Neuvola / ultra

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Autumn
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jeeei, ei tarttenu jäädä äippäpolille, vaikka maksa-arvot oli edelleen nousussa. Sain lääkkeet hepatoosiin ja verikokeita ja kontrollikäyntejä on nyt viikottain.

Ultrassa vaavi oli aktiivinen ja näytti miten taitavasti me harjoitellaan hengitysliikkeitä :). Hieman vilautti tällä kertaa haarojaankin ja lääkäri tuumasi, että vaikka napanuora oli hieman edessä niin "kovin tyhjältä jalkoväli näyttää", joten tyttö taitaa meille tulla :Heartpink. Kaiken lisäksi vaavi oli ultran mukaan nyt rv 36+5 jo 3500g :eek:, joten parin viikon päästä tehdään myös synnytystapa-arvio, että nähdään millä tapaa meidän Michelin-neiti tulee maailmaan.

Ihanaa päästä takaisin kotiin, täällä on niin paljon mukavampi odotella.

Meilläkin saa lahjukset vasta synnärillä.

Ja sitten noista lääkäreistä...yritän pitää tarinani lyhyenä. Itse tosiaan työskentelen sairaalassa fysioterapeuttina ja meillä on todella tärkeää työskennellä lääkärien kanssa yhteistyössä, onhan kyseessä akuuttisairaala. No varsinkin mieslääkärit osaava olla kyllä sellaisia mörököllejä että pistää vihaksi. Onhan tämä luonnekysymyskin, on meidänkin osastolla lääkäreitä, joilta voi aina kysyä ohjeita ja aina saat vastauksen, jopa ystävällisen sellaisen.

Monilla on kyllä sosiaaliset taidot täysin hukassa ja unohtavat usein että se heille rutiinia oleva asia on sille potilaalle ainutlaatuinen kokemus. Eikä pidä olettaa että maallikko ymmärtää lääketiedettä yhtään. Mutta nyt on kyllä selkeästi apulaislääkäreiden joukossa ollut selkeää kehitystä ja juurikin tuon sosiaalisten taitojen suhteen. Ovat kyllä sanoneet että heille kuuluisi opiskeluiden johonkin vaiheeseen nimenomaan sosiaalisen kanssakäymisen ja "pedakogista" harjoittelua. Enkä pidä sitä yhtään huonona.

Itse vielä voin jakaa kokemukseni parin viikon takaisesta kontrolliultrasta, jonka teki "meidän talon" naistentautien ym. ylilääkäri. Vaikka en hänen kanssaan työsekentele, toki hänen maineensa tunnen. Omalla tavallaan hän oli juu sosiaalinen,mutta ei kuitenkaan. Puhe on töksäyttelevää eikä juurikaan kerro mitä tekee puhumattakaan että vauvaa oltaisiin katseltu muuten vaan - hän lähti heti ottamaan mittoja. Toki tiedän että sitä varten sinne meninkin, mutta edellisellä kerralla oli naislääkäri, joka näytti ensin kokonaiskuvaa ja jutteli että tuolla on kädet, jalat, sydän ym. Silloin tuli sellainen tunne että minua hoidetaan yksilönä, nyt viimeksi minulle tehtii tutkimus. Tosiaan jos en olisi tottunut tällaiseen käytökseen ja jos en olisi tietoinen tämän(kin) lääkärin heikoista sosiaalisista taidoista olisin ollut loukkaantunut, mutta nyt lähinnä huvitti ja pyörittelin silmiäni.

Pitää kyllä antaa erityismaininta tämän päiväisestä lääkäristä. Oli ehdottomasti paras tähän astisista. Helläkätinen, ei kiirehtinyt, selitti kaiken mitä teki ja miten tästä eteenpäin ja oikeesti oli aidon välittävä. Ehkä syynä oli se, että oli nuori lääkäri, eikä sitä kyynisyyttä ollut vielä kertynyt ja toivon ettei koskaan muutukaan samanlaiseksi kuin muut lääkärit.

Jep, itse lääkikseen kolmesti pyrkineenä voin kertoa että sinne pääsee vaan kirjaviisaat. Sympatialla & sosiaalisill taidoilla ei mitään tekemistä ko. koulun kanssa. Harmi tosiaankin!!

Neuvolassa kävin ja kaikki oli hyvin. Hemppakin on noussu, vaikken oo lisärauttaa syöny (paitsi raskausvitamiineiss taittaa vähän olla, mut niitä oon syöny koko ajan). Vauva on pää alaspäin ja erittäin alhhaalla. On jo alkanu kiinnittymmään. Terkka halus kahttoo kohdunsuuntilanteenkin, kun kerta vauva on niin alhaalla ja sano, että ulkosuu on hivene ruvennu aukkeemmaan. Viikot on ny 33+3 eli ihan vielä ei tartteis synttyy. Kyykistellä ei nyt sais, ettei ärsytä enemppää kohdunsuuta. Ei kuitenkkaan suurta huolta eli normaalihommia saan tehä, ei tarvii vuodeleppoon siirttyy. Onneks ennää huominen töitä pienten kanssa ja sit jääkin suurimmat nostelut. Omien kanssa oon jo jonkin aikkaa tehny, että meen ensin istummaan ja otan vasta sit sylliin. Toki yöllä oon takasin sänkkyyn kantanu, mut oon pyrkiny tietosesti vähentämmään nosteluita.

Mulla oli tänään lääkärineuvola. Kohdunkaula hieman pehminyt mutta edelleen jäljellä 3cm, että visusti kiinni ollaan ja lääkärikin sanoi että ei tämä varmaan ennenaikojaan rupia syntymään, nyt rv 35+3 :-) streptokokki näytteen otti, ensiviikolla kuulee sitten sen tuloksen... Mitään painoarviota ei antanut :-( vauvan pää tuntui kuulemma hyvin, mutta ei ollut vielä kiinnittymässä ilmeisesti.. Melko normi käynti oli, ihan kuin normi neuvola.. :-)

Mäkin yllätyin silloin kun neuvolalääkäri sanoi mulle että kohdunkaulaa on jäljellä sentti silloin rv 36, mutta ei se vielä mitään tarkoita että vauva olisi välttämättä syntymässä etuajassa. Ja tässä sitä ollaan vielä yhtenä kappaleena vaikka itse silloin vähän hätäännyin ja pistin samoin tein kaikki loput vauvajutut valmiiksi jos tulee kuitenkin äkkilähtö. Ja nyt ei harkkasuppareitakaan ole paljoa ollut enää, joten saa nähdä milloin tää tyyppi sitten lopulta meinaa tulla ulos! :grin

Mullakin muuten hemoglobiini jossain vaiheessa raskautta tippui, mutta nyt ollaan taas "lähtötasolla", enkä oo muuta kun raskausajan monivitamiinia syönyt. Hyvä näin, mulla kun on yleensä aina ollut matalahko hb, nyt kuitenkin reilusti rajojen yläpuolella.

Meillä oli tänään lastenneuvolakäynti. Siis "tutustuminen" lastenneuvolaan ja meidän omaan terveydenhoitajaan siellä. ihan ok juttu, mutta aikamoiselta tentiltä se kuitenkin tuntui, kun terkkarilla oli monistenippu kädessä, ja sen mukaan sitten kyseli asioita. Ehkä olisi voinut olla vähän enemmän keskustelevaa. Toki keskusteltiinkin, mutta, no niin. Symppiksen oloinen täti kuitenkin joten tuskin tulee mitään ongelmia sinne suuntaan.

Ja ensi viikolla sitten vuorossa äitiyspoli käynti radin tiimoilta. Hauska juttu vaan tämäkin kun tällä viikolla oli nla lääkäri ja sitä ennen arvot heitti ja lääkäri sitten laittoi sen lähetteen. Nyt loppuviikon onkin arvot ollut tosi hyvät, ennemmin alhaiset kun ylhäiset. No, hyvähän se on kuitenkin katsoa, missä mennään.

Keskiviikkona oli neuvola ja silloin oli tasan 37 + 0 eli täysiaikaisuus saavutettu! nyt voi vauveli syntyä koska tahansa seuraavan viiden viikon aikana:eek: Neuvolan täti tuumasi vauvan olevan siro, mutta käyttää koko tilan hyödykseen yksiössään. Lisäksi epäili ettei ainakaan yliaikaiseksi mene, sen verran hyvissä asemissa oli, vaikka ei vielä täysin ollut kiinnittynyt. Mutta eihän sitä synnytystä kukaan pysty ennustaan, voi hyvinkin olla että menee yli, joten asennoidun siihen. Pessimisti ei pety :D Kaikki oli muuten hyvin, kuten tähän asti joka kerta. Streptokokki oli lisäksi negatiivinen, wuhuu! Se tarkoittaa että mulla on sittenkin mahdollisuus päästä vauvelin kanssa tutustuun taysin potilashotelliin. Edellyttäen että synntyksessä kaikki menee hyvin ja molempien vointi on ok :p

Soitti th aamulla ja nyt on ylimääräne neuvola käynti takana. Pissitikut kotii ja 2 x vrk seuranta + verenpaine seuranta. Ei siis raskausmyrkytystä, onneksi! Jos ens viikon neuvolakäyntii ei tapahu poikkeavia niin sit ihan normi raskauden seuranta. Turvotus oli 3 pv:ssä lisääntyny 700g, johon th lähinnä että toisilla loppuraskaus lisää merkittävästi turvotusta. Noh oma mieli rauhoittui ees vähän ja tuli tuohon verenpaine seurantaa jotai tolkkua.

Unikko mä kanssa luin tuosta potilashotellista ja kuulostaa ihanalle vaihtoehdolle, toivottavasti pääsette sinne :)

Ja tttiuhti hyvä, että pääsit neuvolaan ja sait seurantaohjeet. Toivottavasti kaikki pysyykin normaalina.

Täällä jänitetään edelleen vaavin asentoa. Poikittain masussa edelleen eikä enää vaihda öisinkään asentoa kuten aiemmin. Myös neuvolan terkkari oli asiasta ihmeissään... Onneksi ensi tiistaina on äitiyspolilla käynti! Minulla ollut myös jonkin verran kutinaa, normaalia korkeampaa verenpainetta ja muutaman kerran jonkunlaisia näköhäiriöitäkin. Kävin varulta verikokeissa, jossa katsottiin maksa-arvot ja ne oli onneksi ok. Kotona mittailen verenpainetta ja olen sitten yhteydessä neuvolaan, jos ne jatkuvasti ovat korkeita. Näin minulle neuvolassa ohjeistettiin.

Minulla neuvolantäti on ihan mukava, mutta ei aina muista kysyä miten minä voin. Monesti on useampi kysymys ollut käynnille valmiina, eikä ole saanut tilaisuutta kysyä niitä. Tuntuu välillä, että täti tekee vain tärkeimmät ja potkii sitten pihalle :O Noh, en ole toki poistunut ennen kuin olen kysymykseni esittänyt ;) Tosin kaikkea ei vain muista aina kysyä, raskausajan dementiaa vissiin :)

Täällä äitiyspoli käynti takana. Vauvan kokoarvio 3800g nyt rv 37+5. Käynnistysaika varattu 28.11. Rv 38+2. Teki sisätutkimuksen ja irrotteli kalvoja. Toivotaan että lähtis itsestään syntymän tässä ennen käynnistystä.

Ihan levollisin mielin jäin vaikka kokoa onkin jo, mulla nää pikkuset vaan näyttää kasvavan ;)

2,5h... Hui hui! Onneks sain nukuttua sentään ihan hyvin. Alitajunnassa kuitenkin asiaa jännitän kun heräsin jo tunti sit vaikka kello sois vasta 7.30. Esikoinen ja mies vetää unta palloon vielä! Näin muuten ekaa kertaa unta sukupuolesta ;) miehen sylissä oli vauva ja sillä oli pippeli :D No kohtahan se (ehkä) selviää, iiiiikk!!! Jos nyt jo jännittää näin että mahakin on sekaisin niin mites sit itse sektio aamuna :D

Takaisin