Neuvola & ultrakäynnit

36+1 ja tänään neuvolalääkärillä käynti. Ihan kiinni kohdunsuu ja kaula vielä kokonaisuudessaan jäljellä :D enpä olisi uskonut kun on tullu niin paljon vihlasuja, harkkareita ja vauvakin välillä ruuvaillut aika alas. Ehkä viihtyy sit vielä pitkäänkin , saa nähdä ! Vähän turhauttaa kun esikoinen tuli ennen rv 39

Mutta toisaalta, ei sekään oikein mitään kerro. Kaverilla oli viimeisessä lääkärineuvolassa auki jo hyvin mut yliajalle meni. Sitten taas itsellä oli esikoisen aikaan kaikki kiinni kuten nytkin, mutta esikoinen tuli kuitenkin ennen laskettua. Ei paljon mutta kuitenkin. Joillakin ottaa aikaa ja toisilla etenee taas nopeastikin. Ite toivon kyllä että tulis jo piankin, vaikka kuun vaihteessa, mutta taitaapa mennä loppukuuhun.
 
Mullakin oli kaikki paikat kiinni mut esikoinen tuli, kun 37 viikkoa oli täynnä. Nyt mietityttää, meneekö ihan eri tavalla, kun tämä tapaus on yhä pää ylöspäin.
 
Ei kai sitä kokoarvioo aina saa, on kai aika paikkakunta kohtaista. Edellisen raskauden aikana (eri paikkakunta) oli neuvolalääkäri kolmesti ja aina ultrattiin ja viimeisellä kerralla sai arvion. Terveydenhoitaja ei koskaan antanut omaa arviotaan kokeilemalla. Nyt kuuluu kaksi neuvolalääkäriä ja ei ultrata, kaikki on mennyt ok niin ei ylimääräisiä käyntejö. Neuvolaan on tullut vasta tänä vuonna ultra ja jos on tarve esim. vauvan asento tarkistaa niin sitten voi katsoa, näin puheli terveydenhoitaja. Ens viikolla viimeinen lääkäri ja sitten selviää saako mitään arvioo koosta.
 
Onko sulla kunusiini koska tulossa neuvolalääkäri, mitkä rv nyt? :) mitä oot pohtinut perätilan suhteen?

Täytyy tarkistaa vielä esikoisen odotukselta äitiyskortti mitähän sinne on merkattukaan siinä vikassa lääkärissä
 
Mulla pieni on ollut raivotarjonnassa jo ainakin viikosta 28. Vähän alkaa itteäkin jo jänskättää, että koska tuo mahtaa haluta pihalle. Kerran oon jo supistustenestopiikkiä saanut, viikko sit, mutta kohdunkaulaa onneks hyvin jäljellä. Ei vielä tarvis tulla.
 
Huomenna on vihdoin ja viimein kauan odotettu lääkäri ja synnytystapa-arvio. Samalla täytellään lomake mun toiveista synnytystä varten. Jännittää tosi paljon, et onko vauva nyt pysynyt raivotarjonnassa. Toivon niin että olisi. Ainakin ihan tuolla alhaalla tuntuu tosi kova paineen tunne ja veikkaan että se on pää mikä siellä vois painaa.. Kauheen turvonnu olo ja iho vähän kutisee, mutta en sit tiedä onko se noi kaikki hyttysenpuremat vai jotain muuta.. pelottaa vähän et joku raskausmyrkytys nyt vielä iskee tähän loppuun.. Huomenna ollaan onneks viisaampia! :)
 
Salmiakki: Mulla alkaa huomenna 35. viikko. Tänään on neuvolan seurantakäynti (eli käyn siellä taas ja todetaan, että pää on yhä ylöspäin). Ja kun näin on, saan ilmeisesti ajan kääntöyritykseen. Oon päättänyt, että jos se sattuu tai tuntuu tuloksettomalta väännöltä, niin keskeytän. Jos taas kääntyy, niin hyvä. Toivon ihan tavallista alatiesynnytystä.

En yhtään haluaisi sektioon, mutta valitsen sen mielummin kuin perätilasynnytyksen, sillä mielummin toivun itse hitaammin kuin riskeeraan vauvan voinnin synnytyksessä (napanuoraan kuristuminen taisi olla perätilasynnytyksessä 10 kertaa yleisempää, hapenpuute muutenkin yleisempää, lisäksi vauvan jalat menevät usein ihan mustelmille yms.). Lisäksi perätilasynnytyksessä leikataan usein väliliha, eikä sekään houkuta. Eikä vaihtoehtoa suositella lyhyille naisille, ja minä olen 159-senttinen. Ei sektiohaavakaan heinäkuussa ole yhtään hyvä ajatus, mutta lääkäriystäväni sanoi sen olevan hänen mielestään parempi vaihtoehto. Hän on ollut samassa tilanteessa itse kolmannen lapsensa kanssa, ja valitsi sektion. Näin teki myös väitöskirjaohjaani nuorimmaisensa kanssa. Tunnen myös perätilasynnyttäjiä - onnistuneita, traumatisoituneita ja hätäsektioon joutuneen.
 
Toivotaan että käännösyritys onnistuu jos ei kuperkeikkaa tee ennen sitä! :) itsellä sama että mielummin alatiesynnytys kun leikkaus. Kammoan itselle tehtäviä isoja toimenpiteitä ! Toivon että synnytys menisi tälläkin kertaa ihan suhteellisen ok normitavalla, jännittää..
 
Neuvolakäynniltä kotiuduttiin sit kaikenmaailman tarvikkeiden kanssa.. Verenpaineet koholla ja pissassa proteiinit plussalla. Nyt kotona seurattava tiiviisti verenpaineita ja stixailtava pissaa päivittäin viikonlopun yli. Herkästi kuulema soittoa synnytysosastolle jos ongelmaa. Nytkö se sit sen raskausmyrkytyksenkin tähän lykkää? :wideyed: radi jo ennestään, onneks heti ma lääkäri ja ultra.. Ois voinut nää viimehetket mennä ilman ylimääräsiä stressailuja...
 
Merihirviö, mulla kans alkava/lievä raskausmyrkytys. Maanantaina todettiin ja nyt käyn ultrassa viikottain ja kotona seuraan oireita, tikutan proteiinia ja mittaan verenpaineita.

Mitkä viikot sulla menossa? Mulla onneks jo 37+4, eli käynnistellään vaan tarvittaessa.
 
Salmiakki: Mulla alkaa huomenna 35. viikko. Tänään on neuvolan seurantakäynti (eli käyn siellä taas ja todetaan, että pää on yhä ylöspäin). Ja kun näin on, saan ilmeisesti ajan kääntöyritykseen. Oon päättänyt, että jos se sattuu tai tuntuu tuloksettomalta väännöltä, niin keskeytän. Jos taas kääntyy, niin hyvä. Toivon ihan tavallista alatiesynnytystä.

En yhtään haluaisi sektioon, mutta valitsen sen mielummin kuin perätilasynnytyksen, sillä mielummin toivun itse hitaammin kuin riskeeraan vauvan voinnin synnytyksessä (napanuoraan kuristuminen taisi olla perätilasynnytyksessä 10 kertaa yleisempää, hapenpuute muutenkin yleisempää, lisäksi vauvan jalat menevät usein ihan mustelmille yms.). Lisäksi perätilasynnytyksessä leikataan usein väliliha, eikä sekään houkuta. Eikä vaihtoehtoa suositella lyhyille naisille, ja minä olen 159-senttinen. Ei sektiohaavakaan heinäkuussa ole yhtään hyvä ajatus, mutta lääkäriystäväni sanoi sen olevan hänen mielestään parempi vaihtoehto. Hän on ollut samassa tilanteessa itse kolmannen lapsensa kanssa, ja valitsi sektion. Näin teki myös väitöskirjaohjaani nuorimmaisensa kanssa. Tunnen myös perätilasynnyttäjiä - onnistuneita, traumatisoituneita ja hätäsektioon joutuneen.
Mulla nyt menossa rv 36 ja tää yks on edelleen täällä mahassa perätilassa ja tänään neuvolassa laittovat lähetteen synnytystapa-arvioinnin aikaistamiseen mikä on kahen viikon päästä. Maha ja häpyluu tuli kipeäksi ku neukkutäti tunnusteli et onko se vielä perätilassa ja siellähän se istuskeli :-D oon ite ajatellu että jos ehottavat kääntöä niin mie kieltäydyn koska se saattaa vahingoittaa vauvaa, napanuora saattaa kiertyä kaulan ympäri ja maha tulee kuulemma toooosi kipeäksi siitä muljuttamisesta niin valitsen sit sektion jos ei sit ite käänny just ennen synnytystä jota hartaasti toivon että sais sen normi synnytyksen :-)
 
Sofien: samoilla viikoilla mennään, mulla rv 37+5 :smiley-bounce012 Onks sulla pysynyt kotona verenpaineet ja proteiinit kohillaan? oliks sulla mitään oireita? mulla ei tosiaan ollut muuta ku ne korkeet verenpaineet ja proteiini plussalla. Nyt seuraa typerä kysymys :p, mut siis miten käytännössä hoidat ton tikuttamisen? siis pissaatko purkkiin vai suoraan tikkuun kotioloissa?
 
Mulla nyt menossa rv 36 ja tää yks on edelleen täällä mahassa perätilassa ja tänään neuvolassa laittovat lähetteen synnytystapa-arvioinnin aikaistamiseen mikä on kahen viikon päästä. Maha ja häpyluu tuli kipeäksi ku neukkutäti tunnusteli et onko se vielä perätilassa ja siellähän se istuskeli :-D oon ite ajatellu että jos ehottavat kääntöä niin mie kieltäydyn koska se saattaa vahingoittaa vauvaa, napanuora saattaa kiertyä kaulan ympäri ja maha tulee kuulemma toooosi kipeäksi siitä muljuttamisesta niin valitsen sit sektion jos ei sit ite käänny just ennen synnytystä jota hartaasti toivon että sais sen normi synnytyksen :)

Mulla oli tänään viikoilla 36+4 naistenklinikalla ulkokäännös. Olin aikalailla sitä mieltä että en halua sitä yrittää, koska olin lukenut netistä kaikenmaailman kauhutarinoita. Juttelin sitten lääkärin kanssa siitä ja hän kertoi etteivät he sitä rupeaisi yrittämään, jos näyttäisi että siinä olisi minun kohdallani riskejä. Vauva käänty tosi helposti ja nopeesti. Siis alle 2 minuuttia meni. Lääkäri otti vauvan pyllystä otteen työnsi ja sit ohjattiin selästä oikeeseen suuntan, niin ponkas ite ympäri. Asiaa kuulemma helpotti se että vauva oli just silloin hereillä ja liikkuvaisella tuulella. Sit seurattiin vielä käyrillä ja pääsin kotiin. Seuraavan ajan laitto sit vielä viikolle 39, että saadaan katottua onko pysynyt pääalaspäin. Toivottavasti ei kääntyis enään itsestään ympäri..:grin Mutta kannattaa aina jutella asiasta tarkasti oman lääkärin/kätilön kanssa vielä, ettei sit tee päätöksiä kuultujen kauhutarinoiden mukaan. Tietty riskit on aina olemassa. Mulla on nyt hyvä ulkokäännös kokemus takana ja suosittelen ees harkitsemaan sitä. Ainoa inhottava oli se että ennen käännöstä ne pistää piikillä pakaraan jotain kohtua rentouttavaa ainetta, niin siitä mulle tuli vaan vähän paha olo, kun en oikeen syö ikinä minkäänlaisia lääkkeitä.
 
Merihirviö: mulla tuli päänsärkyä ja näköhäiriöitä. Labrakokeet sitten paljastivat raskausmyrkytyksen. Verenpaineet on kohonneet mun normaalitasosta ollen kuitenkin edelleen kohtuulliset. Proteiinia ollut korkeimmillaan vain yhdellä plussalla :)

Hyvä että sullakin noin hyvät viikot, ei oo mitään hätää kummallakaan! :)
 
Mulla oli tänään viikoilla 36+4 naistenklinikalla ulkokäännös. Olin aikalailla sitä mieltä että en halua sitä yrittää, koska olin lukenut netistä kaikenmaailman kauhutarinoita. Juttelin sitten lääkärin kanssa siitä ja hän kertoi etteivät he sitä rupeaisi yrittämään, jos näyttäisi että siinä olisi minun kohdallani riskejä. Vauva käänty tosi helposti ja nopeesti. Siis alle 2 minuuttia meni. Lääkäri otti vauvan pyllystä otteen työnsi ja sit ohjattiin selästä oikeeseen suuntan, niin ponkas ite ympäri. Asiaa kuulemma helpotti se että vauva oli just silloin hereillä ja liikkuvaisella tuulella. Sit seurattiin vielä käyrillä ja pääsin kotiin. Seuraavan ajan laitto sit vielä viikolle 39, että saadaan katottua onko pysynyt pääalaspäin. Toivottavasti ei kääntyis enään itsestään ympäri..:grin Mutta kannattaa aina jutella asiasta tarkasti oman lääkärin/kätilön kanssa vielä, ettei sit tee päätöksiä kuultujen kauhutarinoiden mukaan. Tietty riskit on aina olemassa. Mulla on nyt hyvä ulkokäännös kokemus takana ja suosittelen ees harkitsemaan sitä. Ainoa inhottava oli se että ennen käännöstä ne pistää piikillä pakaraan jotain kohtua rentouttavaa ainetta, niin siitä mulle tuli vaan vähän paha olo, kun en oikeen syö ikinä minkäänlaisia lääkkeitä.
Joo siis kyl mie aattelin jutella asiasta lääkärin kans mut tuli nyt vaan semmonen olo että en halua käännöstä koska mulla tuli siitä jo hirveetä supistukset ja kipeäksi maha ku neukkutäti möykytti tota mun mahaa ku tunnusteli et onko missä asennossa. Pitää vielä miettiä asiaa ja sen lääkärin kattoa et mikä on tilanne ja mennä sit sen fiiliksen mukaan ku sillon ultrassa on...
En ole onneks menny lukeen mitään kauhutarinoita ku olen kuullu sukulaisia ja tuttuja joilla ollu sama tilanne mut mut katotaan nyt miten tää menee...
 
Heips
Neuvolassa käyty rv 37+6.
Hb oli hyvä 137 ilman rautalisää. Verenpaine 127/75. Pissapuhdas ja painoa tullut +500g/viikko (viimeksi neuvola 9.5).
Turvotusta tällä hetkellä nilkoissa ja sormissa aika paljon, inhottavan tuntuista..
Vauva tuntuu kuulemma sirolta ja noin 3kg kokoiselta.
Ainut mihin kiinnitin huomiota oli mun sf-mitta, se oli laskenut viimekertainen 28cm =>27cm Ja näyttää käyrällä aika pudotukselta!
Onneksi ensi viikolla taas ultra..
 
Äippäpolille käytiin tänään kääntöyrityksessä,joka tosiaan yritykseksi jäi.Poika ollut suurimman osan perätilassa ja sillä kaavalla taitaa sitkeästi jatkaa.Keskikokoinen vaavi kuulemma, rv 37+0 ja painoarvio oli noin 3089 g :) hyvin voi ja kovin eläväinen.
 
En tiedä, mihin ketjuun tämä kuuluisi, mutta kävin juuri kaksi yötä TYKSissä makaamassa (viikot 34+2). Perjantaina alkoi illalla kovat, kipeät supistukset, jotka yltyivät ja yltyivät, kunnes oli pakko tilata taksi sairaalaan klo 2 yöllä. Supistuksia tuli pahimmillaan alle 10 min välein. Sain supistuksenestolääkkeitä, ja aamuun mennessä tilanne saatiin rauhoitettua. Lääkäri käski silti tehdä päätöksen, leikataanko perä/poikkitilassa oleva lapsi vai kokeillaanko saada hänet syntymän peppu edellä, jos tilanne toistuu. Onneksi ei kuitenkaan toistunut, ja pääsin kotiin. Rauhallisesti täytyy kuitenkin ottaa, ja vastaavaa voi tapahtua uudestaan.

Tulehdusarvotkin alkoivat kohota, mutta syytä ei löytynt. Epäiltiin oireetonta virtsatulehdusta ja sain jotkut random antibiootit mukaan. Nyt on taas kontrolliaikoja varattuna sinne sun tänne. Kunpa vauva saisi kasvaa vielä muutaman viikon.
 
Takaisin
Top