Neuvola & ultrakäynnit

Käytiin tänään äippäpolil sokerikontrolleis ja ultras. Siellä se pieni rakas melskasi menemään <3 rv 30+3 ja painoarvio 1,8kg. Kasvu ok, mutta seuraavat.. itel tablettilääkitys ja ruokavalio sokrujen takia ja niitäki seurataa.. mutta ihanaa kun pieni oli niin vilkas ja häntä pääsee nyt kurkistamaan useamman kerran ja poikalupauskin piti vielä.

Sf-kontrolli neuvola takana, viikossa tullut sentti lisää.. Eli nyt rv 33+1 ja sf 32cm, yläkäyrällä edelleen muttei sentään sen yli :)

Mitenköhän noi sf-mitan käyrät oikein menee? Kun mulla oli nyt viikolla 31+6 sf-mitta 29cm ja terveydenhoitaja sanoi et vähän alakäyrän yläpuolella on.. ? Mulla oli vauva kääntynyt viime mittauksen jälkeen raivotarjontaan ja sen jälkeen sf-mitta kasvanut 5cm.

Mulla on lähteny viikosta 27 lapsiveden määrä vähenee, silloin oli alle 10. Eilen 32+3 se oli seurantakäynnillä vaan 6. Taas uus seurantakäynti kahen viikon päähän. Tyttö silti kasvanut kokoajan vähän keskikäyrän yläpuolella ja liikkuu aktiivisesti. Millainen teillä on tuo lapsivesimäärä ollut ja onko ollut syytä seurailla?

Mulla on lähteny viikosta 27 lapsiveden määrä vähenee, silloin oli alle 10. Eilen 32+3 se oli seurantakäynnillä vaan 6. Taas uus seurantakäynti kahen viikon päähän. Tyttö silti kasvanut kokoajan vähän keskikäyrän yläpuolella ja liikkuu aktiivisesti. Millainen teillä on tuo lapsivesimäärä ollut ja onko ollut syytä seurailla?
Mistä sait tietää ton lapsiveden määrän? Oliko sulla jonkin asian takia ylimääräinen tutkimus??

Mulla ei oo ainakaa katottu lapsiveden määrää missään vaiheessa todettu et sitä on normaalisti ihan vaan käsikopelolla.

Kait sitä on sitten aur1ngolla tiputellut ja maha pienentynyt? Toivottavasti kuitenkin aur1ngon raskaus kestää mahdollisimman pitkälle :-)

Mulla viime viikolla sanoi ultrassa että on paljon lapsivettä, mutta en mitään lukua saanut

Tässä myös käyty neuvolassa :) vauva oli kääntynyt pää alaspäin ja sf-mitta oli käyrän mukainen. Painoa vaan kertyy, joten sen suhteen pitää olla hieman tarkkana :)

Käyn kasvukontrolleissa ja mittaavat aina veden määrän. Nyt 33+0 määrä on vähentynyt normaalista naftiin normaaliin. Afi luvuksi taisi sanoa 6-7. Lääkäri sanoi että ei vielä paha ja pienikokoisella vauvalla on kuulemma usein vähemmän vettä. Esikoisesta vesi väheni näillä viikoilla myös ja oli normaalin rajan tuntumassa keikkumassa loppuun asti.

Toisaalta veden määrän mittaus ei kerro välttämättä täyttä totuutta. Vauvan asento kohdussa voi vaikuttaa siihen että kohdat joista "lammikot" mitataan on huonosti näkyvissä tms. Tai vauva on voinut juuri juoda vettä eikä ole pissannut.

Meillä mittauksen haittana oli tällä kertaa ainakin roikkuvat kivekset :D

Niin ja meidän poika kasvaa alimmalla käyrällä. Seurataan siis enemmänkin pojan kasvua, mutta samalla vettä.

Mitenköhän noi sf-mitan käyrät oikein menee? Kun mulla oli nyt viikolla 31+6 sf-mitta 29cm ja terveydenhoitaja sanoi et vähän alakäyrän yläpuolella on.. ? Mulla oli vauva kääntynyt viime mittauksen jälkeen raivotarjontaan ja sen jälkeen sf-mitta kasvanut 5cm.

Löysitkin jo sen käyrän, miulla oli sf 32+0 30cm ja menee keskikäyrän yläpuolella vähän ja siulla taitaa mennä aika tasan siinä keskikäyrällä :)

Aur1nko, miulla viime raskaudessa väheni lapsiveden määrä loppua kohti.. rv 28 on merkintä et lapsiveden määrä V eli vähäinen, afia ei sillon mitattu. Sit rv35(?) Afi oli 4,2 ja pyöri mittauksissa siinä neljän yläpuolella, siihen ei viel puututtu muuten kuin seuraamalla. Sit rv 37+6 afi oli vain 2,4 ja päättivät käynnistyksestä. 38+0 käynnistettiin. Ymmärsin et ei toi lapsiveden vähyys juurikaan haittaa, kunhan ei ihan vedettömäksi mene :) tossa vikassa ultrassa näky pari pientä "lammikkoa" kohdussa ja nekin kuulemma riittää pienelle ihan hyvin. Ainiin, jos lapsivettä on vähän, niin liikkeet ei enää kunnolla tunnu. Ihan loppuraskaudessa menin liikehälynä polille, kun ei vaan tuntunut liikkeitä, niin ultrassa toinen jammaili ihan kunnolla ja mie en tuntenu yhtään :o

31+5 ja ultrassa käynti takana.. Pikkunen kasvaa yläkäyrillä ja painoarvio 2090g. Lapsivettäkin oli runsaanpuoleisesti, joten kolmen viikon päästä uusiksi :/ nyt alko vähän jännittää vaikka syytä ei kuulemma ole..

Mulla huomenna 33+0 Ja mite must tuntuu et kaikki muut o saanu painoarviot ja lapsiveden määrän arviot ja muut tietää ku mä e tiiä mitää tollasii! Neuvolassaki aina tyylii et "joo mite oot voinu..ahaa..voi voi...vai semmosta..moi moi" : D

Miekää en mitää lukuja ikinä kuule painosta tai vedestä.. aina vaa et ihan ok. Yksityisel kuiteki sanottii rv29 et vastaa viikkoja 26 mut ei muuta

Takaisin