Neuvola

Poikanen on kääntynyt pää alaspäin! Jee! Toki ehtii kääntyä vielä monta kertaa mut jospa nyt kuitenkin päätyisi raivotarjontaan sitten lopullisesti.

Muuten kaikki ok! Supistelee, mutta niin kuuluukin. Parin viikon päästä lääkäri ja veriryhmä-seuranta. Ja töitä vielä kaksi viikkoa... phuuuhh.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Tänään rv 35 ja lääkärineuvola. Ihan tehtiin vaan normaalit mittaukset, paino, verenpaine ja sf-mitta jne, ja sisätutkimus + otettiin streptokokkinäyte. Vauva on onneksi raivotarjonnassa, ei ollut kylläkään vielä kiinnittynyt lantioon... Normaalin kokoiselta kuulemma vaikuttais niin vauva kuin lantiokin, että hyvät edellytykset pitäisi olla alatiesynnytykselle :) Vähän vaan harmitti kun ei ultrattu ja tarkemmin arvioitu sitä kokoa kun se ultra kerran siinä olis vieressä ollut... Mutta muuten oli kaikki ok, ei ollut sokeriakaan pississä niinkuin viimeksi, sitä vähän jännitin. Nyt sitten vaan odotellaan ja toivotaan että tyyppi pysyisi pää alaspäin, ja tulisi äkkiä ulos tuolta! :grin

Niiskumuikkunen : minulta otetaan myös tuo näyte ensikerralla neuvolassa niin mistä se sulla otettiin? Netissä luki että se otetaan joko alapäästä tai sitten peräaukon suulta?

Sent from my GT-I8190 using Vau Foorumi mobile app

Multa otettiin alapäästä pumpulipuikolla siinä sisätutkimuksen yhteydessä, ei tuntunut missään :)

Mä kyselin eilen meidän neuvolasta, että milloinkas mulla on tämä näytteenotto edessä, mutta kuulemma Espoossa ei sellaista rutiininomaisesti tehdä :eek:

Vähän hassua, että miksi ei, jos kerran toimenpidekään ei ole mikään kovin vaativa ja aikaa vievä..

Rv 31+4. Kaikki ok, painoa kertynyt n. 9,5kg. Rt, vaikkakin ylhäällä, vielä mahtuu kääntymään. "Masennustesti" tehdään kuulemma kaikille tällä viikolla meidän neuvolassa, pisteet ok :D 5pistettä, kuulemma yli 12 rupee olemaan huono homma... Sf 28.5. :)

Syksyinen mulla on sellainen käsitys, että HUS:n alueella streptonäyte otetaan vasta kun mennään synnyttämään eli synnytyssairaalassa.

32+4 Kavin just katilolla ja ei pystynyt olemaan 100% varma oliko vauva kaantynyt vai ei, mutta arveli pyllyn olevan mun navan kohdilla, mutta se tuntui aika luiselta. :) Sanoi etta jos 2 viikon paasta asia ei ole ihan selva niin sitten ultrataan. Kohdun mitta oli 35cm. Oli taas sellainen liukuhihnameno, kun katilo oli puolisen tuntia ajoissa myohassa. Ilmeisesti katiloajat olivat 15min valein kun sinne alkoi kertya aikamoinen maara mammoja.

Lohjalla streptonäyte otetaan itse kotona (välineet saa neuvolasta) ja toimitetaan labraan vkolla 35. Jännä miten erilaisia käytäntöjä!

Rv 35+4. Kävin tänään äitipolilla ja kaikki on ihan normaalisti. Keskikokoinen vauva, painoarvio 2600g, rt ja mun verenpaineet on olleet kotimittauksissa hyvät joten hyvää loppuraskautta ja näkemiin! :)

Me käytiin samalla tutustumiskäynnillä ja ainakin kättärillä streptokokkinäyte otetaan äidin tullessa synnyttämään.. on kai näissäkin käytänteissä sitten paikkakuntakohtaisia eroja?

Mulle ei ole vieläkään tuosta streptokokki-näytteestä sanottu mitään, eikä semmosesta ole mainintaa esikoisen synnytyksenkään ajoilta kättärin papereissa...

Meillä näyte otetaan viimeisen lääkärikäynnin yhteydessä viikolla 36.

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app

Mymme, muistanko oikein että sinäkin synnytät KYSillä? Luulisi kyllä että teilläkin silloin otettais tuo strepto-näyte neuvolassa, ei kai siinä sentään neuvolakohtaisia eroja samalla paikkakunnalla ole...? :eek: Vai oliko sulla sektio sovittu, silloinhan sitä näytettä ei kai tarvitse ottaa?

Viimeinen lääkärikäynti ja ultraus takana. Tämänhetkinen painoarvio oli 3375g ja viikkoja nyt 35+6, että saa nähdä kuinka iso kaveri on sitten syntyessään. Lääkäri myös sanoi että kohdunkaula on lyhentynyt niin, että voi olla synnytys lähellä, hieman kävi jännittämään :D no, meidän tuurilla mennään varmaan reilusti yli lasketun silti :D ja tosiaan hoitaja otti samalla streptokokkinäytteen ja lääkäri kokeili mahtuuko vauva tulemaan.

Mulla piti myös olla tuo neuvolalääkäri eilen, mutta lääkäri olikin sairaslomalla ja olin vain terkan juttusilla. Lääkärille pääsen sitten ensi viikolla vasta.. :/

Mutta neuvolassa oli kaikki hyvin. Painoa on nyt tullut tasan 10 kg, ajattelin kyllä alussa, että voisi tulla enemmänkin. Hb on onneksi lähtenyt hyvin nousemaan rautakuurin ansiosta ja paineet oli hyvät. Pissakin puhdas ja sydänäänet takoivat tasaisesti. :)

Elllanen :) Samoilla viikoilla meidan pirpana oli 2400 g painoarviossa, mika oli kuulemma yllattaen keskiarvo. Siis Hollannissa. Olemme mieheni kanssa molemmat olleet pienia vauvoja, alle kolmikiloisia, ja viikon etuajassa. Toivon samaa pikkuisen kohdalle. :)

Kyllä ne vaan kovasti näyttää heittelevän nuo vauvojen koot. Itse olen ollut syntyessäni lähes nelikiloinen, toivotaan että ei meidän pikkuinen kauheasti siitä yli mene :D mutta itseäni ainakin helpotti tietää vähän missä mennään ja mihin varautua :)

Takaisin