Neuvola

Lillie oot siis 22? En ole edes mummo vielä niin kai voin viel oman vauvan...heh. joo ei ihan neuvolaa....mutttt,on tää sentään keskustelupalsta :D

Oon vielä hetken 21 :D Ei se ikää katso, eikä todellakaan ole ennenkuulumatonta sekään, että äiti ja tytär odottaisi vauvaa samaan aikaan, mun mielelestä jotenkin jopa tosi ihana ajatus :D Mä mummoutin oman äitini jo nelikymppisenä, mutta meidän suvussa alotetaankin sikiäminen aikasin

Kiesus teitä naiset mutta anskummää veikkaa ootte noin 25v elämänne kunnossa olevia. Mä en oo kuunaan niin nopee raskautunut lie ku imettäny tjsp. Kroppa on näemmä luonnollisesti säännöstellyt mun raskautumiset kun ikäerot on 2-3v luokkaa

Määpäs en ole 25, vaan ihan hyvä kuntoinen kylläkin (millä mittapuulla sitä sitten mitataan.. ;) ) Ja meilläkin vauva kotona, 9,5kk ja itseasiassa juurikin oman & mieheni iän vuoksi haluttiin toinen asap perään, sillä ite oon sitä mieltä etten enää 5-10 vuoden päästä jaksa vastasyntyneen kanssa yövalvontoja (mies vielä huonommin). :D
Miehellä edellisestä liitosta kaksi aikuista lasta jotka jo yli 20:n piitkästi. Joten hän on mun kanssa ns toisella kierroksella. Meitä ei kyllä kukaan kieroon ole katsellut ja jos katselis, niin soooo what. Meidän elämä :)
Ikää täällä siis JO 38 :D Mutta tässäkin on omat hyvät puolensa saada vauvat tällä iällä :)

Täällähän on ollu keskustelua :)
Mulla oli esikoinen 9 kk ku aloin odottamaan toista. . ikäero heillä siis tasan 1.5 v. Nyt tarkoituksella pitempi väli. Ihanaa että ovat kasvaneet niin tiiviisti yhdessä, mut on tää ollu myös rankkaa. Mutta en kadu, se meni niin ku piti mennä ja noi on ku kaksoset :pOikeastaan ku nuorempi täytti sen 3 nii alkoi helpottamaan. Mutta jokaine tekee niin kui parhaaksi näkee ja ainahan asiat ei mene niin kuin suunnittelee. Makuasioita, samoin kuin missä iässä niitä lapsia tekee/saa. Itse olin 25 ku sain esikoisen ja se oli mulle passeli ikä aloittaa tää perhe :joyful:
Tosi inhottavaa, jos joutuu muille selittelemään montako lasta ja isää, eihän se muille kuulu!:shifty:
Teillä muilla on jo aika kivasti viikkoja ja kohta nt ultra lähestyy! Me tullaan perästä...:joyful:

Täällähän on ollu keskustelua :)
Mulla oli esikoinen 9 kk ku aloin odottamaan toista. . ikäero heillä siis tasan 1.5 v. Nyt tarkoituksella pitempi väli. Ihanaa että ovat kasvaneet niin tiiviisti yhdessä, mut on tää ollu myös rankkaa. Mutta en kadu, se meni niin ku piti mennä ja noi on ku kaksoset :pOikeastaan ku nuorempi täytti sen 3 nii alkoi helpottamaan. Mutta jokaine tekee niin kui parhaaksi näkee ja ainahan asiat ei mene niin kuin suunnittelee. Makuasioita, samoin kuin missä iässä niitä lapsia tekee/saa. Itse olin 25 ku sain esikoisen ja se oli mulle passeli ikä aloittaa tää perhe :joyful:
Tosi inhottavaa, jos joutuu muille selittelemään montako lasta ja isää, eihän se muille kuulu!:shifty:
Teillä muilla on jo aika kivasti viikkoja ja kohta nt ultra lähestyy! Me tullaan perästä...:joyful:

Mekin oltaisiin jo aiemmin yhteisiä lapsia haluttu, mutta kun se elämä ei tosiaan aina mene kuin suunniteltu niin tässä sitä ollaan. Ja olen niin suurenmoisen kiitollinen että ylipäätään kaiken kokemamme jälkeen (vakava sairaus itsellä, joka nyt tällä erää historiaa) olemme tässä tilanteessa. Yläkertaan sain juuri kantaa yhteisen aarteemme nukkumaan ja toivon mukaan tuo toinen pysyttelee loppuun saakka mukana masussa <3

Niin ja rankkaa tulee varmasti olemaan, siitä ei ole epäilstäkään mutta kunhan päästään vähän aikanaan eteeenpäin niin helpottaa kyllä :) Parasta on ajatus juuri tuosta että sisarukset toivon mukaan olisivat kuin paita ja peppu niin hyvässä kuin pahassakin <3 :D

Eihän siinä jos vaikka aikuiset keskenään sitä paskaa jauhaisivat, mutta kun ihan lasten kuullen tai lapsille pitää alkaa taivastelemaan asioita! Eskarissa ope, neuvolassa th, pikkupaikkakunnalla kerhokaverien vanhemmat yms kokevat asiakseen alkaa kommentoimaan miten on asiat päin peetä ja lapset kärsivät ja on varmasti kamalaa kun isi ei asu samassa osoitteessa ja on varmaan kamalaa kun vieras mies isän paikalla... Hohhoijaa... Lapset eivät luonnostaan kummastele asioita, jotka heille normaaleja.. Eihän nuo edes muista aikaa kun isin kanssa saman katon alla asuttiin. Kaikilla on omat syynsä eroon ja varmasti vanhemmat useamman kerran pohtivat, ennen kun yhdistävät uuden parisuhteen ja lapset. Ja ne lapset menevät aina edelle!

No tuo nyt kuulostaakin enemmän kuin kohtuuttomalle, asutko pienellä paikkakunnalla? Ainakin pks seudulla on kyllä sen verran paljon kaikenlaisia perhemuotoja ja malleja etenkin uusioperheissä, että ei luulisi siinä olevan mitään sen kummempaa tänä päivänä. Itse asuin muksuna pienessä persläpikylässä, ja oli suorastaan aivan järkyttävää kun vanhempani olivat eronneet (olin ala-asteen juuri aloittanut) ja minua kiusattiin sen vuoksi eikä asiaa muut lapset ymmärtäneet/uskoneet/tajunneet. Sen verran harvinaista oli vielä 80 luvun alkupuolella. :D Tätä nykyä lapset ovat niin sopeutuvaisia mutta ainahan niitä mätämuna aikuisia löytyy joukosta. Etenkään kasvatus- tai hoitoalanammattilaisten ei voisi edes kuvitella jeesustelevan minkään perheen omia ratkaisuja/tilanteita.

Ja toi rankkuusaste varmaan vaihtelee riippuen lapsen temperamentista ym ja tukiverkostosta. Meillä ei ketään sukulaista samalla paikkapunnalla ja hyvin vähän mummilassa ovat ilman meitä olleet. Joten oma aika ja lepo olleet kortilla :rolleyes:
Joo aina on niitä jotka tylysti arvostelee ja tosiaan vielä lapsille, voi kunpa karma purisi takaisin :nicethread

Jep, kahdesta pienemmästä paikkakunnasta kokemusta ja voi hitto sitä menoa... Nyt sentään Jyväskylässä asutaan, ainakin toistaiseksi :) Johonkin reilusti syrjempään sitä haluaisi, maaseudun rauhaan, mutta siellä sitten aina ne omat ongelmansa...

Oon vielä hetken 21 :D Ei se ikää katso, eikä todellakaan ole ennenkuulumatonta sekään, että äiti ja tytär odottaisi vauvaa samaan aikaan, mun mielelestä jotenkin jopa tosi ihana ajatus :D Mä mummoutin oman äitini jo nelikymppisenä, mutta meidän suvussa alotetaankin sikiäminen aikasin
Mä mummoutin äitini 39 veenä,se oli tosi kiukkuna siitä... Ja oon ite leikisti kiukkuinen kun en oo mummo,mutta lapsiani katsoessa,rakasta esikkoo ja toista, on hyvä että ymmärtävät oottaa . Kävin just katsoo mun ysinelkkuu,ajoin turkuun ja näin hänet vaan duunissa. Ne varmaan pitää mua entistä pölhömpänä kun saavat kuulla. Nytkin ne joskus sanoo että arvaa onko kiva sanoo että on 7 sisarusta :D niin ja juu äiti ei oo uskovainen

No mutta onpahan monta apukättä sitten vauvan kanssa, isommillekin ehkä syttyy vauvakuumetta ja kohta ne jo mummouttaakin jo sut Ajna :D

Mä näin ennen tätä raskautta useasti unta, että äiti ilmoitti raskaudestaan ja olin hirveän vihainen, koska äitini kyllä tiesi vaikeuksistamme ja silti kehtasi tehdä vauvan ennen minua :D Aamulla heräsin vähän kysymysmerkkinä, että oliko se nyt unta vai ei, sillä en ihmettelis että oltaisiin samaan aikaan paksuna, ellei äitin veriryhmään liittyvät riskit olisi liian suuria. Nyt siltä poistettiin kohtukin ja unet loppu saman tien.. :D

Mäkin mummoutin äitini 40-vuotiaana. :) nyt tulossa toinen hänen ollessa 41, kun tämä syntyy. :D

Ajna, minkäs ikäinen sulla on nuorin? :)

Lääkärineuvola takana ja siellä se pikkunen pötky köllötteli. Sydänkin laukkasi vimmatusti niinkuin pitää. :Heartpink kaikki kunnossa.

Seuraavaksi odotellaan sitä NP ultrakutsua postissa saapuvaksi, sen jälkeen olis se laajempi neuvolakäynti jossa miehenkin pitää olla mukana ja lippuja sekä lappuja pitäs täytellä.... Plaah. :hilarious:

Mulla on huomenna eka neuvola! Enkä ees muista enää mitä siellä tapahtuu :grin Mutta huomenna selviää! Joudun tosin ottamaan tuon esikoisen mukaan kun mies on niin tiiviisti raksalla. Voi tulla melko mielenkiintoista, meidän tyttö on meinaan puhelias, ja haluais aina puhutella kaikki vieraat! Saakohan neuvolatäti minulle montaa lausetta sanottua...

Noniin, neuvola takana, ja hyvin meni. Kaikki arvot ok, mutta täti varasi silti sokerirasituksen rv16, koska minulle puhkesi radi viime raskaudessa.

Täti sai vauvan sydänäänetkin kuuluviin :Heartred Kehui, että on vahvat äänet ja kylläpä vaan hyvin kuuluu. Sanoi kohdunkin jo kasvaneen.

Hyvillä mielin jään nyt odottamaan ultraa, johon on 10 päivää :)

Untamoinen paljonko sul viikkoja kun neuvolassa kuunneltiin äänet? Mein terkka ei ennen 12 vko es kuuntele. Mä varaan ens viikolla vasta aikaa jos maanantaina ultra antaa aihetta.

Mulla oli muuten siinä neljän tunnin pidättely pississä piilevä ja oireeton pissitulehus. Ens viikolla pitää viiä toinen näyte ja jos siinäki on niin sit ab-kuurille.

Ensimmäinen neuvolakäynti takanapäin, neukkutäti oli todella ihana, ymmärtäväinen ja kannustava. :Heartred Kiloja oli pudonnut pari ruokahaluttomuuden takia, mutta eikös laihtuminen alkuraskaudesta ole aika tyypillistä muutenkin. Täällä(kin) on muuten tuo käytäntö, että joka kerralla ennen vastaanottoa käydään tekemässä pissatesti omatoimisesti (ja mahdollisista poikkeavuuksista informoidaan sitten omalle terveydenhoitajalle). Sydänääniä olisin kyllä halunnut edes yrittää kuunnella, heidän tehokkailla vempaimillaan olisi saattanut hyvällä lykyllä jopa onnistua.

Takaisin