Neuvola

Ei halunnut neuvolan täti muuttaa la. Ar-ultran ja kierron mukaan la olis 9.3. mutta pelkkien menkkojen mukaan 13.3. joten sillä mennään. Eipä siellä muuten ihmeempiä. Lippuja ja lappuja ja ajanvaraukset seuraaviin: verikoe, ultra ja neuvola.

Mulle aina sanottu, ettei laskettua aikaa muuteta, ellei heitä yli viikolla ja vasta nt-ultrassa saadaan se tarkka :) No tokaa odottaessa th merkkas ar-ultran mukaan lasketun ajan, mut poitsu syntyi menkoista laskettuna la:na. Toi kolmas syntyi kans laskettuna aikanaan :)

Mulla muutettiin esikoisesta kahden päivän vuoksi nt-ultran mukaan, kun menkoista laskettuna oli 5.1. ja ultran mukaan 3.1. Yleensähän on tuo juuri, että selkee viikon ero että muutetaan, mutta tiiä sitten miten paikkakohtaista tämäkin on. Nyt neuvolan mukaan mulla LA 26.2. ja ar-ultran 1.3.

Joo, se on varmaan ihan tyypistä kiinni :) Ton edellisen raskauden laskettua aikaa ei edes merkattu ennen nt-ultraa, tais se heittää kolmella päivällä menkoista laskettuna.

Eka neuvola ohitse. Viikkoja tasan 7 eli olin osannu räknätä viikot oikein eli laskettuaika pysyi 17.3.

Painoa tullut hurjasti mulla. Tätsy lohdutti että oikeasti joillakin vaan kertyy heti alkuun ja että selkeä vauvamaha jo nyt. En vaan ite voi millään käsittää kun aiemmista ei likimainkaan näkynyt näin julmetun aikasin.

Kysyi onko tarvetta mun mielestä ultrata tai käydä ylimääröisiä käyntejä. Sanoin että voin vallan hyvin oottaa sinne np-ultraan ja otan yhteyttä jos sitä ennen tulee tarve. Muistutti että saadaan kyllä aikalailla mitä vaan miltä tuntuukaan joten sanoin että voihan se nyt ylimääräisen lekurikäynnin ja psykologia konsultoida jo nyt kun varmana tarvetta tulee.

Verenpaine matala ja pissa kaikilta osin puhdas.
Nyt varattu ultra ja verikokeita elokuulle sekä sikiöseulontaan että anemiaan liittyen.

Hyvä käynti ja 1.5h kului siihen :D

Vauvamaha se turvotusmahakin on, koska turvotus on silloin vauvasta johtuvaa ;) kohtuhan on kuitenkin vielä muutaman viikon näkymättömissä häpyluun alla, mutta uudelleensynnyttäjillä se voi nousta yli häpyluun jo 10+ viikoilla, kun ekassa raskaudessa yleensä vasta 12+ viikoilla. :) Turvotus on kyllä täälläkin melkosta, eikä kaikki housutkaan enää mene päälle :rolleyes:

Mullahan on menossa 5+5 ja tänään sain kuulla jo kaverilta, kuinka maha näkyy jo sivuprofiilista:hilarious: Turvotusta siis täälläkin, mutta alamaha pömpöttää jo selvästi. Tavallisesti mulla ei oo mahaa ollenkaan, joten masu tuli jo esikoisen aikaan samantien näkyviin ja äitiyshousuja aloin käyttämään jo rv10..
Nyt kun synnytyksestä on niin vähän aikaa, niin vatsa ei välttämättä ollut edes täysin palautunut, niin kai toi maha alkaa näkymään sit heti..

Mulla ei vaan mitenkään mahdu järkeen mistä tää turvotus johtuu? Onko se hormonien aiheuttamaa vai onko aineenvaihdunta muka hidastunu vai mitä ihmettä... en tajua en.

Hormonit luultavasti. Ja raskaana kai nesteen ja veren määrä elimistössä lisääntyy, joten kai sekin vaikuttaa. Mulla on noussut reilun pari kiloa paino heti plussan jälkeen, samoin kävi esikoisen kanssa. Mutta ei mulla sitten lopulta painoa tullut kuin 9kg koko raskauden aikana, vaikka ekan kolmanneksen aikana nousi jo 4kg..
Nyt on myös ollut kuumaa keliä ja se turvottaa mua tavallisestikin :)

Joo 4kg täällä :eek: onneksi ehdin nappaista kuvan lähtötilanteessa, oli kivan littee vatsa.. nyt on sellanen pöhöttynyt alamahaturvotus, mitä ei saa peitettyy sitten millään :p

Naiset turvotuksen auttaa auttaa runsas vedenjuonti vaikka hassulta kuulostaaki. Myös ananas poistaa kehosta nesteitä. Söin esikoisen aikaan turvotukseen purkkiananasta ja se helpotti. :)

Mulla on paino pudonnut, kun ei tee mieli syödä mitään. :hungover: Alussa oli kyllä ikävää turvotusta, mutta syömättömyys on auttanut siihen... Aineenvaihdunta on jumahtanut kyllä ihan täysin. Vaikka yrittää syödä kuituja ja juoda vettä niin mikään ei liiku mahassa...

Pronssi jos mikään ruoka ei saa massua toimimaan, niin duphalacia saa ottaa. Otin sitä kun odotin esikoista ja sillon en saanu muulla toimimaan. Se ois kyl tärkee saada toimimaan, on inhottavaa jos tulee pukamia. Ja mulla loppupuolella ummetus pahensi suppareita aikas lailla.
Niin ootko kokeillu luumuja syödä? Itse otin myös niitä säännöllisesti joka ilta muutaman. :) Ja joudun varmaan ottamaan tässäkin. Toistaseks ku oon voinu kahvia juoda, niin se on toiminu.

Mulla normaalisti pistää aamukahvi mahan toimimaan, mutta nyt ei... Luumuja oli tarkoitus ostaakin tänään, mutta unohdin. Pitää kokeilla luonnolliset keinot ensin ja turvautua apteekkiin, jos muuten ei rupea toimimaan.

Luumut ovat kyllä raskausajan ja synnytyksen a ja o! Peräpukamat, ummetus kohdun kasvaessa ja mahdollisesti synnytyksessä tehtävä episiotomia.. näihin kaikkiin auttaa luumu! Kuivattuja luumuja tai luumupilttiä kannattaa aina pitää kaapissa varmuuden vuoksi! :)

Täällä kans turvottaa alavatsaa niin et pelkään et pömpän jo kohta joku huomaa. Töissä ainakin työvaatteet paljastaa armotta.

Takaisin