Neuvola & ultrakäynnit

Kunusiini, mulla oli just sama homma samoilla viikoilla. Toissapäivänä pääsin Taysista. Mulle annettiin kans estolääkitys ja lisäks kortisonipiikit. Kohdunkaula oli viikossa lyhentynyt 3,5cm --> 2cm, ja oon kahdelle sormelle auki. Nyt sit odotellaan kotona...

Huh! Tänään neuvolalääkäri rv35+3 ja vauva olikin raivotarjonnassa. Aiemmin siis epäiltiin perätilaa, et en tiiä onko kääntynyt vai eikö terkka tuntenut oikein. Helpotus kuitenkin omalla tavallaan. Varsinkin jos tässä vielä tulis se muutto ja sairaala vaihtuis niin ois ollut aika säätöä.. Vaikka on se siltikin säätöä jos tulee, mut ehkä vähän vähemmän!

Tänään äippäpolilla tuli yllätyksiä. Kanava oli kadonnut kokonaan ja vauva voi syntyä käytännössä millon vaan. Voi siis toki mennä vielä viikkojakin. Käynnistys viikolla 38, radin ja koon vuoksi jos ei tuu aiemmin. tänään ja huomenna kortisonipiikit keuhkojen kypsyttelyksi. Ahdistus ja kammotus. Vaik jotenki arvasin tän, ku minulle hoettii et kyl siel tiiät millo on supistuksia yms. No en vissii oo ainakaa hirveitä tajunnu. Viikonloppuna oli jotain kun joutu istuu autossa pitkään, mut siinä suurin osa. No näillä mennään ja ollaan jännän äärellä. Rva nyt 35+1 ja painoarvio 3,2kg. Eli onneksi ei kokonsa puolesta enää mikään ihan "pieni" viikkoina nähden. Onneksi alkoi tuo äippäloma että kerkee tehä kotona kaikkee. Voi piip. Ei paljon saa hillua kuulemma.

Mulla oli neuvolalääkäri tänään, kaikki kunnossa, kohdunsuu kiinni, eikä ollut lyhentynyt. Ylhäällä oli vielä lääkärinkin mielestä vauva. Eli ei nyt kauheasti kuulostanut siltä, että lähtökuopissa oltaisiin, mutta pääasia tietysti, että pienellä kaikki hyvin. Nyt 36+4 ja mä olisin valmis synnyttämään heti juhannuksen jälkeen, mutta eipä ole tämä asia omissa käsissä. :) Aloitan kyllä silti kaikki mahdolliset keinot tyypin ulossavustamiseksi, jos hän vaikka ymmärtäisi syntyä aikaisemmin kuin siskonsa 41+3. Tehtävälistalla siis ikkunoiden pesua ja muuta siivoamista, mökillä saunomista ja mitä näitä ässiä nyt oli. Ja kyykkyasennossa hengailua, jumppapallon päällä ketkumista ja kävelyä on ohjelmassa myös. :)

Tänään äippäpolilla tuli yllätyksiä. Kanava oli kadonnut kokonaan ja vauva voi syntyä käytännössä millon vaan. Voi siis toki mennä vielä viikkojakin. Käynnistys viikolla 38, radin ja koon vuoksi jos ei tuu aiemmin. tänään ja huomenna kortisonipiikit keuhkojen kypsyttelyksi. Ahdistus ja kammotus. Vaik jotenki arvasin tän, ku minulle hoettii et kyl siel tiiät millo on supistuksia yms. No en vissii oo ainakaa hirveitä tajunnu. Viikonloppuna oli jotain kun joutu istuu autossa pitkään, mut siinä suurin osa. No näillä mennään ja ollaan jännän äärellä. Rva nyt 35+1 ja painoarvio 3,2kg. Eli onneksi ei kokonsa puolesta enää mikään ihan "pieni" viikkoina nähden. Onneksi alkoi tuo äippäloma että kerkee tehä kotona kaikkee. Voi piip. Ei paljon saa hillua kuulemma.
Mulla sama juttu ja samat viikot, mutta vauva kilon verran pienempi. En joutunut mihinkään liikuntakieltoon kuitenkaan, kun Taysissa sanottiin, ettei haittaa, vaikka syntyisi.

Mulla sama juttu ja samat viikot, mutta vauva kilon verran pienempi. En joutunut mihinkään liikuntakieltoon kuitenkaan, kun Taysissa sanottiin, ettei haittaa, vaikka syntyisi.
Juuh, ei varsinaista liikuntakieltoa tullut miullekaan. Lähinnä et kaikki kovempi pinnistely ja ponnistelu vähemmälle. Ja sama juttu, että syntyy jos syntyy. Tavoite kumminkin et jos hetken viel ois. Mies sano sitovansa miut sohvaan työpäiviensä ajaksi etten siivoo tääl kotona..

Tänää neuvola ja painoa tullu vkoa kohden 775gr mut eipä terkka siitä mitää ku ollu niin vähästä muuten tähän mennessää tuo painon nousu. Raivotarjonnassa oli onneksi ja toivottavasti nyt pysyyki. Sf mitta 31cm eli keskikäyrän ja alakäyrän välillä. Ens viikolla sitten lääkäri äitipolilla :)

Mulla eilen neuvola ja vauva edelleen raivotarjonnassa. Siltä kyllä tuntuukin :rolleyes: Painoa tullu 45g/viikko...mutta hän ei tätä mitenkään niin hälyttävänä kokenut. Painoa tullut muutenkin koko raskausaikana vajaat kuusi kiloa, joten todella maltillisesti on noussut :happy: hemoglobiini vain 103, joten puhuttiin lisäveren mahdollisuudesta synnytyksen aikana. Pyörtymisen mahdollisuus on sitä korkeampi mitä matalammalle arvoissa päästään...alle 100 ei kulma saisi laskea :nailbiting: Sf 34, hieman yläkäyrällä mennään. Muuten kaikki hyvin, vauvan sydänäänet hyvät :angel8 Käytiin läpi vielä kaikki tärkeät puhelinnumerot synnytystä ajatellen ja keskusteltiin ajatuksista näin loppusuoralla. Tänään tosiaan jo 38+4 :happy:

Mun hemoglobiini oli edellisen synnytyksen jälkeen jossain 70 paikkeilla, ja voin sanoa, että oli aivan kammottavan heikko olo. Nyt onkin sovittu, että verenvuotoa pyritään minimoimaan ennaltaehkäisevästi, ja mun mies on luvannu nostaa metelin jos tulee verenhukkaa ja laitetaan odottamaan lisäverta seuraavaan päivään niinku viimeksi.

Neuvola täälläkin takana ja isyyden tunnustaminen tehty. Eipä siellä mitään ihmeellistä ollut, paitsi vauva on hyvin hyvin alhaalla ja kiinnittynyt joten toivottiin molemmat ettei ennen Ä.poli käyntiä syntyisi niin sais sen sektio arven ym ultrattua ja mieluusti sen sektio ajankin...

Mä aloin ihmetellä kun viikko sitten neuvolalääkäri ei sanonut mitään onko vauva kiinnittynyt vai ei. Raivotarjonnassa kyllä on. Mutta eilen näin mun siskon kaveria joka on synnytyslääkäri ja hän sanoi ettei uudelleensynnyttäjillä välttämättä kiinnitykään kuin vasta ponnistusvaiheessa. Ei siis ole ollenkaan välttämätöntä. Uusi tieto mulle mutta hyödyllinen

Mä aloin ihmetellä kun viikko sitten neuvolalääkäri ei sanonut mitään onko vauva kiinnittynyt vai ei. Raivotarjonnassa kyllä on. Mutta eilen näin mun siskon kaveria joka on synnytyslääkäri ja hän sanoi ettei uudelleensynnyttäjillä välttämättä kiinnitykään kuin vasta ponnistusvaiheessa. Ei siis ole ollenkaan välttämätöntä. Uusi tieto mulle mutta hyödyllinen

Minullekaan ei ole sanottu mitään onko vauva kiinnittynyt vielä vai ei...:wideyed: Olenkin tässä ihmetellyt että olenko ainoa uudelleensynnyttäjä, jolle ei valaista tilannetta tuolla alhaalla :joyful:

Mä oon ekaa pukkaamassa pihalle, enkä tiedä onko vauva kiinnittynyt vai ei.. Synnytystapa-arviossakaan asiasta ei mitään sanottu :eek: Ehkä mä varmuudeksi elän siinä uskossa, että vauva ei ole kiinnittynyt niin ei tule ongelmia esim jos vedet menee...

Itse tänään kysäisin et onkos kiinnittynyt ku ei siitä kummemmin sanottu... Ei ollu ihan kokonaan vielä et ihan vähän pää heilui

Mullekin jäi vähän tuo kiinnittyminen epäselväksi neuvolalääkärikäynnillä. Mutta jos vauvan pää tuntui sisätutkimuksessa heti siinä kohdunkaulan toisella puolella sormilla tunnusteltaessa, niin eikö se ole silloin jo niin alhaalla kuin mahdollista? Vai onko kiinnittyminen vielä joku eri juttu kuin se kuinka alhaalla pää on?

Tänään oli neuvolalääkärin käynti ja yllätyksekseni tehtiin kokoarvio ultralla. Tämä siis Helsingissä. Edellisessä raskaudessa ei tehty.
Kaikki oli hyvin. Poika raivotarjonnassa, mutta vielä sivuttain eli kasvot oikealle ja peppu vähän vinossa. Kokoarvioksi annettiin n. 2500g rv35+4. Arvioi että kasvaa vielä n.500-1000kg.
Kohdun suun tilannetta ei katsottu, kun ei ole ollut mitään tuntemuksia ja lääkäri totesi että edellinenkin lapsi on mahtunut alateitse tulemaan.

Painoa on minulle tullut raskauden aikana 1,8kg, johon lääkäri oli tyytyväinen. (Aloituspaino oli 74kg/167,5cm).
Kävin laskettamassa myös uuden verokortin loppuvuoden palkoille ja veroprosentti tippui 11%. Ihan kiva kun lomarahat yms vikat lisät on vielä tulossa.

Edit. Ja sf-mitta oli pompsahtanut 33cm.

Muokattu viimeksi:
Mulla kans tippui 12% ja olin kyllä tosi yllättynyt. Aatella jos en olisi tajunnut käydä sitä laskettamassa, kuten esikoisen aikana kävi. Silloin jouduin maksaa mätkyjä aivan turhaan ja niitä kun ei takautuvasti saa takaisin.

Takaisin