Neuvola & ultrakäynnit

Mulla oli kans neuvola tänään, 27+5. Kaikki oli kunnossa. Hb 133, sf mitta oli 25 cm (vauva oli poikittain kuten tuppaa nykyisin viihtymään niin sai hyvän mitan). Painoa oli tullu sopivasti. Ei mitään ihmeellistä siis. Ois vaan kiva päästä vielä ultraan!

Mulla oli neuvola lääkäri ja rv 28+5 menossa niin sf-mitta oli 26... Parin viikon päähän anto uuden neuvola ajan et katotaan uudestaan toi sf-mitta, en kyl tiedä miks mut mennään nyt...

Muokattu viimeksi:
Miulla oli rv 28+6 sf-mitta kans 26cm, keskikäyrällä kulkee kuulemma.

Mut kyllähän se muutenkin joka käynnillä mitataan...olipa häikkää tai ei.

Tänään neuvola 29+4 ja sf 26cm. Vähän keskikäyrän alapuolella ja ihan samoissa kun edellisissä raskauksissa. Muutenkin kaikki mallillaan. Ainoastaan hemoglobiini edelleen alhainen 110 vaikka syön lisärautaa. Ei ihme että väsyttää..

Neuvola 29+5 sf 28, joka muuten olis toki ok, mut on laskenu käyrällä turhan paljon, joten kuulemma mitataan 2vk päästä taas ja sit katotaan jos pitää ultrata. Eipä tietty tuo ole niistä mitoista tieteellisin, et ehkä en huolestu.

HB onneksi lähtenyt nousuun, mut tais ollakin niin, että verenvolyymin kasvu on tässä kohtaa nyt ohi.
Mut vielä kuukausi sitten oli enää 85 sormen päästä, eli aika hälyttävä luku, mut hyvin mä pärjäsin. Nyt jo 102.

Meillä oli tänään lääkäri ja neuvola.
Rouva sai äippälomaan saakka saikkua, koska supistelut/suonikohjut/matalat paineet, mutta varsinkin ne supistelut.....

Kokoarvio tällä 30+5 rv:llä oli keksimääräisesti 32+2......
(Luiden puolesta 32+6, vartalonympäryksen puolesta 31+2). Sf oli 30,5, eli.sekin siellä yläkäyrän yläpäässä.
Tohtori totesi että sieltä on pitkän mallinen "ei-plösö" poika tulossa. :D

Rakenneultrassa todettu liikkuva munuainenkin näky noilla aataminaikusilla vehkeillä kulkeutuneen vissiin omalle paikalleen, hurraa.

Onhan tämä kyllä yhtä oottelua ja jänskäystä......

Neuvola 26+5 paino arvio 895g. Kaikki niinkuin pitää. Bakteerivaginoosi näytteen otti taas ja sain luvan matkustaa tallinaan työkavereiden kanssa.
Olisi kirjoittanut mulle 3 päivää saikkua väsymykseen mutta sanoin että ei kirjoita kun jään 3 viikon lomalle ja tuun hakee sit loman jälkeen. Töissä osaan paremmin rentoutua enkä vedä itseäni siellä ihan piippuun.
Sokerirasituksen 1h arvo 10.0 joten koti seurantaa tehtävä 2-3×viikossa ja 37 synnytys tapa arviointi ellei tarvista sitä ennen lähteä sinne

Neuvolalääkäri tänään ja kirjoitti saikkua kaks viikkoa, täällä ei voi kirjoittaa äitiyslomaan asti saikkua jos ei ole alkanut paikat pehmetä ja/tai avautua.

En ees katsonut mitä kirjoitti saikun syyksi, oon vaan niin iloinen et saan jäädä kotiin lepäämään...

Oon huolissani tämän maha asukin kasvusta ku mulla todettu radi ja mun oma paino ei ole noussut ku 3-4 kg ja se sf-mitta on ollu keskikäyrillä niin ettei tää kovin isoksi kasvaisi niin haluaisin painon tietää mikä se on nyt ja noin suunnilleen et mikä tulee olemaan syntymäpaino, voiko sitä pyytää neuvolasta et sais ultra käynnin? Tuntuu et ne ei neuvolassa yhtään seuraa tai välitä et jos tää kasvaa kovin isoksi ja mää en kyllä ala kovin isoa vauvaa alakautta synnyttään...

Jos sun sokerit on hallinnassa ruokavaliolla eikä mitään hälyyttävää ole ilmennyt niin tuskin ne ultraan sua muuten vaan lähettää, kun ajat tuntuvat olevan tiukassa ainakin täällä muutenkin.. ne kuitenkin seuraa sun painoa ja sitä sf-mittaa ja jos ne ei yhtäkkiä ala kasvamaan poikkeuksellisesti niin eihän sulla sit mitään syytäkin ultraan ole?

Mä veikkaan samaa mitä koalatiara, et jos sokerit on ok eikä paino tai sf mitta yhtäkkiä pomppaa ni ultraan voi olla vaikee päästä ku ei ne ota sinne jos ei oo mitään syytä tarkastaa.. Toki aina voi yrittää :)

Joo ainakin sen yhen mittauksen perusteella minkä teen kerran viikossa niin on ollu sallittujen rajoissa... Ensi synnyttäjänä vähän pelottaa ajatus et tää kasvais isoksi ja kun on ollu niitäkin tapauksia et sokrut ollu hyvät, painoa ei ole tullu paljon ja sf-mitta keskikäyrillä niin siltikin tullu isoja lapsia... Tai sit mää vaan hätäilen ja kuvittelen kaikkea ku on tuota aikaa vähän liikaa :-)

Kerrot neuvolassa sun huolesta, niin voithan sä sen perusteella päästä ultraan. Koska ei sekään oo hyvä jos hirveästi alat stressaamaan vaihtoehtoisesti sit sitä asiaa. Mutta hirveen huonosti noi tosiaan ultraan lähettää (kun joko neuvolatäti ei tee lähetettä tai sitten se lähete tehdään, mutta tulee bumerangina takaisin vaan..)

Viime raskaudessa mulle laitettiin lähete kokoarvioon mut valitettavasti aika meni vähän liian myöhäseen. La olis ollut 6.12 ja aika 19.12, tyttö syntyi 4.12 :-D

Ja tosiaan lähete tehtiin kun olin niin varma että tyttö on todella iso. Ja painoa olikin 3970 ja pituutta 54 cm :-D

Mulla on paino noussut kovastikkin ja sf huitelee yläkäyrän yläpuolella (26+jotain oli 28...) ja mulla todettiin radi, mutta kun synnärillä kävin supistusten ja kipujen takia niin ihan normikäyrän mukaan kasvava bebe on kyydissä :)
Voihan se tietty jonkun hurjan pyrähdyksen tässä vielä ottaa, mutta ei kannata liikaa stressata.

Takaisin