Neuvola & ultrakäynnit

Minä pääsen ehkä painoarvioon loppuraskaudesta, kun heitin ilmoille huoleni isokokoisesta vauvasta...sisarille ja äidille on syntynyt suuria lapsia ilman häikkää sokereissa ja itsekin olen syntynyt kaksi viikkoa ennen laskettua nelikiloisena.

Polilla sitten tekevät päätöksen ottavatko ultraan vaiko eivät.

Sairaslomalle jään todennäköisesti toukokuun alussa, vaikka terveydellistä estettä vauvan kannalta ei olekaan, mutta olenkin nyt vahvasti itsestäni huolissani...hb jatkaa laskuaan rautalisästä ja ruokavaliosta huolimatta ja nukuttua en juurikaan enää saa. Ei näillä voimilla kohta enää edes synnytetä :( perussairauskin alkaa ottaa otettaan, kun lääkitystä ei voi käyttää.

Huh huh!

Mä kans sain kutsun äitipolille, kuulemma kaikki joiden bmi ennen raskautta on 35 tai enemmän joutuu automaattisesti äitipolille tarkastukseen. Mulla on just ton 35,3 muistaakseni. Kivahan se on mennä taas kurkkaamaan vauvaa, kun varmasti ultraavatkin, mutta silti tuntuu vähän hölmöltä sinne mennä, ku ei oikein mitään erityistä syytä ole...

Mulle lähete laitettiin äpolille kun sf 24 ja viikkoja 28+6 millaisia mittoja muilla näillä viikoilla ollut?

Eikös neuvolakortin takana ole käyrä, johon voi verrata omia viikkoja ja mittoja. Paljonhan tuohon kai vaikuttaa mittaaja, mittanauha, vauvan asento, lapsiveden määrä... Mutta hyvä tietysti että asia tarkistetaan. Vaikkei pienen sikiön hoitoon kai muuta ole kuin lepo ja hyvin syöminen (ja sitten tietysti jos vielä polttaa, niin sen lopettaminen, ja jos on verenpaine nousussa, niin yritys laskea sitä).

Mulla on keskikokoinen vauva (ultrattu keskiviikkona äitipolilla) ja tänään kävin neuvolassa. Viikkoja on 29+5 ja kätilöopiskelija mittas sf-mitaksi 25cm ja oma terkkari 28,5cm :) saattaa siis heittää paljonkin mittaajasta riippuen ja myöskin vauvan asento vaikuttaa. Hyvä kumminkin että tarkistavat niin saa mielenrauhan! :)

Mulle lähete laitettiin äpolille kun sf 24 ja viikkoja 28+6 millaisia mittoja muilla näillä viikoilla ollut?

26 oli juuri samana päivänä :D

Oliko siulla liian pieni mitta vai ei ole ollut kasvu tasaista (liian vähän/paljon kasvua verrattuna edelliseen mittaukseen)

Mulla oli 26+2(?) sf 28.... Meen ihan omilla käyrilläni. Toisaalta ultrassa 27+2 vauvan painoarvio oli 1017g eli ilmeisen "normaali kokoinen".

Mulla tänään sf30,5cm kun viikkoja tasan 30.
Menee yläkäyrän yläpuolella kuten muissakin raskauksissa :P
Vauvat kuitenkin olleet keskikokoisia kuten tämäkin masuvauva.

Mä en viime viikolla nähnyt ultrassa mitään. Äitipolin lääkäri piti näytön visusti itseensä päin vaikka yritin pää kenossa kurkotella. Tokihan siellä on tärkeysjärjestys eli vauvan tilanne, mutta oikeesti voisi äidille vähän vilauttaa nenäpäätä tai kättä!

Mulla on mitattu vasta kerran sf, olikohan viikolla 23+ ja silloin mitta oli 19cm. Ehkä ensi viikolla neuvolassa mitataan, silloin onkin jo 30+1.

Mua ärsytti kanssa, kun lääkäri piti näytön tiukasti itellään kun synnärillä kävin. Mun näytössä näkyi vaan jotain mittoja ja pysäytyskuva reisiluusta. Unohdin kysyä että näkyykö siellä mitään mitä tytöllä ei pitäisi olla... Jos vaikka olisi rakenneultrassa katottu väärin.

Painoarvioihin vielä, meillä tuli eilen illalla käytyä synnärillä kun vauva ei ollut vuorokauteen ilmoitellut itsestään juuri mitään, ja lisäksi minun oma olo oli todella huono ja jaloissa reilua turvotusta. Noh, vauva heräili kummasti siinä käyrillä maatessa ja alkoikin jumppaamaan niin ettei meinannut "mittarit" pysyä vatsan päällä ollenkaan :D Kaikki oli onneksi kunnossa sekä vauvalla että minulla. Vauvaa ultrattiin ja painoksi tuli 1270gr, vkot 28+1. Itse erehdyin siinä ultrauksen päätteeksi kysäisemään lääkäriltä, että näkyikö sukupuolta että näyttikö edelleen tytöltä, vastaukseksi tuli että "en kyllä edes katsonut, tänne kun tullaan niin se ei näissä tilanteissa yleensä ole kovin tärkeää"... Joo, ymmärrän täysin kyllä ja olimme maailman helpottuneimpia ja onnellisimpia kun vauvalla oli kaikki hyvin, mutta hieman sievemmälläkin sävyllä varmaan olisi voinut vastata o_O

26+5 ja neuvola käynti, ei mitään ihmeellistä.
Sain lähetteen synnytystapa arviointiin ja pitäis ipana lomake täyttää.
Keskusteltiin myös mun synnytys pelosta ja edellisestä huonosta synnytyskokemuksesta ja mun toiveesta, sektiosta. Puhuttiin myös istukasta ja sen irtoamis mahdollisuudesta tässä raskaudessa ja th sanoi ettei missään ole todistettu tai voitu näyttää toteen että seuraavissa raskauksissa voisi istukka irrota. Jotenkin jäi positiivinen fiilis ja tunne että kerrankin th kuunteli ja otti mut tosissaan tän mun pelkoni kanssa.

Tänään oli neukku. Nyt oli vaaka siwllä kalibroitu ja se näytti vain 400g enemmän kuin kotivaaka. Sf mitta oli 22cm, josta kommentoi että alakäyrän alapuolella menee, eli maha sais olla isompi, mut tuumattiin sit et kun kerran viikko sit oli ultrassa juuri oikeen kokoinen vauva viikkoihin nähden niin ei ole syytä huolestua.
Hemppari oli noussu hyvin, ei tarvii rautalisää vaikka jännitin et tarviinko.

Seuraava kerta kuukauden päästä, olis tullu kotikäynnille mut sit oliki miehityksessä neuvolan puolella ongelmaa ni meen paikan päälle. Ihan hyvä vaan ni ei tarvi ressata siivouksesta :D

Sain myös esitietolomakkeen synnytyssairaalaa varten ja allekirjotin tietojensiirtoluvat. Paino on nyt noussu tasan 10 kiloo lähtöpainosta mikä on kuulemma oikein maltillista näille viikoille.

Aina kysyy turvouksista, en oo kyl huomannu mitää. Sormet ehkä vähän mut pistän kyl nivelrikon piikkiin. Jaloissa ei oo turvotusta tullu huomattuu.

Kopioin mun kirjoittaman jutun, jonka kirjoitin tuonne nelikymppisten palstalle:

Kävin tänään kontrolliultrassa. Kaikki näyttää hyvältä. Poika on nyt 1225g painoarvioltaan (sanoi että vähän yli keskikäyrän menee) ja pippelikin edelleen paikallaan (pari kaveria varoitteli että poikaa oli luvattu, mut tyttö syntynyt) ja kiveksetkin laskeutunut :) 4vkon päästä seuraava kontrollikäynti..sitä kokoa nyt seurataan loppuun asti kunnolla. Kovasti liikkui masussa ja lääkärikin totesi, et johan se nyt villiintyi kun kuvaan pääsi :D

Meillä oli eilen ylimääräinen ultra esikoisen pienikokoisuuden takia.
Sekin pienikokoisuus kyllä paljastui vasta syntymän jälkeen.

Nyt vauva rv30+2 oli arviolta 1640g eli ihan juuri keskikäyrällä. :)
Ja rakenneultran tyttöepäilykin sai vahvistuksen.
Mennään vielä rv 36+4 ultraan ja lääkärille ja siellä arvioidaan, että mennäänks sit vielä ennen syntymää kerran.

Tänään oli neuvola rv 27+2 sf mitaksi saatiin ensin 23,5 mutta sitte vauva käänty ja oliki 25cm..keskikäyräällä mennään :) hemoglobiiniki oli jo 127.. ultrassaki tuli käytyä. Pieni nukku ni ei paljoa liikuskellu, mutta kaikki oli kunnossa ja pojaltahan se vieläki näytti;)

Takaisin