Neuvola

Oih ja voih... Painoarviot 1880g ja 1950g. Eivät kuulemma muista ihan äsken olleen asiakkaana gemini-odottajaa jolla kyytiläiset olisi kasvaneet näin hyvin. Pikkusen on supistelu tehnyt tehtäviään, mutta ei mitenkään radikaalisti! B mokoma on pyörähtänyt takas pt:an. Mutta vielä kuulemma voi kääntyä... Hope so!
Ens viikolla olisi neuvola, toivotaan että hb nousee...
Hyvä fiilis, seuraava ultra kolmen viikon päästä!

Saako ultria ja muita juttuja ihan vain pyytämällä?! Meilläpäin Suomea ei kyllä ole mitään... Yksi lääkäri puolivälin tienoilla, nt-ultra ja rakenneultra. Siinä se. Sit neuvolassa aina tietty testit ja mitat. Mutta ei painoarvioita, ei synnytystapa-arviota.

Kuinka voi olla näin epätasa-arvoista? Tosin kaikki mennyt mulla tähän asti hyvin että voisko se vaikuttaa?

VilliVadelma, en tiedä oliko tuo viestisi minulle kohdistettu, mutta siis kaksosraskaus on aina riskiraskaus= tiheämpi seuranta :)

Normaalissa raskaudessa Alankomaissa ultrataan tasan kolme kertaa, ellei jotain muuta epailla: Raskauden vahvistus vkolla 7-8, rakenneultra vkolla 20-21 ja loppuraskaudesta vkolla 35. Se olikin siina sitten. Laaja verenkuva otetaan ensimmaisen kolmanneksen aikana ja veren vapaa rauta tarkistetaan uudelleen viikolla 32. Muuten mittaillaan verenpainetta, palpotaan mahaa, kuunnellaan sydanaanet ja viikolta 29 alkaen mitataan sf-mitta.

Tapaamisia on kerran kuussa ja vkolta 32 lahtien kolmen viikon valein. Tapaaminen kestaa ensimmaista kertaa ja ultraamisia lukuunottamatta enintaan 10 minuuttia.

Vkolla 36 keskustellaan synnytyksesta ja sen jalkeen tapaamisia on viikottain. Etta nain meilla. Gynelogien tai laakareiden tapaamisia ei ole ja 4D-ultrista on turha haaveillakaan, ellei jotain ole vialla, eli huomaan toivovani, etten naihin joutuisi. Ja kuten taalla aina toitotetaan joka valissa, raskaus ei ole sairaus, joten siihen ei ole siis mitaan syyta laaketieteellisesti puuttuakaan. Kieltamatta joskus kay mielessa, etta ei ole Hollannissa raskaanaoleminen kylla heikkohermoisten puuhaa... ;)

Ei ollut varsinaisesti kohdistettu kommenttia kenellekään :) Huomannut vain eri kommenteista että hyvin erilaisia toimintatapoja raskauden tarkkailun suhteen.

Tottakai olisi kiva nähdä pikkuinen vielä loppuvaiheessa raskautta ja saada edes jonkinlaista arviota painosta mutta eipä se nyt maata kaada. Ja ulos vauveli tulee tavalla tai toisella :)

VilliVadelma: Ei ollut minullakaan kolmatta ultraa / synnytystapa-arviota esikoisen raskaudesta, kun kaikki meni hyvin. Mutta koska esikoinen syntyi lopulta sektiolla, niin nyt sitten synnytystapa-arvio ultrineen tulee. ;) Näin ainakin PK-seudulla näiden ultrien/s-tapa-arvioiden kanssa.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Meillä on vielä viimeinen ultra viikolla 36 ja silloin lääkäri arvioi pikkuisen koon ja mahtuuko tulemaan. Ja tämä siis tehdään rutiinina kaikille :)

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app

Esikoisen kanssa ultrattiin vielä silloin viimeisellä lääkärikäynnillä joskus rv 36-37, mutta ultralaite oli semmonen alkeellinen ja itse en edes nähnyt koko kuvaussessiota. Katseli lähinnä tarjontaa ja kokoa...kai. jotain sukupuolia siinä tilanteessa olisi ollut turha edes kysellä. Näin siis Espoossa 2012. Saa nähdä mikä on käytäntö nyt, kun kuntakin on vaihtunut. Lääkäri mulla varattuna viikolle 36+2.

Mulla sokereiden takia tuo kolmas ultra tulossa :) Ei täälläkään muuten enää ultrattais. Eka oli vaan sen verran iso niin nyt kun taas sokerit hiukan heittelee ni pyysin, et arvioitas ultraamalla sitä kokoo :)

Ääärr, jotenkin tosi liukuhihnameininki täälä Helsingissä tuntuu olevan :/ Oon pettyny tän päivän neuvolakäyntiin. Kyselin itse kaikki, esim. synnytyssairaalaan tutustumisen yms, tuskin muuten olis kukaan muistanu mitään sanoa. Ja sit vaan suht kiireellä kaikki ja moro. Vaikka sanoinkin et ei oo kovin hyvillä fiiliksillä ollut ja näin, niin tuntuu et ei yhtään kuunnellut...

Noooo, jokatapauksessa sain rh- piikin persuksiin, koska vauvalla oli sittenkin positiivinen veriryhmä, vaikka labratäti sano puhelimessa ihan toista. Kiva ylläri.
Paino noussut ekasta neuvolakäynnistä (rv 9+2?) 8,2kg.
Sf-mitta oli 25cm. Tää katottiin nyt ensimmäisen kerran.
Pikkunen oli kääntynyt myös raivotarjontaan! :) Kolme viikkoa sit oli vielä toistepäin.

Eilen oli neuvola ja perushommat hoidettiin, kaikki oli just niinkuin pitääkin.... MUTTA illalla alkoi supistelemaan tiheään tahtiin ja ne jatkuivat läpi yön. Myös tänään supistelut ovat jatkuneet. Ne eivät ole säännöllisiä, eivätkä juurikaan kipeitä (välillä napakoita ja vähän vihlovia). Kestoltaan muutamasta sekunnista muutamaan kymmeneen sekuntiin.

Voisivatko supistukset johtua siitä kun kohtua kopeloitiin eli vauvan asentoa ja lapsiveden määrää arvioitiin? Onko jollain käynyt samalla tavalla?

Kivuttomia harjoitussupistuksia mulla on ollut kesäkuun alusta asti, välillä enemmän ja välillä vähemmän mutta ei koskaan vielä näin tiheään ja selvästi napakampia.

Täytyy nyt kuulostella vielä tämä päivä loppuun ja olla sitten tarvittaessa yhteyttä äitipoliin.

Rv 33

Musta tuntuu et eilisen kopeloinnin jälkeen vauveli on vaihtanut asentoa? Tai jotain, ja liikkeet ollut paljon vaisumpia/eri paikassa, kun ennen neuvolaa. Ja vatsa tuntunut kovalta välillä, empä osaa sanoa onko sit supistuksia vai ei...

Tänään on rv30. Täytyi oikein katsoa että onko minulta otettu Hb:ta ollenkaan koko aikana kun ei ole manittu, mutta ilmeisesti se on otettu verikokeiden yhteydessä ja löysin tiedon onneksi omista papereistani, joita pitää kuljettaa koko ajan mukana. Täällä Briteissä on välillä tuntunut tosi liukuhihna menolta kätilön luona käynnit ja joka asiaan saa esitteen luettavaksi sen sijaan että asiat selitettäisiin. Sain rh- piikin viime viikolla. Täällä ei testata isää eikä myöskään vauvaa ennen kuin syntymän jälkeen.

Ultria täällä ei ole kuin kaksi, rv12 and rv20, eikä sitä tutkimuksia tehdä. Lääkärikäyntejä ei ole, jos ei ole erityistarvetta.

Kävin myös ottamassa hinkuyskärokotteen, kun sitä on kuulemma ollut vastasyntyneillä viime vuosina täällä ja ihan muutoin terveitä vauvoja on kuollut siihen ennen kuin saavat oman rokotteen. Olikin kiva kun oli vaihteeksi suomalainen hoitsu antamassa rokotetta ja sitten kuulemma tavataan seuraavan kerran kun vauva on 8:n viikon ikäinen. Onneksi meidän lähi sairaala on pieni tämän maan mittakaavan mukaan ja olen kuullut paljon hyvää palautetta erityisesti synnytysosastoon liittyen.

Aloitettiin synnytysvalmennuskurssi pari viikkoa sitten ja siellä oppii paljon asioita, joita kätilöltä ei (kait) ajanpuutteen vuoksi kuule ja tapaa muita mammoja ja isiä, joilla on la lokakuussa. On ollut kiva nähdä kuinka isät on aktiivisesti keskusteluissa mukana ja nyt yrittävät järkätä jotain omaa tapaamista ennen kuin omaa aikaa ei enää ole. :)

Neuvola käynti takana. Paino laskenut 130 grammaa per.viikko. verenpaineet normaalit. Hb oli 22 viikolla 127 nyt 32 viikolla 136 eli noussut aika paljon :) raivotarjonnassa ollaan, pää melko alhaalla kuulemma. Neuvolantäti veikkas tyttöä vaikka poikaa on lupailtu :D sf-mitta pienentynyt yläkäyrältä keskikäyrälle joten viikon päähän sain uuden ajan mittausta varten. Katotaa sit onko aihetta ylimääräiseen ultraan. Mut kaikki on hyvin lapsella, liikkuu ja sykkeet löytyy :)

Sent from my GT-I8190 using Vau Foorumi mobile app

30+5
Poika on ainakin kääntynyt pää alaspäin :) , tuumailinkin niin, kun tulee potkuja niin ylös ja kylkiluihin ja hikka tuntuu ihan alhaalla kuin pää olisi siellä nikottelemassa.
Mistä se RT on lyhennys kun kirjoitetaan siihen tarjontakohtaan. T on varmaan tarjonta, mutta mikä on R ?
Seuraava neuvola parin viikon päästä ja sain myös neuvolalääkäriajan viikolle 36.

Mulla oli tänään kanssa neuvola, rv 33+0 tänään. Kuulemma vauvan pää jo kiinnittynyt lantioon, ei kuulemma tarkota mitään että ois jo syntymässä mutt alko silti jo jännittämään :D luin kirjasta että ensisynnyttäjällä kiinnittyy yleensä 2-4 viikkoa ennen synnytystä :o täytyy toivoo että pysyis matkassa vielä täysaikaseks asti kuitenkin.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mulla oli maanantaina neuvola ja meilläki vauvski nyt raivotarjonnassa :) Toivottavast ei enää saa päähäs kääntyä :D Vaik ehtiihän se siellä pyöriä vielä vaikka miten... Pääasia et h-hetkellä olis rt:ssa :D Sf oli 31 ja yläkäyrillä mennään.. Se kasvaa tuolla omaa tahtiaan ku aluks oltiin siinä keskikäyrällä ja nyt jo yläkäyrällä... Huhhei, toivottavast on paljon vettä eikä taas jotain hervottoman kokost vauvaa :grin

Sf- mitta vaivaiset 43cm :grin
Hemppa nousee hitaasti, mutta varmasti. Tänään se oli 115. Paineet 120/76 ja pissa ok.
Ei osannut sanoa miten päin tuolla ollaan, kun sydänäänet kuului niin keskeltä..
No, ensi viikolla ultra ja sitten ollaan taas viisaampia!

33+1

Takaisin