Neuvola

Mulla oli tällä viikolla eka neuvolakäynti terveydenhoitajalla, ja oli tosi miellyttävä kokemus! Terkka oli mukava ja asiallinen, käytännönläheisesti tuntui suhtautuvan asioihin. Ensi viikolle sitten sain lääkäriajan ja todennäköisesti neuvolalääkäri voi sitten jo koittaa katsoa ultralla, onko kaikki kunnossa. Varsinainen ultra on sitten huhtikuun alussa äitiyspolilla. Nyt vaan sitten odotellaan kaikkia aikoja ja verikokeissa on käyty ja pissanäytettä annettu ja varaillaan aikaa siihen sun tähän. Sokerirasitukseenkin menen jo muutaman viikon päästä, kun pahoinvointi ei ole haitannut ja saan sitten tietoa sokeritasapainostakin. Kivaa, kun alkaa oikeasti tapahtua jotain! :)

Missä vaiheessa raskautta sokerirasitustestit yleensä tehdään? Ja mitä kaikkea siinä tapahtuu? Joudun todennäköisesti itsekin sellaiseen.

Ilmeisesti sillä ajankohdalla ei välttämättä ole merkitystä hirveästi. Monet odottavat, että pahin pahoinvointi menee ensin ohi, jotta kykenevät juomaan sen glukoosiliuoksen. Mulle ainakin terkka sanoi, että voit mennä vaikka heti, koska pahoinvointi ei ole vaivannut. Sitten en tiedä onko tämä virallisesti pätevää, mutta ajattelisin itse, että mielummin menen ajoissa, jos on syytä, jotta voin vielä ruokavaliolla vaikuttaa tilanteeseen, jos sokerit tahtovat kohoilla. Tietenkin jos vasta loppuraskaudessa herää epäilys sokereiden kohoamisesta eikä ole muusta syystä käynyt seulassa, niin sitten mennään sen mukaisesti.

Sokerirasituskokeessa otetaan ensin paastoverensokeri, jonka jälkeen juodaan glukoosiliuosta 5min sisällä tietty määrä. Sitten kontrolloidan verensokeriarvot 1h ja 2h kuluttua litkun juomisesta. 2,5 tuntia pitää varata sokerirasitukseen ja pitää istua siellä paikanpäällä koko aika.

Kiitos Omena :)
Ihmettelinkin, kun neuvolantäti sanoi, että siihen pitää varata kunnolla aikaa.

Moikka Liia ja Omena: Mulle neuvolaterkka ohjeisti, että rv 21-23 tehdään se sokerirasitus. Ihmettelen noita eri terkkareiden eri ohjeistuksia. ;)

Mutta siis joo: Ensin otetaan paastoverensokerit, kun olet ollut 12 h syömättä ja sitten juodaan se öklö-makealitku ja sitten taas ensin tunnin ja sitten kahden tunnin kohdalla otetaan ne arvot. Onneksi itselläni löytyy molemmista käsivarsista hyvät suonet. Olisi aika inhottavaa jos samasta suonests jouduttaisiin ottamaan kolmesti se verikoe.. :(

Sehän riippuu kuuluuko riskiryhmään vai ei. Meillä riskiryhmäläiset menevät ennen rv 16 ja sitten kaikki yli 25 vuotiaat menevät siinä rv 22-27 tienoilla. Toki paikkakuntaisia eroja mutta näin meillä :)

Sent from my GT-I8190 using Vau Foorumi mobile app

Aivan tosiaan Hessu, tuostahan se varmasti johtuukin. Itsehän olen 28-v. Että jouduin automaattisesti siihen rasitukseen. Toki mulla lievää ylipainoakin on, mutten selvästi riskiryhmään neuvolaterkan mukaan kuulu.

Joo, mikäli on riskiryhmässä niin vk15-16. Mulla on suuri sukurasitus diabetekseen ja menen heti vk15. Pelkään vain etten saa nestettä juotua. Inhoan tuollaisia keinolitkuja. Aikanaan meinasi laktoosi-intoleranssi kokeissakin ällöt makeat liemet nousta ylös..:sick006:sick009

Hyvä tietää! Meillä neuvolantätsy meinasi ihan tosissaan että menisin vasta kesällä sokerirasituskokeisiin, syy tähän että mulla olis silloin kesälomaa eikä tarvisi olla töistä poissa. Siis wtf? o_O Tottakai voin olla töistä pois.. Ja kuulun tietääkseni myös riskiryhmäänkin. Tiedänpä keskustella asiasta enemmän seuraavalla neuvolakäynnillä.

Mulla on kanssa tulossa tuo sokerirasituskoe lievän ylipainon vuoksi. Tosin en muista yhtään millä viikoilla täällä on se, muistaakseni neuvolassa sanottiin, että seuraavalla kerralla saan tietää millon pitäis mennä ja mitenkä sinne varaudutaan. Muuten ei oo sukurasitusta siihen, ainakaan tietääkseni.

Mitenkähän paljon aiemmat paastoarvot vaikuttaa siihen, että tuleeko tuota raskausajan diabetestä? Kun mulla ei oo ollu muistaakseni edes kohollaan koskaan..

Meillä sanoi neuvolantäti, että sokerirasitus on n. viikoilla 26-28. Itse litku ei ainakaan vielä kauhistuta, vaan se paasto ja se 2 tunnin odotteluaika.. :O

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Frida, en tiedä vaikuttaako varsinaisesti aikaisemmat paastoarvot, mutta kyllähän ne kertovat, että ei ole ollut ainakaan taipumusta sokerien kohoamiseen. Mutta voi raskausajan sokerit kohota vaikka koskaan ei muuten olisi ollutkaan sokereiden kanssa ongelmaa.

Mulla on sisaruksissa ykköstyypin diabeetikko, se jo laittaa mut riskiryhmään. Mutta löytyy myös ylipainoa ja 29v. ikä, joten nekin varmaan olisi mut jossain vaiheessa rasitukseen passittanut.

Mielenkiintoista faktaa raskausdiabeteksesta: "Raskausdiabetes (gestaatiodiabetes, ks. «Raskausdiabetes») tarkoittaa veren sokeripitoisuuden suurenemista raskauden aikana. Verensokeri normaalistuu synnytyksen jälkeen, mutta 10 %:lle (10:lle sadasta) puhkeaa tyypin 1 diabetes. Jos ennalta ehkäiseviin toimiin (laihdutus, liikunta) ei ryhdytä, 30 %:lle (30:lle sadasta) myöhemmin tyypin 2 diabetes." (Lähde: terveyskirjasto.fi)

Siis voiko 1. tyypin diabetes puhjeta synnytyksen jälkeen? :eek: Eikös se ole sellainen "synnynnäinen" ja että ei voi edes parantua siitä? Älkää ampuko, en ole asiantuntija, ja en oikein tunne ketään, jolla olisi diabetes.

Liia: Tuo oli siis terveyskirjastosta lainattu teksti. Raskausdiabetes altistaa varsinkin 2-tyypin diabetekselle, mutta myös lisää riskiä sairastua 1-tyypin diabetekseen. Yleensähän tuo 1-tyypin diabetes ilmenee jo lapsena, mutta ei aina.

Eka neuvola ollut viime maanantaina. Oli kiva jutella mieltä painavista kysymyksistä. Sydänääniä ei kuunneltu, koska ei kuulemma heidän laitteillaan kuule vielä ja huolestuisin turhaan. Nyt odotellaan, että sairaalasta kutsutaan nt-ultraan. Jännittää! Ensi viikolla verikokeisiin ja muutaman viikon päästä sokerirasitukseen. Lievän ylipainon ja tietyn lääkkeen syönnin takia kuulun riskiryhmään ja joudun jo nyt ensimmäisen kerran testiin. Voi kun saisi jo tietää, että onko masussa kaikki hyvin!

Ykköstyypin diabetes on parantumaton autoimmuunisairaus, joka yleensä puhkeaa jo viimeistään nuoruusiässä. Ykköstyypin diabeteksessä siis haima ei tuota insuliinia lainkaan tai lähes lainkaan, kun taas kakkostyypin diabeteksessä on kyse siitä, että insuliinia syntyy, mutta solut eivät ole sille (riittävän) herkkiä. Kakkostyypin diabetekseenkin voi olla geneettinen alttius, mutta siihen omat elintavat vaikuttavat, ykköstyypin puhkeamiseen ei juurikaan voi itse elintavoilla vaikuttaa. Minäkään en ole kuullut aikaisemmin, että raskausdiabetes voisi altistaa ykköstyypin diabetekselle, mutta uskotaan jos kerran luotettava lähde näin kertoo. Silloin ilmeisesti raskausdiabeteksen myötä voi insuliinintuotanto kärsiä, tai sitten kyse on siitä, että se biologinen alttius on jo olemassa, mutta raskausdiabetes vaikuttaa sairauden puhkeamiseen? En siis tiedä tästä viimeisimmästä, mutta pohdiskelen. :grin

Mutta! Meillä oli siis se eka neuvolalääkäri tällä viikolla, ja lääkäri ultrasi masussa vilkkaasti liikehtivän pikkuisen ihmisen alun! :love7 Laskettu aika saattaa siirtyä vielä noin viikolla eteenpäin, mutta tämä varmistuu sitten viikon päästä äitiyspolin ultrassa. :)

Hassua, miten eri tahdilla mennään täällä :)
Meillä takana eka neuvola, nt-ultra ja tulevana maanantaina neuvolakäynti vol 2 :)

Joo kuukauteen mahtuu monta viikkoa, ja tässä kohdin raskautta tuntuukin, että muutaman viikon erot on kuin toiselta planeetalta. :wink Meillä seuraava neuvolakäynti on vasta toukokuussa - tuntuu ikuisuudelta!

Meilläkin seuraava neuvola 19.5, nt ultra huhtikuun 16, tuntuu vielä pitkältä ajalta molempiin. Nyt viikkoja 10+1. :)

Takaisin