Neuvola / ultra

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Autumn
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei mullakaan tässä toisessa ja vikassa neuvolalääkärissä sorkittu peräsuolta, tosin ei mulle mun mielestä mitään synnytystapa-arviota tehty, ihan tavallinen sisätutkimus vain.

Stork, ikävä todeta, mutta todennäköisesti synnärille kun lähdet niin todennäköisesti joudut sielläkin ensimmäisenä törmäämään tuohon peräsuolen ronkintaan peräruiskeen muodossa :D ellet nyt aio syöksyä suoraan saliin synnyttään.. Itse olen ainakin kahdessa edellisessä saanut sen heti kun olen päässyt käyriltä pois. Ei niin mukavaa...

Mä oon luullut että sitä peräruisketta ei enää silleen rutiinina anneta kun mennään synnärille... Taidan sanoa kyllä kiitos ei sille toimenpiteelle jos ehdottavat!

Olen kanssa kuullut ettei joka paikassa ole tapana tyhjentää suolta. Itse taas haluan ehdottomasti suolen tyhjentää pönttöön enkä pöydälle yök, siksi olenkin jo varannut kotiin mikrolaxperäruiskeita ja tuikkaan ite sen ennen kuin lähen synnärille jos vaan ehdin/muistan :)

Mulla on sen verran herkkä masu jotta luulen että se reagoi itsestään kun synnytys koittaa, eli luotan siihen. :) Kavereiden kanssa kun on puhuttu synnytyksistä niin monet on sanoneet että ennen synnytyksen alkua ovat ravanneet vessassa useaan kertaan.

Ei täällä ainakaan minun kohdalla tuota ole tarjottu synnytyksessä. Mistäs muuten tulisi sanonta ei tuu lasta eikä p**kaa :) molemmat tulee kun on tullakseen heh heh.

Mut ei myöskään synnytystapa-arviossa koskettu rectumiin, joten vaihtelee näemmä paikkakunnittain tai tekijöittäin.

Mua alkoi jännittää maanantain painokontrolli. Pari viikkoa sitten, kun olin supistusten takia uudestaan Naistenklinikalla, ultrasivat pienen ja painoarvio oli 2400g. Painoa olisi siis tullut 600g/ 2vk. Nyt sitten 2vk myöhemmin katsovat, miten on kasvanut. Esikoinen painoi syntyessään 37+1 vain vähän alle kolme kiloa ja nyt pelottaa, että tämä pieni kasvaa "liian" isoksi.

Mietin, että voiko noihin arvioihin ylipäätään luottaa? Viimeksi eivät esim saaneet kunnolla pään ympärystä mitattua, kun oli niin alhaalla. Toiseksi mietin, että ovatko sairaalassa annetut kortisonipistokset voineet vaikuttaa kasvuun? Mulla on tehty sokerirasitus kahdesti ja arvot olleet hyvät. Painoa on tullut koko raskaudessa 10kg, eli ei mielestäni kamalan paljon.

Toisaalta on ihana nähdä pieni taas maanantaina <3

Oletteko muut olleet painokontrolleissa? Mitä siellä tehdään?

Ei ole mun kohdallani kummassakaan synnytyksessä peräsuolta sorkittu. En muista, että olis edes tarjottu peräruisketta. Kyllä siinä varmaan tuli jossain vaiheessa vessassa käytyä... ei kuitenkaan tullut ulos mitään tällaista oheistuotetta vauvan punnauksen yhteydessä. ;)

Peräruisketta ei kyllä enää rutiinisti anneta joka sairaalassa, en saanut esikoisesta 2010 vaikka oli siellä vuorokauden ennen synnytystä vesien tulon jälkeen. Mulla ei myöskään spontaanisti tyhjentynyt suoli ennen synnytystä ja kyllä sitä sitten siinä synnytyksen aikana tuli. Nyt kyllä ajattelin pyytää peräruiskeen ettei tarvitse kahta asiaa ponnistaa.

Ja tosiaan häntäluun asentoa ei voida mitenkään muuten arvioida kun peräsuolen kautta. Ja jos häntäluu on kovin kippuralla eteenpäin, voi olla että lapsen pää ei mahdu tulemaan lantionrenkaan läpi. Ja esim. selkäkipuisilla, joilla epäillään välilevyn pullistumaa tutkitaan myös peräaukon supistajalihas, koska jos se on löystynyt niin on jo kova kiire leikkaukseen.

Mä olen *Lumo* ollut painokontrolleissa ja siellä siis ultran kanssa mitataan vauvan koko ja arviodaan "lopullinen" paino. Ekalla kertaa tehtiin myös sisätutkimus. Mulla on iso vauva tulossa, mutta kuitenkin vielä arvio on että olisi n. 4-kiloinen, joten ihan normi synnytyksellä pyritään menemään. Menen uudelleen painokontrolliin 38+3 ja jos silloin näyttää että menee yli 5-kiloiseksi niin tehdään sektio. Olen ollut kaksi kertaa sokerirasituksessa, mutta arvot normaalit.

Astra olipa kiva tietää tuo välilevy juttu, mulla kun on lannerangan välilevynpullistuma. Jonka kyllä tietävät niin th kun nv lääkäri.

Lumo mulla vähän sama homma, painoa nyt tullut 8-9kg, joista nesteturvotusta paljon. Rd:tä ei voi olla piilevänä sillä tulokset reippaasti alle raja arvojen. Silti vain sf huitelee yläkäyrän yläpuolella ja jatkaa kasvuaan. Toki maha myös laskeutunut ja siitäjohdosta työntynyt eteenpäin lisää? Ens ti painoarvio ultra että katsotaan mikä on koko tilanne ja tarvitseeko lisäseurantaa. Viimeksi oli kuitenkin viikkoihin nähden vähän isompi. Mulla tietysti vaikuttaa oma kokokim asiaan, oon hyvin lyhyt 152cm että se tietty myös vaikuttaa vatsan kokoon kun se ei pääse ns. Häviämään selkään vaan tosiaan työntyy ulos. mielenkiinnolla tiistaita odotellaan. :p

Mulla on paino noussut n. 13 kg tähän mennessä, ja neuvolassa tällä viikolla sf-mitta meni alakäyrälle. Huomenna tulee 38 raskausviikkoa täyteen.

Meillä kuuluu neuvolalääkärin vastaanottoon rutiinisti vauvan painoarvio, kahdesti on nyt tehty. Ekalla kerralla paino huiteli puolitoista viikkoa edellä, viimeksi oli tasoittunut lähemmäs todellisia raskausviikkoja. Seuraavan kerran arvioidaan marraskuun alussa synnytystapa-arviossa (jos ehditään :p) ja sitten vielä kontrollikäynneillä, mikäli menee yliajalle.

Täällä suunniteltu kontrolli äippäpolilla tän kuun lopussa, 39 viikolla ja mun ymmärtääkseni lähinnä painoa tsekataan silloin. Nyt kuitenkin sokeriarvot vähän karussa niin tehdään viikko päivittäin seurantaa ja nla lääkäri katsoo onko aihetta aikaistaa tuota äippäpolin aikaa. Olen toki ollut äippäpolin seurannassa läpi koko raskauden.

Tiistaina on neuvolalääkäri eikä mitää tietoa mitä siellä tehään. Ei oikein täti ikinä selevitä meikäll, sanoo vain ajan ja siinä se :-D kyllähä mää kysyn, mutta se sivuuttaa sen kysymyksen totaalisesti niillä jutuilla mitä sinä neuvola käynnillä käydään. No sepä seleviää sitte tiistaina mitä se lääkäri tuumailee ja mistä :-D
Onko teillä otettu joka neuvola käynnillä hemoglobiinia (en osaa kirjottaa sitä kai :D ) ? Multa on otettu tasan yhen kerran, ja se oli sillo sillai matalalla että oli kiikun kaakun jouvunko rautaa rueta syömään. Kumma ettei sitä oo seurattu sitte... O.o

Esikoisesta 2 vuotta sitten kysyttiin synnärille mennessä että haluanko peräruiskeen, että tuntuuko että siellä on tavaraa. Sanoin sen haluavani koska tiesin siellä tavaraa olevan :D Onneks sen otinkin! Olo keveni huomattavasti ;) tässä toisessa se vissiin tehdään automaattisesti kun on sektio kyseessä (?!) mutta eipä se minua haittaa! Kerrankin saa suolen kunnolla tyhjäks :D

Takaisin