Neuvola / ultra

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Autumn
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Neuvola taas takana ja muksulla kaikki hyvin. Sf-mitta kasvanut ja menee vähän yläkäyrän yläpuolella joten kokoarvio ultraan laittoi. Mikä ei tietenkään haittaa :)
Selviääpähän kunnolla koko ja lääkäri ottaa kantaa miten tästä eteenpäin :)
Täällä kotikäynti vasta syntymän jälkeen.

Isketään nyt sitten tänne mun lääkärikäynti. Kävin näyttämässä jalkaani, kun vasen turposi tässä huomattavasti enemmän kuin oikea. Tänään kuitenkin molemmat ihan yhtä turvoksissa, silleen "normaalin tasasesti". Ei veritulppaepäilyjä. Jokunen viikko sitten tinttasin mettässä ja muistan jalan tärähtäneen, huonot kengät ja asfaltilla töksäyttely varmaan vaan pahentaneet. Nyt on kunnon lenkkarit ja jalka suht ok. Ei mitään vuodelepomääräystä.

Siinä sitä sitten otettiin pissanäyte ohimennen. Leukkarit 2+ ja protskut 1+. Ei mitään tuntemuksia tulehduksesta. Verenpaine ok, ei päänsärkyä, ei näköhäiriöitä. Diabetes ruokavaliolla mutta ei tarkemmassa seurannassa. Vauva liikkuu hyvinkin aktiivisesti pitkin päivää. Ruoka ei maistu hevosenhimolla (vaan ennemminkin silleen "normaalisti") ja vähän enemmän väsyttää, mutta aika paljon jaksan vielä kuitenkin. Kiikutin pissanäytteen labraan ja annoin samalla verinäytteen, soittelen tuloksia huomenna ja perjantaina.

Nyt 34+1. Rupesin jo miettimään, olenko vaan niin huono äiti tai en tajua tätä juttua, kun minkäänlaista paniikkia tämän myötä ei nouse. Vissiin raskausmyrkytys voidaan unohtaa näin vähillä oireilla, jos tulehdusta on niin lekuri laittaa antibiootit sitten. Ajattelen silleen, että vaikka lapsi tulis ulos huomenna, uskon, että hän selviää ihan hyvin. Täs on toki taustalla sekin, että olen käyny kolme kertaa ultrassa ja jokaisella kerralla lääkäri on sanonut, että "vois olla viikon pidemmällä". Kun sain lasketun ajan (4.11.) itselleni en voinut uskoa sitä, koska mielestäni olin ollu melkein kaks viikkoa kauemmin raskaana :) Olen ihan asennoitunut lokalapseen.

No, ens viikolla on torstaina neuvolalääkäri, katotaan nyt tuleeko tässä ennen sitä jotain erityistä uutista.

Mulla kans neuvolakortin mukaan LA 4.11 ja jokaisen ultran mukaan lokavauva ja ens viikolla saan luultavasti kuulla koska tämä vaava ulos tulee. Mulla siis kans raskausmyrkytys enkä mäkään mtn paniikkia oo ottan eli et saa paska-mutsi-titteliä :D

Äippäpolilla käytiin maanantaina kuikkimassa pientä poijan pötkylää :) Lääkäri sanoi, että voisi suuremmankin summan lyödä vetoa sen puolesta että poika se edelleen on :D Vauva oli kasvanut normaalisti radista huolimatta(sokerit kyllä pysyneetkin aika hyvin kurissa ja painoakin alkutilanteeseen vain +6kg) viikkoja maanantaina oli 33+1 ja painoarvio 2100g.. Synnytystapa-arvio 4:n viikon päähän ja parin vko:n päästä neuvola... Sanoi kyllä lääkäri jo, että olisi jo ruennut kasvunpyrähdys vauvalla todennäköisesti näkymään ja että tuskin enää ottaa kasvuspurttia, mut eihän sitä toki voi tietää...

Muokattu viimeksi:
Neuvolassa käyty. Olin siellä 2 h. Painoa oli tullut viime kerrasta lisää, 204g yhteensä kokoajalta tullut tähän mennessä painoa 6,9 kg. RR 108/76 ihan normaalia mulle. Hb 129 ja Syke vauvalla 150 ja hän istuu tukevasti perätilassa edelleen. Niin ja kaveri on iso Seuraava käynti lääkärille rv 35+6 Sitä ennen on rv 34+6 ultra.

Uudella neuvolatädillä käyty ja hän oli aivan IHANA!! <3 Kaikki ok. Vaavi pää tukevasti alaspäin ja sykkeet 125 (aika alhaiset miun mielestä). Painoa tullu reippaasti kyl lisää ja SF mittakin pompannu yläkäyrällä, mutta täti ei ollu huolissaan koska mittaaja ja vaaka vaihtuneet nyt neuvolan vaihtumisen myötä. Verenpaineet ja sokerit ok. Pissanäytettä en saanu annettua, kun jännitti niin paljon. Nyt varattiin neuvolalääkäri ja myös kaikki loppuraskauden neuvolatkin saman tien. Vähänkö oli mukava käynti!! Vaikkakin tuo vaavin koko nyt oman kasvamiseni myötä alkoikin huolestuttaa :/

MaMaMehiläinen, laittaahan ne sitte tarkistusultraan jo näyttää siltä että vauvasta on tulossa iso. Mä oon ihmetellyt kun tämä mun masukki on niin säntillinen! Sykkeet on koko ajan olleet 150 paikkeilla ja sf-mitta menee niin tasaista viivaa himpun keskikäyrän yläpuolella. Enpä ihmettelis yhtään vaikka päättäisi tulla just laskettuna aikana maailmaan, mutta toisaalta oma olo on vähän sellainen että vähän etuajassa tulee, mutta sen näkee sitten. :)

Täällä kans neukku takana. Uutta aikaa ei varattu vaan neukku soittaa ens tiistaina kun näkee mun punktio tulokset ja sit varataan jollen oo menossa jo köynnistykseen :) kaik iha ennallaan eikä sf-mittakaan oo kasvanu ku 1 cm eli nyt 41 ja neuvolan mielestä se johtuu siitä että vaavi on laskeutunut! Jippii! :)

MaMaMehiläinen kiva kuulla että uus neuvolatäti on mukava! :) Luulisi että laittaavat tarkistus ultraan, täällä ainakin th laittoi minut vielä erikseen vaikka synnärillä ultrasivatkin. Ainakin varmistuu asia ja on otettu selkeästi kantaa.

Täälläkin vähän mietityttää että noinkohan kaveri malttaa masussa la asti pysyä, kun on jo tuota toimintaa järjesyänyt. Yöllä heräilin muutaman kerran menkkamaiseen jomotukseen mutta meni asennon vaihdolla ohi. Aamulla sitten samanlaiset tuntemukset kun viime lauantaina, mutta meni särkylääkkeellä onneksi ohi. Nyt vaan lepoa ja toivoa ettei ala uudelleen.

Jännää odotella millon marraskuisia alkaa putkahdella maailmaan :)

Miulla on eka tuo neukkulääkäri (nuori mies kuulemma, kääk!!) ja sitten jos hän katsoo tarpeelliseks niin äippäpolille ultraan. Luultavasti pääsen ultraan kuulemma, vaikka tässä kohtaa täti sano, että kaikki on ihan kunnossa :) Aina sitä vaan ite huolestuu kaikista kommenteista, kun ekaa vasta tässä oottelee.

Mie kävin tännään neuvolassa ja kaikki oli oikkein hyvin. Katottiin pikkusen asenttoo ultralla ja pää alaspäin oli. Vitsit ois hiennoo, kun pysyskin loppuun asti noin perin. Saisin vähän rauhallisemman synnytyksen, kun ei ois kun se yks kätilö (onks niitä loppuvaiheessa tarvittaessa kaks). Ei ois tupa täynnä niinku tähän mennessä. Vaikkei se siinä tilantteessa haittaa. On se kumma, miten synnytyksessä ei oo vällii kuinka monta ihmistä haarovällii tuijottaa.
Miulla sf mitta kasvaa aivan keskikäyrän tuntumassa, erittäin tasasesti.

Soittelin labratuloksia. Kaikki muu oli viitearvoissa, paitsi leukkarit vähän koholla. Viiden päivän antibioottikuuri pitää vetästä, mutta muuten sit otan yhteyttä jos voinnissa tapahtuu muutoksia... Pläh ja tuskin tapahtuu. Mulla ei ole mitään oireita ja olo on ihan huippuhyvä. Verenpainetta oon nyt mitannu vähän enemmän; eilisen keskiarvoa 126/64 ja ja tänään aamulla 121/60. Näin verenpainetautisena-ilman-lääkitystä tällaset oppikirjatulokset laittaa hymyilyttämään :) Että ei tässä suurempia hätiä. Torstain neuvolaa odotellessa. Voi kun pääsisin vauvan kokoarvioon...

Perjantaina oli neuvola ja kaikki kunnossa. SF-käyrä kulkee viikkojen kanssa samaa tahtia (rv 33, mitta 33cm), joka kuulemma on ihan ok kun kasvaa tasaisesti yläkäyrän tuntumassa.

Olin niin toivonut että lääkärineuvolassa 3 viikon päästä oltais saatu kunnon painoarvio, mutta siellä ei kuulemma ultralaitteiden teho riitä muuhun kuin tarjonnan tarkastamiseen ja lapsiveden määrän mittaamiseen. Käsikopeloarviolla kuulemma mennään ellei SF-mitta yhtäkkiä hyppää pilviin tai vauva ole perätilassa. Ei kai sieltä mitään yllätyksiä voi tulla jos nämä asiat on kunnossa.

Neuvolahoitaja kertoi mulle tapauksesta, jossa eräälle äidille oli suunniteltu sektio kun vauva oli ollut perätilassa pitkään ja sitten ihan viimeisillä neuvolakäynneillä olivatkin huomanneet, että vauva olikin kääntynyt. Siinä meni sitten kaikki suunnitelmat uusiksi. Pitänee varautua kaikkeen.

Me käytiin tänään ultrassa. Onhan tuolla tytöllä jo kokoa 3100g. Rv 38 uusi kontrolliaika ja sit varmaan mietitään käynnistelyjä. Sokeriheittelyihin sain ohjeistusta, mutta kun ovat satunnaisia niin ei ainakaan vielä aloiteta insuliineja. Kokokaan ei välttämättä johdu sokereista, vauva vaan haluaa kasvaa. Kohdunkaulaa oli 3cm mutta suu on pehmeä. Taidan alkaa pian rehkimään että syntyis ennen LA;)

Saatiin vähän 4D kuvaakin kurkata. Kaikki hyvin<3

Arvatkaas oliko fiksua suomentaa neuvolalääkärin merkintöjä äitiyskortista?? Pienen ahdistuksen lykkäsi, kun sain selville siellä lukevan "lyhyt kohdunkaula" ja "uhkaava ennenaikainen synnytys" :eek:. Ei se sitten varmaan mikään ihme ole, että sairaslomaa määräsi äitiysloman alkuun asti, nyt viikot vasta 31+3.. Puheesta sain käsityksen, ettei muutokset olleet kovin vakavia.
Mukavampi uutinen oli se, että tyttö on kasvanut hyvin ja painoarvio palannut yläkäyrältä takaisin keskivaiheille, nyt noin 1800 grammaa :).

Täällä käyty tänään neuvolassa. Kaikki muuten hyvin, mutta poitsu perätilassa!! Neuvolatäti aikaisti viikolla neuvolalääkäri aikaa jotta voi tarkistaa onko vielä perätarjonta ensi viikollakin vai laittaako lähetteen äippäpolille ultraan....
onko täällä kellään kokemusta kääntämisyrityksestä? Neuvolatäti kovasti rauhoitteli ettei kannata asiasta vielä mitään stressiä ottaa, mutta väkisinkin alkaa ajatus kääntöyrityksistä/sektiosta/perätilasynnytyksestä kummitella mielessä!
Toivottavasti vaavi nyt päättäisi vaan ihan itsenäisesti kääntyä oikeisiin asemiin !!

Ronja, samaa täälläkin meinas neuvolatäti pari viikkoa takaperin.. Ite veikkaan että olis kyllä nyt raivotarjonnassa, kun hikka tuntuu ihan tuolla alavatsalla ja potkut pitkälti ylävatsalla. Mutta silti jänskää mitä perjantaina tuumaa kun on seuraava neuvolakäynti. Ja sama homma, ite kans rupes jo sektiot ja perätilasynnytyksen mietityttämään! Esikoinen oli yli 4kg, joten jos samankokosta lupailtais tästä, en varmaan sais synnyttääkkään alateitse..

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mulla esikoista yritettiin kääntää 36+6 eikä onnistuttu, oli vähä vetinen niin se vaikeutti. Mutta ei itse "operaatio" ollu mitenkään vaikea tai epämukava. Mietin kyllä välillä että sattuuko pikkuseen mutta eiköhän nuo lääkärit tiedä mitä tekevät ja ovat tehneet ennenkin.
Kerkesin sen loppupäivän hyväksyä sektion kahden viikon päästä mutta heräsin sitten seuraavana yönä vedenmenoon ja poika synty sektiolla 37+0. Varmaan vähä otti itteensä kääntöyrityksestä mutta eipä ne taida kääntöä yrittääkään liian varhaisilla viikoilla ettei ole mitään riskejä. En kyllä osaa sanoa kuinka todennäköistä että käännön takia syntys aiemmin :confused:

Multa kans yritettiin kääntää edellistä ipanaa, mutta ei kääntynyt. Sektiossa selvisi että oli jäänyt päästä reppana jumiin kylkiluiden alle.. Mutta itse kääntämistä en minäkään mitenkään kamalana kokenut, sitä en tiedä miltä se sitte tuntuu jos oikeasti onnistuu ja vauva pyörähtää.. Mutta itse toimenpide on ihan kivuton :)

Lääkärineukku takana. Kaikki ihan ok.
Sf-mitta oli 33 cm ja viikot siis tänään 35+6. Pää alaspäin edelleen. Painoarvio nyt 2,6kg. Eli edelleen se 3,5kg jos laskettuun menee. Huomenna maaginen 36 viikkoa täynnä, eikä tartte pelätä et jos syntyy aiemmin, niin tarttee lähtee Helsinkiin synnyttää, vaan pääsee tohon "omaan" sairaalaan :) Vielä oli kohdunkaulaa jäljellä vähän, ihan pehmee ja yli 2cm auki. Sano et vauvan pää tuntuu jo alakautta, joten tosi alhaalla on jo. Hyvillä mielin eteenpäin, alle kk laskettuun :-)

Takaisin