Neuvola & ultrakäynnit

Ei kai se Deisel noin mee, kun saahan sen takas sit veronpalautuksissa, jos on ylimääräistä maksanut. Tosin antaa siinä ilmasta lainaa valtiolle :)

No kun ei sitä saa takaisin seuraavissa veronpalautuksissa. Jos on antanut mennä palkkatulon veroprosentin mukaan (tai tuolla vähintään 25% eikä hae muutosta) niin se menee sitte niin. Mulla siis kävi niin esikoisesta. Oli tosi ikävä tilanne, kun missään ei opastettu hakemaan erikseen muutosverokorttia ETUUDELLE.

Tottakai jos palkkatulon veroprosentti on liikaa etuudelle, niin siinä tapauksessa ylimääräiset saa takaisin veronpalautuksina.
Muutosverokorttilaskurilla on helppo tarkistaa, aleneeko veroprosentti vai ei äitiyslomalle jäädessä, tarvitaan vain tulot ennakonpidätyksineen vuoden alusta ja arvio loppuvuoden tuloista (äitiysloman kohdalla etuuden määrän loppuvuodeksi näkee tarkalleen Kelan asiointipalvelusta). Nyrkkisääntönä on, että koska etuuksista ei voi tehdä vähennyksiä kuten palkasta, tarvitaan samaa summaa varten keskimäärin pari prosenttiyksikköä suurempi veroprosentti, eli sen vuoksi veroprosentti etuutta varten ei välttämättä ole pienempi eikä siinä tilanteessa palautuksia luonnollisesti tule.
Toivottavasti joku edes ymmärsi tuosta sekavasta selityksestä jotain..

Ei kai se Deisel noin mee, kun saahan sen takas sit veronpalautuksissa, jos on ylimääräistä maksanut. Tosin antaa siinä ilmasta lainaa valtiolle :)
Joo siis tarkotinkin et saa kyllä takas sit palautuksina jos se veroprosentti on ollu liian iso mut ei ne sitä mainosta että hei voisit saada alemmalla veroprosentilla jos haet muutosverokortin... Mut mie en kyllä saanu palautuksia sillon kun annoin mennä 20% liitonrahoista vaikka mulla olis ollu mahdollisuus hakea muutosverokorttia...Ei ne mulle verotoimistosta edes ehottanu et hae muutosverokortti etuutta varten...

Muokattu viimeksi:
Siinähän se päätöksessä lukee, että voi hakea sen verokortin etuudelle, jos haluaa alemman (voi se joillain olla korkeampikin) prosentin ja kelan sivuillakin, et sen verran kyllä mainostetaan. Kannattaa vaan tarkkaan laskea se uusi kortti, kun mätkyjä on tuskin kiva maksella.

Itse tässä pohdin, et haenko uuden kortin etuutta varten vai en...siinä tulis väkipakolla säästettyä, jos ei tilais uutta ja sais sitten kotihoidontuella ollessa palautuksia...mutta toisaalta... Onneks on vielä hetki aikaa päättää, ku ekat rahat kelalta tulee vasta joskus syyskuun alussa.

No kun ei sitä saa takaisin seuraavissa veronpalautuksissa. Jos on antanut mennä palkkatulon veroprosentin mukaan (tai tuolla vähintään 25% eikä hae muutosta) niin se menee sitte niin. Mulla siis kävi niin esikoisesta. Oli tosi ikävä tilanne, kun missään ei opastettu hakemaan erikseen muutosverokorttia ETUUDELLE.

Silloin et ole maksanut liikaa veroa valtiolle vaan juuri oikean määrän, ei silloin palautuksia tarvitsekaan saada.

Muoks. Ilmeisesti olit saanut mätkyjä tuolta vuodelta, silloinhan olet maksanut liian vähän veroja...mutta onneksi kokemuksesta yleensä viisastuu.

Muokattu viimeksi:
Siinähän se päätöksessä lukee, että voi hakea sen verokortin etuudelle, jos haluaa alemman (voi se joillain olla korkeampikin) prosentin ja kelan sivuillakin, et sen verran kyllä mainostetaan. Kannattaa vaan tarkkaan laskea se uusi kortti, kun mätkyjä on tuskin kiva maksella.

Itse tässä pohdin, et haenko uuden kortin etuutta varten vai en...siinä tulis väkipakolla säästettyä, jos ei tilais uutta ja sais sitten kotihoidontuella ollessa palautuksia...mutta toisaalta... Onneks on vielä hetki aikaa päättää, ku ekat rahat kelalta tulee vasta joskus syyskuun alussa.
Joo kyllähän se lukee netissä mut ei ne sitä ala sulle puhelimessa mainostaan ainakaan minulle eivät ja en silloin aikoinaan tiennyt edes että tämmösiä muutosverokortteja voi hakea etuuksille erikseen... Mulla ei ole missään kelan tai työkkärin päätöksissä lukenu et voi hakea muutosverokorttia etuudelle erikseen...

Ok, ajattelin vaan et lukee vakiona kaikilla noi samat tekstit päätöksissä (kun kuitenkin koskee kaikkia samalla tavalla esim. Verotus) esim. tuossa ennakonpidätys kohdassa:

Jos haluat muuttaa veroprosenttia, pyydä verottajaa toimittamaan Kelaan uusi verokortti sosiaalietuutta varten.

Mut se hyvä puoli siinä on, että palautuksinahan ne saa sitten seuraavana vuonna, jos on liiaksi veroja tullut maksettua et eivät vaan katoa kankkulan kaivoon.

Mulla laskettivat verotoimistossa prosentit loppuvuoden palkkatuloille eli äityspäivärahalle(?) 11% ja vanhempainpäivärahalle 17.5%. En ois osannut noita itse laskea nettisivun kautta, niin suosiolla jätin verotoimiston tehtäväksi.
Oletan kuitenkin, että ottavat sen 25% ennakonpidätystä automaattisesti vanhempainpäivärahasta ja palautukset saan myöhemmin. Näin se muistaakseni meni viimeksikin.

Mulle kyllä tuli vain se yks % (12%) koko vanhempainpäivärahakaudelle. Siis sisältäen äitiyspäiväraha-ajan myös. Mulle maksaa kela kaikki, ei siis kolmelta ekalta kuulta tuu työnantajalta, liekö tässä syy siihen. Kävin kans suosiolla lasketuttamassa verotoimistossa. Mut mun mielestä ne kyllä nyt verottaa tuon 12% mukaan sen 25% sijaan, eihän siinä muuten oisi ollu mitään järkeä käydä sitä nyt uudelleen lasketuttamas.

Mulle kyllä tuli vain se yks % (12%) koko vanhempainpäivärahakaudelle. Siis sisältäen äitiyspäiväraha-ajan myös. Mulle maksaa kela kaikki, ei siis kolmelta ekalta kuulta tuu työnantajalta, liekö tässä syy siihen. Kävin kans suosiolla lasketuttamassa verotoimistossa. Mut mun mielestä ne kyllä nyt verottaa tuon 12% mukaan sen 25% sijaan, eihän siinä muuten oisi ollu mitään järkeä käydä sitä nyt uudelleen lasketuttamas.
Mulle maksaa kans vain kela koko tämän vanhempainrahakauden... Ne ottaa sen 12 % mukaan minkä kävit laskettaan, ei sen 25% mukaan...

Tänään oli neuvola rv 38+1. Nyt oli verenpaineet vähä koholla, mutta ei siis hälyttävästi. Toivonkin että olisi vaan merkki lähestyvästä synnytyksestä. Painoa oli yhtäkkiä tullut reippaasti, nyt jo noin +14 kg. Ja sf mitta yläkäyrällä (35). Eli kaikin puolin, musta vois jo alkaa pian syntymään ennenkö koko maha repee.

Eilen käyty äitipolilla RV 36 ja 2. Painoarvio 2252gr ja kaikki ihan OK. Kovasti mahan ympärystä mittaili ku alakäyrällä joku mitta. Käytiin myös käyrillä tarkistaa miten vauva voi mutta priima käyrähän sieltä tuli :) paikat vielä kiinni ja 3cm jäljellä . Ajattelin et jotain ois tapahtunut muutosta viime kertaan mutta ei mitään. Kuitenkin kun ollut jo pari viikkoa kipeämpää ja ei niin kipeää jomotusta ja supistelua... Seuraava aika äpolille kun viikkoja 38ja5.

Onko kellekään sanottu synnytystapa-arviossa, että pehmytkudosvastus olisi runsas? Tai onko joku kuullut samaa sanottavan synnärillä? Onko tietoa/kokemusta mitä se käytännön kannalta merkitsee? Hyvä vai huono asia? Lääkäri sanoi että johtuu liikuntataustasta, mutta en älynnyt kysyä miten se vaikuttaa synnytykseen. Tänään vasta tajusin miettiä asiaa kun lukaisin lääkärin kirjoittaman epikriisin omakannasta.

Pinkkis, mulle sanottiin tosta ihan sivulauseessa. Lääkäri kyllä lupaili, ja ane myöhemmin vahvisti, että puudutteilla saadaan aika hyvin paikkoja "myötäilemään" paremmin.

Okei, eli ilmeisesti saattaa herkemmin tulla epparin tekoo eteen tällasella pehmytkudosvastuksella jos ei rupee paikat myötäämään. Meinaa ruveta siis jo jännittämään :D

Mulle sanottiin samaa ja kysyttiin onko mulla kilpahevostausta.. ei oo. Mut siis, jos lihakset on kunnossa saattaa vahingossa niillä ns estää synnytystä, jos ei uskalla ponnistaa.

Kilpahevostausta? Eli ratsastusko tän on aiheuttanukin? :confused: Okei mut siis hyvä juttu jos osaa käyttää lihaksia oikein :)

Takaisin