Neuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Senni_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla oli pitkään SF alempana kuin alakäyrällä, nyt vasta kaksi kertaa ollut normaali ja keskikäyrällä, sitä ennen tosiaan siis matalampi jopa kuin alakäyrällä. Pahimmillaan Mulla oli 16cm vielä keskiraskaudessa kun normaali olisi ollut 22-24cm. Kaikki kuitenkin hyvin, joten en sinuna Numea olisi liikaa huolissani. :) Varsinkin jos se tähän mennessä ollut kuitenkin normaali vai miten on? SF ei lopulta merkkaa paljoakaan, sen oon ainakin itse todennut. Mun vatsa on kasvanut ihan omaa tahtiaan ja nytkin vaikka SF 30cm eli hieman yli keskikäyrän jopa niin samaan aikaan terkka totesi, että vatsani on kovin siro ja pieni. Mittaa tulee vaan jo nyt siitä, että kohdun pituus on niin pitkä, kylkiluihin asti. :)

Aika jännää että teillä on vielä loppuaikoinakin lääkärikäyntejä, kun mulla oli ensimmäinen ja viimeinen normaaliraskauden neuvolalääkärikäynti viikolla 26 :eek: no jotkut kunnat säästää ja tässä sit lopputulos, mulle vasta täällä sanottiin et vauva on pieni viikkoihin nähden, muilla neuvolakäynneillä tai ultrissa kaikki ollu ok ja sf-mittakin keskikäyrällä että oiskohan jäänyt huomaamatta kokonaan ilman sairaalaan joutumista... samoin ultria ei enää ole sen np-ultran jälkeen kuin tarvittaessa.

Mullakin on kait vaan tuo yksi lääkärikäynti. Ainoastaan tyksin kautta diabeteshoitajalle kun sanoin että huolestuttaa Vauvan koko kun tarkoituksena olis pystyä alateitse synnyttämään (ja mulla merkitty kait edelleen papereihin radi) niin hoitsu laittoi suoraan ajan tyksiin synnytystapa-arvioon ja ymmärsin lääkärin puheista että sillon myös ultrataan mut tää käynti on ylimääräinen eikä kuulu lainkaan tohon normaaliin systeemiin..

Mullakin on ensimmäinen ja viimeinen lääkäri tuolloin ihan loppuraskaudesta.

Tämä oli vasta toka kerta kun sf mitta otettiin, viimeksi oli keskikäyrällä mutta siitä ei ollutkaan juuri kasvanut 5 viikon aikana. Mutta yritän olla huolehtimatta :woot:

Mulla kans oli sf 25 viikolle 30-31 saakka ja nyt kun lapsi on alkanut kääntymään niin sf-mitta venähti tonne 30. Terkkari oli sitä mieltä, että noin saattaa käydä jos on kovin terhakkaasti poikittain ja alhaalla :) Mene ja tiedä.

Eilen neuvola rv 31+2 ja sf oli vain 25 eli ihan alakäyrillä. Mihinkään seurantaan ei laitettu vaan neuvolalääkäri vasta 8.11. En tiedä pitäisikö olla huolissaan vai ei.

Ainakaan sun ei pidä olla huolissaan siitä, että söisit liikaa ja että vauva olisi kasvamassa liian isoksi.

Aika jännää että teillä on vielä loppuaikoinakin lääkärikäyntejä, kun mulla oli ensimmäinen ja viimeinen normaaliraskauden neuvolalääkärikäynti viikolla 26 :eek: no jotkut kunnat säästää ja tässä sit lopputulos, mulle vasta täällä sanottiin et vauva on pieni viikkoihin nähden, muilla neuvolakäynneillä tai ultrissa kaikki ollu ok ja sf-mittakin keskikäyrällä että oiskohan jäänyt huomaamatta kokonaan ilman sairaalaan joutumista... samoin ultria ei enää ole sen np-ultran jälkeen kuin tarvittaessa.

Mulla oli eka lääkäri jo joskus silloin jotain viikolla 16 ja nyt sitten toinen on joskus tässä loppuraskaudesta. Täällä siis kaks käyntiä ilmeisesti vakiona.

Niin no mun muistaakseni ku katoin noita käyntejä mitä pitäis olla niin ultran aikoihin olis pitäny olla lääkäri mut mulle sanottiin neuvolassa että on vaan joko tai.. Mut jos kattoo noita käyntejä esim turun kaupungin sivustolta niin siellä mun mielestä on merkitty että olis 2 kertaa lääkäri.. Mut ei mulla ilmeisesti tuu olemaan..

18.10 sain ajan äippäpolille. Aion kyl elää normaalisti siihen saakka. Tänään ei huolestuttavaa supistelua, selkä on ollut tänään vaan tosi kipeä. Tosin mä juoksinkin tänään oikeen spurtin kun lapset sähläsivät trampoliinilla ja toinen sai kipiää ja mä olin jo varma että meni luita poikki.

Joo sf mittaa ei kannata liian tarkkaan seurailla. Mulla se mitta huitelee kokoajan keskikäyrän yläpuolella, mutta rv 29 + 0 ultrassa poika olikin hieman kasvun keskikäyrän alapuolella viikkoihin nähden, 1257g..

Täällä (Nousiaisissa) oli neuvolalääkäri just joskus ennen ru:ta, ja toinen pitäis olla viikoilla 35-37. Perhevalmennuksessa puhuttiinkin että täällä pikkukunnissa asiat on monesti paremmin kun lääkäreillä ja hoitajilla on enemmän aikaa potilasta kohden kuin suurissa kaupungeissa. Täällä esim. synnytyksen jälkeen on 2 kotikäyntiä, äitiysneuvolasta ja lastenneuvolasta. Lisäksi perhevalmennus kestää melkein vuoden ikäiseksi asti mikä on kuulemma ainutlaatuinen systeemi koko Suomessa.

Neuvolassa käyty. Kaikki arvot olivat kohdillaan ja painoa tullut n. 200g/vko. Nyt oli sijainen, kun oma vakkari terkka oli lomilla. Terkan mukaan vauva olisi vieläkin perätilassa. Sf-mitta oli pysynyt samassa 25 kuin 2vko:a sitten. Sen vuoksi jo ensi viikolle uusi aika neuvolaan. Sf-mittaa en stressaa, koska en usko sen kertovan totuutta varsinkin vauvan ollessa perätilassa.

26.10 meillä seuraava neuvola ja samalla isyydentunnustus :) Mie olin siinä luulossa ettei toissynnyttäjät käy enää loppuvaiheessa lääkärillä/ultrassa kun viimeksi kun oli ultra, sanoivat että seukki kerran nähään synnytyksessä. Mut nytten viimeksi neuvolatäti sanoi että on laittanut kaikki omat odottajat synnytystapa arvioon ja samalla ottavat jotain testeja (olikohan se nyt se streptokokki?). Ihan kiva mennä käymään ja nähdä vielä ennen synnytystä pikkukaveri mut neuvolatäti kertoi hoitavan lääkärin nimen niin nous karvat pystyyn :D Se lääkäri osaa tosi ilkeästi puhua, esikoisen raskauden aikana haukkui mut läskiksi eikä voinut uskoa että verensokerit mulla normaalit kun olin niin ylipainoinen joten laittoi mut toiseen verensokeritestiin raskauden loppuvaiheessa. Sitten kun hän oli mulla leikkaavana lääkärinä kohdun ulkopuolisen raskauden ja kystan aikana, tokaisi etten näytä yhtään äiti-ihmiseltä kun luuli ettei meillä lapsia ole. Joku herkkähipiäisempi vois saada tosi pahan mielen tommosen lääkärin takia mutta mie lähinnä oon nauresellut sille. Nyt jos alkaa yhtään aukomaan niin kyllä näpäytän samalla mitalla takaisin >:D

Gitgat mä oon samanlainen. :D Työtä yläkoulussa saan kiittää paksusta nahastani kettuilun ja tympeyden suhteen ja saatan vilauttaa kipakan kommentin takaisin jos "ammattilainen" unohtaa ammattimaisuutensa. Sarkasmi kunniaan. :P

Takaisin