Neuvola

Omena kyllähän terkkarikäynneillä otetaan hemoglobiini, pissan proteiinit ja verenpaine. Mitä ne on jos ei lääketieteellisiä tutkimuksia? Esikoisen kohdalla ainakin sain töistä siunauksen hoitaa neuvolakäynnit työajalla.

Täytyy kyllä varmaan vielä tutkailla tuota työaikaa ja neuvolakäyntejä. Kollega tosin kyllä sanoi myös, että meillä tarvisi tunnit tehdä takaisin neuvolakäynneistä. Ehkä tarvii vielä kysyä pomolta (ja joutuu paljastamaan asia jo nyt...). Periaatteessa itse (olen hoitaja) miellän niin, että lääketieteen tutkimuksia ovat vain sellaiset, jotka lääkäri pitää joko itse suorittaa tai tulkita tulokset, siis silloin esim. perusseurantaan liittyvät pikaverinäytteet, verenpaine, pissanäytteet eivät välttämättä ole tällaisia. Sen sijaan laskimosta otettavat verikokeet saattavat olla jne. Mutta en tiedä, saivarteluahan tuo on, mutta noissa palkanmaksuasioissahan tupataankin saivartelemaan. Loppujen lopuksi se nyt kai on melko sama, että jääkö palkanmaksusta tunnin miinukselle vai ei, ei paljon näillä tuntipalkoilla ole merkitystä. :rolleyes:

Omena suosittelisin kysymään ennemmin liitosta, niin ei tarvitse vielä kertoa työnantajalle ja muutenkin liitto ainakin katsoo asiaa sinun kannalta eikä työnantajan niin kuin pomosi.

Mulla neuvola vasta 14.3 mutta sitä ennen huomenna käyn yksityisellä ultrassa varmistamassa tartteeko sitä mennä ees neuvolaan o_O

melinda_: toivottavasti tarvitsee!

Mulle pitäis tällä viikolla tulla postissa tuo np-ultra aika. Kamalan pitkältä tuntuu tuon tiedon odottaminen!

Meillä on eka neuvola jo takana myöskin ja kutsukin tuli tuonne np-ultraan, tosin jouduin vaihtamaan sen toiseen ajankohtaan, kun mies on työreissulla juurikin silloin. Seuraava neuvola on vasta 3.4. viikoilla 14+2. :) 12.3. olis tuo ultra, ens keskiviikkona siis jo! Vähän meinas kädet täristä,:) kun soittelin, että tarttee vaihtaa ajankohtaa. Meinas olla kiven alla sen siirto, seuraavalle viikolle jos olis menny, niin kuulemma liian pitkällä ja aiemmin viikolla olis siinä ja siinä, suostuvat kuitenkin perjantain siirtämään keskiviikolle, kun torstai ei myöskään käynyt. Ja mies ei halua päästää muita mukaan ja en taho mennä yksin. Pieni pelko on, että josko on kuitenkin tuulimuna, yksi km takana, 3/13. Vaikka tämä nyt onkin jo pitemmällä kun tuo keskeytynyt..

Minä oon myöskin yksityisellä töissä ja pomo sanokin heti suoraan, että ei tartte tehä tunteja takas, jos ei saa muuten hoidettua neuvolaa/ultraa. :)

Minä soitin neuvolaan, en saanut aikaa. Teki lähetteen ultraan, sanoi että sieltä soitetaan tai laitetaan aika postissa. Sen jälkeen vasta yhteys omaan terkkariin. Ei suotta ärsytä kun en mä nyt yhtään sit tiedä että kuinka kauan joudun odottamaan.

Onko teistä joku käynyt jo ekassa ultrassa? En siis nyt puhu varhaisultrasta, vaan siitä ensimmäisestä, joka tehdään kaikille siinä vko 12 (?) tietämillä? Tai jos kukaan ei ole käynyt, niin varmaan ne, joilla on jo ennestään lapsia osaavat vastata :)

Kysymys siis kuuluu, tehdäänkö tämä eka ultra mahan päältä, vai sisäkautta? :anyone

Mulla on huomenna ensimmäinen neuvola - vaikka eihän ne tietenkään siellä ultraa - jänskättää :)

Soitin eilen neuvolaan ja menen ensi viikolla ensimmäiselle käynnille! Terkkari kuulosti todella mukavalta ja oikeastaan odotan käyntiä paljon. Paljon tuli myös asiaa häneltä ja lähettää kotiin jotain papereita täytettäväksi.

Minusta on hassua, että kaikki muut paitsi minä ovat asennoituneita siihen, että tämä raskaus jatkuu ja menee hyvin. Itse olen aivan jatkuvassa pelossa, että jotakin tapahtuu. Tänään olen yrittänyt ajatella, että nyt on aika iloita, ikävät asiat tapahtuvat jos ovat tapahtuakseen. Ehkä hankalinta tässä tosiaan on se, etten voi vaikuttaa tähän juurikaan. Noh okei, voin vaikuttaa niin etten vedä viinaa jne.

Mitä kokemuksia teillä jo kokeneemmilla on neuvolakäynneistä, että rauhoittavatko ne mieltä? Tai ylipäänsä tästä pelokkaasta, jopa ahdistavasta olosta?

Liia minulla tehtiin esikoisen kohdalla molemmista suunnista. Ensin taidettiin ottaa vatsan päältä, mutta sitten pieni kääntyi niin ettei saanut enää mittoja siitä ja joutui alakautta ultraamaan, mutta ei tainnut saada mittoja sieltäkään koska taas pieni kääntyi :) jouduin tekemään kaiken maailman hyppelyitä, jotta olisi kääntynyt. Jotenkin ne mitat kuitenkin loppujen lopuksi saatiin, en muista kumpaa kautta. Eli sen mukaan miten parhaiten saa mitattua ainakin minulle tekivät, kätilöopistolla yritettiin ensin vatsan päältä.

Soitin eilen neuvolaan ja menen ensi viikolla ensimmäiselle käynnille!
...

Mitä kokemuksia teillä jo kokeneemmilla on neuvolakäynneistä, että rauhoittavatko ne mieltä? Tai ylipäänsä tästä pelokkaasta, jopa ahdistavasta olosta?

Mää oon täällä ainakin kovin peloissani ja stressaantunut, ja kuten tuossa aiemmin totesinkin, soitin neuvolaan eilen mutta ei mulle mitään aikaa annettu vaan käskettiin odottaa kutsua ultraan. En mä sit osannu vaatiakaan kun en oo tätä aiemmin kokenut, kovasti vaan ihmetyttää nyt että miten tää meni. Mä jotenkin suoraan ajattelen, että jotain on vikana - niin kauan kuin mulle toisin kerrotaan, jos kerrotaan.

Liia: minulta tehtiin edellisen raskauden nt-ultra alakautta. Sen jälkeen loput ultrat (rakenne + yliaikaisuus kontr. uä) olivat vatsan päältä. Varmaan riippuu kätilöstä ja laittiden tarkkuudesta voiko jo noilla viikoilla tehdä vatsan päältä uä:n.

Yleensähän ensimmäinen tehdään alakautta, miulla tehtiin esikoisen aikaan sekä että. Lappusen minkä sain neuvolasta niin siinä kerrottiin ultravaihtoehdoista niin siinäkin luki, että ensimmäinen ultra tehdään alakautta :)

Esikoisesta kun oltiin nt-ultrassa niin ultraaja sanoi, että nyt hän tekee aina myös alakautta, koska yhdellä asiakkaalla oli kiire ja ultras alkuun vain mahan päältä, ultran lopussa vauvalle oli ilmestynyt kolmas käsi ja päätti kuitenkin tarkistaa tilanteen alakautta ja selvisikin, että mahassa oli kaksoset! Sikiöt olivat ihan päällekkäin, ettei päältä ultratessa toista edes näkynyt niin uskon, että myös tuon takia ultraavat molemmista suunnista :)

Meillä oli eilen eka neuvola (rv 8+6) ja oli ihan kiva päästä puhumaan kaikesta mitä mielessä pyöri ja hän sanoi jos jotain olisi huonosti niin luonto olisi jo hommansa hoitanut mutta ultrassa se sitten selviää 2viikon päästä :) silloin olisi miun ja neuvolan laskurin mukaan viikkoja 11+1, mutta sekin tarkentuu sitten siellä.
Joudun menemään sokerirasitustestiin, yök! Viimeeksi meinas laatta lentää ja nyt sanoikin, että menisin vasta lähempänä rv 16 että ois pahoinvoinnit loppu. Tälläkertaa sain ihanan vanhemman rouvan neuvolatädiksi! Hän oli tosi ihana ja hänen kanssaan oli tosi helppo jutella! Esikoisen aikaan kun oli neukkutätinä ymmi hinaajan puhemaneerit omaava... :D

Itsellä ensimmäinen neuvola 18.3, viikolla 8+jotain. Tosin tässä odottelen että kello tulee 9.00 ja pääsen soittamaan Gravidaan, pitäis olla kiireellinen lähete sinne, sokerit vaatii seurantaa. Eli tosiaan sairastan tyypin 2 diabetestä ja näin ollen seuranta on hiukan tarkempaa. Meidän uusi neuvolan täti ei ollut ihan kartalla että diabeetikot pitää ottaa heti "sisään" ja ohjata keskussairaalaan seurantaan, mutta onneks itsellä ei ole eka raskaus niin tietää itsekkin jo vähän miten tää homma etenee.

Liia: Mulla ekassa raskaudessa tehtiin (Oulussa) pelkästään mahan päältä eka ultraus. Tosin hyvin näkyi kaikki tarvittavat siitä, ettei sitten ollut tarvettakaan muulle.

Mites ne joilla on jo useampi lapsi? Kerrottiinko teille siinä rakenneultrassa, että kumpi sukupuoli on tulossa? Sillon kun mää ootin ekaa lasta, oli just semmonen vuosi, ettei tämä rakenneultra kuulunut neuvolan palveluihin. Kaveri kertoi, ettei heille kerrottu sukupuolta, mutta eivät he sitä edes kysyneet. Itse ainakin haluaisin tietää, joten kai ne kertoo, jos kysyy?

Mulle edellisessä raskaudessa joku ohjeisti, että ne ei saa sanoa mitään jos ei kysytä. Sillon me sanottiinkin heti kun mentiin, että halutaan tietää jos se sukupuoli siellä on näkyvissä.

Silloinkin esikoisen aikaan mentiin rakenneultraan niin kysyttiin heti ekana että saadaanko tietää sukupuoli jo ultraaja totes, että katsotaan näyttääkö pienokainen ja jos näyttää niin ei voi olla 100% varma ja palautusoikeutta ei ole jos veikkaa väärin :D tää meidän tapaus ei jäänyt kellekään epäselväksi kumpi siellä oli :D hoitaja sai kuvan sillein, että pienellä oli haarat levällään ja pippeli näkyi välissä :D

Pääsin nyt käymään ekaa kertaa neuvolassa, parin viikon päästä kuulemma on ultra :)
Nytkin kuunneltiin sykkeitä mahan päältä, ja jotain se laite sieltä kuuli, oon jotenkin ihan nyt poissaoleva ja ajatukset on jossainvauvanvärisissä kuvitelmissa :) Tarttis tipauttaa itsensä maanpinnalle, että saa töitä tehtyä :rolleyes:

Tarkistin muuten meidän luottamusmieheltä, ja ei pidä korvata neuvolakäynteihin kuluvaa työaikaa takaisin meilläkään. Kiitos siis vinkeistä tännekin, olisin varmaan muuten alistunut tuohon ennakkokäsitykseeni. :)

En malttaisi millään odottaa ekaa neuvolakäyntiä, tai lähinnä sitä ekaa ultraa... En vaan voi oikein ennen sitä uskoa, että ois tyyppi kyydissä varmasti... Miten ihmeessä nämä viikot voi tuntua niiiiin pitkiltä? :D

Takaisin