Neuvola & ultrakäynnit

38+2 (tai 40+3) ja neuvolassa käyty. Sf pienentynyt sentillä, tosin tällä kertaa eri mittaaja. Mitta oli 36cm eli yläkäyrän yläpuolella(?) mennään yhä, vauva normaalikokoinen.
Vauva melko alhaalla, ei tosin kiinnittynyt ja kovasti puskee päätään sivulle eli voi vielä kääntyä.
Alan olemaan aika kypsä tähän raskauteen. On huono omatunto, koska niin pitkään tätä olen toivonut ja nyt kun meille vauva suodaan niin en osaa olla kiitollinen :sad001 Tiedän että tämä johtuu väsymyksestä, viime yönä makasin oksennus kurkussa 5h ja pelkäsin liikkumista kipujen takia.. Voi vauva-kulta synny jo!
 
Mulla oli tänään viimeinen kontrolliultra. Painoarvioksi saatiin 3056g. Kaikki hyvin jäbällä. Kohdunkaulaa jäljellä 2cm ja kahdelle sormella auki..syntyis vaan jo!

Paratiisi: se on ihan normaalia että loppuvaiheessa alkaa olla tuskainen olo, eikä enää yhtään nauti raskaudesta. Mä olen kans ihan kypsä kaikkiin kipuihin ja unettomuuteen. Maha tiellä kaikkialla ja selkä vetelee viimeisiä..ja nyt vikoille viikolle tullut ah niin ihanat peräpukamat vaivaksi.
 
Mulla huomenna toivottavasti viimeinen neuvolakäynti. Tänään 39+4. Toinen raskaus siis kyseessä. Ensimmäisellä kerralla olin synnytyspelkopolin asiakas ja ultrattiin ylimääräisiä kertoja ja sain raskauden kuluessa arvioita lapsen painosta jne. Nyt ei sitten mitään. Ei mitään hajua minkä kokoinen napero tulossa. Neuvolatäti sanoi kevättalvella, että mun tietojen perusteella odotettavissa aika samankokoinen kuin ensimmäinen, mutta mistäs sen kokeilematta tietää.. Ensimmäinen siis oli syntyessään 3205kg ja oli poika, nyt oletettavasti odotetaan tyttöä joten toivon että on sirpukka.. Mulla myös sf mitta menee tasaisesti melkein yläkäyrällä.
 
Mulla neuvolatäti sen verran huolissaan korkeista verenpaineistani, että pisti huomisaamuksi lähetteen ä.poliklinikalle. Selittelin hänelle myös miten kovasti nyt on alkanut pelottaa/ jännittää tuo synnytys ja suunnilleen ihan kaikki ja että yksi päivä mulla meni aivan itkeskellessä kaikkea mietiskellessäni... lopputulos oli, että sekä mies että kokenut neuvolan täti pyyhkivät kyyneleitä siellä vastaanotolla :Heartpink I'm such a drama queen! :) No, totuus taitaa olla että alkaa hormonit ohjailla naista enemmän kuin nainen itse! Mutta siis huomenna sairaalaan tutustumaan... en ollenkaan osaa kuvitella, että jäisin sinne. Mutta sairaalakassi varmaan parasta ottaa kuitenkin autoon mukaan... ihan vaan varuiks! :)
 
Minä soittelen huomenna samoilla asioilla ä.polille. Alapaine ei laske enää kunnolla alle sadan, ja jos jonkinlaista pikkukremppaa on ilmestynyt kiusaamaan niin ettei nukkumisesta tahdo tulla mitään. Alan tosin olla kypsä jo synnyttämään, henkisesti ja toki kyytiläinen on jo hyvillä viikoilla. Kokeilen jos saisin puhuttua itseni käynnistykseen...
 
Mulla neuvolassa taas hieman alapaineet koholla tänään 40+0. Vauva on laskeutunut jo tosi alas eikä terkka saanut enää päätä liikuteltua :) hyvä niin, ymmärtäispä neiti nyt tulla pian, ens viikolle vielä yksi neuvola varattuna jos ei ole tullut.. Tällä hetkellä terkan arvio syntymäpainoksi oli noin 3500g
 
Mulla viimeksi ollu neuvola rv 35+2 ja seuraava vasta viikon päästä tiistaina (rv 39+0) jos ei sitä ennen oo syntynyt. Ennen täällä annettu lopussa tosi tiheään neuvola ajat, vaan mun mielestä mulla aika pitkä aika tossa :D saahan sen ajan kyllä aijemmin jos tulee jotain tarvetta :)
 
Minä soittelen huomenna samoilla asioilla ä.polille. Alapaine ei laske enää kunnolla alle sadan, ja jos jonkinlaista pikkukremppaa on ilmestynyt kiusaamaan niin ettei nukkumisesta tahdo tulla mitään. Alan tosin olla kypsä jo synnyttämään, henkisesti ja toki kyytiläinen on jo hyvillä viikoilla. Kokeilen jos saisin puhuttua itseni käynnistykseen...

Nepeta Cataria: Miten suhtautuivat sun alapaineeseen? Jatkuuko lepomääräys vai tuliko uusia ohjeita?
 
Nepeta Cataria: Miten suhtautuivat sun alapaineeseen? Jatkuuko lepomääräys vai tuliko uusia ohjeita?
Sain Albetol-verenpainelääkkeen, aloitettiin eilen. Tuntuu ettei se vaikuta muuten kuin aiheuttamalla käsien tärinää ja kihelmöintiä päänahassa, sillä verenpaine oli tänäänkin 166/107 kun aamusta mittasin. Olisivat ottaneet osastolle makoilemaan seurantaan, jotta näkisi paremmin lääkkeen vaikutuksen, mutta koska minulla on polikäynti varattuna huomiselle, niin lääkityksen kontrolli tuolloin on kuulemma riittävä.

Käynnistämään ei vielä alettu, sillä kohdunsuu ei siihen ole vielä tarpeeksi kypsä. Jospa se olisi tässä parissa päivässä kypsynyt tarpeeksi, jotta voisi asiaa harkita huomenna. Diagnoosi oli alkava raskausmyrkytys, sillä proteiineja tuli pissaan 1+. Muut arvot, sikiön sykkeet ja liikkeet olivat hyvät.

Tänä aamuna sitten totesin et proteiineja pukkaa enemmänkin läpi, tikun mukaan arvo asettui 1+-2+:n välille. Eli huomenna pitää jutella asiasta ä.polilla lisää.
 
Muokattu viimeksi:
Sain Albetol-verenpainelääkkeen, aloitettiin eilen. Tuntuu ettei se vaikuta muuten kuin aiheuttamalla käsien tärinää ja kihelmöintiä päänahassa, sillä verenpaine oli tänäänkin 166/107 kun aamusta mittasin. Olisivat ottaneet osastolle makoilemaan seurantaan, jotta näkisi paremmin lääkkeen vaikutuksen, mutta koska minulla on polikäynti varattuna huomiselle, niin lääkityksen kontrolli tuolloin on kuulemma riittävä.

Käynnistämään ei vielä alettu, sillä kohdunsuu ei siihen ole vielä tarpeeksi kypsä. Jospa se olisi tässä parissa päivässä kypsynyt tarpeeksi, jotta voisi asiaa harkita huomenna.

Tsemppiä odotukseesi ja pidetäänpä tosiaan peukkuja sun puolesta että olis käynnistysmahdollisuudet huomenna :Heartpink Mulla ei tosiaan ole noussut noin korkeiksi paineet... ainakaan vielä. Sairaalassa makoillu jopa laski niitä. Kätilö sanoi, että onpa hyvä että jollekin käy näinkin, että kuulemma siellä sairaalaympäristössä monella paineet on tupanneet nousemaan :wink Anyways, onnea matkaan :Heartblue:Heartpink
 
Sain Albetol-verenpainelääkkeen, aloitettiin eilen. Tuntuu ettei se vaikuta muuten kuin aiheuttamalla käsien tärinää ja kihelmöintiä päänahassa, sillä verenpaine oli tänäänkin 166/107 kun aamusta mittasin. Olisivat ottaneet osastolle makoilemaan seurantaan, jotta näkisi paremmin lääkkeen vaikutuksen, mutta koska minulla on polikäynti varattuna huomiselle, niin lääkityksen kontrolli tuolloin on kuulemma riittävä.

Käynnistämään ei vielä alettu, sillä kohdunsuu ei siihen ole vielä tarpeeksi kypsä. Jospa se olisi tässä parissa päivässä kypsynyt tarpeeksi, jotta voisi asiaa harkita huomenna. Diagnoosi oli alkava raskausmyrkytys, sillä proteiineja tuli pissaan 1+. Muut arvot, sikiön sykkeet ja liikkeet olivat hyvät.


Toivottavasti lääkitys auttaa Nepeta Cataria . Minulla oli ennen synnytystä alapaineet koholla vähäsen ja proteiinia 1+. Synnytyksen käynnistyttyä itsestään ja sairaalaan ku menin oli verenpaineet koholla ja proteiinia 3+. Paineet pysyi korkealla 190/100 tietämillä synnytyksen jälkeen, mutta proteiinin määrä laski nollaan ja nousi sitten 3 päivää synnytyksen jälkeen taas 1+/2+. Miulla todettiin raskauden jälkeinen raskausmyrkytys ja jouduin olemaan viikon sairaalassa tarkkailussa synnytysvuodeosastolla. Ei ollut minkään laisia oireita kohoneesta verenpaineesta ja jalkojen turvotus laski viiden päivän aikana hyvin.

Sain albetol-lääkettä ja se ei vaikuttanut ollenkaan, paineet pysyi koko ajan korkeella ja lääke aiheutti vilun väristyksiä ja pään nahan ja alaselän kihelmöintiä/pistelyä iholla. Albetolin kanssa kokeiltiin adalat-lääkettä, se laski verenpainetta, mutta ei pitänyt sitä alhaalla. Lopulta sitten lääkäri vaihtoi lääkkeen amlodipiini-lääkkeeseen. Se laski verenpainetta ja pitää sen normaalina, sain sen reseptinä ja syön sitä nyt jonkin aikaa ja mittailen kotona verenpainetta. Nyt paineet pysyy tasaisina kotioloissa ja huomenna on neuvolassa kontrolli, katotaan proteiinin määrä ja paineet. Myös neidin eka neuvola käynti hoituu samalla :)
 
Mulla oli tänään neuvola 38+5. Varattiin vielä seuraava aika 40+1, mutta toivottavasti se jää käyttämättä. RR 98/74, sf 32, painoa tullut tähän mennessä 3,8kg. Sykkeet 140. Hb noussut 121, mikä hyvä koska viimeksi oli 103.
Lapsi on kuulema todella alhaalla lantiossa, pää melkein paikoillaan, terkkari sanoi että hieman liikkuu kokeiltaessa. Proteiinit ehkä +0,5 stiksatessa, mutta laitettiin valkovuodon piikkiin.
Kaikki parin viikon takaiset kipeät supparitkin loppuneet, minkäänlaisia oireita ei oikeastaan ole tulevasta. Vessassa käyn 2 x yössä. Lueskelin vanhoja tekstejä, niin esikoisen aikaan 5 päivää ennen h-hetkeä olin rampannut 5-6 kertaa vessassa/yö. Huoh, sais nyt tää poju tulla ulos ennenkuin isän kesäloma loppuu, koska muuten olen vaikeuksissa esikoisen hoidon kanssa.
Eilen imuroin ja luuttusin koko kämpän, ei aiheuttanut mitään tuntemuksia. Toissapäivänä kitkin kasvimaan, eikä siitäkään mitään.
 
Eilen äpolilla kasvuseuranta RV 38ja5 painoarvio 2,8kg oli nytte , eli rv 35 oli kasvanut sen puoli kiloa kuitenkin onneksi . vatsanympärys yhä menee just alakäyrällä. En kyllä ymmärrä et on pieni ku ite syön ku hevonen ja tullut herkuteltuaki välissä paljonkin...:rolleyes: käynnistämisen mainitsi mutta tuli siihen päätökseen et tulee sitten ku on tullakseen.:)
 
Eilen äitiyspoli. Vauva 3,6kg ja perätilassa. Odotellaan. Kuulemma voidaan käynnistää muttei vielä. Siis jos menee hirveästi yli eikä mitään tapahdu. Noh... kärsivällisyyttä. Vauvalla kaikki kuitenkin hyvin eli ei hoppuilla.
 
Mulla oli aamulla viimeinen neuvola 40+1. Vauva on kiinnittynyt eikä pää enää heilu. Sf-mitta oli sama 34 cm kuin viikko sitten. Kaikki näyttäis kuulemma siltä että lähtö vois tulla nopeastikin... En kyllä usko :D Onneks max. 2 viikkoa niin vauva on täällä. Sen ajan jaksaa vaikka päällään seisten!
 
vielä lääkärikäynnillä kohonneiden RR-arvojen takia. Pissassa myös ajoittain ketoaineet kolmella plussalla... Mistä lie sekin kertoo. Noh, pitää pyytää lääkäriä tsekkaan sitten kohdunsuun tilanne ja vaikka vähän kovemmalla kädellä :wink
 
Takaisin
Top