Neuvola jutut

Mulla aluksi huiteli sf-mitta käyrien yläpuolella, saatiin ylipäänsä mitattua se tosi aikaisin. Viime neuvolassa se oli kuitenkin laskenut sinne keskikäyrän ja yläkäyrän puoliväliin ja nyt tänään neuvolassa mentiin jo keskikäyrällä. Vatsa siis tuntuu piirtävän suoraa viivaa, kun yleensähän se vatsan kasvukäyrä on sellainen kaareva. On kyllä muista syistä ultrattu nyt tiheämmin ja viimeeksi juuri viime viikolla ja kaikki näyttäisi olevan mahassa kunnossa. Eikä kyllä kukaan tunnu olevan huolissaan vaikka vatsa omaa viivaansa kulkeekin. Viime viikolla sikiön painoarvio oli muistaakseni 1200g eli kuulemma ihan keskikokoinen. :)
 
Mites muuten muilla, onko teillä neuvolakäyntejä tiheämmin loppuraskaudesta? Kävin alkuviikosta neuvolassa (viikko 29 menossa) ja sieltä ehdotettiin seuraavaa kertaa vasta viikolle 36 lääkäriajan yhteyteen o_O:eek: Olin aika ihmeissäni, koska joka paikasta on toitotettu, että viimeisellä kolmanneksella neuvolassa käydään normaalia tiheämmin. Lisäksi kun on ollut paljon kipeitä supisteluja ja kaikenlaista muuta vaivaa, niin oletin automaattisesti neuvola-aikojen tihentyvän kohdallani. No, sain nyt sitten kuitenkin seuraavan ajan 3 viikon päähän ja sitten sitä seuraava aika on tuo vko 36.
 
Stella, mäkin kävin just neuvolassa, viikkoja nyt 31. Seuraavaksi on lääkäri viikolla 35 ja sit seuraava terkkari vasta viikolla 37. Yllätyin kans et ei ton useammin (kun näin olin olettanut) mut hyvähän se vaan on ettei ole mitään ihmeellistä, et tarttis siellä rampata.
 
Mulla oli viime viikolla 31+ ja seuraava neuvola vasta 36+, jolloin myös synnytystapa-arvio äpolilla.
 
Viime viikolla kävin viimeks (rv 29+2) ja seuraava varattiin kolmen viikon päähän (rv 32), sanoi et siitä eteenpäin vielä tihenee käynnit.
 
Mä ravaan sit teidän muidenkin puolesta! :D Tänään ylimääräinen lääkärikäynti supistelujen takia (odotushuoneessa parhaillaan). Ens ti toinen sokerirasitus (piti olla tänään mut lääkärikäynnin takia siirsin aikaa), ke neuvola th, to ultra ä-polilla ja pe neuvola lääkäri. :D Oikeestaan toivon saavani saikkua tänään, enhän mä edes ehdi olla töissä kun on näitä käyntejä niin paljon!
 
Katsoin netistä kaavion, milloin on neuvolakäyntejä. Vk 30-32 jälkeen on tosiaan merkitty seuraava hoitajan aika viikoksi 37, mutta varmaan aika moni joutuu käydä useammin kaikenlaisissa tarkastuksissa. Välissä lääkäriaika vk 35-36.

Mulle tuli ylimääräinen käynti vk 29+0, kun pistettiin anti-D-immunoglobuliini. Sitä ei voinut pistää edellisellä käynnillä 27+0. Nyt sitten seuraava aika jo 30+0, kun paino oli laskenut ja kohtu ei ollut kasvanut edelliseen kahteen viikkoon.
 
Muokattu viimeksi:
Mulla oli keskiviikkona(31+3)ja seuraava on 33+1 ja sitten jo siitä seuraavalla viikolla lääkäri.Ja sitten lääkäristä laskettuun kai 2 vkon välein ja lasketun jälkeen viikon välein.Ei olis pakosti tarvinnut aikaa ennen tuota lääkäriä mut sai jos halus :) sf-mittaa hiukan tarkkaillaan et pysyy aisoissa.
 
No joo, ehkä se sit on normaalia ja paikkakunnasta riippuvaa. Hieman vain yllätti, että tässä vaiheessa raskautta olisi 7 viikon väli neuvolakäyntien välillä, kun muuten raskauden aikana se on ollut 3-5 viikkoa
 
Mä olin tänään (31+5) neuvolassa. Seuraavaksi neuvolalääkäri 34+2 ja th 36+4. Viikolla 36 myös labrakäynti vasta-aineiden takia.
 
Mulla edellinen neuvolakäynti oli viikolla 29 ja nyt siis tällä viikolla 32+0. Seuraava on lääkärin yhteydessä viikolla 36+2 ja samalla viikolla myös labrakäynti vasta-aineiden takia. Esikoisesta kävin kyllä neuvolassa alkuun harvemmin kuin nyt, mutk asuttiin silloin eri paikkakunnalla. Tosin tuon viikon 36 jälkeen kävin viikon välein. Esikoinen syntyi 40+3.
 
Stella yleensä ne käynnit tihenevät vasta siinä vaiheessa kun laskettuun on noin 4vkoa aikaa. Eli sen rv 36 lääkärineuvolan jälkeen saa todennäköisesti juosta neuvolassa 2vkon välein tai jopa joka vko. Varsinkin jos menee yli la:n niin neuvolassa saattaa joutua käymään 2x vko perustarkastuksessa.

Mulla on seuraava neuvola ens vkolla kun th halusi tarkistaa sf-mitan(sijainen mittaillut vähän sinne päin ja nyt sit lähti laskuun oman thn mittauksessa). Sen jälkeen seuraava neuvola on rv 35 tai 36 (lääkäri) ja sit taas ravata sen jälkeen 2vkon välein, tai sitten joka vko, niin kauan kunnes vauva on ulkona.
 
Taas kävin neuvolassa. Eka sf-mittaus oli keskikäyrän yläpuolella ja kaksi seuraavaa just keskikäyrällä. Kuitenkin seuraava kontrolli on jo vajaan viikon päästä ensi maanantaina. Tänään oli th:lla sijainen, joten katsotaan, mittaako oma th samalla tavalla ensi kerralla. Tulokset ei ole hälyttäviä, mutta kuitenkin painelemalla kohtu tuntuu kuulemma olevan liian alhaalla viikkoihin nähden. Tämä sijainen kyllä sanoi, että se voi johtua mun pituudesta (175 cm) tai siitä, jos vauva haluaa olla koko ajan poikittain. Ei nyt kuitenkaan vielä laittanut äippäpolille tarkistukseen.
 
Taas pitkästä aikaa kävin neuvolassa, oli oikein informatiivinen käynti, kun kirjoitettiin isyystodistukset ja yhteishuoltajuuslaput kuntoon. Lisäksi hiukan keskusteltiin perhevalmennuksesta, ja synnytyksestä. Sekä ultrattiin vauvaa - ja kuten epäilinkin niin vauva on nyt sitten tuloasennossa, eli pää alaspäin, ja th:n mielestä ei enää käänny muihin asentoihin, kun alkaa tila loppumaan, että tulossa ollaan...Lapsivesi oli vähentynyt viimekerrasta ja koko käynnin aikana vauva liikkui hyvin aktiiviseti joten ei sen kummempaa ihmettelyä liikkeistä, kun oli tiukka paita päällä niin potkut näkyi selvästi läpi. Hän epäili, että mahdollisesti voi käydä niin, että synnytys käynnistetään viimeistään viikolla 38, eli siihenkin on aikaa enää sitten rapiat 4 viikkoa, eli aika kyllä juoksee.. Mutta saattaa siis olla tulossa jo aikaisemmin.. ounou =D Huonekin on vielä kesken! Sen sijaan kun sain sitä rautaa nesteytyksenä, niin sekin on auttanut hirmuisesti, hemo on noussut jo yli 120. Wau. Sehän siis oli alle 100. Tämä muu väsymys mikä siis on nyt tällä hetkellä riesana, on kuulemma ihan normaalia.. Juuri äsken kiskasin pienet tirsat, kun neuvola ja labrakäynti vei mehut. Nyt viikkoja 34+4
 
Taas pitkästä aikaa kävin neuvolassa, oli oikein informatiivinen käynti, kun kirjoitettiin isyystodistukset ja yhteishuoltajuuslaput kuntoon. Lisäksi hiukan keskusteltiin perhevalmennuksesta, ja synnytyksestä. Sekä ultrattiin vauvaa - ja kuten epäilinkin niin vauva on nyt sitten tuloasennossa, eli pää alaspäin, ja th:n mielestä ei enää käänny muihin asentoihin, kun alkaa tila loppumaan, että tulossa ollaan...Lapsivesi oli vähentynyt viimekerrasta ja koko käynnin aikana vauva liikkui hyvin aktiiviseti joten ei sen kummempaa ihmettelyä liikkeistä, kun oli tiukka paita päällä niin potkut näkyi selvästi läpi. Hän epäili, että mahdollisesti voi käydä niin, että synnytys käynnistetään viimeistään viikolla 38, eli siihenkin on aikaa enää sitten rapiat 4 viikkoa, eli aika kyllä juoksee.. Mutta saattaa siis olla tulossa jo aikaisemmin.. ounou =D Huonekin on vielä kesken! Sen sijaan kun sain sitä rautaa nesteytyksenä, niin sekin on auttanut hirmuisesti, hemo on noussut jo yli 120. Wau. Sehän siis oli alle 100. Tämä muu väsymys mikä siis on nyt tällä hetkellä riesana, on kuulemma ihan normaalia.. Juuri äsken kiskasin pienet tirsat, kun neuvola ja labrakäynti vei mehut. Nyt viikkoja 34+4
Miksi käynnistys, jos saan udella?
 
Kk
Miksi käynnistys, jos saan udella?

Saa udella. Mulla pitkä lista sairauksia, joiden vuoksi neuvolassa käskettiin varautua siihen mahdollisuuteen. Myös siihen että välttämättä alatie synnytys ei onnistu. Raskaus on tähän asti ollut täynnä ongelmia näistä mun vaivoista johtuen, mutta ma käydään vielä sairaalassa läpi kaikki mahdollisuudet ja hiukan keskustellaan jatkosta. Tietysti toivon että kaikki sujuisi hyvin, mihin sitten päädytäänkin, mutta on tässä välillä ihan naatti kun on kipuja, eikä mikään auta..

Semmoinen lisäys, että mulla on näitä kipuja ollut ties kuinka monta vuotta, että välillä on hyvä fiilis ja joskus ihan pas..
Mutta se että on raskaana niin lisää hiukan tuskaa tähän olemiseen. Mutta ei se mua sen kummemmin haittaa.. Oon niin tottunut olemaan kipeä aina säännöllisin välein.
 
Muokattu viimeksi:
Maanantaina neuvolassa (31+1) oli taas uusi th:n sijainen mittaamassa. Sf-mitta sekä mun paino oli samat kuin edellisellä viikolla. Laittoi nyt lähetteen äippäpolille. Sieltä tulikin soitto jo seuraavana päivänä ja aika sitäseuraavalle päivälle.
Kaikki oli kunnossa ja siellä seurannassa vauva potki ekaa kertaa navan yläpuolella. Oli nyt kääntynyt pää alaspäin. Painoarvio meni keskikäyrällä, 1749g. Neuvolan huolet sf-mitasta ja kohdun sijainnista alhaalla johtuivat siis siitä, että olen suht pitkä ja vauva oli ollut tähän asti aina poikittain.
Kuitenkin sain uuden ajan polille 2,5 viikon päähän, kun olen yskinyt heinäkuun puolivälistä lähtien. Nyt pitäisi saada yskä loppumaan, ettei tarvi sitten mennä keuhkokuvaan. Nyt ei siis ole tiedossa neuvolakäyntejä, eikä ne taida tuolla polilla seurata mun painoa.
 
Taas oli sairaalakäynti tänään. Vauva voi muuten hyvin. Mutta on hieman pidempi kuin normaalisti näillä viikoilla. Mutta kätilö meinasi että johtuu ihan geneettisistä syistä, kun me vanhemmat ollaan myös aika pitkiä (molemmat yli 180cm). Sekä muutenkin vauvan kasvu oli keskikäyrän yläpuolella, melkein yläkäyrässä kiinni. Painoa oli jo 3200g, ja taas samoilla uutisilla, eli jos vauvan paino nousee paljon ja mennään tuonne 4kg paikkeille kolmen viikon päästä, jolloin seuraava kontrolli on, niin minut otetaan sisään ja synnytys käynnistetään. Aikamoista touhua kaiken kaikkiaan.. No nyt on pikkuhiljaa tavarat kasassa, että kohta saa sitten tulla. Ja toisaalta jos 3 viikkoa enää on, niin se aika menee nopeasti.. Nyt sitten vaan ihmetellään.. 35+1
 
Tilkku, luulisi että on ihan loogista, että pitkät vanhemmat saa pitkän vauvan. Ja jos vauva on pitkä, niin toki painoakin on silloin helposti enemmän. Miksi vauvan paino ei saa mennä yli neljän kilon? Onko sulla ollut synnytystapa arviota? Mä taas utelen, sori... :oops:
 
Tilkku, luulisi että on ihan loogista, että pitkät vanhemmat saa pitkän vauvan. Ja jos vauva on pitkä, niin toki painoakin on silloin helposti enemmän. Miksi vauvan paino ei saa mennä yli neljän kilon? Onko sulla ollut synnytystapa arviota? Mä taas utelen, sori... :oops:

Saa taas udella... :)
Lääkäri selitti jotain siihen suuntaan, että jos vauvan paino kolmessa viikossa menee sinne 4kg. Niin kasvu on niin nopeaa, että synnytyksestä tulee vaikeaa. Koska vauva on tällä hetkellä niin paljon edellä kasvussa. Pää oli normaalissa mitoissa, mutta esim. Keskivartalo oli jo isompi. Mullahan on myös tuo radi, niin sekin kuulemma vaikuttaa vauvan kasvuun. Mutta siis, nyt lapsivettä oli kuulemma vähemmän ja se pituus taisi lääkäriä hiukan arvelluttaa.. Tai siis sen kuvan sain. No siksi hän teki tämän päätöksen, että käynnistetään sitten jos näyttää siltä että kasvu ei rauhoitu. Hyvät uutiset oli kuitenkin että sydän ja keuhkot on hyvät. Sydänkäyrä oli myös tasainen..ja vauva liikkuvainen. Nyt sitten vaan odotellaan. Yksi neuvolakäynti on vielä ennen seuraavaa sairaalakäyntiä, että kokoajan tässä kontrolloidaan tilannetta...
 
Takaisin
Top