Neuvola

Raudan kanssa kannattaa muistaa, että rautavarastojen täydentyminen voi kestää (ja yleensä kestääkin) yli kuukauden siitä kun rautalisät aloitetaan. Etenkin jos ne ovat ehtyneet kovinkin paljon. Itse olen syönyt rautalisän päivittäin jo n. parin kuukauden ajan. Ensi viikolla näkee sitten neuvolassa mikä on vaikutus.

Täällä meillä ei ole mitään painoarvioita tai synnytystapa-arvioita. Eikä mitään ultria loppuvaiheessa. Paitsi tietysti jos raskaudessa olisi ollut jotain häikkää. Neuvolakertoja on nyt parin viikon välein ja loppuvaiheessa viikon välein. Sit vaan synnyttämään!

Rv 32

Joo toi rautalisä kestää aikaa ennenkun vaikuttaa. Mä alotin rautalisän ku hb oli 117 ja kuukauden raudansyönnin jälkeen arvo oli 108.. Nyt parin kuun jälkeen kuitenkin noussut jo 121, eli kannattaa vaan jatkaa vaikkei heti auta :) muistakaa myös että kalkki hidastaa raudan imeytymistä joten kannattaa ottaa rauta sillon kun ei muutamaan tuntiin ainakaan syö mitään kalkkipitosta.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

En tainnut tähän ketjuun edellisen neuvolakäynnin kuulumisia kertoakaan..
Mutta siis, pissa ok ja RR 124/82. Totuttelua vaatii leposyke joka on n.80, kun normaalisti on 40 :grin

Hemppaa ei meinannut ensin mitata, kun edellisellä käynnillä oli vielä yli 120. No mittasi sitten lopulta, kahdesti, kun epäili tuloksen tarkkuutta. 102 Ja nyt menee päivittäin Obsidan kurkusta alas sekä tietty c-vitamiinia tehostamaan imeytymis. Mansikkaa ja keltaista paprikaa! Nam! Kuurin myötä on ruokahalu tullut takaisin!

Painoa oli tullut 330g/vko, saa nähä miten nyt käy, kun ruoka taas maistuu!

Sykkeet oli 145-155 ja 135-145, ensi viikolla taas ultra ja saa kokoarvioo :Heartred
Supistukset on olleet KIPEITÄ ja välillä niitä tulee aika tiuhaan.. Keskiviikkona kuulen myös onko tapahtunut muutoksia sen takia..

Multa ei itseasiassa ole mitattu hemoglobiinia koko raskauden aikana kuin sen yhden kerran ensimmäisellä terkkarikäynnillä. :eek: Tajusin tämän tässä hiljattain, ja täytyykin pyytää tämän viikon neuvolakäynnillä katsomaan. Tosin, mulla on aina ollut hyvä hemoglobiiniarvo ja nyt raskauden alussakin se oli 140 tienoilla, joten ehkä sitten sen takia ei ole kontrolloitu...

Mullakin se on aina ollut hyvä, 150 tienoilla ja vaadin sitten joskus rv 24 sitä niin hups oli laskenu 87!! Ja ei sitä ennen mitattu "koska sullla oli alussa niin hyvä niin tuskin on laskenu"... :o

^No sitä mäkin ajattelin, että hyvä se nyt olis tarkastaa, kyllä sitä väsymystäkin tässä on kuitenkin ollut, ja se kuitenkin on aika pieni toimenpide tarkastaa. :)

Mulla oli alussa 148! Kannattaa tosiaan pyytää mittaamaan. En ymmärrä miksi sen kontrollointi ei oo itestäänselvyys..

Meillä neuvolasa on käytäntönä että hb mitataan ekalla käynnillä ja seuraavan kerran vasta viikolla 28 :)

Sent from my GT-I8190 using Vau Foorumi mobile app

Mulla tais olla tänään eka neuvolakäynti kun ei mitattu hb:tä :o muuten kaikki ok :) vauva oleskelee ilmeisesti pää alaspäin ja selkä mun oikeella puolella, minkä olin kyllä jo arvannut kun välillä punkee selällään kyljen ihan kovaksi :D nyt on myös neuvola-ajat viikolle 40+0 varattu! Aika menee tosi nopeesti :)

Mulla on mitattu hb joka kerralla, parilla kerralla oon joutunut asiasta muistuttaan. Mutta ovat kyllä suosiolla mitanneet, kun ei ollut alkuvaiheessakaan kovin korkea. Viimeksi kun mitattiin ennen raskautta, oli tosi hyvä ja nyt tää raskaus on kai saanut ko arvon sekoamaan. Mutta jos se on ainoa asia, joka on mennyt alamäkeä raskauden aikana niin enpä taida valittaa. :)

Onpa outoa IIA ettei mitattu :O unohtikohan se. Kuulemma näillä viikoilla hb laskee yleensä eniten..

En tiedä, se katto vaan että kuukausi sitten ollut hyvä ja kysy oonko jatkanut rautaa, rautaa tosiaan kun oon syönyt 2-3kk :o uskoisin kuitenkin että on ihan hyvä arvo kun ei väsytäkkään enää :)

Mulla huomenna neuvola, minulta otettiin pari viikkoa sitten verikoe kun hb oli 79 ja halusi hoitaja tutkia ettei anemia johdu jostain muusta. Saan tietää tuloksen sitten huomenna..

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app

Oih! Terveydenhoitaja oli vaihtunut ja uusi oli aivan ihana. Ei entinenkään huono ollut, mutta tämä uusi sai minut monelta kantilta rauhoittumaan. Tuli myös olo, että hän todella kuunteli mitä sanoin ja oli kiinnostunut minusta ja voinnistani. Hän myös jaksoi keskustella peloistani ja ahdistuksen tunteistani, edellinen tuntui menevän niiden kanssa hiukan puihin.

Muutenkin kaikki hyvin. Poikasen sykkeet pampatti tasaiseen tahtiin 140-160 välillä, verenpaineet oli tosi hyvät. Hemppa oli laskenut 111, joten rautalisän aloittamiseen kannusti. Poikanen ei ole myöskään ymmärtänyt yhtään kääntyä, joten erittäin tanakasti perätilassa vielä ainakin toistaiseksi. Niin olen kyllä epäillytkin kun potkut tuntuvat pääsääntöisesti hyvin alhaalla. Nooooh, vielä on aikaa :) Mies totesikin, että jos vanhempiinsa tulee niin kääntyy vasta kun on aivan välttämätön pakko.

Viikkoja tänään 30+4. Näin se aika vaan menee eteenpäin!

Mä pyysin viimeks neuvolas ultran jollrki viimeisist viikoist ku haluan hiukan jotain kokoarvioo. Sovittiin, et varaillaan se sit myöhemmin. Muutenkin kiva aina päästä kurkkimaan mukelon meininkejä :)

Mä pyysin viimeks neuvolas ultran jolleki viimeisist viikoist ku haluan hiukan jotain kokoarvioo. Sovittiin, et varaillaan se sit myöhemmin. Muutenkin kiva aina päästä kurkkimaan mukelon meininkejä :)

Meidän neuvola kuulumisia :
Ihanaa kun oli oma täti paikalla hb 104 ja tupla rautakuuri päälle. Tytön syke 140 ja sukupuoli vielä varmistetaan vielä 1.9. Ja katsotaan vauvan koko. Th sanoi että todellakin on maha täynnä vauvaa vaikkakin sf mitta on keskikäyrän alapuolella. Mutta kun oon sen verta lyhyt niin vauva helpostikin täyttää koko mahan. Närästykseen sain lääkkeet jotka pitäs helpottaa. Rv 33+4, pissa ok, painoo tullu 700g / viikko, rr 135/79. Vauva rt liikkeet ++, savukkeiden määrä 0 edelleen

Neuvolassa käyty: Mun paino laskenut hiukan, hb 135, RR 122/70, vaavin syke 135-145,
Pissa: puhdas. Kaikki näyttäisi olevan kohdallaan. Ainiin ja vaavi on vihdoin selkeästi pää alaspäin. Sf-mitta: 32 cm ja yläkäyrillä. :D

Takaisin