Neuvola & ultrakäynnit

Mä luulen kanssa, että katsovat rv:lla 35/36 olevalla lääkärikäynnillä tarjonnan. Itse olen sanonut etten synnytyspelkoisena perätilaista aio synnyttää alateitse, joten ohjaavat sitten sieltä eteenpäin, jos aihetta. Esikoinen kääntyi oikein päin vasta viikolla 35, joten en vielä stressaa liikoja tarjonnasta(nyt 33+6). Tähän asti on ollut poikittain, mutta nyt on potkut alkaneet tuntua enemmän ylämahassa/oikeella kyljessä, että josko se siellä pää alaspäin alkaisi jo olemaan.
Tämä siis Helsingissä, jossa ei ainakaan meillä ole sen kummempia kokoarvioita perus ultraäänien ja sf-mitan lisäksi. Muutenkin toissynnyttäjiltä jäi yksi neuvolakäynti välistä viikolla 26-28.

Okei nonni hyvä sitte. Oon kans Helsingist ja ensimmäistä puskemassa pihalle ja viime viikolla oli just se viimine neuvolalääkäri :)

Mä meen arvioon, koska molemmat lonkat tulehtuneet ja lantionpohja myös. Tulehtuneet paikat ei toimi ns normitavalla, plus että mulla on aiemmin arvioitu paikat ahtaaksi (vaikka olen aika iso muuten..).

Meillä päin ainakin kaikille ensisynnyttäjille tehdään synnytystapa-arviointi koska ei voida tietää et mahtuuko tuleen ulos ja onko tilava lantio vai ei...

Joensuussa on luovuttu synnytystapa-arvioista (ennen tehtiin kaikille ensisynnyttäjille ja vielä pari vuotta sitten kaikille lyhyille odottajille) ellei mitään erikoista raskauden aikana ilmene, koska luonto järjestää semmosen lapsen äidin mahaan et se mahtuu tulemaan. Itse en vaan luota tähän...liikaa toisenlaisia kohtaloita sattunut lähipiiriin :(

Minulla itselläni siis tuntuma, että lapsi on isohko. Hauska sattuma oli myös, kun tuttava kävi samoilla viikoilla ultrassa (liikehälyn takia taidettiin molemmat käydä) kuin minä ja molemmilla sama sikiön painoarvio ja hänellä se oli suuri niille viikoille ja itselläni taas kuulemma aivan normaali. Et se on niin lääkärikohtaista et miten ottautuvat...

Omaa aikaani olen joutunut natkuttamaan viikolta 22 lähtien ja nyt tällä viikolla terkkari suostui sen lähetteen tekemään ja äitipoli sen ajan suostui antamaan, tosin vasta sinne rv 39+4 vaikka ne ajat annetaan täälläkin yleensä rv 36-38.

Veikkaisin, et jäi aika paljolti kiinni siitä ettei aiempia aikoja ole, kun terkkari ei suostunu aiemmin sitä lähetettä tekemään.

Meilläpäin eka lääkärinkäynti on varhaisultra ja toinen mulla viikoilla 36+4 silloin neuvolalääkäri ultraa ja tekee suurinpiirteisen kokoarvion ja katsoo kohdunsuun tilan ja vauvan tarjonnan ja lähettää äitipolille jos jotain ongelmaa. Lasketaanko se sitten synnytystapaarvioinniksi?

Meilläkään ei ole synnytystapa-arviosta puhuttu mitään...
Kokoarviota vähän pohtivat, kun on kuitenkin vissiin aika iso kaveri tulossa.. mutta eivät ainakaan vielä viimeksi kirjottaneet lähetettä, vaikka kuin yritetriin pyydellä...

Mie sain kans jo maaliskuun rakenneultrassa sen synnytystapa-arviointiajan juhannusviikolle. Ja se on jo 10 päivän päästä! Ipanalla on 10 päivää aikaa kääntyy yli 6 viikkoa kestäneestä poikkitilastaan raivotarjontaan!!!

Eipä oo täälläkään ollut mitään puhetta synnytystapa arviosta,neukkulääkäriltä siitä kerran kysyin ja totes vaan ettei varmaan oo mitään syytä sitä tehdä.

On siis ilmeisesti paikkakuntakohtaisia nämäkin asiat :) Onneks mulla on pelkopolilla käynti vielä edessä, niin josko siellä vaikka sitten jutellaan synnytystavasta sun muista asioista jotka vois pelkoonkin auttaa :)

Mä pyysin neuvolalääkärilt että pistäisi lähetteen kun äiti ei ole pystynyt alateitse synnyttämään. Sain lähetteen ja kävin viime ke. Kaikki oli pikkuisella hyvin, raivotarjonnassa ja lantio vaikutti kuulemma hyvältä, että pitäisi onnistua alteitse synnyttäminen jes :) Nyt rv 36+5. Vähiin käy päivät. :) Painoarvio oli 2870g.

Mulla oli tänään viimeinen neuvolalääkäri rv 36+2 ja vauva rt ja pää alhaalla kuulemma hyvässä asennossa. Lääkäri sanoi että ei pysty näillä ultralaitteilla tarkkaa kokoarviota tekemään, mutta näyttäisi keskiverto kokoiselta. Tämä riitää arvioksi mulle, kaksi keskiverto vauvaa punnerrettu ulos niin eiköhän tämäkin sieltä mahdu. :)

35+0 kontrolli, painoarvio 2,9kg eli ei taida ihan mikään pikkukaveri olla tulossa... 38viikolle saatiin vielä uus aika jos ei sitä ennen synny. Uudet laitteet oli käytössä niin ultraus kesti yli puolituntia ja paremman kuvan vauvasta sai :) nyt vaan alkoi jännittää tuo synnytys jos kovin isoksi venähtää..

Huutelen tuolta elokuisista, kun ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää tehdäänkö joka paikassa joku painoarvio ennen synnytystä? Mulla on rv 36 neuvolalääkäri, missä katsotaan synnytystapa-arvio mutta siis mun ymmärtääkseni neuvolassa eikä siellä ultralaitteita ole. Onko kokoarviota edes mahdollista tehdä ilman ultraa, ei kai? Oon taas ehkä turhan ajoissa ajatuksineni ja kaikki varmasti selviää aikanaan mutta ois vaan kiva tietää :)

Ei se käsittääkseni itsestäänselvyys ole, useimmiten ultrataan ylimääräisiä kertoja, jos on jotain erityistä seurattavaa raskauden aikana (kuten esimerkiksi minun tapauksessa kaksosraskaus). Meidän paikkakunnalla on siinä mielessä normaalia parempi neuvolaseuranta, että neuvolalääkäri ultraa jokaisella lääkärikäynnillä, kun ultra on käytettävissä ja siten kaikki synnyttäjät saavat kokoarvion loppuraskauden lääkärineuvolassa.

36+1 ja tänään neuvolalääkärillä käynti. Ihan kiinni kohdunsuu ja kaula vielä kokonaisuudessaan jäljellä :D enpä olisi uskonut kun on tullu niin paljon vihlasuja, harkkareita ja vauvakin välillä ruuvaillut aika alas. Ehkä viihtyy sit vielä pitkäänkin , saa nähdä ! Vähän turhauttaa kun esikoinen tuli ennen rv 39

Huutelen tuolta elokuisista, kun ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää tehdäänkö joka paikassa joku painoarvio ennen synnytystä? Mulla on rv 36 neuvolalääkäri, missä katsotaan synnytystapa-arvio mutta siis mun ymmärtääkseni neuvolassa eikä siellä ultralaitteita ole. Onko kokoarviota edes mahdollista tehdä ilman ultraa, ei kai? Oon taas ehkä turhan ajoissa ajatuksineni ja kaikki varmasti selviää aikanaan mutta ois vaan kiva tietää :)

Kyllä karkean kokoarvion voi tehdä käsikopelollakin, joka ainakin esikoisen kohdalla meillä oli oikein valistunut.

Takaisin