Neuvola & ultrakäynnit

Tänään synnytystapa-arviossa viikoilla 36+6, vauva 2960gr tällä hetkellä... ja mä kun olin toivonut salaa mielessäni, että syntymäpaino vois olla jotain tota luokkaa :rolleyes: Itse jatkan omaa massakauttani omalla yläkäyrälläni, eli se on noin 1kg / viikko. Ei vaan voi käsittää.... mä totisesti toivon, että ei kauheesti menis yliajalle :smug: Jos jollain on hyviä vinkkejä turvotuksen torjuntaan, niin kiitos vastaanotetaan!!
 
Miul oli 36+3 viime viikolla ja painoarvio 2900g... ja mahan koon perusteella olin toivonu kans että ois tuota kokoluokkaa vasta syntyessään, itsekin kun olin pikkuinen. Mutta ilmeisesti ihan normaali 3,5 kilon epeli sieltä on tulossa mahan (viikkoihin nähden) pienestä koosta huolimatta...
 
Mulla ilmeisesti oli tuota pehmytkudosvastusta, sen takia jouduttiin käyttämään imukuppia. Saa nähdä miten käy nyt tän toisen kanssa, Aion kyllä ihan alakautta synnytystä yrittää ja jos joudutaan taas imukupilla vetään, niin sit joudutaan. Se törkiä kipu kesti kuitenkin vain sen n. 5-10min. niin kyllä sen kestää.
 
Pitää vaan koittaa muistaa rentoutuu jos siitä ois hyvinki apua. No, menee miten menee, turha etukäteen ees miettiä kun ei oo aiempaa kokemusta. Mut suurella mielenkiinnolla oon kyl menossa kokemaan mitä tuleman pitää! :)
 
Rv 36+1 menossa ja neuvolalääkärikäynti takana. Kohdunkaulaa on 2cm jäljellä ja olen sormelle auki, kohdunsuu pehmeä. Eli beibi ei ole ihan heti tulossa ulos. Kokoarvio oli 2300g ultrattuna, eli pienehkö on. Syntymäkoko voisi tuon perusteella olla se 3kg edelleen.

Kaitpa tässä uskaltaa vielä kohtuullisen normaalisti liikkua, uida ja harrastaa, kunhan vaan ei verenpaine pääse nousemaan enempää. :)
 
Rv 38+1 nyt ja eilen kävin varmaan viimeisessä neuvolassa. Verenpaine oli matala, painoa tullut 8kg koko raskausaikana mikä tuntuu todella oudolta. Vauva on kuulemma jo kiinnittynyt lantioon, ei tarvii sitäkään enää miettiä ku vähän stressasin sitä että mistä sen voi tietää:D olisin jo erittäin valmis synnyttämään (vaikka jännittääkin ihan hirveesti) mutta en vaan oo tuntenut vielä ainuttakaan supistusta, kyllä niitä on varmasti ollut mutta ei sellasia mitkä oisin tuntenut. Toivon silti vielä että ei ainakaan yliajalle menis
 
Mulla oli kans eilen neuvola. Tänään viikkoja 38+3. Olin vähän huolissani mun jalkojen ja käsien turvotuksesta, mutta koska verenpaineet on edelleen hyvät ja pissa puhdas eikä muitakaan oireita ole, niin turvotus menee vaan normaalisti raskauden piikkiin. Sais kyllä helpottaa jo!

Terveydenhoitaja kokeili vauvan tarjontaa, eikä ollut taaskaan varma joten pyysi vielä toisen hoitajan kokeilemaan ja sitten vielä varuiksi ultrasivat ja raivotarjonnassahan se pikkuinen oli. On vaan jotenkin tosi ylhäällä vieläkin, eikä siis todellakaan kiinnittynyt niin pelottaa että mitä jos nyt menee vielä näillä viikoilla kääntymään ympäri kun potkuista päätellen tuntuu et pyörii ja hyörii tuolla ihan miten sattuu.

Mulla on sf-mitta nyt 32,5 ja verenpaineet 115/82. Painoa tullut yhteensä tasan 10kg ja niistä viis kiloa varmaan tässä parin kuukauden aikana tätä saakelin turvotusta :D
 
Mulla oli kans eilen neuvola. Tänään viikkoja 38+3. Olin vähän huolissani mun jalkojen ja käsien turvotuksesta, mutta koska verenpaineet on edelleen hyvät ja pissa puhdas eikä muitakaan oireita ole, niin turvotus menee vaan normaalisti raskauden piikkiin. Sais kyllä helpottaa jo!

Terveydenhoitaja kokeili vauvan tarjontaa, eikä ollut taaskaan varma joten pyysi vielä toisen hoitajan kokeilemaan ja sitten vielä varuiksi ultrasivat ja raivotarjonnassahan se pikkuinen oli. On vaan jotenkin tosi ylhäällä vieläkin, eikä siis todellakaan kiinnittynyt niin pelottaa että mitä jos nyt menee vielä näillä viikoilla kääntymään ympäri kun potkuista päätellen tuntuu et pyörii ja hyörii tuolla ihan miten sattuu.

Mulla on sf-mitta nyt 32,5 ja verenpaineet 115/82. Painoa tullut yhteensä tasan 10kg ja niistä viis kiloa varmaan tässä parin kuukauden aikana tätä saakelin turvotusta :D
Mullakin on nyt menossa rv 38 ja tää tyyppi täällä mahassa pyörii ja hyörii miten sattuu et mää pelkään et se kääntyy vielä perätilaan ku rv 36 asti oli pt ja sit päätti niin rajusti kääntyä rt et mulla tuli veristä vuotoa jonkin verran niin toivon hartaasti et tää ei enään käänny jos pysyy rv 39 asti sisällä niin ois kontrolli käynti vielä äippäpolilla radin takia ja katotaan et onko vielä rt. Mulla kans tää majailee aika ylhäällä vielä ja paikatkin on vielä ennallaan...
 
Mulla kans varattiin aika polille vielä viikolle 40+1 jos ei oo sitä ennen syntynyt. Kokoajan kun vauva liikkuu niin mietin et "älä nyt käänny, älä nyt käänny" kun tuntuu et potkuja tuntuu siellä ja täällä ja neuvolassakaan eivät olleet varmoja että oliko alhaalla nyt pää vai peppu ja ultralla saivat sen vasta selville. On tääkin nyt kun kaiken muun lisäks pitää vielä jännätä et miten päin se vauva nyt sit on siellä kun synnytys käynnsityy... :D
 
Mä kun kyselin neuvolalääkäriltä, että mille viikoille asti vauva voi vielä kääntyä, niin hän vastasi, että on kuullut jopa tapauksesta, jossa vauva päätti kääntyä kesken synnytyksen :eek: Siinä oli kätilöt saaneet kaksin käsin estellä sen touhuja. Tiedä sitten, onko joku urbaani legenda, mutta jos on totta niin eihän noihin voi luottaa ollenkaan :D
 
Mä olin just lukevinaan olikohan tuolta toukokuisten synnytystarinoista että vauva oli todella mennyt kääntymään kesken synnytyksen ! :| raivotarjonnasta perätilaan
 
Mulla arvio 2 päivää ennen laskettua aikaa. Toivottavasti syntyis ennen sitä ettei menis pt:n takia sektioon...
 
Kävin äitipolilla synnytystapa-arviossa tänään rv 39+4 ja vauvan painoarvio 3600g. Kohdunsuu edessä ja alhaalla, kanavaa jäljellä 0,5cm ja 1cm ollaan auki...jäimme odottelemaan josko hän suostuisi sieltä alkaa saapumaan iteksiään :)
 
Neuvolassa käyty 37+1: Vauva laskeutunut asemiin niinkuin arvelinkin ja pää liikkui enää hitusen, joten ei tarvitse mennä vaakatasossa sairaalaan. Hb pysynyt alhaisena 103, joten sain nyt ohjeeksi vetää rautaa päivittäin vähintään sen 100mg, jonain päivinä 200mg. Olen kyllä viime aikoina unohtanut ottaa sitä päivittäin.
RR+P 113/80, mikä ok, joskin minulle hieman koholla(normaalisti 105/75-tasoa). Sykkeet hyvät 145-160, kun poju innostui jumppaamaan kesken mittauksen.
Varattiin vielä aika ens viikon loppupuolelle noiden alhaisten hemppojen vuoksi.
Muuten kaikki alkaa olla kunnossa synnytystä ajatellen ja myös th veikkasi et voi tulla hyvinkin seuraavan 2 viikon sisään, kun on ollut noita supistuksia ja vauva jo asemissa.

Edit. Ja painoa tullut koko raskauden aikana 3,1kg. Sf-mitta 31cm.
 
Just kotiuduttu vk 37+0 neuvolan terkkarikäynniltä. Oli mahtavaa kuulla, että pää oli jo kiinnittynyt :) Sydänäänet olivat samaa kuin yleensä. SF-mitta oli vain +0,5 cm viime kerrasta ja nyt siis tipahti käyrällä alaspäin. Se on kuulemma kuitenkin normaalia, koska maha on laskeutunut alaspäin. Seuraava käynti 2 vkon päästä, jos bebe ei synny ennen sitä.
 
Neuvolassa käyty, (kovasti toivoisin, että viimeistä kertaa yksin, vaikka varmaan joudun vielä ensi viikollakin itekseni menemään) ja kaikki kunnossa. Ensin oli pissassa sokerit +2 ja sitä vähän ihmeteltiin terkan kanssa. Sitten todettiin, että syynä voi olla myös mun aamulla juomat pari kaakaolasia ja otettiin pissanäyte uudestaan käynnin lopuksi, jolloin se olikin sitten negatiivinen. :D Ei siis kannata hörppiä kaakaota ennen neuvolaa, niin säästyy turhalta päänvaivalta. :) Tyyppi oli terkan mukaan kiinnittynyt ja kaikki muutenkin hyvin. Syntyisi vaan jo! :) 38+5.
 
Takaisin
Top