Neuvola & ultrakäynnit

Ultrassa oltiin torstaina rv 27+4. Tän hetkinen kokoarvio tytölle tuli jopa 1178g. Huomattiin siellä että lapsivesi oli vähentynyt, kätilö epäili jos johtuisi minun vähäisestä veden juonnistani ja kehoitti tuplaamaan määrän n. 3 litraan päivässä. Ei kuulemma ollut huolestuttavan vähän vettä, mutta laittoi seuranta ajan vähän yli kahen viikon päähän. Napanuoran virtaukset kuitenkin oli ok ja kaikki muu näyttänyt aina normaalilta esim. vauvan munuaisissa ei mitään vikaa ole näkynyt. Tyttönen liikkuu ihan hyvin tuolla jokapäivä, joten yritän olla liikaa stressaamatta tästä tällä hetkellä. Mietityttää vaan jos vesimäärä ei lisäännykkään ens ultraan mennessä tai jopa vähenee, siitä huolimatta vaikka juon nyt sit kunnolla..no sitten kätilö varmaan tutkii enemmän. Sokerirasitukseenkin piti kaiken varalta varata aika, jos sieltä löytyiskin jotain mikä voisi myös selittää tuon vesien vähenemisen..näin ainakin ymmärsin. Pissaan kastettavien testiliuskojen mukaan oli ketoaineet tosi plussalla ja se kun liittyis jotenkin elimistön kuivumiseen, liian vähäiseen hiilarien saantiin tai diabetesjutskiin.. tiedä sitten oisko joku diabetes iskenyt vai oonko vaan juonu liian vähän. Mä kyllä juon jokapäivä ainakin sen yks ja puol litraa, kun mulla on vesipullo aina mukana. Kai sitä pitäs raskaana sit viel enempi juoda. Verenpaineet ja sokeriarvot sormenpäästä otettuna ollut mulla koko raskauden todella hyvät. Itekkään en oikeen näistä kaikista nyt ota selkoa, mutta sokerirasituksesta saanee lisää vastauksia ja ens ultrasta sitten. En ole ylipainoinen, oon ollu ennen raskautta sen 50-52kg ja 163cm. Nyt on paino n. 61kg. Syön myös tosi terveellisesti, eioo makeiset/roskaruoat uponnu oikeen. Tekee vaan mieli aina kaikkea raikasta salaatteja/smoothieita jne.. Mutta en siis pelkkää salaattia vedä kuitenkaan, et ihan monipuolista tuoreista raakai-aineista tehtyä ruokaa. :)
Toivon että tää mun vedenjuonnin lisäys auttas nyt tohon lapsiveden määrään, kun nyt oon tietty lueskellu kaikkia sen vähenemiseen liittyviä kauhutarinoita. Pääasia että vauva nyt liikkuu tuolla kuitenkin jokapäivä, siitä ei onneks oo heränny epäilyksiä:Heartpink. Tietty oon nyt ruvennut tarkkailemaan liikkeitä kauheen tarkasti, mut yritän olla stressaamatta liikaa. Soittelen vielä tässä maanantaina ultran tehneelle kätilölle ja pyydän uuden selostuksen tästä mun käynnistä, kun ei siinä jotenkin taas tajunnut kaikesta mahollisesta ruveta kyselemään. Jälkikäteen kun tietty tulee aina lisää kysymyksiä.

Olis myös tarkotus mennä tonne Perhe-Artelle, mut ei kuulemma kätilön mukaan kannattas vielä kun oli näkyvyys lapsivesien vähäsemmän määrän takia ultrassa vähän huonompi. Katotaan sit ton uuden ultrakäynnin jälkeen, jospa vesimäärät olis noussu et mennäänkö sit ottaa 3d/4d muisto. :Heartred

Muokattu viimeksi:
Heippa! Kiinnostaisi tietää ultrassa saatuja painoarvioita n. 30rv. Mulla tänään 29+0 ja painoarvio oli 1514g eli yläkanttiin (-02 ja -03 syntyneet lapset olleet yli 4kg molemmat)

Mulla tänään 28+0 ja lääkärin aamulla antama painoarvio 966g. Kuulemma noin 200-300g keskiarvoa alempana. Oli kyllä tasaisesti kaikilta muiltakin mitoiltaan viikkojansa pienempi, normaalin vaihtelun rajoissa onneksi kuitenkin. Sain pari viikkoa sitten radi-diagnoosin ja pelkäsin, että vauva on jo ehtinyt kasvaa ihan valtavaksi, mutta eipä tuo ainakaan tällä hetkellä vaikuta siltä, että syntyessään hätyyttelisi 4,5kg rajaa.

Siis miksi me ei saada mittään vihjettäkään, että joku joskus jostain painoarviosta puhuisi??
Ainoa mitä on mistään painosta kuultu,oli rakenneultran sen hetkinen arvio 499g.
Nyt vkot 29+2 eikä kukaan neuvolassa ole mistään painoarviosta puhunu.... :0

Ei niitä painoarvioita keskimääräisissä raskauksissa kaiketi tehdäkään. Ainoastaan jos on odotettavissa isoa, pientä tai jotain mahdollisia synnytyspulmia.

Myöskin jos sf-mitassa jotain poikkeavaa (alle tai yli käyrän, tai heittää yhtäkkiä pahasti käyrältään) saatetaan laittaa kokoarvioon :)

Siis miksi me ei saada mittään vihjettäkään, että joku joskus jostain painoarviosta puhuisi??
Ainoa mitä on mistään painosta kuultu,oli rakenneultran sen hetkinen arvio 499g.
Ei mullekaan ole puhuttu mitään vaikka mulle annettiin radi diagnoosi, eikö sillon pitäs tarkkailla just sitä vauvan painoa? No itelleni ei kyllä ole tullu ku 4 kg painoa lisää tän raskauden aikana et ehkä ne siitä on sit kattonu et ei tartte vielä puhua asiasta...

Me saatiin rakenneultrassa aika uuteen ultraan kaikutiiviin suoliston (oli vähän muuta ympäristöään harmaampi) takia. Sitä seurattiin pari kertaa, mutta nyt oli hävinnyt itsestään kuten lääkäri ennusti. Mutta koska koko ajan on menty vähän käyrien alarajalla koon puolesta, niin nyt seurataan sitten sitä. Jos kaikki olis ollut rakenneultrassa ok, niin se olis todennäköisesti ollut meilläkin viimeinen ultrakäynti. Edes radi-diagnoosi ei neuvolan mukaan olis aihe laittaa ultraan, etenkään jos arvot pysyy hallinnassa ruokavaliolla eikä ole mitään syytä epäillä että vauva on kasvanut liian isoksi tms.

Varmaan riippuu paljon myös paikkakunnasta missä asuu ja neuvolalääkäristä. Olen joutunut käymään säännöllisesti kontrollissa (rv 18 alkaen) neuvolalääkärillä kohdunsuun tilanteen ja supistelujen vuoksi ja joka kerralla lääkäri katsoo ultralla synnytyskanavan pituuden ja samalla katsoo myös vavan vointia ja nyt viimeisten viikkojen aikana on myös saatu painoarvio. Toki minulla taustalla kaksi isokokoista vauvaa ja tässä raskaudessa todettu radi. Jäi vain mietityttämään vauvan koko kun menee yläkäyrillä..

Mä en oo saanut yhdessäkään raskaudessa yhtään painoarviota, edes ultrien yhteydessä. Ekasta neukku veikkasi, että ennemmin siro kuin iso (oli 3250g) ja tokasta, että laskettuna päivänä keskikokoinen (syntyi 41+3, 3880g) eli ihan hyvät arviot, mutta sen tarkempia ei kukaan esittänyt. Ja sama siis nyt, ultrissa vastasi viikkoja ja sf-mitta menee keskikäyrällä, mutta muuta tietoa ei ole tullut. Näkee sitten kun syntyy. :)

Lapsiveden määrä. Mä oon lukenut siitä paljon ja puhunut synnytyslääkärien kanssa siitä 2014 ja nyt. Mulla todettiin 2014 rv36 että vettä on vähän, mutta normaalin rajoissa. Kävin usein äitipolilla sairauteni, lapsen pienen koon ja lapsiveden määrän vuoksi. Veden määrään vaikuttaa paljon se miten se saadaan mitattua. Se mitataan tietyistä kohdista kohtua ja jos vauva sattuu ole "huonossa" asennossa ei vettä ole juuri mittauskohdassa. Lisäksi vaikuttaa paljonko vauva on juonut vettä eli pitäisi tarkistaa vatsalaukun ja virtsarakon tilavuudet.

En kyllä ole kuullut että oma juominen auttaisi lapsiveden määrän lisääntymiseen! Toki juominen on tärkeää äidille raskaana ja myös imettäessä. Mun käsityksen/ tiedon valossa lapsiveden määrään ei pysty vaikuttamaan.

Lapsen painoarvio. Mulla on riski pienikokoisiin ja ultraus siksi että nähdään kasvaako, toimiiko istukka. Rv28+0 arvio pojan painoksi oli 930g. Ensi viikolla rv30+0 on taas uusi kontrolli. Poika on juuri alakäyrällä eli ns. normaalin rajoissa. Esikko on ollut myös pieni ja esim. Rv 40+1 arvio oli 2600g ja lapsivesi vähissä. Syntyi 40+6 painaen 3040g.vettä tuli minimaalisesti.

Lapsiveden määrä. Mä oon lukenut siitä paljon ja puhunut synnytyslääkärien kanssa siitä 2014 ja nyt. Mulla todettiin 2014 rv36 että vettä on vähän, mutta normaalin rajoissa. Kävin usein äitipolilla sairauteni, lapsen pienen koon ja lapsiveden määrän vuoksi. Veden määrään vaikuttaa paljon se miten se saadaan mitattua. Se mitataan tietyistä kohdista kohtua ja jos vauva sattuu ole "huonossa" asennossa ei vettä ole juuri mittauskohdassa. Lisäksi vaikuttaa paljonko vauva on juonut vettä eli pitäisi tarkistaa vatsalaukun ja virtsarakon tilavuudet.

En kyllä ole kuullut että oma juominen auttaisi lapsiveden määrän lisääntymiseen! Toki juominen on tärkeää äidille raskaana ja myös imettäessä. Mun käsityksen/ tiedon valossa lapsiveden määrään ei pysty vaikuttamaan.

Lapsen painoarvio. Mulla on riski pienikokoisiin ja ultraus siksi että nähdään kasvaako, toimiiko istukka. Rv28+0 arvio pojan painoksi oli 930g. Ensi viikolla rv30+0 on taas uusi kontrolli. Poika on juuri alakäyrällä eli ns. normaalin rajoissa. Esikko on ollut myös pieni ja esim. Rv 40+1 arvio oli 2600g ja lapsivesi vähissä. Syntyi 40+6 painaen 3040g.vettä tuli minimaalisesti.
Mulle sanottiin neukussa et veden juonti ainakin vaikuttaa siihen lapsiveden vaihtuvuuteen ku joutuu käymään tihiämpään vessassa päivän aikana...

Mä kävin viime viikolla neuvolassa, mutta aika vaan juoksee, eikä kerkeä täälläkään juurikaan kirjoittelemaan. Sain vihdoin mun sokerirasitustuloksetkin kuulla (neuvolatäti sanoi, ettei ne näkyneet Kannassa siksi kun kukaan ei muistanut hyväksyä niitä, nyt ne näkyy) Paastoarvo oli 4.7, siitä tunti 6.4 ja siitä tunti 5.7. Hyvin siis meni. Painoa tullut nyt 6kg kokonaisuutena.Vähän huolestuttaa kun nythän se paino vasta rupeaa nousemaan, että mihin asti kiipeää :nailbiting: Hb oli laskenut, nyt 117, ja ehdotti lisärautaa, mutta kun tulee ripaska, niin yritän saada tolla vitamiinilla mitä nyt syön niin sitä ylös ja syödä sit vähän rautapitoisempaa sapuskaa (ikävä mustaamakkaraa! :wink) Kohdun korkeus oli kasvanut edellisestä 7cm. nyt 26cm, näytti käyrillä kulkevan ylärajaa, mutta niin mulla aina jossain vaiheessa ja lopussa sit pienenee. Ensi viikon ma on kontrolliultra, katotaan että vaavi on kasvanut ihan normaalisti ja kaikki hyvin (kun mä en osaa synnyttää muita kuin pieniä lapsia ja nää hoitotädit ei sitä oikein usko, aina pitää tutkia, vaikka kuinka sanon ettei musta tule isoja lapsia kun itsekin olen pieni (160cm ja mieskin 176cm), kaikki mun lapset on olleet pieniä, mutta ei se mitään auta. Toisaalta eipä siinä mitään, hyvähän se on tutkia ja näkee taas pikkuisen :) :Heartblue

On tää niin uskomatonta miten paikkakunnittain on eroja noissa kontrolleissa.
Mä sain oikeasti kinua ja taistella neuvolassa, että pääsin rv30 ylimääriseen kontrolliultraan.
Np-ultrassa ultraaja oli sitä mieltä, että kontrolliin olisi hyvä tulla, mutta ei ollut kirjoittanut sitä mihinkään ylös vaikka snaoi kirjoittavansa. Rakenneultrassa oli sellainen lääkäri joka ei ottanut mihinkään kantaa, ei ole äitiyspolin puolella vaan on neuvolan oma lääkäri.
Mutta taistelujen jälkeen sain ultra-ajan ja se on ensi maanantaina.

Mulla siis esikoinen synti rv41+5 ja painoi 2880g ja joutui heti lastenosastolle.
Istukasta oli 1/3 täysin kalkkeutunut jne.
Ja koko arviossa vielä edellisenä päivän arvioitiin vauvan painavan 3500g.
Lapsivettä ei tullut oikeastaan yhtään kun kalvot puhkaistiin.
Kalvojen puhkaisijakin sorkki kalvoja niin kauan, että vauvan päässäkin oli kaksi syvää haavaa joita hoidettiin syntymän jälkeen.
Ei siis uskonut millään, että kalvot on puhki eikä vettä vaan tule.

On tää niin uskomatonta miten paikkakunnittain on eroja noissa kontrolleissa.
Mä sain oikeasti kinua ja taistella neuvolassa, että pääsin rv30 ylimääriseen kontrolliultraan.
Np-ultrassa ultraaja oli sitä mieltä, että kontrolliin olisi hyvä tulla, mutta ei ollut kirjoittanut sitä mihinkään ylös vaikka snaoi kirjoittavansa. Rakenneultrassa oli sellainen lääkäri joka ei ottanut mihinkään kantaa, ei ole äitiyspolin puolella vaan on neuvolan oma lääkäri.
Mutta taistelujen jälkeen sain ultra-ajan ja se on ensi maanantaina.

Mulla siis esikoinen synti rv41+5 ja painoi 2880g ja joutui heti lastenosastolle.
Istukasta oli 1/3 täysin kalkkeutunut jne.
Ja koko arviossa vielä edellisenä päivän arvioitiin vauvan painavan 3500g.
Lapsivettä ei tullut oikeastaan yhtään kun kalvot puhkaistiin.
Kalvojen puhkaisijakin sorkki kalvoja niin kauan, että vauvan päässäkin oli kaksi syvää haavaa joita hoidettiin syntymän jälkeen.
Ei siis uskonut millään, että kalvot on puhki eikä vettä vaan tule.

On varmasti erojakin, mutta siis mulla syy äitipolille pääsyyn on mun sairaudessa, jonka vuoksi lapsen kokoa tulee seurata. Edellisessä raskaudessa jouduinkin neuvolassa napit vastakkain, kun ne ei olisi lähetettä laittaneet. Mutta kun olin joutunut käymään synnytyspäivystyksssä vaivoista niinsieltä lääkäri laittoi viestiä neuvolaan, että mut pitää ehdottomasti lähettää äitipolille. Tällä kertaa riitti, kun muistutin 2014 vuoden tapahtumista. Neuvola teki lähetteen hyvissä ajoin.

Äitipolille pääsee myöhemmin ultraan vaan jos on jotain aihetta tarkastaa kokoa/virtauksia ym.. Mä sain alunperin ylimääräisiä ultria taustan vuoksi mielenrauhaa tuomaan mut nyt ne muuttu radi seurannoiks.. Olis kyllä ihana ku ei tarvittais mitään lisäkäyntejä vaan vois vaan odotella rauhassa..

Toivounelman esikoisen synnytys kuulostaa melko rajulta :/

Mulle annettiin rakenneultrassa aika rv 32 kohalle . sanottii et hyvä tulla vielä käymään silloin kun olen vielä niin nuori kuulemma :D ikää siis 19. Rakenneultrassa ei ollut mitään poikkeavaa et kaikki löyty ja oli ihan normaalisti. Kai ne Ois sanonu siel jos jotain ongelmia :o

Painoarvioita oli joku kysellyt. Meillä tänään 29+5 painoarvio 1397 grammaa. Kaikki mitat keskikäyrällä.

Meidän tyttö oli rv28 1180g.
Rv31 uusi kontrolliultra.

Meidän pieni (pian lopettava) synnäri hoitaa hyvin ja tarkasti odottajia. Mutta on mullakin syyt ylimääräisiin ultriin. Esikoisen kanssa vakava raskauskomplikaatio ja ennenaikainen synnytys. Ja nyt on lääkitys sitä riskiä pienentämään.
Hyvä on että seurataan ja vauvan vointi ja kasvu tarkistetaan suht usein, mutta siihen on syyt jotka eivät ole mukavia. Mieluiten olisin ihan tavallinen odottaja...

Takaisin