Neuvola jutut

Mä uskaltaisin kyllä näillä viikoilla lähteä johonkin reissuun täällä kotimaassa ja itse asiassa viime raskaudessa oltiinkin n. kuukausi ennen la pidennetty viikonloppu laskettelureissulla. Ajomatkaa kotiin oli n. viisi tuntia. Mutta jos ei kyseessä ole riskiraskaus tms. ja odotettavissa on ihan normaali synnytys, niin itse ainakin ajattelen, että kyllähän sitä voi synnyttää jossain muussakin sairaalassa jos tarve niin vaatii. :) Nyt ollaan pohdittu josko sitä uskaltaisi vielä käväistä risteilyllä, mutta voi olla, että sen jätän väliin. :grin
 
Mä lupauduin ystävän kans päiväristeilylle tällä viikolla kun 35+6. Saattaapi olla, että mitään shoppailumaratoonia ei Tallinnassa vedetä, mutta jos ehtis ees piipahtaa maissa :)
 
Mulla on nyt 34+5 ja jos lähdettäis risteilylle kuten ajateltiin ois 36+. Uskaltaiskohan sitä. :rolleyes: Mulla on synnytystapa-arviokin vasta 38+, et eipä kai se vauva sitä ennen tuu. :wink
 
Evelin, tuo minireissu kuulostaa niin tervetulleelta! Meinasitko kuitenkin lähteä? Jos, miten kauas synnytyssairaalasta?

Olen täällä pallotellut samaa. Olis ihana lähteä vaikka pitkän viikonlopun viettoon johonkin tunnin pari matkan päähän, mutta ensikertalaisena odottajana en oikein tiedä, uskaltaako.

Varsinkin, kun kaveripiirissä just yksi ystävä synnytti vajaan kuukauden ennen laskettua aikaa.

Nessu 34+6

Olen vähän kahden vaiheilla vielä. Sen tiedän että joudun päiväseltään tekemään yhden reissun parin tunnin ajomatkan päähän ainakin. Mutta sen lisäksi haluaisin neljän tunnin ajomatkan päähän pariksi yöksi ihan itsekseni. Mutta täytyy nyt vielä hetki miettiä mitä teen ja seurata verenpainetta ja turvotuksia. En kyllä ole niistä nyt sen enempää huolissani. Pitkällä ajomatkalla pitäisi kuitenkin jaloitella välillä ja kun matka on jo muutenkin pitkä niin saas nähdä viitsinkö lähteä. Pitäisi keksiä joku "retriitti"paikka vähän lähempää. :happy:

En tiedä tilannettasi tarkemmin mutta sinulla on kuitenkin vielä aika hyvät viikot lähteä parin tunnin matkan päähän. Jos teidän perheessä tai suvussa on pikasynnytyksiä niin se muuttaa tilanteen. Jos jotain merkkejä reissussa tulisi niin ehdit kyllä lähteä kotia kohti normaalitapauksessa. Eihän sairaalaankaan huolita kovin aikaisin. Onko sinulla lähiaikoina tulossa jotain sellaista kontrollia jossa voisit kysyä onko tilanne kohdunsuulla vielä rauhallinen?
 
Mää esikoisen odotusaikana lähdin miehen kanssa rv 35+ itäsuomeen ja ajoa tuli about 5-6h putkeen. Oltiin vkon verran keskellä ei mitään ja Kuopiossa ois ollut lähin synnäri, ja sinnekin matkaa melkein se 100km.
 
Mä olisin tyytyväinen jos pääsisin pois kotoa ihan vaan laivalle vaikka päiväristeilylle, se olis niin ihanaa. Mutta mun aika loppuu kesken. Ehkäpä sitten kun vauva on isompi, niin pääsen sinne.. muuten mun matkailu intoni on lopahtanut tyystin, kotona on kiva olla...
 
Kyllähän monet asuukin useamman tunnin ajomatkan päässä sairaalasta.
Mulla on työmatkaa vajaa 2h/suunta, ajan sen suunnilleen joka toinen päivä nyt, äitiysloma alkaa ensi viikon perjantaina. Ja senkin jälkeen kuljen neuvolat yms siellä 2h ajomatkan päässä. Yksin ajelen. Aion myös synnyttää siellä.
Eli jos ei ole riskiraskaus, ja itse on hyvässä kunnossa, niin ihan voinnin mukaan kyllä liikkuisin ja kulkisin :)
 
Luin juuri, että Omega3:n syöminen pitäisi lopettaa vähintään 1kk ennen laskettua-aikaa verenvuotoriskin vuoksi ja tästä olisi kuulema jonkun pitänyt neuvolastmsa kertoa, mutta ei mulle ainakaan ole sanottu mitään..? :eek: onko muilla tarkempaa tietoa tästä? Lopetan nyt sitten, tänään 37+5.
 
Riippuu paljon siitä mitä omega-3 valmistetta käyttää. Ja se mikä siinä merkitsee on EPAn ja DHAn määrät. Mikäli tuote sisältää pelkkää dha:ta, ei käyttöä tarvi lopettaa missään vaiheessa, koska epa on se mikä voi vaikuttaa verenvuototaipumukseen. Siispä jos tuote sisältää reilusti epa:a, sitten tauolle.
 
Neuvola rv35+6 käyty. Rr hiukan koholla 139/83 mutta johtunee viime yön supisteluista. Paino pudonnut kahdessa viikossa 700g, nyt neuvolan ekaan punnitukseen -4,2kg. Hb laskenut kans, nyt 110 :sad001 Täytynee käydä hakemassa Floradixiä kun muut ei sovi yhteen mun suolistosairauden kanssa. Pissa puhdas ja vauvan syke hyvä. Ja vauva on laskeutunut lähtökuoppiin oikeen kunnolla, kuulemma "puoli päätä kadonnut lantioon", sf enää 30 (viimeks 32). Varattiin seuraava aika ens viikolle mutta th:kin oli sitä mieltä et tuskin nähdään enää näissä merkeissä. Kannusti vaan lähtemään ajoissa synnärille etten jää odottelemaan sitä etten enää pärjää kotona, mulla on korkea kipukynnys, vauva laskeutunut ja kohdunsuu kypsä ja jo auennut niin sit voi mennä nopeesti kun lähtee kunnolla käyntiin.
 
Mulle sanottiin heti ekassa neuvolassa, että jos syön omegoja, pitää lopettaa hyvissä ajoin ennen sektiota.
 
Riippuu paljon siitä mitä omega-3 valmistetta käyttää. Ja se mikä siinä merkitsee on EPAn ja DHAn määrät. Mikäli tuote sisältää pelkkää dha:ta, ei käyttöä tarvi lopettaa missään vaiheessa, koska epa on se mikä voi vaikuttaa verenvuototaipumukseen. Siispä jos tuote sisältää reilusti epa:a, sitten tauolle.
Kiitos Swan! Mulla sisältää runsaasti kunpaakin eli parasta jättää tauolle.
 
En tiennyt tuosta omega-3 hommasta, pitää itsekin lopettaa ne jo huomisesta alkaen varmuuden vuoksi.

Mä meen viikon päästä päiväristeilylle, silloin 34+5. Kai sitä noilla viikoilla vielä uskaltaa kun ei kummempia riskejä tai vaivoja ole...
 
Yleensä ennen leikkauksia tulevassa kirjeessä kehotetaan lopettamaan omegat 2 viikkoa aiemmin. Niin mä oon tehnyt raskausaikanakin eli 2 viikkoa ennen la. Viimeks ainakin sektion yhteydessä ei tullut vuotoa normaalia enempää ja jälkivuotokin niukahkoa. Ja mä syön ihan E-Epaa. Toki kahdesta kapselista olen vähentänyt yhteen jo jokunen aika sitten.

Ennen laskettua aikaa ohjeena on ehkä se 1 kk sen takia, että rv 38 vauva on jo "täysiaikainen" ja ehkä siitä eteenpäin synnytyksetkin yleistyy. Toki sitä ennenkin vauvoja syntyy, mutta enemmän varmaan just 38 jälkeen. Ja varmasti ohje ei liity vain sektio-riskiin vaan vuotaahan ne repeämätkin, jälkivuotoa tulee kaikilta (ite oon huomannut jopa menkojen runsaudessa sen, syönkö epaa vai en) ja episiotomian mahdollisuuskin on.
 
Niin ja mullahan on ollut täsmälliset lapset 39+5, 40+0 ja 40+5. Eli siihen luottaen olen toiminut noin aiemmin, mut varmasti se 1 kk on viisaampi. Mä en nyt tänään enää uskaltanut ottaa, jos tämä onkin kiireisempi yksilö kun viime yönä jo supisteli. Rv 36+2 nyt.
 
Tjaah, eikö sitä raskausajan kalaöljyäkään saisi ottaa? Multi-Tabsin? (En oo nyt kotona, jotta pääsisin tarkistamaan ainesosat purkista.)
 
Taitaa ainut olla Femibion 2 missä on pelkkää dha:ta. Siispä kaikissa muissa suositus ajoissa lopettamisesta.
 
saako jollain neuvolakäynnillä ennen vauvan syntymää arvion minkä kokoinen vauva on tai minkä kokoista vauvaa odotetaan syntyväksi? Ajattelin vain kun itselläni ei mitään käsitystä vauvan koosta ja ultrastakin jo ikuisuus (rakenneultra).

34+0
 
Mulla oli neuvolalääkäri 36+4 ja en saanu mitään arviota koosta :/ oletin että kyseisellä käynnillä annettaisiin arvio.. Mutta jotkut saavat kokoarvion eli olisikohan sitten lääkärikohtaista..

Nyt 37+6
 
Takaisin
Top