Neuvola & ultrakäynnit

Neuvolassa maanantaina viikkoja 30+4, Sf 29. Painoa tullut koko aikana vaan 6 kg!!! Ennestään paino pysynyt aina 49 kg (pituutta 155cm) en ole lihonut tai laihtunut. Aineenvaihdunta ollut aina vilkas. Nyt 55.1kg. Syönyt normaalisti ja lisännyt määrää ja huolehtinut että vauva saisi kaikki ravintoaineet ja päivittäinen kalorimäärä on riittävä :/ mutta silti. Huolta aiheuttaa... Enkä haluaisi että menee lihaksista tai muusta. Onko muilla tällasta ongelmaa?

Eilen ultrassa koko arvio meijän poitsulla reilut 1900g,viikkoja 31+4,sf mitta tänään neuvolassa 31.Itsellä painoa tullut reilusti,muttei edelleenkään kuulemma haittaa kun lähtöpaino alhainen.

Neuvolassa maanantaina viikkoja 30+4, Sf 29. Painoa tullut koko aikana vaan 6 kg!!! Ennestään paino pysynyt aina 49 kg (pituutta 155cm) en ole lihonut tai laihtunut. Aineenvaihdunta ollut aina vilkas. Nyt 55.1kg. Syönyt normaalisti ja lisännyt määrää ja huolehtinut että vauva saisi kaikki ravintoaineet ja päivittäinen kalorimäärä on riittävä :/ mutta silti. Huolta aiheuttaa... Enkä haluaisi että menee lihaksista tai muusta. Onko muilla tällasta ongelmaa?
Täällä. Mulle ei oo tullu kans kun pari kiloo, rv 29+1. Harrastan bodausta, ja rasvaprossa oli ennen raskautta 15%. Sanomista on tullut neuvolassa, mut parhaani mä yritän :/

Täällä kans. Rv 29 ja 3 . Plus 5,5kg. Tosin neuvolassa viimeksi sanoottii et ihan ok painonlisäys tähän mennessä. Bmi oli 23 ennen raskautta mut rasvaprossa alhainen just salin ja muun liikunnan ansiosta.

En ole ikinä saanu painoarviota ultrassa. Tänään kuite ultras pää oli 28+6 vastas, muu kroppa 26. Itellä nyt 29+3. Sano et on ihan ok, mut painoarviota ei sanonu. Sfmitta 27 eli keskikäyrällä. Voiko tosta nyt sit päätellä et on pienikokoinen ennemmin kuin suuri?

Mulla oli sf tänään 30+3 29cm. Ihan mittaajasta noi riippuu, mitta olisi muka kasvanut vaan 1cm 4vkossa kun viimeksi mentiin ihan omalla käyrällä. Nyt siis yläkäyrällä ja aiemmin jossain ihan muualla :D

Tänään oli isyydentunnustus ja th kysyi sitten "äidin puhelinnumeroa". Annoin sitten oman äitini puhelinnumeron ja ihmettelin kun mies repesi. Ilmeisesti on vähän vielä ongelmia hyväksyä se, että musta tulee ihan oikeasti äiti :D

Tänään oli isyydentunnustus ja th kysyi sitten "äidin puhelinnumeroa". Annoin sitten oman äitini puhelinnumeron ja ihmettelin kun mies repesi. Ilmeisesti on vähän vielä ongelmia hyväksyä se, että musta tulee ihan oikeasti äiti :D

Mulla ihan sama juttu, että ajattelen omaa äitiäni kun neuvolassa tai jossain lapussa kysytään äidin tietoja :D En mäkään vielä miellä itseäni yhtään äidiksi, se kuulostaa tosi oudolta jos joku sanoo sen ääneen. Itse en oikeastaan koskaan puhu itsestäni äitinä tai tulevana äitinä.

Ei se äitiys ole mikään itsestäänselvyys sittenkään kun vauva syntyy. Minulla meni esikoisen kanssa muistaakseni eka vuosi ainakin, ennen kuin aloin ymmärtämään että minä olen äiti! Siihen ajatukseen pitää vaan kasvaa.

Miulla on alkanu paino tippumaan nyt loppua kohden, ku ei maistu ruoka...onneks alkuun nousi niin ei niin kamalasti haittaa.

Paljonko siulla tulee syötyä niitä kaloreita päivittäin?

Tänään kans nlalääkäri, 29+1. Kohtu alakäyrällä, toisaalta lääkäri sanoi, et vauva tais olla poikittain :) painoa tullut6-7kg, viikkoa kohti vajaa 300g. Viimeks olikin tässä vaiheessa vajaa 700g vkoa kohti!! Saikkua tarjos pari vkoa, mut ajattelin hoitaa töissä pari tärkeää tehtäväö alta pois ja ensi viikolla soittelen uudelleen jos on tarvetta.

En ole ikinä saanu painoarviota ultrassa. Tänään kuite ultras pää oli 28+6 vastas, muu kroppa 26. Itellä nyt 29+3. Sano et on ihan ok, mut painoarviota ei sanonu. Sfmitta 27 eli keskikäyrällä. Voiko tosta nyt sit päätellä et on pienikokoinen ennemmin kuin suuri?
Ei voi päätellä mun mielestä juuri mitään sf-mitasta, ja mulla on ultrankin arviot heitelleet... kai sen oikeen mitan saa vasta kun synnärin vaa'alle beben iskevät :D

Olen ymmärtänyt et sikiön pään ja kropan epäsuhta voisi olla merkki siitä, ettei se saa tarpeeksi ravintoa. Sikiö turvaa ensisijaisesti aivojen kehityksen, ja jos jostain tingitään niin sitten kropasta, vatsanympäryksestä ja pahimmassa tapauksessa sydämen kehityksestä (kts. epigenetiikka hakusanana googlessa).

Olen ollut asiasta kiinnostunut sillä minun beibi on pienikokoinen, ja käydään kokokontrollissa jotta voitaisiin olla varmoja että kasvua tapahtuu riittävästi, ja että se olisi tasapainoista. Tähän mennessä beibini on kasvanut pienenä, mutta symmetrisenä. Pienen koon syy on siis jossain muualla kuin ravinnonsaannissa, mikä tietysti helpottaa omaa oloani. Tietysti olisin valmis muuttamaan syömistäni, jotta beibi saisi tasaisesti ravintoa verensokeristani. Verenpaine on toinen mitä vahditaan, sillä korkea verenpaine vaikuttaa napanuoran virtauksiin pienentävästi, mikä on siis tässä tapauksessa huono juttu. Verenpainetta ei onneksi vielä ole ollut, ja yritän levätä mahdollisimman paljon ettei sitä edes tulisi. Sitäkin voidaan toki laskea lääkkeillä jos meinaa mennä oikein huonoksi.

Soitin neuvolaan noista mitoista ja sano et ei tartte huolestua et katotaa sitä kun tuun seukin kerran neuvolaan ja ultraki onneks 3vkon päästä niin näkee miten on kehittynyt. Tuli mielee tosta syömisestä että oon kyllä ollu nyt huono syömään viimeaikoina ja on ruokahaluttomuutta sekä pahoinvointia. Sit myös ku syö niin tuntuu et maha täyttyy ihan pienestä määrästä :D

Eilen oli neuvola ja kaikki ihan ok, tosin istukassa oli vähän kalkkia...ja neuvolan terkka oli sitä mieltä, et kyllä se lääkäri miut takaisin töihin laittaa eikä jatka saikkua äitiyslomaan saakka...lääkäri tosin oli sitä mieltä, et nyt pitää levätä ja kovasti toivoi, et bebe pysyis vielä pari viikkoa kyydissä :) eli siis saikulla siihen kunnes äitiysloma alkaa...töihin en ois enää suostunutkaan ku olin siellä jo huhtikuun puolella niin hyödytön.

Mun esikoisella oli viikkoihin nähden pieni vatsanympärys ja on nyt lähes 2-v edelleen tosi laiha. Syö kuin lintu. Tosin itse olin ollut aivan samoissa kokoluokissa 0-2 vuotiaana.
Nyt tämä heinäkuinenkin omaa pienen vatsanympäryksen. En osaa tällä kertaa olla kovin huolissani vaan uskon että mun vauvat vaan on laihoja eikä niin pitkiäkään.

Mulla oli kans esikoinen kohtuu pieni, en osannut toisesta jännittää kokoa enkä osaa nytkään. Pieniä kasvaa mun mahassa vaikka itse olen ollut yli 4 kg. Molemmilla on myös verensokeri laskenut ennenkuin mulla tulee maitoa tarpeeksi, nyt osaan varmaan varautuaika paremmin.

Mä kävin eilen polilla tsekkailemassa vauvan tilannetta (on ollut alusta asti perätilassa) ja juttelemassa synnytyspelostani. Kirjoitteiln asiasta enemmän tuonne "vauva perätilassa" - keskusteluuni.

Meiän pikkunen oli nyt sit päättänyt kääntyä raivotarjontaan ja eilen viikkoja 31+2. Painoarvioksi saatiin noin 1600g, eli hieman alakäyrillä mennään mutta hyvältä näyttää kaikki ja synnytyspelkoni vuoksi jotenkin helpotti tieto siitä että ei sieltä varmaan mitään ihan jättiläistä ole ainakaan syntymässä :) Poika liikuskelee ja potkii kovasti ja oli se vaan ihana nähdä taas siellä ultrassa pientä, vaikkakin aika pikaisesti mutta kuitenkin! <3 Ens maanantaina on sit taas neuvolakäynti, mitä odottelen jo kovasti.

Tänään neuvolalääkäri rv 32+1 ja sain lentoluvan eli kaikki kunnossa. Tosiaan keskiviikkona pitäs lähteä vipalle työmatkalle ulkomaille. Sf-mittaa ei otettu mutta lääkäri ultrasi alakautta ja päältä ja näytti siltä että vauva olis asettunut pää alaspäin, mutta ei olisi ihan just vielä tulossa. Että kaipa sitä uskaltaa lähteä konffaan vielä käymään :)

Neuvolassa kävin ja ei mitään extraa. Tänään siis 30+0. Vauva näytti majailevan pää alaspäin mutta mielestäni mahtuu kyllä vielä liikkumaan ja kääntymään. Paino oli noussut taas, nyt tullut 7 kg mutta kuulemma vielä ihan maltillista. Sf -mitta 28 eli ihan ok sekin. Seuraava käynti kuukauden päästä :-D

Takaisin