Neuvola jutut

Simsakka, on lääkärikohtaista toi kokoarvio. Mu saama arvio neuvolalääkäriltä oli: "Kyllä tää mun mielestä ihan normaalin kokoiselta tuntuu." Terkka puolestaan arvioi: "Ennemmin pieni, kuin iso. Miltä susta itsestä tuntuu?" Esikoisesta sain aikoinaan kilomääräisiä arvioita useitakin, mutta ei ne kovin luotettavia aina oo. Normaalin kokoinen kuulostaa ihan hyvältä mun korvaan. :)
 
Mulle ei lääkärineuvolassa annettu mitään kokoarviota, eikä arvioineet kokoa viikonloppuna synnärilläkään. Esikoisesta viikolla 36 lääkäri totesi "Melko pieni, mutta ihan normaali". :D Ja syntyessään muutaman päivän lasketun ajan jälkeen esikoinen oli siis 3150 g.
 
Mulle on hoitaja antanut kokoarvion sf-mitan ja käsikopelon perusteella, mutta sen tarkempaa tuskin saa, jos siihen ei mitään hyvää syytä ole.
 
Eipä normi raskaudessa mitään kokoarvioita heru, ellei nlassa ole ultraa tai pääse/joudu äippäpolille tms. Mulla on parin vkon päästä kokoarvio koska esikoinen oli yli 4kg ja thn sijainen oli huolissaan et tää ois nyt jo iso. Toisaalta noi kokoarviot on mun mielestä aika turhia, koska niissä voi olla aika paljon heittoa. Esikoisesta povattiin 3,8kg viä synnytyssalissa ja lopulta kun neiti synty oli 4,3kg.
 
Täällä on lähiaikoina lopetettu synnytystapa-arvioinnit jossa ilmeisesti on koosta saanut jonkinlaisen käsityksen. Mulla ei ole enää edes toista neuvolalääkärikäyntiä mikä oli pieni ylläri. Jos on jotain erikoista, vauva väärinpäin tai sf mitta huitelee yli käyrien, tutkivat sit tarkemmin.
 
Lääkärikäynnillä neuvolassa 35+1 se lekuri kysyi multa haluanko tietää kokoarviota. Sanoin että joo ja sit se arvaili jotain mutta painotti että se on todella suuntaa-antava ja voi heittää paljonkin. Musta on hassua miks niitä sit ylipäätään tehdään jos ei ne kuitenkaan mistään mitään välttämättä kerro.
 
Mulla on pitänyt kokoarviot hyvin paikkaansa aina, jopa 20 gramman tarkkuudella :D Mut oon mä kuullut niistä kilon heitoistakin. Tai esikoisesta mä en edes muista sainko ultra-arviota, mut semmonen kokenut kätilö kokeili mahan päältä, että semmoinen 3,5 kiloinen on ja syntymäpaino oli 3480 g. Toinen ultrattiin just ennen synnytystä -arvio 3780 g, syntymäpaino 3760 g. Kolmannestakaan en oikeasti muista, mutta ei mennyt pahasti pieleen senkään kohdalla.
 
Mulla esikoisen kohdalla meni kyllä painoarvio aivan pieleen. Rakenneultran (sillon ru tehtiin muistaakseni rv 24 paikkeilla) mukaan piti olla aivan keskikäyrällä ja synnytyksen aikana (rv34+5) lääkäri teki käsikopelolla painoarvioksi 3,5kg ja epäili et oliskohan la laskettu aivan pieleen kun niin iso vauva tulossa. No, pari tuntia myöhemmin ulos tuli 1840g painava poika! :D Vähän olivat sekä kätilö että lääkäri ihmeissään et missä loput on?! :D
 
Neuvolalääkärissä pyörähdetty. Oli mukava istua lääkärin eteen ja ensimmäiseksi hän haluaa tietää "No, miksi olet täällä?" ...ööö, nokun käskettiin ja taitaa kuulua neuvolaohjelmaan o_O . No sain kuitenkin mitä halusin -sisätutkimuksen ja ultralla asennosta tiedot. Ei se sieltä ole vielä tulossa, paikat kivasti vielä sulki, mikä on hyvä asia sillä neito on edelleen PT :oops: :sour: :oops:

No, mulla oli muutenkin varattu se synnytystapa-arviointi, joten sitä sitten odotellessa...harmittaa vaan kun olen nyt saanut pään suht hyvin kasaan tuon synnytyksen osalta.. tässä ehtii taas komeasti mopo lähteä lapasesta. Pitää koettaa jotenkin päätä harhauttaa muihin mietelmiin -helppoa!

Onneksi kaikki arvot kohdillaan ja olo hyvä.
 
Täällä käyty tänään neuvolassa ja sf-mitta oli yhtäkkiä kasvanut reippaasti. Toki voi johtua ihan vauvan asennostakin kun tuntui olevan ihan "pinnassa" ja muutaman päivän on tuntunut kuin punkisi koko ajan vatsanahkaa vasten. Kyseli sitten lääkäriltä josko olisi tarvetta varata ultraa, muttei nähnyt tarpeelliseksi kun reilun viikon päästä on jo aika tyksiin synnytystapa-arvioon, jossa ultrataan joka tapauksessa. Mutta kylläpä sitä saa taas oman olon huolestuneeksi. :sorry:
 
Tänään hiukan neuvolajutteluita luurin kautta. Ihan hyvä, th lupasi hiukan hoitaa näitä asioita etiäpäin, kun viimeksi (eilen) lääkäri tyksissä hoiti asioitani kiireellä. Nyt sitten saan toivottavasti hiukan parempaa infoa, ja mahdollisesti pääsen ensi viikolla uudestaan synnytystapa arviointiin, johon siis eilen piti mennä, mutta lääkäri oli hyvin hätäinen käyntini aikana ja eikä ollut kiinnostunut koko asiasta. Nyt mieli on paljon parempi, kun tietää että joku edes on kiinnostunut...
 
Mulle sanottiin ettei toista neuvolalääkäriä ole ollenkaan kun kerran on synnytystapa-arviointi... Taitaa kovasti vaihdella paikkakunnittain... Ensi maanantaita siis odotellaan. Harkkasuppareita on kymmeniä päivittäin. Nyt 35+6
 
Sama juttu, ei oo neuvolalääkärikäyntiä kun on käynti äippäpolilla rv 36+2. No, tarkemmin ja paremmin ne sairaalassa tutkii kuin terkkulassa, jossa ei oo edes uä-laitetta.
 
Tänään oli neuvola ja kerroin edellisen yön supistuksista ja viime yönä ilmaantuneesta häpyalueen särystä. Tehtiin perustutkimukset ja vauva kuulemma melkolailla laskeutunut ja sf-mitta oli pienentyny . seuraava neuvola ens viikon perjantaina, mutta th epäili ettei välttämättä näillä oireilla nähdä enää sillon. Sanoi kyllä että saattaa oireilla toki pitempäänkin ennenkun mitään tapahtuu, mutta uskoi että laskettuun aikaan mennessä on kyllä odottelut ohi. Jää nähtäväksi! :D
38+1
 
Takaisin
Top