Neuvola jutut

Tänään soitin äpoliin, ja varasin ajan synnytystapa käyntiin, kun se on kokonaan unohdettu mun osalta. No pääsin sitten samantein aamulla, ja oli kyllä helpottava käynti. Mä niin tarvitsin sen tiedon, että mulla on iso lantio, runsaasti tilaa ja vauva mahtuu hyvin tulemaan, sekä vauva voi hyvin ja on tällä hetkellä erittäin alhaalla ja kiinnittynyt. Ja sen vielä sanoi, että jos nyt tulee itsenäisesti ulos, niin kyse on ihan muutamista päivistä. Muussa tapauksessa homma käynnistetään sillä pahuksen ballongilla 3.10 ja sitten mennään sen mukaan, mitä ikinä se sitten viekään aikaa..Oli kyllä ihan superhyvä lääkäri kun kertoi kaiken ihan tarkkaan, jäi itselle käynnistä parempi fiilis. Nyt sitten vaan odotellaan. Keskiviikkona kyllä käydään vielä tekemässä neuvolassa välitarkastus, ja jos ilmenee, että vauva olisi huomattavasti isompi, niin th lähettää minut sitten sairaalaan samantien. Nyt taas alkaa asiat hiukan edistymään. Syytä onkin, alapää täysin turvonneena, ja vauvan pää painaa... Olo on sen mukainen, että vois jo riittää =)
 
38+0 neuvolassa käyty... Vauva rt, onneksi -ainakin vielä. Syke 140. Mulla proteiini yhdellä plussalla pissassa ja painoa tullut viikossa 1kg! Koska syömistä en oo muuttanut, niin turvotustahan tuossa iso osa on :sad001 Mut verenpaine hyvä, niin ei se terkkari noista mitään välittänyt. Sf-mittaa ei edes otettu.
 
Taas on neuvolassa käyty. Tällä kertaa hiukan niitä perusjuttuja ja mittauksia, kera ultran. Hieman tullut painoa lisää, mutta epäili sen olevan turvotusta. Hyvin mahdollista. Vauva menee hitun alle yläkäyrän.. Mutta sydän hakkaa, rakko oli täynnä. Jne. Eli ei tarvitse stressata. Käskynä oli vaan lepo, ei kuulemma saa siivota tms. Että nyt pitää kerätä kaikki voima synnytykseen ma. Ellei sitten aikaisemmin tule, kuulemma mun poltot voi olla alkavaa synnytystä..
 
Äitiyspolilla käytiin aamulla. Neuvolassa olivat viimeeksi huolissaan kun sf-mitta oli kasvanut niin paljon ja epäilivät isoa vauvaa ja ties mitä. Ultrassa kuitenkin kaikki hyvin ja painoarvio tällä hetkellä n. 2,7 kg eli kuulemma hieman keskimääräistä pienempi kaveri on tulossa. Eivät nähneet tarvetta seurannalle ja toivottivat seuraavaksi tervetulleeksi synnyttämään. Jäipäs hyvä mieli käynnistä. Itse kun olin jo henkisesti varautunut, että vauva on jo varmasti ainakin 5 kg ja joudun heti jäädä käynnistykseen. :grin Muttei kuulemma huolta vaikka menisikin yli! :)

Synnytystapa-arvio taidettiin hoitaa samalla kun lääkäri lähinnä totesi, että kyllä se toinenkin mahtuu tulemaan kun ensimmäinenkin on sieltä tullut. Ei nähnyt kuulemma edes tarpeelliseksi kurkata se enempää, että mikä on tilanne nyt. Tulee kuulemma kun on tullakseen.:rolleyes:
 
Tänään neuvolakäynti ja löyty virtsassa verihippuja, kuulemma alkaa olee merkki siitä että pian tapahtuu. Halus kumminkin laittaa kokoarviointiin äitiyspolille, kun odotan esikoista ja saatiinkin aika ens tiistaille( samana päivänä onkin la) :) neuvola th sanoi kyllä ettei tunnu mitenkään isolta vauvalta näin käsikopelolla, mutta halus kumminkin että käytäis näytillä ihan kaikenvarmuudeksi. Epäili kyllä että saatetaan olla synnärillä jo aiemmi. :wink 39+3
 
Muokattu viimeksi:
Mulla oli jo pari viikkoa sitten verta pissassa, eikä kyllä sanottu että olis merkki mistään? Ja ei oo kyllä mitään tapahtunutkaan. :D
 
Mulla oli jo pari viikkoa sitten verta pissassa, eikä kyllä sanottu että olis merkki mistään? Ja ei oo kyllä mitään tapahtunutkaan. :D

Aijaa :eek: no tätä tää on kun odottaa ensimmäistä niin luottaa sokeesti kaikkeen mitä th sanoo :D
 
Onko synnytystapa-arvio yleensä millä viikoilla? Mulla oi just neuvolalääkäri, enkä muistanut koko asiaa, kun kaikki oli kunnossa ja käynti oli pikainen 10 min, vaikka ultrattiin ja kohdunsuu tarkistettiin. Kun ei ollut mitään asioita ja ongelmia. :)
 
Onks tää synnytystapa-arvio kaikilla? Multa on jo useampi kaveri kysynyt milloin mulla on se vai onko jo ollut, eikä kukaan ainakaan neuvolassa ole siitä puhunut. :eek: Rv 38+6
 
Ei se ole kaikille. Usein viikon 36+0 jälkeen. Syitä voi olla erilaisia. Sikiön kasvunseuranta (mahdollisuus kasvaa niin suureksi, että täytyy pohtia synnytystapaa), äidin fysiikan tarkistaminen alatiesynnytyksen osalta, lapsen asennon tarkistus (esim. perätilaepäily) ja jne.
 
Mä muistelisin, että aikanaan Vaasassa synnytystapa-arvio oli kaikille ensisynnyttäjille, mutta olikohan niin, että sen teki ihan neuvolalääkäri ja käsikopelolla... Eli siis lähinnä se, et onko lantiossa tilaa.

Nyt yhdellä toisella palstalla keskusteltiin myös tästä arviosta ja siellä joku ihmetteli suuresti kun mulla oli synnytystapa-arvio äitipolilla nyt tässä raskaudessa, koska edellinen oli sektio. Tämä paljastui sitten sairaanhoitopiiri-kohtaiseksi, koska kun googletin, niin ihan oikeasti EPSHP:n ohjeissa oli, et arvio tehdään aina jos edellinen synnytys on ollut sektio (riippumatta sektion syystä). Jos sektion jälkeen on onnistunut alatiesynnytys, niin silloin ei enää tarvitse. Mulla siis tuo käsitti arven ultrauksen, että kohtulihas on ehjä eikä alatiesynnytys siis aiheuta kohdun repeämisen vaaraa, koska muutenhan mä oon jo kaksi synnyttänyt alateitse.
 
Must on kyl hassuu kun ei mun lantiota ole kukaan koskaan tsekannut. Kai ne sit luottaa et vauva mahtuu ulos.
 
Christalli ei mullekaan oo tehty mitään tutkimusta että mahtuuko vauva ulos :/ kuulemma sitte vasta annetaan kokoarvio ja katotaan että muuten kaikki on ok jos menee käymään äitipolilla ja se käynti on joskus 41+3 täällä..
 
Täällä ainakin synnytystapa-arvio tehdään automaattisesti kaikille. Ultran kanssa sitten jos siihen on tarvetta kuten raskausdiabetes tms. Muuten lääkäri vain mallailee nyrkillä lantiota.
 
Mulla oli ä-pölilla käynti 36+2. Lähinnä tutkittiin kohdunkaulan ja -suun tilanne ja tehtiin vauvan painoarvio. Kaks aiempaa lasta on syntyneet normaalisti alakautta. En kyllä muista, että 2004 esikoisen kohdalla olisi tehty mitään synnytystapa-arviota.
 
Eipä täällä tuota synnytystapa - arviota tehdä. Tai no lääkäri kattoo lääkäri nlan yhteydessä silmämääräisesti ja käsikopelolla et mahtuuko tulemaan. Ja jos raskaudessa ei oo mitään häikkää et tarttee loppu raskudessa mennä äippäpolille niin se lääkärin arvio on se millä mennään. Poikkeuksena se et jos edellinen synnytys on ollut sektio, niin silloin tehdään arvio äippäpolilla.

Mää meen äippäpolille ens vkolla vauvan painoarvioon ja samalla katotaan mahtuuko tulemaan alakautta, mutta eipä siinä mitään ongelmia pitäisi olla kun esikoinen oli yli 4kg ja tuli helposti alakautta.
 
Mulla ei ollut synnytystapa-arviota kummankaan lapsen kohdalla (syntyneet eri sairaanhoitopiireissä).
 
Ei mullakaan esikosta tehty erikseen synnytystapa-arviota. Viimeisellä neuvolalääkärikerralla lääkäri teki normi sisätutkimuksen ja totesi vaan, että eiköhän tuo mahdu tuolta tulemaan. Nyt oonkin ollut muista syistä polin seurannassa ja ultria on tehty muutaman viikon välein tässä lopussa. Niinpä sain painoarvion ja tervetulotoivotuksen synnyttämään. Eiköhän tämä toinenkin mahdu tulemaan kun ekan synnytin alakautta avoimesta tarjonnasta.
 
Takaisin
Top