen myös terkalla käynti. Siinäkään ei muuta katsottu, kun sikiöseulonta jutut ja kotiin. :D

Meilläkin muisti ihmetellä vielä ääneen esikoista, joka on ilman vaippaa ollut jo monta kuukautta :D Muuta ei sitten paljoa rupatellut, paitsi totesi loppuun, että keskenmenoriski on jotain 2% luokkaa enää kun syke näkyi, mikä ei kyllä yhtään huojentanut koska viimeeksikin kuuluin siihen kahteen prosenttiin :rolleyes:

En ole ikinä kuullut, ettei papa-koetta saisi ottaa raskausaikana.:eek: Täällä on ensi maanantaina tuo lääkärineuvola. Esikoisen kohdalla ainakin ottivat papan, vähän kopasi käsin ja sitten ultrasi. Se on meillä päin eka ultra johon pääsee normitilanteessa ilmaiseksi. Ihmettelen myös tuota käsitettä _laaja terveystarkastus_ kun ainoa "testikään" mikä tehdään on juuri tuo papa. :-D

Eka neuvola takana ja seuraava onkin sit vasta joskus puol välissä raskautta Radi mulle tuli myös tuomioksi kaikki 3 arvoa heitti härän pyllyä Ei silti tullut mitenkään yllätyksenä,edellisissäkin oon ollut pistoksilla saakka.muuten se oli vaan puhumista verikokeet otettiin,verenpaineet paino eikä oikeen muuta.äitiyspolille laitto lähetteen ja tietysti samalla menen moikkaa diabeteshoitajaa kanssa

Tänään oli juuri tuo lääkärineuvola. Saihan tuolla ootella (2 tunnin reissu). Ensiksi neuvolantädin juttusille painon, hemoglobiinin, verikoetulosten ym. tarkastelua varten (meni korkeintaan 10-15 min). Ja sittenpä sitä saikin ootella vuoroaan lääkärille (45 min.). Th varoitti kyllä, että siellä on sitten opiskelijoita, mutta en osannu varautua kolmeen..:wideyed: Meillä ei myöskään oo ultrattu kummassakaan raskaudessa lääkärineuvolan yhteydessä. Tässä ottivat nyt tuon papan, kun en oikein muistanut, kuinka kauan edellisestä oli. Muutoin tarkastivat kohdunsuun, kohdun koon ja kuuntelivat sydänäänet. Lisäksi mietittiin jatkoa mun perussairauden vuoksi (tällä kertaa ei tartte ehkä yhtä tiheään laukata ultrissa! :)).

Täällä oli kyllä positiivinen ylläri tänään, kun ekassa neuvolassa kuului jo mahoton jumputus ku sydänääniä kuunneltiin :) Oli ihmeissään se neuvolan tätikin, tuumasi että ei niiden vehkeillä yleensä näin alussa kuulu mitään ja nyt kuului selkeästi. :)

Mä kävin eilen toisessa neuvolassa. Kaikki vauvalla hienosti ja dopplerilla kuulu hienosti sydänäänet. Hemppa itelläni laskussa ja rautalisää pitää alkaa syömään jo.. Kilon verran oon laihtunu, mut se on normaalia vielä tässä vaiheessa. :)

Meilläpäin ei oo koskaan ultrattu lääkärineuvolassa. Yksi kaamea muisto on jäänyt mieleeni; esikoista odottaessani päälle parikymppisenä oli lääkärineuvola. Kysyivät saako opiskelijoita olla paikalla. Minä sanoin joo, asiaa enempää ajattelematta. Siinä sitten pöydällä jalat levällään makasin, ja jokainen neljä opiskelijapoikaa kävi kokeilemassa kohdunsuuta yms. Olin aivan nolona ja niin oli pojutkin. Samanikäisiä taidettiin olla. Sen jälkeen ajattelin että todellakin kieltäydyn jatkossa kaikista opiskelijoista :)

Meilläpäin ei oo koskaan ultrattu lääkärineuvolassa. Yksi kaamea muisto on jäänyt mieleeni; esikoista odottaessani päälle parikymppisenä oli lääkärineuvola. Kysyivät saako opiskelijoita olla paikalla. Minä sanoin joo, asiaa enempää ajattelematta. Siinä sitten pöydällä jalat levällään makasin, ja jokainen neljä opiskelijapoikaa kävi kokeilemassa kohdunsuuta yms. Olin aivan nolona ja niin oli pojutkin. Samanikäisiä taidettiin olla. Sen jälkeen ajattelin että todellakin kieltäydyn jatkossa kaikista opiskelijoista :)

Sama! En todellakaan anna enää yhdenkään opiskelijan ronkkia mun alapäätä!
Täytyyhän niiden oppia joo, mutta ekan raskauden opiskelijalaumat saa riittää mun osalta niiden koulutukseen :D

Mullaki esikoisen odotuksessa sairaalassa oli erikoistuva lääkäri joka lampsi siihen huoneeseen. Sit jo erikoistunut lääkäri ssno, että meillä on tämmönen opiskelija tässä. Ei edes kysyneet saako tulla mukaan. Ja sit se erikoistuva kysy, että saako hän kokeilla kohdunsuun ja en kerenny vastata mitään ku sormet oli jo reijässä.. Pikkasen loukkaannuin ku tyyliin kysytään ja sit oltiin jo kokeilemassa vaikka en kerenny vastaamaan edes mitään. Ja että se vaan lampsii sinne eikä kysy lupaa..

Mä kun menin synnytyssairaalaan esikosta, mulla oli siellä kätilöpiskelija tekemässä sisäänotto tarkastuksen ja muutenkin siinä vuorossa. Eikä multakaan muistaakseni kysytty, käykö se.

Yleensä ne opiskelijat gyneosastoilla ovat sellaisia, jotka valmistuvat ihan kuukausien sisällä. Näin ainakin meillä, ja siitä on myös erikseen lappu osaston ovessa ettei turhaan tarvitse pelätä. Ja erikoistuvahan on jo valmis lääkäri.

Keskenmenojen yhteydessä mua hoitaneista lääkäreistä paras kuva on oikeastaan jäänyt kahdesta nuoresta erikoistuvasta, jotka oikeasti paneutuivat asiaani, kuuntelivat, tarkistivat asioita ja konsultoivat osaavampia jos olivat epävarmoja ja yrittivät selvittää tilannetta. Toinen mua hoitaneista ylilääkäreistä sen sijaan oli kyllä niin paskantärkeä, kiireinen, eikä jättänyt mitään tilaa kertoa yhtään mitään tai vastailla yhtään mihinkään kysymyksiin. Onneksi mulla ei silloin pahemmin kysyttävää olisi ollutkaan, halusin vain kotiin. Tilanne oli kyllä huvittavaa kun tyyppi ei oikein mitään puhunut, paitsi kiiruhti sisään, lätkäs lapun käteen ja sano että voin mennä kotiin ja kiiruhti sitten ulos. Ja sitten sitä seurasi liuta erikoistuvia/opiskelijoita "oppimassa". Mietin, että tokkopa mitään oppivat jos on yleensäkin sellainen.

Asiaan: Mulla oli tänään eka neuvola. Oli tosi positiivinen kokemus. Ja kuulin taas sydänäänet, joten siellä on yhä joku :)

Yleensähän isoissa sairaaloissa on melkein aina opiskelijoita (hoitajia, lääkäreitä), kun ne on samalla opetussairaaloita. Näin ainakin pk-seudulla ja kaupungeissa, joissa on yliopistojen lääketieteen laitoksia. Siksi ehkä joskus unohtuu kysyä tuo lupa, mutta jokaisella on kyllä oikeus kieltää opiskelijat, jos siltä tuntuu. Mä en oo kieltänyt, koska oon itekin ollut samassa tilanteessa eikä sitä muuten opi kuin tekemällä ja kokeilemalla :wink

Ei opi ei ja joo erikoistuva on jo lääkäri kyllä, mutta olis silti voinu kysyä luvan. En minä ainakaan halua, että kaikki sairaalassa käy kopeloimassa mun alapään. Oli sitte kuinka lääkäreitä tms.. Jos mun henkilökohtasiin osiin aiotaa koskee niin lupa kysytään. Kuuluu hyviin tapoihin..
Ja on mullaki asenne, että ei ne opiskelijat opi jos eivät pääse oppimaan. Ja meillä toi rakenneultra on opetustilanne mm. Siihen kysyttiin lupa. Vauvasta otetaan filmiä ja se päätyy opetuskäyttöön, saadaan myös ite dvd mukaan. Tuohon opetukseen kysyttiin lupa kun mulla näkyy vatsanpeitteiden läpi niin hyvin kaikki rakenteet. :)

Mies ei kotona oikein innostunut, kun tuolla läkärineuvolassa tosiaan lääkäriksi opiskeleva, joka mulle nuo toimenpiteet suoritti, oli miespuolinen :grin No, pitäähän sitä sopivasti pilke silmäkulmassa huolehtia vaimostaan. Ei tuo tosiaan ollut itselle mikään mieluisa kokemus, mutta pitäähän heidän oppia.

Oppimiskokemuksesta huolimatta pohdin kuitenkin eilen, että taidan kieltää synnytyksestä opiskelijat. Edeltävässä synnytyksessä opiskelijoita pyöri yhteensä 5, joka ei ollut itsestä enää miellyttävää, kun ammatteihin valmistunuttakin hoitohenkilökuntaa riitti ainakin yhtä monta. Ei ollut enää kovinkaan rauhallinen kokemus. Jospa synnytys kestäisi muutenkin vähemmän aikaa, niin ei tarvitsisi kolmesta eri vuorosta siihen työntekijöitä.

Ja tosiaan ei multa nyt lääkärineuvolan yhteydessä kysytty, että sopiiko opiskelijoiden olla läsnä. Ilmoitettiin vaan heidän olevan. Viime synnytyksen yhteydessä sentään kysyivät, sopiiko.

Tänään oli ensimmäinen neuvola, sattuipa minullekin kätilöopiskelija seuraamaan käyntiä. Luvan toki kysyivät. Koska laskettu aika on koko ajan siirtynyt enemmän huhtikuun alkuun (16.3.->4.4.), taidan itsekin siirtyä sinne keskustelemaan. Vaikka vielä kovin montaa kertaa tosin suuta ole täällä auki saanut.
Jään kyllä myös teitä seuraamaan.

Mulla oli opiskelijoita liuta toteamassa keskeytynyttä keskenmenoa, se oli vähän epämieluisa tilanne, vaikkei siinä nyt niin mitään kummempaa kuitenkaan. Samoin opiskelija pyöri muutaman kuukauden kuvioissa neukkutädin kanssa kun esikoinen syntyi. Ainoa hävettävä tilanne oli kotikäynnillä, kun siinä yhteistuumin kokeilivat kohtua ja jatsoivat episiotomiahaavaa :rolleyes: en nyt ihan olis halunnut riekaleista, veristä ja muutenkin pahalta käryävää toosaa näyttää vaikka kuinka olisi opiskelija.. :D

Takaisin