Neuvola jutut

Hups... Kävin tuossa neuvolassa. Rv 34+0. Oli vähäsen sf mitta pompannut... 33 cm nyt. Aletaan olla liki niitä lukuja, millä oon ennen mennyt synnyttämään (n. 34 cm) "Ei ihme, että sulla on tukala olla" sanoi terkkari. Mut se sanoi kyllä, että vauva on tosi ylhäällä, että senkin takia voi tuo mitta olla noin suuri... Ei siis sinällään huolestunut vauvan koosta tai muustakaan.

Muuten kaikki hyvin. Rt, Hb 120, rr 128/78, vauvan sydänäänet hyvät 150-155...
 
Välillä neuvolassa. Sf-mitta ei vieläkään kasva, mut onneks on tuolla äitipolilla seurattu kasvua ultralla, niin ei tarvinnu sitäkään selitellä. Muistuttivat synnäriin tutustumisesta ja synnytysvalmennuksesta, et sinne pitää ilmottautua (ei mitään muistikuvaa et ois aiemmin sanottu mitään...ehkä on, ehkä ei). Paineet vähän koholla, mut miulla aina aika-ajoin on.
 
Blackpanther mulla oli eilen neuvola rv 32+4 ja sf 34. Eli tukala olo täälläkin ja istuminen hankalaa, onnistuu takakenossa. Th laitto ajan ens viikolle ultraan tarkistuksille. Ollu kyllä korkea edellisessäkin raskaudessa joten en huolestunu asiasta.
 
Tänään oli neuvolalääkärin tarkastuskäynti. Onneksi vauva oli kääntynyt viimein oikeaan tarjontaan. Kohdunkaulaa ei ollut kuin 1,5 cm jäljellä, lääkäri käski ottamaan iisisti ja kielsi mm. ripeämmät kävelylenkit täysin. Olen voinut todella hyvin koko raskauden, ehkä tuo käynti oli ihan hyvä muistutus siitä, että nyt pitää ihan oikeasti hidastaa tahtia. Rv 35+5.
 
Minulla on neuvolalääkäri ensi viikolla.... Tänään kuitenkin kilauttelin neuvolaan noista harjoitussuppareista, ja sanoi että saa niitä ollakin jo vähän enemmän kuin ennen, kunhan maltilla otan eivätkä muutu kivuliaiksi.

Joku viikko sitten sf oli 30, ihan hitusen keskikäyrän yläpuolella. Paineet olleet koko raskauden ajan ihan mainiot, hemoglobiinia ei olla mitattukaan koko aikana kuin kahdesti, kun se oli alussa 154 ja puolessa välissäkin 140.
Katsotaan mitä ens viikon lekuri sanoo kohdunkaulan tilanteesta, noita harjoitussuppareita ajatellen...

Neuvolasta hauska yksityiskohta. Kun makoilee siinä pöydällä niin näkee seinällä jonkun raksamiehen semilikaisen kädenjäljen, jostain syystä siihen ei muuten kiinnitä huomiota kuin vasta siinä pöydällä. Aargh :D
 
Lääkärineuvola takana. Vauva kääntynyt nyt rt. Pää tuntui hyvin alhaalla. Kohdunsuu takana mutta pehmeä ja ulkosuu parille sormelle auki ja kohdunkaulaa 2cm jäljellä. Pissa oli yhellä plussalla ja leukosyytit kahella. Huomenna sit pissanäytteet labraan ja verikokeissa samalla ku seurataan niitä maksa-ja sappiarvoja. (raskaushepatoosi ollu ekassa raskaudessa niin muutaman viikon välein verikokeet.) Vähän varoitteli ettei kovin pitkälle reissulle kannata enään lähteä ku sen verran pehmentyny jo paikat. Saapa nähä, veikkaan että silti menee sinne laskettuun aikaan :facepalm:
Nyt 35+3.
 
Tänää oli neuvolalääkäri täälläkin, viikot 36+1 ja sf 36. Kumminkaan maha ei oo muuten iso eikä painokaan oo mulla noussu. Kaikki arvot kohdillaan ja vauva oli rt. :) Oon tähän mennessä käyny 4vk välein neuvolassa ja nyt oli eka kerta että oli vaan 3vk välissä. Neuvolatäti meinas ensin että kahen viikon päähän aika, mutta päätti että loput käynnit tulee olemaan 1vk välein, koska alkaa la olee niin lähellä. :) mulle ei tehty tänää ollenkaan gynekologisia tutkimuksia? Eli ei tietoa kohdunkaulasta yms. Vähän ihmettelen kyllä :D
 
Lääkärineuvola aamulla. Sisätutkimusta aloittaessa lääkäriltä päästyi "Oho!". Se jälkeen kysyi, että olenko tuntenut pään olevan lantiossa. No en ole, olin ajatellut, että ei oo vielä laskeutunut niin alas tai kiinnittynyt. Tilanne se, että kohdunkaulaa ei oo jäljellä senttiäkään ja kohdun suu kolmelle sormelle auki. Soitto äippäpolille/synnärille haluavatko näytille, mutta ei kuulemma tarvetta jos ei supistele, kun kaikki muuten kunnossa. Tässä vaiheessa ei vielä käynnistettäisi eikä synnytystä enää tarvetta estelläkään.

Mutta tämä tyyppi voi siis tulla hetkenä minä hyvänsä ja kun tulee, tulee todennäköisesti vauhdilla, kuten isosiskonsa. Siihen asti saan kuulemma elellä kuten tähänkin asti ja nautiskella loppuraskaudesta. Synnärille tosin pitää lähteä heti, jos supistelee, tulee vuotoa tai epäilyttää että lapsivettä tihkuu.

No nyt on sairaalakassi pakattu ja kotona kaikki laitettu valmiiksi. Ja mies niin paniikissa että olisi valmis kärräämään minut samantien synnärille. Pelkää siis, ettei tosi paikan tullen ehditä paikan päälle.

Viikkoja nyt 36+2.
 
Oho, Blommai! Sit tosiaan kannattaa lähteä HETI liikkeelle kun vähänkään siltä tuntuu. Mun mies on kans yhtä hellyyttävän paniikissa. :D Jos pystyis hän pakottais mut tyksiin vuodelepoon et on kätilöt lähellä tai jos olis varaa varmaan vuokrais asuntoauton ja parkkeerais sen tyksin pihaan ja pakottais mut muuttamaan sinne! :D
 
Blommai, unohdin kysyä onko sulla ollut paljon harjoitussuppareita?

On ollut jonkin verran, mutta ei niin että olisin ollut huolestunut. Ja oon esim pystynyt käymään koirien kanssa kävelemässä ihan normisti (tosin hieman hitaampaa vauhtia) ilman suppareita.

Meillähän esikoisen jälkeen kätilö sanoi, että jos joskus toisen teette, niin tulkaa viimeisiksi viikoiksi telttailemaan synnärin pihalle. Ehkä pitää tosiaan näin tehdä. :D
 
Blommai, mä tunnen yhden perheen, joka asui n tunnin matkan päässä synnäriltä ja kaksi ekaa lasta syntyi ambulanssissa matkalla synnärille. Halusivat kolmannen ja äiti vaati muuttoa lähemmäs synnäriä ennen kuin suostui kolmanteen raskauteen. Muutivat vartin matkan päähän synnäristä ja kolmas synnytys kesti sit 5h! :D
 
Täällä on yks äiti, kenen pisin synnytys on kestänyt 2 tuntia, täältä on sairaalaan tunnin matka. Niillä on lapsia vaatimattomat 18 kpl :P (uskonnolliset syyt). Matkasynnytyksiäkin mukaan mahtuu, mutta viimeisistä se on otettu jo hyvissä ajoin osastolle "käynnistykseen" periaatteella: viedään saliin, puhkaistaan kalvot ja tuodaan viimeistään puolen tunnin päästä vauvan kanssa osastolle.
 
Ei tullutkaan tänne kirjoitettua et torstaina oli lääkärineuvola.Vauva rt(välillä pyörähdellyt perätilaan)ja nyt varmaan pysyy lääkäri käski lotota jos kääntyy vielä :D
Kohdunsuu vain hiukan pehmentynyt ja kaula pitkä.Kaikki ok.
Mua vaan masentaa et taitaa tämäkin mennä yli ja ei tule ilman käynnistystä :/
 
Tänään oli neuvola, kaikki ok. Sf mitta 31 cm, keskikäyrällä mennään. Pää alaspäin vauva köllötteli, niin päin onkin viihtynyt jo monta viikkoa.

Rv 34+6
 
Neuvolalääkäri tänään täälläkin takana, nyt 36+2. Kaikki hyvin. Vauva on jo alhaalla ja kiinnittynyt lähtökuoppiin. Pää tuntui kuulemma selvästi. Kohdunsuu ei ole lyhentynyt, oli edelleen 3cm mutta pehmeä. Turvotusta alkaa olla vähäsen ja nyt oli ekan kerran paineet koholla. Kolmesta mittauksesta matalin oli 131/85. Täytyy käydä ensi viikolla itse tk:ssa mittailemassa. Kohdunpohjan korkeus oli vähän lähtenyt alaspäin yläkäyrältä viikkoihin nähden. Oli tosin myös eri mittaaja. Vauvan sykkeet olivat 130, tosin välillä hän hermostui lääkärin vakoiluun ja ne hyppäsivät 160:en. Kovasti kyselivät että onko huolia tai murheita synnytykseen liittyen. En osannut oikein mitään sanoa kun ei tiedä mitä tällä kertaa on tulossa. Vauva on kuitenkin nyt oikein päin ja laskeutunut joten ajattelen että jo se on puoli voittoa. Kysyin että vieläkö uskaltaisi parin päivän reissulle lähteä ja sain vähän ympäripyöreän vastauksen. Itse olisin sitä mieltä että uskaltaa. En usko että 3cm kohdunkaulaa ihan hetkessä aukeaa tai ainakaan ilman että sitä huomaa. Olisi ihanaa lähteä itsekseen jonnekin pariksi päiväksi ennen kuin härdelli alkaa. :happy:
 
Evelin, tuo minireissu kuulostaa niin tervetulleelta! Meinasitko kuitenkin lähteä? Jos, miten kauas synnytyssairaalasta?

Olen täällä pallotellut samaa. Olis ihana lähteä vaikka pitkän viikonlopun viettoon johonkin tunnin pari matkan päähän, mutta ensikertalaisena odottajana en oikein tiedä, uskaltaako.

Varsinkin, kun kaveripiirissä just yksi ystävä synnytti vajaan kuukauden ennen laskettua aikaa.

Nessu 34+6
 
täällä oli kans maanantaina neuvola rv 34+4, kaik oli hyvin, mulla tosin pulssi huiteli 124 :D ei ihme kyllä tunnu olossa pahemmin.. sf mitta tais olla 32 vai 33.
tänään sitten radin takia ultra, painoarvio 2580g ja 2vk päästä uudelleen ultra ja synnytystapa arvio ja sit käynnistys rv 38 kun pistän insuliinia. jaiks ei kauaa enää!!! rv 34+6
 
Takaisin
Top