Neuvola & ultrakäynnit

Täällä on ennen tehty kaikille, joilla radi, synnytystapa-arvio ja samalla arvioitu vauvan kokoa rv 36-38. Mut ei tehdä enää.

Mut mie kerroin oman huoleni isokokoisesta lapsesta (sisarukset sekä äitini synnyttäneet isohkoja lapsia ilman siis radia, itsekin olin 4kg ja synnyin kaksi viikkoa ennen laskettua) niin neuvolasta laittoi lähetteen mutta äitipolillahan ne sitten päättää onko tarpeellista vai ei...todnäk en pääse, mut ainahan kannattaa yrittää. Siskolla sf-mitta kulkenut alakäyrillä tai jopa sen alapuolella kaikista ja vauvat painaneet 4,5-5,4kg. Esikoisen synnytyksessä oli lähellä, ettei sisko menehtynyt.

Et kaikkea osaa kyllä sattua ja tapahtua.

No mulle on varattu synnytystapa-arviointi oliko viikolle 37... Kävin tällä viikolla lääkärineuvolassa ja laitto mulle kahen viikon päähän uuden neuvola ajan kuulemma pitää sf-mitta ottaa uudestaan et selviää kuinka paljon on kasvanu...

Mun sf mitta oli 27,5cm rv30+1 eli keskikäyrän yläpuolella, mutta äitipolilla tehdyn ultran mukaan (rv30+0) vauvan kasvaa alimmalla käyrällä eli käytännössä tässä näkee sen että sf ei kerro mitään vauvan koosta vain kohdun koosta. Käyn siis kasvukontrollissa vauvan pienen koon vuoksi.

Ja mulle tulee synnytystapa-arvio edellisen sektion vuoksi. Äitipolin lääkäri sanoi että katsotaan sitä rv36 jälkeen.

Mä oon kans todennut, että ultraan ei helposti pääse. Sit tein sen ratkasun, että maksan mielenrauhastani, ja käytiin yksityisellä. En kadu hetkeekään <3 Palvelu oli aivan mahtavaa, meitä kuunneltiin ja meille oli aikaa.

Huutelen sivusta.. Jos vauvan iso koko pelottaa, niin pyytäkää neuvolasta lähete pelkopolille! Sen lisäksi että pääsee juttelemaan asiantuntevan kätilön kanssa, on mahdollista varata aikoja myös lääkärille! Itse pääsen rv30+ pelkopolin kautta lääkärille ja ultraan tarkistamaan vauvan kasvua, lapsiveden määrää ja istukan paikkaa. Esikon raskaudessa lapsivesi hupeni reilusti loppua kohti. Ja lisäks katotaan ettei istukka oo sektioarven päällä..

Uskon Tomu että terkkari tai nla lääkäri laittaa lähetteen koko arvioon jos se katsotaan tarpeelliseksi eli jos SF-mitta ylittää yläkäyrän tai äidin kotimittauksissa vs arvot ei pysy sallittujen rajojen sisällä.

Tomu meillä on näköjään sama synnäri.. Kyllä mie oon päässy ihan pyytämällä. Ja äitipolille saa soittaa ja suoraan ite varata ajan myös pelkopolille.. Välillä tuntuu et täällä on terkalle annettu liikaa valtaa, jos sattuu joku nuiva niin ei pääse mihinkään -.-

Uskon Tomu että terkkari tai nla lääkäri laittaa lähetteen koko arvioon jos se katsotaan tarpeelliseksi eli jos SF-mitta ylittää yläkäyrän tai äidin kotimittauksissa vs arvot ei pysy sallittujen rajojen sisällä.

No näin minäkin uskon, että siinä vaiheessa laittavat...kumpikaan asia ei välttämättä korreloi sen vauvan koon kanssa. Mut herran haltuun :)

Mannikka, eipä viiti viiä jonku sellaisen aikaa, joka sitä oikeesti tarvitsee. Ei minua mikään sen kummemmin pelota, varmastikaan yhtään sen enempää kuin tavallista ensisynnyttäjää.

Näiden kipujen kanssa kyllä miettii välillä, että liekkö sitä kohta enää mitään synnytettävää onkaan. Saakelin kipeitä suppareita ollu...

Jos tosissaan pelottaa vauvan iso koko (tai ihan mikä vaan) niin miusta on ihan hyvä käydä juttelee :) tietysti jokainen itse määrittelee jonkun "rajan" millon hakeutuu juttelemaan.. Aikoja täällä ainakin on varatessa ollut aina reilusti :)

Tuli käytyä sit Naistenklinikalla illalla käyrillä ja ultrassa. Esikoinen potkaisi mahaan vahingossa aika napakasti ja se kohta jäi jomottamaan kipeänä sen jälkeen. Lisäksi veti vatsan kovaksi rasituksessa.
Soitin sinne neuvoa ja kehoittivat tulemaan näytille. Seurannassa kaikki hyvin ja ultrassa myös. Lähinnä säikäytti tuo kipu ja se, että on todettu se vatsan puolella oleva etuistukka. Siihen istukan keskelle se iski juuri osui.
Onneksi ei tarvinnut jäädä yöksi seurantaan tai mitään pahempaa.
Vastaa viikkoja, kokoarvio 1378g 28+2 ja on nyt perätilassa/poikittain, tosin tilaa on vielä pyöriä ympäriinsä. Liikkeet ++ ja istukan virtaukset hyvät.

Säikähdyksellä selvisin!

Täälläkin huolettaa vauvan mahdollinen isokokoisuus. Kävin ma neuvolassa ( sillon rv 28+1). Sf mitta oli 34cm!! Opiskelijan mittaamana 27cm... joudun kontrolliin tosta 2vk päästä ja lisäksi sain huutia, kun itelle on kertynyt liikaa painoa. Radia ei ole. Lohduttavaa lukea teidän muiden kokemuksia ja pitää kyl pyytää lähete sinne pelkopolille. Ahdistaa silti! Ja onhan toi maha pompsahtanut aika valtavaksi viimesen parin viikon aikana. Vauva oli kuitenkin kääntynyt pää alaspäin

Mulla oli keskiviikkona neuvola. Viikkoja 30+0 ja sf-mitta 26.5-27cm. Painoa se vähän ihmetteli, kun ei oo juurikaan 4 viikossa noussut. Yhteensä nousua nyt n.6.5kg. Maha kuitenkin kasvaa normaalisti, joten kaikki kunnossa. :)

Minun sf-mitta menee keskikäyrää ja beibi alakäyrää. Minä kasvan n. 100g päivässä. Eli mitähän tuosta sitten päättelisi. Sf-mitta ei tosiaan minulla kerro muuta kuin et beibillä on allasosasto käytettävissään ja jalat suorana köllöttely onnistuu helposti.

Viime raskaudessa mun sf-käyrä teki yhtäkkiä syöksyn alaspäin. Syy oli lopulta se että perätilassa ollut päätti vihdoin kääntyä raivotarjontaan. Vauvan asentokin voi siis vaikuttaa tosi paljon sf:ään.

Neuvolalääkärissä todettiin, että kaikki on hyvin. Kysyin pyöräilystä, koska haluaisin kulkea työmatkat pyörällä (hieman vajaa 8 km/suunta) mutta pyöräily sattui jo lyhyellä kauppareissulla niin paljon, etten ole uskaltanut. Kysyin, voisiko niin tehdä, että ottaisi särkylääkkeen ennen kuin pyöräilisi, kerran kohdunsuu oli kiinni ja korkealla vielä. Lääkäri oli kuitenkin sitä mieltä, että kipu on viesti kropalta, ja sitä pitää kuunnella eikä vaimentaa voidakseen tehdä jotakin. Eli haaveeni työmatkaliikunnasta ja melkein kaikesta liikunnasta ylipäätään on nyt sitten murskana. :( Muistutti kuitenkin, että kyse on loppujen lopuksi niin lyhyestä ajasta, että se kannattaa vain kestää, myöhemmin ehtii liikkua ja tehdä. Huoh.

Mun mahasta muuten pullotti tänään ilmeisesti pää :D. Silitin koholla olevaa kohtaa, ja se oli ihan pyöreä. Sitten toisaalla tuntui räpiköintiä ja pallo siirtyi kauemmas. Jotenkin absurdia silittää vauvan päätä vatsanahan läpi.

Mulla oli tänään neuvola, rv 31+6 ja sf 31cm.. Ens viikolle tuli uus aika ja katotaan mitä mitta silloin on, oli siis alle kahdessa viikossa tullut 4cm lisää. Eilen tuli aika synnytystapa-arvioon, tuntuu hullulta miettiä synnyttämistä kun en itse osaa ajatella että se on kohta ajankohtaista :)

Mulla eilen neuvola 30+6, sf-mitta aavistus keskikäyrän alapuolella 26,5cm. Töissä alkaa olla vähä haastavaa lantion liitoskipujen kaa joita nyt tuntuu joka paikassa.. Häntäluussa, häpyluussa .. Vielä pitäisi pari viikkoa jaksaa töitä

Kunusiini: mä olen myös viimeisen viikon ajan ollut tuntevinani vauvan pyllyn mahan läpi :D hassu ajatus mutta neukkutäti sanoi että on hyvinkin mahdollista :D

Takaisin