Neuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mira83
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Soitinpas neuvolaan muissa asioissa ja tulin maininneeksi pos.raskaustestin. No sainpas sit soittoajan huomiseksi jo neuvolan tätille? Muuten olis menny kesäkuun puoleen väliin mut mukavasti lomat sotkee ja sit halusin samalle, jolla oon käyny noita aikasempia oottaissa, niin sillä sain jo huomiseks. Katotaan sit mihin se eka käynti ajottuu?

Ultrissa ja neuvolassa varmaan tuun taas ravaa aika useesti, niinkuin edellisissäkin oon joutunu. :)

Soitinpas neuvolaan muissa asioissa ja tulin maininneeksi pos.raskaustestin. No sainpas sit soittoajan huomiseksi jo neuvolan tätille? Muuten olis menny kesäkuun puoleen väliin mut mukavasti lomat sotkee ja sit halusin samalle, jolla oon käyny noita aikasempia oottaissa, niin sillä sain jo huomiseks. Katotaan sit mihin se eka käynti ajottuu?

Ultrissa ja neuvolassa varmaan tuun taas ravaa aika useesti, niinkuin edellisissäkin oon joutunu. :)
Miks oot joutunu ravaa ultrissa tiheesti? Mullakin tätä raskautta seurataan tarkemmin kun esikoinen keskonen :) ja siinä raskaudessa kaikki kivut oli normaaleja nlatädin mielestä ja avautumiskivutkin vasn kiinnikrkipuja.. -.- :D

Esikon aikaan oli kehitys/kasvuhäiriö epäily, sen takia jouduin käymään sillon. Ja kaikissa raskauksissa on ollu radi seurana, niin sillä on noita ultria ja neuvola käyntejä ollu tihennetysti...:)

Muokattu viimeksi:
Mulla kans tulee ylimääräsiä ultria äitipolille oman perussairauden ja esikoisen keskosuuden takia. Viime raskaudessa kävin parhaillaan viikon välein ultrassa, mutta se olikin riskiraskaus muuten..

Mä pelkään radia ja haluaisin päästä jollekin ravitsemusterapeutille juttelemaan ruokavaliosta, mutta jos ei oo tehty radi-testiä vielä, niin onkohan mitään mahdollisuutta päästä neuvolan kautta? Ja milläs viikolla se radi testattiinkaan?

Neuvolan kautta luulis pääsevän... En yhtään muista millä viikolla sokerirasitus on. Jotenkin hämärä tunne et 16?18? :-D mua ei jotenkin pelota, viimeksi meni insuliinin piikitykseen, arvot hyviä ja silti tuli iso vauva :-) nyt aion olla super tarkka ruokavaliosta, viimeksi lipsuin silloin tällöin

Puolen välin huitteilla tais sokerirasitus olla. Mä ajattelin tällä kertaa jättää sen kokonaan väliin, vaikka painon ja iän puolesta pitäisikin testata. Yhdessäkään raskaudessa ei ole radia ollut, ei lähellekään, suvussa ei oo 2-tyypin diabetestä ja varmaan taas suht usein ultrataan ja käyn neuvolassa, niin saa ajoissa pissan sokereista ja vauvan koosta kiinni. Muutenkin mulla on ollu enemmän pienet vauvat kuin isot.

Edellisten raskauksien aikaan oli vielä ohjeistus että alle 25-vuotiaita ei laiteta sokerirasitukseen ellei ole riskitekijää. Tällä kertaa sekin ihanuus on sitten edessä :( mulla lapset olleet kyllä tosi pieniä eikä muutenkaan oo mitään viitteitä ollut radiin, mutta pittää kait se varmistaa!

Jos edellisessä raskaudessa on ollu radi, tehdään rasitus jo vk 12-16. Jos ei niin tais se rasitus olla 28 viikon jälkeen, ellen väärin muista noita viikkoja:)

Muokattu viimeksi:
"Tutkimusta ei tarvita, jos äiti on alle 25-vuotias ensisynnyttäjä ja normaalipainoinen (painoindeksi alle 25) eikä hänen lähisukulaisillaan esiinny tyypin 2 diabetesta. Koetta ei myöskään tarvitse tehdä alle 40-vuotiaalle uudelleensynnyttäjälle, jolla aiempaan raskauteen ei ole liittynyt raskausdiabetesta eikä lapsen makrosomiaa ja joka on normaalipainoinen raskauden alkaessa."

Ou jes, tän mukaan vältyn sokerirasitukselta tällä kierroksella! Viimeksi siis arvot hyvät ja vauva normaali, oon alle 40 ja normaalipainoinen.

Mä ehkä en sit joudu sinne, ehkei toi niin iso ollu.... Saa nähä tuli muuten tosi huono olo... Siis viimeks. Mä pötkötteleen siellä sairaalasängyllä käytävällä...

Mulla neuvola 16.6.. silloi 9+2. Soitin viime viikolla jo ja kotiin tuli muutaman päivä jälkeen jo postia missä luki sikiöseulonta aika, joka olis 6.7.. Tuli kyllä nopeesti.. Nyt vaan tuntuu ikuisuudelta tuo odotus...

Miulla olis neuvola 15.6. Viikkoja sillon 8+0:)

Soittelin neuvola-ajan ja antoi lääkärillekin jo ajan eli neuvola mulla 7.6 ja lääkäri 8.6. Samalle viikolle ja peräkkäisinä päivinä siis kaikki kun 6.6 on ultra :)

Tänään oli eka neuvola! Hirvee informaatioähky, tunti vierähti nopeasti :grin Varattiin aika nt-ultraan ja se olis 21.6. sekä eka neuvolalääkäri siitä kaks viikkoo eteenpäin. Labralappuja ja purkkeja tuli, pitää sekin aika varata johonkin rv10-11 paikkeille.

Sokerirasitukseen jouduin viimeksi pelkästään iän takia (täytin 25 ennen synnytystä). Tällä kertaa ei kuulemma tarvii kun viimeksi kaikki oli ok, bmi on normaali ja ei oo suvussa diabetesta. Ei se rasitus musta kyllä paha ollut, joten sen puoleen se ja sama mulle :)

Toivottavasti Naksin ohje pätee meilläkin. Sitten mäkin vältyn sokerirasitukselta. Viimeksi kaikki meni hyvin. Vauva oli aika iso (4100), mutta syntyi vasta 42+1 plus mä ja mies ollaan molemmat oltu reilusti yli nelikiloisia vauvoja. Kai sekin periytyy jotenkin.

Takaisin