Neuvola

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mira83
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä menin viime raskaudessa suositusten, mutta myös oman maalaisjärjen mukaan. Söin pari kertaa raskauden aikana salaattia missä oli fetaa. Ja lakua. Suosituksia on hyvä noudattaa, mutta jos vaikka huomaamattaan syö jotain "kiellettyä" ei tuskin vahinkos tapahdu. Aiemmin on kielletty vaan alkoholi ja tupakka, syödä on saanut melkeen mitä vaan ja terveitä lapsia on siltikin saanut. Mutta minä myös noudatan suosituksia :)
 
Onkse vai uus juttu :o mä luin viime raskauden aikana sen jostai vanhast ryhmäst :)
Eipä se varmana mikään "uusi" asia ole, ehkä sitä on nyt korostettu enemmän niissä neuvolassa jaettavissa listoista. Juuri niin kuin Autumn daydream sanoi, ihmiset ei ehkä hokaa että meetvursti on raakaa lihaa :)
 
Mulle ei oo tullu mieleenkään et meetvurstissa on raakaa lihaa, en mä sitä paljoo syö mut oon voinu kyllä viime odotuksessa jonkun siivun syyä kun en oo tienny. Lakua oon sillon tällön syöny viime odotuksessa samoin salmiakkia. Pah nekin on nyt kielletty.
 
No nyt on ekalla tuomiolla käyty. Joudun kuitenkin sokerirasitukseen, kun olen liian lihava (BMI 25,1 ja 25 on raja...). Oisko pitänyt huijata alkupainossa tai pituudessa vähän, että siltä ällötykseltä olisi vältytty? Tosin sitten terkka valittaisi liiasta painonnoususta kuten viimeksi. Mä en viimeksi herkutellut enkä muuttanut ruokailitottumuksiani, mutta painoa tuli melkein 20 kiloa lisää (sukuvika, äidillä sama). Kaikki hävisi imetyksen mukana, mutta imetyksen loputtua tuli kolme kiloa ekstraa ja siitä tämä liikalihavuus nyt jäänyt. Huoh.

Seuraava neuvola vasta heinäkuun puolivälissä. Aika pitkä tauko musta! Välissä labrat parin viikon päästä ja np-ultra noin kuukauden päästä.
 
Millä viikoilla te käytte ekassa neuvolassa jos jo nyt on??

Joo o alkuun neuvolat on toooosi harvoin esikoisen odotuksessakin viikolle 30 asti 2 kuukauden välein...
 
Mulla on tänään 8+2.
(La siis jo 28.12., mutta tulin tähän ryhmään, kun koin sen omemmaksi, kun joulukuiset suunnitteli jo ristiäisiä yms. Ja esikko syntyi 42+1)
 
Mä kävin esikoisesta kaks kertaa sokerirasituksessa ja sama varmaan edessä tästäkin. Onneks ei sillon ollu niissä mitään häikkää, vaan arvot oli täydelliset. Hyyh, menee kylmät väreet ku ees ajattelee sitä litkua..
 
Mä en vaa tajua et muut on jo noin piiiitkällä kun toi 7. Viikolla kuulostaa et itekin on jo piiiiitkällä. Kai mullakin on viikolla 9 se neuvola...
 
Eka neukku oli torstaina, 6+3 jos oikein laskin...

Lihava on lihava ja kun suvussa diabetesriski niin terkka meinas laittaa mut sokerirasitukseen ENS viikolla. Pyysin vetämään hiukan henkeä ja että katotaan nyt edes yli sen maagisen 12vkon.

Kuten edellisessä raskaudessa, niin tässäkin näkyy olevan vaivana alhainen hb Mitkään apteekin rautalisät ei mulle sovi ja silti terkka jaksoi jankuttaa, että syö niitä vaan nyt. Yritin kertoa, että kun ne kaikki aiheuttaa mulle vatsaoireita, niin voiskohan harkita jotain sairaalan suomaa tankkausta, jos laskee kovin alas. Ei kannanottoa...

Eka lääkäri varattiin jo viikolle 9 :o edellisessä raskaudessa kävin kerran lekurilla ja sekin oli viikoilla 30-35. En oo silti perillä tämän hetken suosituksista enkä ohjeistuksista.
 
Millä viikoilla te käytte ekassa neuvolassa jos jo nyt on??

Joo o alkuun neuvolat on toooosi harvoin esikoisen odotuksessakin viikolle 30 asti 2 kuukauden välein...

7+4 oli eilen kun kävin. Seuraava neuvola onkin sit vasta syksymmällä, lähempänä rv20 kait. Tässä välissä sit lääkärineuvola.
 
Niinhän se Ansku on, että lihava on lihava. Mä en vaan ole oikein sisäistänyt omaa lihavuuttani vielä. Oli aika shokki. Oon aina ollut aika sopusuhtainen. Ennen esikoista 168cm/67kg. Musta se oli ok, olin tyytyväinen. Esikoisesta tuli 20 kiloa lisää, jotka lähti ekan vuoden aikana pois. Sitten loppui imetys ja nyt paino 71kg. Oon kyllä ollut tyytymätön kehooni, mutta en ole jotenkin ymmärtänyt olevani ylipainoinen...
 
Itse tilaan ensvkolla neuvola-ajan jos ei mene kesken huomenna kun pitäs menkkojen alkaa. Täällä eka varhaisultra vkolla 6 ja samalla myös sillo neuvola.
 
Autumn daydreamer,
mä olin ennen ekaa lasta 172/84. Lisäpainoa tuli 12kg ja imetys vei kiloja niin, että mittari näytti 77. Olin tyytyväinen. Tuli aika palata töihin kymmenen herkkuhirmuisen naisen toimistoon, boom! 1,5v ja 15kg lisää :/ tiedän olevani tosi ylipainoinen ja kärsin huonosta itsekurista.

Neuvolassa ei mun mielestä sais liikaa syyllistää odottavien äitien painoa. Tottakai hyvä seurata ja kannustaa terveen ruokavalion pariin, mutta liiallinen vouhkaaminen tässä 9kk paisumisvaiheessa pitäis lopettaa.
 
Autumn daydreamer,
mä olin ennen ekaa lasta 172/84. Lisäpainoa tuli 12kg ja imetys vei kiloja niin, että mittari näytti 77. Olin tyytyväinen. Tuli aika palata töihin kymmenen herkkuhirmuisen naisen toimistoon, boom! 1,5v ja 15kg lisää :/ tiedän olevani tosi ylipainoinen ja kärsin huonosta itsekurista.

Neuvolassa ei mun mielestä sais liikaa syyllistää odottavien äitien painoa. Tottakai hyvä seurata ja kannustaa terveen ruokavalion pariin, mutta liiallinen vouhkaaminen tässä 9kk paisumisvaiheessa pitäis lopettaa.
Mulla viime raskaudessa kokoajan motkotettiin painonnoususta vaikka tuli vain 13 ja ne kaikki tulikin oikeestaan mahaan.. Nyt synnytyksen jälkeen oon kyllä lohonnu ihan hirveesti imetyksestä huolimatta... Harmittaa.. Ja aivan varmasti saan noottia neuvolassa mikäli pieni nyt kyydissä pysyy..
 
Tääh siis tuleeko nykyisin postissa jotain neuvolapapereita jo etukäteen? :O

Välillä nuo kiellot/ suositukset on aika... noh, tulkinnanvaraisia.
Varmaan maalaisjärkeä voi käyttää kun esim jostain maksalaatikon syönnistä mulle saarnattiin kun esikoista odotin. Varmaan aika paljon saisi jotain noita kiellettyjä syödä että oikeasti voisi vaikutusta sikiöön olla.

Jännä huomata myös kun esikoista odotin 10 vuotta sitten, miten paljon kaikki suositukset ym on muutuneet joka raskauden välissä.

Neuvola täälläkin varattu, 14.6 ja olikohan 9+3 tai jotain viikot tuolloin
 
Mulle mainittiin kun olin viimesilläni, lähtöpaino oli normaalibmi toki ylärajoilla ja kyseisenä vuonna olin ennen raskautta laihduttanut 5 prossaa painosta et olin normaalipainonen. synnärillä oli siis lähtöpainoon tullu 7 kg painoo lisää ( vauva 4 kg istukka 800g) niin harjoittelija tuli sanoon vikoilla neuvolakerroilla et nyt on tullu vähän enempi painoo viimekertainen jälkeen... Joo tosi hirveesti oli tullu.

Mä soitin neuvolaan, täällä päin hyvis-palveluun kirjotettiin esitiedot. Neuvolasta kyllä sanovat et jos lähettävät ja varmaa osotetta kysyvät. Viimeks noi tiedot ei näkyny neuvolassa niin käytiin ne sit uuestaa läpi:facepalm:
 
Mulla tuli viime raskaudessa melkein 30kg lisää. En muista, että neuvola olis kamalasti nipottanu. No, kaikki lähti vuodessa pois ja vähän ylimäärästäkin.

Kyllä tällä kertaa olis silti kivempi jos ei ihan noin paljoo tulis...
 
Takaisin
Top