Neuvola / ultra

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Autumn
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Liljankukka, mites meni? :) Selvisikö sukupuoli ja milloin sektioaika on?

Neuvolassa piipahdettu ja uusi "tyttö" siellä oli vastassa, kovin mukava tuokin tapaus.
Sf-mitta oli laskenut 33:sta 31:n o_O ja tämän ansioista saatiin ensi maanantaille kontrolliaika. Terkkari kyllä epäili, että lääkäri ei ole oikein osannut mitata oikein kaksi viikkoa sitten, ei olisi kuulemma ensimmäinen kerta:grin ja mahdolliseti tyyppi oli jopa hiukan laskeutunut (oho, se on löytänyt oikean suunnan:p).
Painoa oli tullut hiukan liian nopealla tahdilla lisää, mutta epäilin sen johtuvan turvotuksesta, jota nyt pari päivää hiukkasen ollut. Sellainen olo, ett vkonlopun suolaiset "eväät" ehkä ei ollut hyvä asia vaikka herkullisia olivatkin. Ei kuulemma nyt ihan sokerirasitukseen enää viitsis laittaa...
Hemoglobiini oli noussut vaikka mun lisäraudan syönti on vähän sitä sun tätä (ainiiin pitääkin mennä ottamaan se...)

Mut sykkeet oli hienot ja tyyppi möngerteli oikein urakalla koko ajan, terkkarin mukaan oikein eläväinen kaveri (jep, oon huomannut :rolleyes:).
Mut siis maanantaina uusiks ja katotaan pitääkö sitten äippäpolille lähteä ultraan sf-mitan takia vai...terkkarin mukaan ilman lääkärin "mittausta" sf-mittakäyrä näyttää ihan ok:lta.
Tunnin uintireissu neuvolan jälkeen on kyl saanut ne nesteet taas liikkeelle, joten eiköhän se turvotus tästä katoa.:rolleyes:

Mulle myös neuvolatäti sanoi että lääkäreillä (en tiiä puhuiko meidän n-lääkäreistä vai yleensä lääkäreistä) on tapana mitata vähän reilummalla kädellä sitä sf-mittaa.

Neuvolassa käyty, nyt rv 38+2. Nökkönen on jo viikko sitten synnytystapa-arviossa ollut kiinnittynyt alas (hassua, ettei lääkäri maininnut asiasta!), sykkeet ok 150-140, tosin kävi 170 kun tais mennä hermot neukkutädin paineluihin asentoo tarkastettaessa :p mamman paineet 140/85, joten kotiseuranta jatkuu joka päivä ja viikon päästä uudelleen neuvola, muuten ei olisi ollutkaan enää ennen rv 40+jtn. Valkuaiset myös inusen koholla, niitäkin pitää nyt tikuttaa kotona joka pvä. Sf-mitta 34. Nyt lepoa ja katotaa lähteekö paineet laskuun.. Jos ei, niin pitää jo aikasemmin soitella neuvolaan ja lähete äippäpolille.

Täällä olisi neuvolalääkäri huomenna aamulla. Hän on ollut mukava, kun muutaman kerran tullut käytyä. Jotenkin vain mietin, että onko ihan turha käynti, kun tässä välissä tullut käytyä useamman kerran sairaalalla tarkastuksessa. No ainakin saa kuulla pienen sykkeet ja mittailla omat paineet :)

Paratiisitar, hyvä että tarkkailevat! Viikkoja sulla kuitenkin jo täysiaikaisesti ja turhaan ei kannata antaa äidin tai pienen liian korkeista paineista kärsiä. Kotona niitä varmasti on myös helpompi mittailla rauhassa.

Mun paineita ei sovitusti ees mitata lääkärissä tai neuvolassa. Meen aina neuvolakäynneille oman lappuni kanssa kun mittaan ne kotona. Valkotakkikammo ja verenpainetauti nääs. Nyt jännitys tiivistyy miten ton taudin kanssa käy synnytyksen jälkeen. Toisilla kun se katoaa raskauden myötä kokonaan. Mä oon ollu ihan alusta asti ilman lääkkeitä ja paineet on ollu ok. Nyt loppua kohden alapaine noussu oleen aina yli 80, mut sekin on viel normaalin rajoissa meikäläisellä. Taudin kanssa, ilman lääkettä, tuppas alapaineet oleen luokka 90-115.

Mullakaan ei kannata mitata lääkärissä/neuvolassa. Ei siitä mitään tuu kumminkaan :) Mittailen joka ilta ja aamu kotosalla. Aamupaineet ihan ok tasolla, mutta nyt on viime viikon lipulta asti iltapaineet ollu korkeet (150/85 luokkaa...) Jännittää mitä neuvolassa sanovat torstaina.

Neuvola taas takana ja kaikki näytti olevan hyvin. Kauheasta mylläyksestä huolimatta asukki on vieläkin ihan oikein päin eli pää alaspäin vaikka välillä tuntuukin että oisi kääntynyt. Neuvolatäti käsikopelolla vähän kokoakin koetteli ja sanoi että ei ole mikään jättiläinen vaikka edelleen mitta huitelee ihan omissa ulottuvuuksissaan. Ehkä tämä tapaus vaan viihtyy niin hyvin ylhäällä että se sit venyttää mittaa tai jotain. Ensi tiistaina on sitten neuvolalääkäriaika jossa tehdään kuulemma painoarvio ja tutkaillaan muutenkin.
Hemppakin oli mittarin mukaan hyvä vaikka on vähän huipannut viimeaikoina. Painoa oli taas tullu vähän lisää. >.< Alkaa kyllä tuo vaa'an lukema hirvittää itseäkin mutta koitan jankuttaa itelleni että tuolla on nyt aika paljon sellasta "ylimäärästä" tavaraa joka kyllä lähtee sitten poies. Mukavasti kyseli täti myös omaa vointia ja kuunteli ja neuvo kun valittelin ilkeistä liitoskivuista joita on viimeaikoina ruvennu tulemaan ihan kunnolla. Tällä kertaa jäi siis käynnistä mukava olo eikä tuntunu niin turhalta kun yleensä. :D

riSa ihana kuulla onistuneesta neuvolakäynnistä!! :) Sillon kun kaikki on hyvin on ihanaa että jää positiivinen mieli. Mua aina kauheesti jännittää noi neuvolakäynnit.

Ja toi vaa'an lukema on kyl jotain ihan kaameeta. Vaikka tietää että se on luonnollista ja lähtee kyl pois, niin pettymys minun mieleni aina valtaa kun siihen neuvolan vaa'alle astun ja uuden suuremman lukeman näen :(

Mä tykkään käydä neuvolassa, mulla on niin ihana neuvolatäti! En vois kyllä parempaa toivoa. Vaa'alle meno muakin aina vähän jännittää kun ei paljon painoa ole tullut niin koko ajan vaan odotan että millon se sieltä pomppaa reilusti ylöspäin. Toistaiseks ei oo pompannut... Eipä tässä enään raskaana kyllä olla kun kolme viikkoa mutta vielähän se ehtii :D

Nyt kolmannen kohdalla mua ei enään hirveästi huoleta vaa'alle meno kun tiedän saavani ne kilot pois :) Mut silti kyttään ja toivon ettei nouse niin ylös kuin edellisessä raskaudessa. Siihen on onneksi matkaa vielä 3kg ja viikkoja enään korkeintaan 4 :p

Neuvolassa käyty ! Vauva laskeutunut ihan alas ja sf-mittakaan ei ollut kasvanut sen takia vaan oli edelleen 32. Sykkeet hyvät 140. Painoa tullut n. Puoli kiloa viikon takaisesta. Yhteensä koko raskausaikana N. 14kg. Proteiinit edelleen yhdellä plussalla ja paineet koholla 133/83. Päivittäin pitää seurailla nyt kotona. Äskön kun mittasin niin oli 133/89 ja hetken päästä, istuskelun jälkeen 137/86 :o sanoi vaan neuvolasta että jos alapaine nousee 90 niin yhteyttä pitäis sinne päin ottaa... Ehkäpä odottelen huomiseen ja katson mitä aamulla näyttää lukemat... Mitään turvotuksia,päänsärkyä tai ylävatsa kipua ei kuitenkaan ole...

Äippäpoli takana ja vaavikin oli asemissaan raivotarjonnassa :) Miten lie välillä venyttelee että tuntuu kuin olisi poikittain. Toivottavasti nyt olisi jo tilan ahtauttakin niin paljon, että pysyykin asemissaan :rolleyes: Polilla lääkäri sattui olemaan huonosti suomea puhuva mies, joten tuntuu että jäi käynti vähän vajanaiseksi. Ei oikein osannut mitään kysellä eikä sekään oma-aloitteisesti mitään kertonut! Mulla verenpaineet normaalia korkeammat, tosin ei mitkään mahdottomat. Niitä olen kotonakin mittaillut. Ensimmäistä kertaa polilla oli myös pissassa proteiinit plussalla, mutta ei tähän lääkäri mitään kommentoinut. Kotona vasta muistin asian.. Streptokokki B -näytekin otettiin mutten saanut tietää milloin ja mistä saan tuloksen. Huoh, tätä raskausdementiaa! Pitää huomenna soittaa neuvolaan :oops:

Painoarvio nyt viikolla 37+1 on 2,9 kg ja laskettuna aikana arvio olisi 3,5 kg :grin Uusi äippäpoli kahden viikon päästä, ja lääkäri jotenkin sivulauseessa ohimennen sanoi, että katsotaan mahdollista käynnistystä silloin.. Toivottavasti ensi kerralla on suomalainen lääkäri, ja mieluiten nainen! Paremmin osaa rentoutua naisen käsittelyssä sisätutkimukseenkin...

Neuvolalääkärissä käyty. On kyllä mukava naislääkäri ja joka kerran jäänyt hyvä mieli. :) Ja vaikka mietinkin, että onkohan turhaa, niin ei ollut.

Paineet oli 96/65. Pienen sykkeet 135-145. Yhden plussan sain proteiinia tikkuun. Otetaan siitä seuranta varmuuden vuoksi. Painoa tullut 1kg heinäkuun alusta. Nyt yhteensä 12kg, kun alussa sitä tuli reippaasti. Näin mulla meni viimeksikin, mutta nousu jäi 7kg tuolloin.. Sf-mitta oli 32. Kovasti pieni punki peppua ylöspäin. Tiukasti on kiinnittynyt ja alhaalla. Lääkäri arvioi, että ehkä syyskuusta paikat vielä vähän pehmenneet.

Närästykseen sain nyt Omeprazolia reseptillä yhden tabletin aamuisin. Kotiin lääkäri lähetti nauttimaan viimeisistä päivistä masun kanssa. Lähtö voi hänenkin sanojen mukaan tulla koska vain..

Jos sitä saisi tänään vähän siivottuakin. Iloista päivää!

Mulla oli tänään neuvolan th-käynti. Kaikki oli hyvin, vauvan pää syvällä lantiossa ja edelleen kiinni, sf-mitta samoissa kuin 2 vk sitten eli 32 cm. Sykkeet vauvalla 130-150. Hb 139 ja verenpaine n. 100/60. Paino heittelee nyt aika paljon riippuen turvotuksen määrästä, mutta painoa kertynyt kokonaisuudessaan n. 14 kg. Niin ja tänään rv 39+3. Uusi aika ensi maanantaina, toivottavasti ei tarvitsisi mennä sinne. :)

Nyt rv 36+6, tänään oli toisiksi viimeinen nla käynti. Eri täti oli ku yleensä, mun vakkaritäti oli syyslomalla, mutta mukava oli tämäkin. :) melkeinpä kivempi ja rennompi kuin se joka mulla on yleensä.

Paino oli noussut vähän alle 500 g/vko, vähän hirvittää, että ollaanko sitä synnytykseen mennessä 90 kiloisten sarjassa... Alkaa olla nimittäin tällaiselle 160 senttiselle jo raskas taakka! :/ mun paineet oli 121/71, eli ok, vähän korkeammat ku mulla tavallisesti. Puhdas pissa. Vauvan sykkeet 145 ja oli laskeutunut, muttei ihan kiinnittynyt. Sf mitta pienentynyt sentillä, 31 oli nyt. Kaikki hyvin. :)

Tänään oli sovitusti vika neuvolakäynti ennen vauvan syntymää. Jatkossa viikottaisen seurannan tekee äippäpoli. Ei kuulemma oo tarvis tulla lisäkäynneille omaan neuvolaan kun hoitavat Jorvissa kaiken seurannan tarkemmin. Seuraavan kerran nähdään mun ihanan neuvola th:n kanssa kun vauva on tullut maailmaan.

Lääkäri Jorvista soitteli tänään ja sanoi jutelleensa mun tapauksestani muiden lääkärien kanssa ja ovat porukalla tulleet siihen tulokseen, että huomenna aamusta otetaan lapsivesipunktio ja tarkastetaan sillä joko vaavin keuhkot olis valmiit ja sen mukaan päätetään käynnistyspäivä. Maksa-arvot ei ole muuttuneet lääkkeistä ja vaikuttaisi siltä että tää älytön väsytys olisi joko lääkkeistä tai maksa-arvoista peräisin. Lisäksi kun on tää raskausdiabetes ja vauvasta todennäköisesti tulis 4 kiloinen laskettuun aikaan mennessä, eivät pidä järkevänä, että raskauden annettais edetä sinne asti, vaikka vaavi on voinutkin ihan hyvin ja ollut aktiivinen.

Huomenna kattellaan miten tästä edetään.

Tsemppiä röpelö! Jännät paikat teillä.
Mun piti tänään oikein kurkkia, että ovatko alkukuun la:lla olevat marraskuiset vielä kirjoitelleet, vai jo synnyttämässä. Huomaan, että päivä päivältä seuraan enemmän, että kuka milloinkin saa pienokaisensa. Toki sitä eniten miettii, milloin oma syntyy <3

Takaisin