Neuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Senni_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Yleensä kyllä kun perustelee niin saa vaihdettua :) stressi tosiaan vaikuttaa sikiöön jo raskausaikana. Mistäs juuri luin että stressaavan äidin lapsi saattaa olla vilkkaampi jatkuvasti stressihormonien takia.
Itse ainakin olen sellainen että hyödyn juurikin siitä keskustelusta ja siksi pyysin heti aluksi neuvolassa että pääsisin psykologille ja ensimmäinen terkka ei kyllä kyseistä pyyntöä kovinkaan tosissaan noteerannut, mutta jälkimmäinen terkka laittoi heti viestiä psykologille käynnin jälkeen.
Suosittelen lämpimästi kyllä sekä pyytämään terkan vaihtoa että sitä psykologia. Se psykologi saattaa antaa ihan erilaisiakin keinoja tietyistä asioista selviytymiseen :)

Mulla on ollu joka ikisellä kerralla eri neuvolatäti ja näitä teidän kirjotuksia lukiessa aloin miettimään, että oiskohan munkin neuvolakerrat olleet erilaisia jos aina olisi ollut se sama tuttu naama vastassa. Neuvolakerrat on olleet melko pikaisia ja niin kuin ylläkin joku mainitsi niin itse vain hymyilen ja nyökyttelen ja kun pakolliset on ohi, niin äkkiä ulos.

Viimeisimmästä tätistä ilmeisesti pitäisi tulla se mun "vakiotäti", mutta tästä tyypistä jäi mulle tosi vaivaannuttava ja jokseenkin ahdistunut olo. Tyyppi oli nuori ja selasi koko ajan oppaita tukemaan tekstiä, jota ulosantoi. Lisäksi edellisellä kerralla mukana oli kätilöharjoittelija, joka lisäsi tätä vaivaannuttavuutta, sillä minulle ei kerrottu tapaamisen aluksi mitä kumpikin niistä tyypeistä tekee, vaan kumpikin siellä touhotti ristiin ja olivat itsekin vähän ulalla. Luottavaisin mielin... not.

Täälläkin oli tänään neuvola, 28+5. Mun terkka on aika asiapitoinen ja paljolti sellainen "kaikki kuuluu raskauteen"-tyyppi, ei siis mikään kovin empaattisen oloinen. Tänään oli kuitenkin vähän erilainen käynti. Kysyi itse, että väsyttääkö. Ja kehotti hakemaan heti ensi viikolla sairaslomaa, jos olot (vatsan ja selän polttelu = supistuksia? ja issiaskipu) jatkuvat vielä. Lisäksi hb oli laskenut, joten rautalisää suositteli (jo ihan tän törkyisän väsymyksen helpottamiseksi). Myös proteiini oli plussalla. Turvotuksesta ei kysynyt, mutta sitäkin löytyy. Sekä ajoittaista huonovointisuutta. Ja närästystä. Melkosta. Painon nousu sentään aisoissa, tällä kertaa noin 340g/vko ja sf-mitta omalla käyrällään.

Pystytkö sä RInkelitsi vaihtamaan terkkaria? Mun päähän ei mahdu ajatus, et joku nuori ja kokematon terkkari hoitais ensikertalaisia. Sillonhan just tarttis sitä kokenutta hoitajaa, joka osaa vastata muutakin ku vaan siteerata jotain opasta.

Terkkarit varmaan yleensä jaetaan alueittain, joten sen takia voi kenelle vaan osua kohdille uusi terkka.

Mun mielestä kokemusta tärkeämpää on asenne. Se, että kohdataan ja kuunnellaan äitiä ja pidetään rauhallisena. sit jos ei jotain tiedä, aina voi sanoa että tarkistaa vielä tai kysyy joltain kokeneemmalta. Meidän uusi neuvolalääkäri on kokematon äitiyspuolella ja sen kyllä huomasi, mutta onneksi oma täti on kokenut ja ihana. :)

Mulla jäi viimeks vähän ikävä fiilis omasta kokeneesta neuvolatädistä, joka vähätteli kovin synnytyspelkoa ja kyseenalaisti, että onko lapsi edes toivottu, kun kerran pelkään. Voisin ihan mielellään vaihtaa vähemmän kokeneeseen mutta asenteeltaan miellyttävämpään.

Minullakin on ollut tähän mennessä neljä eri "tätiä". Se vähän ärsytti kun piti samat jutut selittää joka kerran uusiksi. Nyt on ollut kaksi kertaa sama ja tämä pitäisi olla myös loppuraskauden. Varmasti minua nuorempi mutta miellyttävä ja ihan asiantuntevan ja vakuuttavan oloinen. Toisaalta en itsekään ole kaivannut neuvolakäynneiltä mitään erityistä, rutiinitarkastukset vain. Kamalinta olisi kyllä jos ruvettaisiin kyseenalaistamaan tai vähättelemään jos olisi pahoja pelkoja tai epävarmuuksia. Mielestäni sellaisesta pitäisi jo antaa palautetta.

Molemmissa on omat hyvät puolensa, oli sitten alansa vasta-alkaja tai kokenut konkari :) pääasia ettei ole työhönsä leipääntynyt, asenne on hyvä, kuuntelee asiakasta ja osaa hommansa. Mun kokemuksella (lääkäreiden ja hoitajien kanssa töitä 7vuotta tehneenä) nuoremmat ovat kyllä varovaisempia, tiedon tarkistaminen oppaista on kyllä vain joissakin tapauksissa hyvä asia. Heillä myös se uusin tieto asioista. Itsekin ollut joskus alallani opiskelija ja "nuori" olen toki edelleen (27v ). Kauheaa ajatella etten ikäni puolesta olisi omalle alalleni kelvollinen :grin Ja noihin opiskelijoihin nyt vaan törmää kuntien neuvoloissa, sairaaloissa ym koska ovat opetusvelvollisia terveydenhuollon yksiköitä, sairaalat ovat opetussairaaloita. Yksityisillä terveydenhuollon puolilla voi opiskelijoista kieltäytyä mikäli niitä siellä häärii :) opiskelijan (oli sitten kandi, kätilö, hoitaja) tulee myös aina esitellä itsensä asiakkaalle ennen vastaanottoajan alkua ettei asiakkaalle jää hämmentynyt olo että kuka ylimääräinen siellä oikein on. Ja se jos terveydenhoitaja vaihtuu vähän väliä on huono luottamussuhteen kehittymiselle (aiheuttaa juurikin stressiä, epävarmuutta..) ja moisesta kannattaa ottaa yhteyttä neuvolan vastaavaan ylilääkäriin joka voi asialle tehdäkin jotain. Myöskään pelkojen vähättelyä tms ei saisi tapahtua eikä kenenkään tulisi joutua kokemaan sellaista. Aihealue (raskaus, vauvan syntymä) on kuitenkin herkkä asia, joka välillä hymyilyttää ja toisinaan itkettää ja pelottaa.

Meille opetettiin harjoitteluissa että toimenpiteisiin jos haluaa mukaan opiskelijana niin täytyy kysyä potilaan lupa.. Esim siis jos ajattelee synnäriä niin siellä varmaan sama juttu mutta neuvolassa tuskin voi kieltäytyä.. Tosin ite koen kohteliaana sen käytännön että sanotaan heti kun menee vastaanotolle että tässä on tämä ja tämä opiskelija onko ok että hän on käynnillä mukana jne..

Mun neuvolakäynnillä ois ollut opiskelija mukana, mut terkkari luki mun naamasta, että mielummin ilman uutta ihmistä. Et kyllä saa ihan julkisella pyytää ettei opiskelija jää paikalle. Muuten kyllä oon ollut jopa verenluovutuksessa niin et uusi/harjoittelija käy ja mut tää raskaus ollut sen verta rankkaa henkisesti etten halunnut taas uudelle ihmiselle selittää

Mua taas ahistaa koko neuvola vaikka oli sama 100v täti aina. Mä en vaan halua puhua asioistani naamatusten ihmiselle ketä en tunne. Mun puolesta se saa kattoo pissat ja paineet ja veret ym. Mutta mitään en kerro enkä puhu enkä kysy. Kyl noista arvoista näkee jos tarvii jatkotutkimuksia. Mun käynnit on yleensä 10-15min kun ei vaan oo mitään asioita :D

Neuvola oli perjantaina, 29+3. Itelle oli tullu painoa vaan noin 200g per viikko, erittäin jees. Jos tällä kertaa ei tuliskaan sitä +20kg.. rt mennään, tyttö kerää painoa hyvää tahtia sillä ultran painoarvio oli nyt 1600g. Sf mitta 27.5cm. Hirvittää vähän kun vauvalla kuitenkin massakausi vasta edessä.. mut toisaalta ihana aatella että noin iso jo, ihan oikee vauva :)

Tänään oli neuvola. Kaikki oli taas hyvin ja käytännössä tuo lääkärintarkastus oli ihan turha.. Ei tehty sisätutkimusta kun ei kuulemma tarvii (kun ei ole ollu kipeitä supistuksia yhtään) ja käytännössä katsottiin vaan nuo normaalit asiat.. Tosin mulla oli pompannut tuo kohdunpohja tonne 27 senttiin 19:sta.. Mut siitäkään ei sanottu mitään neuvolassa vaikka meni keskikäyrän alapuolelta yläkäyrälle..

Jotain hyvää sentään kuitenkin tuossa käynnissä kun sain tietää että mein pieni poju on myös rh-! Eli mun ei tartte huolehtia siitäkään enää :) eikä ollu puhetta taaskaan hb:sta eli oletan että sekin on ok :D

Siis onko nyt niin, että millään neuvola- tai neuvolalääkäritarkastuksella ei tehdä sisätutkimusta, jos ei erikseen ole jotain ongelmia? Ei sillä, että sitä hirveästi noin kokemuksena hinkuisin, mutta mulle on joku gyne joskus maininnut, että kohdunsuu on sijoittunut jotenkin tosi vinoon ja tietysti on jäänyt takaraivoon kummittelemaan aiheuttaako tämä jotain ongelmaa synnytyksen suhteen. Voinhan sitä toki kysyä itsekin, mutta jotenkin tuntuu oudolta jos vaan oletetaan, että kaikki automaattisesti ok...?

No siis mulla kysyttiin ensin supistuksesta jne ja sen perusteella päätettiin että ei nyt tehdä ns turhaan sisätutkimusta kun gyne on jo 5 viikon päästä.. Ja mulla tosiaan ei ole ollu kivuliaita supistuksia ollenkaan vielä niin sillä perusteella lääkäri päätti että ei tehdä nyt..
Ymmärsin kyllä että muuten olisivat kyllä ottaneet melkeinpä rutiinisti täällä ja tutkineet mutta kun mulla jo on aika varattuna synnytystapa-arvioon tyksiin ja ilmeisesti myös ylimääräinen ultra tulossa ja mahdollisesti vielä seurantaa muuten jo näyttää siltä että poju on liian iso..

Muoks. Mulle mainittiin myös erikseen että eivät tee erikseen sitten neuvolassa synnytystapa-arviota kun on jo tyksiin aika.. Tosin en tiedä koskeeko tuo muutenkin esikoisen odottajia tuo arvio..

Täällä on ohjeistus vaihtunut eikä edes kaikille ensisynnyttäjille tehdä äitipolilla synnytystapa-arviota. Lääkäri rv25 kohdilla ja hän kai päättää onko syytä tehdä jos raskaus muuten mennyt ok eikä äidin tai vauvan koko tai muut asiat aiheuta huolta.

Tänään rv28+5 ja kokoarvio äitipolilla kun 25+ oli liian iso tulokas...

Normisti synnytystapaarvio tehdään kuulemma neuvolassa, ainakin täällä.. mutta jos on esim nyt raskausdiabetes -seuranta niin se tehdään neuvolan sijasta Tyksissä.. saa nähdä koska on aika, torstaina olis neuvolakäynti , tuolloin rv29+0

Takaisin