Neuvola

Mäkin varasin ajan tänään ja aika on myös 11.3. :) Ennen sitä mennään varhaisultraan.

Täälläkin on ensimmäinen neuvola varattu. Aika on 14.3, eli kuukausi pitäisi vielä jaksaa odottaa. Sillä hetkellä olisi menossa 8+5.

Tällä hetkellä mennään ajatuksella, että varhaisultraan ei mentäisi. Saa nähä kestääkö pää kuitenkaan siihen viikkoon 12, jolloin täällä on ensimmäinen kunnallinen ultra :smiley-ashamed008

Meillä eka neuvola 27.2. viikon 7/8 kohdalla. Ollaan lähdössä seuraavalla viikolla reissuun niin että pari viikkoa menee ettei olisi mahdollista päästä edes neuvolaan. Onneksi sain ajan ennen reissua. Ultra varmaan sit reissun jälkeen ;) Mut ei näillä nyt mikään kiire oo jos vaan kaikki on hyvin. Se tietty jännittää että onko kaikki hyvin, muutenhan ei ne neuvolassa muuta tee kun seuraa raskauden kulkua ja antaa aina ajankohtaisia neuvoja. Hyvä tukiverkko siis parhaimmillaan :)

Mä oisin halunnu neuvolaan jo vähän aikasemmin, kun eka käynti on vasta rv 9+3. Mut ei siellä tosin tehdä mitään erikoista, että ei kai sillä oo niin suurta merkitystä koska se on :)

Mä en oo varannu vielä neuvolaa. Meillä on nuorimmaisella ens viikolla 1 1/2 vuotis lääkäri niin täytyy sitten varmaan varata. Meillä on neuvolassa ultra muttei osaavaa käyttäjää.,, Kaikki neuvolalääkärit on ihan vastavalmistuneita ja oon ollu niiden koekaniinina edellisessä raskaudessa. Nyt oon tullut siihen lopputulokseen ettei mua tarvi ultrata ennen sitä 12 viikon sairaalan ultraa

Juu ei siellä ekalla neuvolakerralla välttämättä niitä sydänääniä kuunnella.. Tarkistin esikoisen kortista ja vasta tokalla kerralla kuunneltiin ja siinä välissä oli vielä se ultra. Ollaan kyllä muutettu toiselle paikkakunnalle tässä välissä niin en tiedä mikä käytäntö täällä on. Täytyy kysäistä.

Syysäiti, kyselikö ne neuvolaan soittaessasi kuukautiskierrosta? Mulla kysyivät ja mulla on tosi säännöllinen kierto. Varmaan ne ehdottaisivat ultraa, jos ei tiedä itse raskausviikkoja. Täällä meillä ultrataan ihan eri puolella kaupunkia, joten ei taida joka neuvolassa olla ultraa? Tosin tämä on mullekin eka raskaus, joten kaikkea ei voi tietää. Mutta näin olen asiat tulkinnut.

johAnna87, kysyivät kyllä ja sanoin kierron olevan epäsäännöllinen, mutta kerroin myös milloin viimeksi suunnilleen oli edes vähän kuukautisiksi laskettavaa vuotoa. Kerroin myös clearblue digitestin tuloksen joka silloin oli 2-3 viikkoa, eli nyt viikkoja olisi n. 6-7, kai se on riittävän tarkka.

Meillä on varhaisultra 27.2.2014, yksityisellä ( halutaan käydä tarkistamassa että varmasti sieltä löytyy jotain eikä olisi tuulimuna ), viikkoja tuolloin pitäisi olla 7+0.
1.neuvola on sitten 28.2.2014.

Halusimme avopuolison kanssa ajan parin viikon päähän kun olemme talvilomalla, niin ei tarvitse olla töistä pois.

Millaisia kokemuksia teillä muilla on varhaisultrasta? Onko siellä näkynyt mitään vielä 7.viikolla vai sanotaanko 7+0 8.viikolla.

Olen ehkä itse vielä ulapalla näistä laskuista ja sillai, mutta eiköhän se tästä

liinuta itse kävin varhaisultrassa perjantaina ja viikkoja oli silloin 6+6. Syke nähtiin ja lääkäri sanoi, että koko vastasi viikkoja. Olen kuullut, että jo 6+1 on nähty syke, joten varmasti teillä silloin näkyy jo! :)

Ne kai suosittelee et menis kahdeksannella viikolla (eli 7+0 eteenpäin). Me ollaan menossa kun viikkoja on noin 7+4. Esikoisen kohdallakin oltiin 7+ viikolla ja syke löytyi. Mekin halutaan varmistaa, että siellä on joku ja jos syke löytyy ja kaikki on hyvin, niin keskenmenon riskihän on aika pieni (1-2 %) eli sit jaksaa taas oottaa nt-ultraa :)

Toivotaan että näkyisi syke ja kokokin vastaa viikkoja. <3 kun kauhea pelko vaikka tämä on ihan ensimmäinen raskaus, ihan uutta kaikki, mutta varmasti senkin takia vähän pelottaa. :S
Viikot 7+0 on kuitenki pelkästään oma arvioni kiitos epäsäännöllisten kuukautisteni ja sen etten laittanut kalenteriin ylös pvm :confused:

Marsu - kiitos tsemppauksesta, että sitten se onkin jo niin pieni mahdollisuus, vaikka se mahdollisuus toki löytyy. Mutta se auttaa sitten jaksaa odottaa tuonne np-ultraan :)

Mun ei ollu vielä mikään tarkoitus varata neuvola aikoja, mutta sattumusten kautta on nyt käynyt niin että.... Varhaisultra on 6.3. rv 6+2 ja neuvola aika 25.3. rv 9 tjtn.

Toisessa keskusteluosiossa kerroinkin, että olen yrittäjä ja meillä noi äitiysraha sydeemit on vähän erilaiset kuin palkansaajilla. Siksi menen varhaisultraan. muutoin olisin kyllä malttanut odottaa viikolle 12. jea rait !:happy090

Mie tajusin tänään et 1.neuvola on jo ens viikolla. Aika menee nopeesti :happy3. Toivottavast 1.ultrakin ois sit pian, vaikka tod näk menee sinne viikolla 12....

Meillä on ensimmäinen neuvola jo ylihuomenna! Ääks. :cool01 Nopeesti mennyt tää pari viikkoa, kun soittelin ja varasin aikaa sinne. :) Nyt menee vielä nopeemmin, kun on tuo aika tulossa. Saas nähä mitä sanotaan mun yskästä ja äänestä, joka ei vieläkään ole normaali. Perjantaina lähti ääni muille maille. :sad001 Katotaan miten meitin käyp. :)

Mulla eka neuvola ensi viikolla.
Ekalla neuvola kerralla ei tosiaan mitään sydänääniä kuunnella. Varmaan keskustellaan ja punnitaan ainakin.

Tuo painon nousu on kyllä semmoinen jota en haluaisi tällä kertaa kuin sen "pakollisen". Esikoista odottaessa tuli 22 kg ja se oli siihen muutenkin silloin kantamani liikapainon päälle aivan liikaa.. :( Nyt painan reilut kymmenen kiloa vähemmän kuin silloin ennen esikoisen raskautta. Eli olen saanut tosi hyvin pudotettua (reilut
30 kg painoa!) En halua niitä enää takaisin, koskaan. Se loppuraskaus oli sillä Michelin-mies tyylillä aivan kamalaa selälle ja nivelille. Tässä raskaudessa liikun enemmän ja ayön terveellisemmin. :)

Kertokaahan neuvolassa kävijät sitten tuntemuksia ensimmäisestä käynnistä! Hirveäasti kiinnostaa mitä sielä tehdää ja jutellaan (vaikka paikakuntakohtaisia eroja varmasti löytyy). Onko teillä tulossa puoliso mukaan ensimmäiselle neuvolakäynnille?

Meidän eka aika on vasta 24.4 (iik miten pitkä aika siihen vielä on!) ja puolisokin voisi tulla mukaan, näin sanoi neuvolan täti. Puoliso oli kyllä sitä mieltä että häntä ei hirveästi kiinnosta neuvolahenkilökunnan kanssa höpöttely vaan enemmänkin ultra jossa pikkuisen näkee. Eka kerralla ainakaan täällä ei ultrata, joten vielä pohditaan että tuleeko puoliso mukaan vai ei. Oppaat ja info lappuset luke kyllä mielellään, mutta en tiedä onko siitä neuvolahenkilökunnan kanssa jutustelusta miehelle iloa. Minusta on kyllä kiva jutella tästä raskaudesta kenen kansa vaan ihan tuntikausia :grin

Mitä siellä ekalla neuvolakäynnillä ylipäätänsä jutellaan? Tarvitseeko teidän mielestä miehen olla mukana? Hankalaa kun en ole aikaisemmin ollut tässä tilanteessa niin ei voi tietää... :happy118

Ensimmäistä raskautta seurataan neuvolassa useammin kuin seuraavia. Näin ainakin täällä pk-seudulla.

Mirar: Ensimmäisellä äippäneuvola kerralla keskustellaan siitä miten raskaus on edennyt (vointi, kivut jne.) Terveydenhoitaja kysyy haluatko osallistua sikiäseulontoihin (=ultraääniin + verikokeeseen, jotka tehdään sairaalassa jossa synnytys aikanaan tapahtuu) Eli siis myös synnytyssairaala 'valitaan' 1. nla kerralla. Verenpaine ja paino mitataan. Myös pissan stixaus aloitetaan varmaankin jo 1. neuvola kerralla.

Nämä nyt ainakin - korjatkaa jos jtn jäi. ;)

Meillä oli eka neuvola siis tänään. :) Paksu nippu tuli paperia mukaan ja vähän muuttuneita systeemeitä, kun oli tullut uudet suositukset. Kovasti keskusteltiin juurikin miten Emmy kertoikin, tosin täällä ei valita synnytyssairaalaa. Ja tuo pissan testaus alotettiin jo. :) Varailtiin seuraavaa aikaa ja labraan pitää varata aika, sen tosin varasin ens tiistaille, vk 9+0 :)
Meillä ei isäntä ollut mukana, kun tosiaan vaan keskusteltiin enempi minuun liittyvistä asioista, eikä edes halunnut tulla mukaan. Kyllä jossain vaiheessa on tulossa mukaan, ehkäpä jo saan seuraavalle kerralle mukaan, kun kuunnellaan sydänääniä. :) Ja ultraan lähtee kyllä mukaan, en lähe itekseni ajeleen sinne. :wink

Lisäilkää muut, mitä multa jäi sanomatta. :D

Mä sain tänäön soitettua ensimmäisen neuvola-ajan. Ja tasan 3 viikon päähän 13.3 sain ajan. Vikkkoja on silloin 7+6. :)

Takaisin