Neuvola & ultrakäynnit

Tänään oli synnytystapa-arvio, rv 36+1 ja pojan painoarvio nyt 2945g :Heartblue sisätutkimusta tehdessä lääkäri totes että oon sormelle auki, kohdunsuu pehminnyt ja kanavaa 1,5-2cm jäljellä :) käyrillä kävin mut ei piirtyny supistuksia, lääkärin sanoin: "kyllä sieltä vauva on kovasti tulossa mutta ei ihan tänä iltana sentään" :grin

Tietääkö joku miten ne lääkärit tekee painoarvion, jos ei ole ultraa käytössä? Tiedän, että mun neuvolassa ei ole

Vähän ihmeissäni lueskelen muiden lääkärineuvolakäynnestä kun omalla käynnillä lääkäri vain kuunteli vauvan sykkeen ja tökki mahaa... Mäkin olisin kiinnostunut vauvan asennosta ja kokoarviosta, täytynee kysyä neuvolassa että tehdäänkö mulle sellaisia missään vaiheessa...

Siniv, mun ymmärtääkseni meillä ei tehtäisi mitään kokoarviota, jos raskaudessa ei olisi mitään "poikkeavaa". Eli jos äidin painossa/sf-mitassa/radi tmv ei ole mitään ihmeellistä niin koko selviäisi vasta synnärillä... Mullakin nla-lääkäri lähinnä tökkinyt mahaa ja sykkeitä kuunnellut. Onneksi ens vkolla synnytystapa-arvio niin pääsee vähän kartalle.

Meillä neuvolalääkärissä ei ole ultraa ja masun päältä on kokeillut molempia. Tuomio on sitten ollut pieni (kaiketi alle 3kg), normaali (3-4 kg) tai iso (yli 4kg) LA:na. Tarjonnan on myös kokeillu ja sitten jos on jotain jännää niin lähete sairaalaan ultraan.

Ei meilläkään neuvolassa ole ultraa ja neuvolalääkärikäynnillä just kans vaan kokeiltiin mahan päältä asentoa. Ja mulla ei mitään poikkeavaa oo ollut ja silti varattiin automaattisesti tälle 36 viikolle synnytystapa-arvio.. En tiedä sitten vaikuttaako että oon ensisynnyttäjä.

Meillä löydettiin rakenneultrassa vaan yks napa-arteria kahden sijaan ja sen vuoksi sitten oli 28rv lääkäri ja ultra, seurattiin että onko kasvanut normaalisti. Olihan se, keskivertoa pienempi mutta kuitenkin normaalirajojen sisällä. 14. päivä (rv 36) uusi aika, kyllä nyt päälle päin ainakin tuntuu että kasvua on tapahtunut ihan tarpeeksi :D

Just tänään kysyin miten meiä neuvolassa menee toi niin on joku rupunen ultra onneks millä saa varmistettua tarjonnan. Neuvolantäti on kyl muutenki nyt viime kertoina kokeillu missä asennossa vauva on. Oon aatellu että poikittain mut ei, pää alhaalla ja potkii oikealle puolelle kylkeä hyvin ponnekkaasti vaan :woot: Ja se onki pylly vasemmalla mikä puskee välillä. Tänää rv 33+1. 27.6 on sit neuvolalääkäri.

Hihi popcorn, mulla on vauva ihan samassa asennossa :D se on viihtynyt noin jo muutaman viikon niin alkaa tuo oikea kylki olla kipeänä.

Joo ja sit välillä potkitaan napaa nii alkaa olla aika kivuliaita liikkeet :D Kyselen sit aina vauvalta ett miksi sä koko ajan punget ja potkit. Tuntuu ett ei nuku ikinä :eek:

Tänään oli neuvola ja kaikki hyvin. Unohti ottaa sf mitan mutta eipä tuo haittaa. Painoa mulle tullut vasta 8 kg, mutta eipä tarvii tulla enempää kun sitä painoa on ennestäänkin. Raivotarjonnassa ja todella alhaalla vauva majailee mutta ei ollut vielä kiinnittynyt. Toivottavasti pysyis kyydissä tuonne synnytystapa arviointiin... :-)

Miul on maha iha tosi ylhäällä ja muksu kans. Viihtyy tosi hyvin tuossa, työntää päätä ja hartioita kohti palleaa ja oikeeta kylkikaarta, jalat työntää vasemmasta kyljestä läpi. Vähän väliä saa kutitella pieniä kantapäitä. Välillä jalat työntää virtsarakkoonkin päin mut sit korjaa pian asentonsa poikkiteloin. Veikkaan et jos kääntyy ni kääntyy perätilaan :rolleyes:

Sain vihdoin ja viimein ajan synnytystapa-arvioon ja sikiön kokokontrolliin...ei sitten yhtään aiemmin sitä laittaneet ku vasta 4.7 ja la on 7.7. Ilmeisesti saikulla laskeskelevat josko tulis ennen sitä niin ei tartteis sitäkään aikaa sitten :D

Lääkärin aikoja meillä on vain yksi raskauden aikana ja se on siellä keskivälin paikkeilla.

Tomu, täh :O Melko ajoissa päättivät sitten synnytystapaa arvioida :D
Mulla on nla-lääkäri ja synnytystapa-arvio ens vkolla. Mun luotto nla-lääkäriin on vähän hutera, se ei oikein halua ottaa mihinkään kantaa, mutta sitten vastaanoton jälkeen ilmeisesti huolestuu ja soittaa mulle/thlle ja ottaakin kantaa asioihin.. Ärsyttää kun helpompi ne olisi siinä vastaanotolla jutella.

Tuntuu et kaikilla on toi synnytystapa-arvio ni onkse vaa jos vauva ei oo kääntyny vielä tai et jotenki muuten katotaa et on tarpeellinen ku ei mulle o kukaa mistää semmosest puhunukkaa?

Meillä ei ole synnytystapa-arviota ainakaan näin toissynnyttäjänä Helsingissä. Mulla on ma vika neuvolalääkäri ja se taitaa vaan tsekata et kaikki on kunnossa päällisin puolin. Haluaisin tietää kohdunsuun tilanteen kyllä kans.

Mulla ei mitään erityistä syytä ollu synnytystapa-arviolle paitsi että oon ensisynnyttäjä, en tiiä vaikuttaako se vai tehdäänkö täälläpäin kaikille :)

Takaisin