Neuvola juttuja

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Siija
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vaikken hoitoalalla olekaan, otan ilman muuta sen influessapiikin. Mulla on astma, niin en halua yhtään riskeerata.

Otan kyllä influenssarokotteen. Terveydenhuoltoalalla kun olen, niin tavallaan se on velvoitekin ettei itse toimi taudin kantajana ja levittäjänä. Ja toki raskaana olevalle sitä muutenkin suositellaan (eikä turhaan).

No ni eka neuvola kerta takana, oikein mukava täti oli :) ens viikolla verikokeisiin ja np-ultra aika pitäs tulla postissa suht nopeasti. Seuraava neuvola onkin vasta joulukuussa, rakenne ultra menee varmaan tammikuulle. Painostakaan ei sanonu mitään vaikka 10kg ylipainoa löytyy :D

Näin on käyty neuvolassa rv 9+4. Ultriin laitettiin lähete menemään, keskusteltiin tästä pahoinvoinnista sun muusta, mukavaa oli istua välillä siellä asiakkaan puolella. :)

Ja mikä parasta, pikkuinen sydän siellä nakutti doppleriin oikein voimakkailla äänillä. :Heartred

Täällä kans eka neuvola käyty. Paljon täytettiin papereita ja laitettiin lähetteet labraan ja np-ultraan. Oikeestaan raskaudesta tai oireista tai muusta ei ollut puhetta.

Seuraava neuvola marraskuun lopussa ja np-ultraan pitäisi päästä parin viikon aikana. Nyt rv 9+6.

Lääkärineuvola takana ja nyt kipuja kohdunseudulla.. Tiedän, että johtuu siitä kun paineli kohtua, mutta onko normaalia,että kipua tuntuu sen jälkeen? Onko muilla ollut tällaista?

Mulla oli perjantaisen gynekäynnin jälkeen sellasta epämukavaa tunnetta myös kohdunsuulla. Luulisin että on ihan normaalia, just kun on törkitty ja paineltu.. Näin taisi olla myös edellisraskauden tutkimuksien jälkeen :/ vähän ikävää mutta pitäisi mennä ohi nopeasti :)

Miten muuten eri neuvoloiden käytännöt? Täällä Satakunnassa ei lääkäri/ultrakäynnillä tehdä enää sisätutkimusta, ilmeisesti ei tehdä kuin ihan loppuraskaudessa, jos ei tarvetta ennen ilmene.
Pari vuotta sitten vielä tehtiin, mutta on käytäntö muuttunut. Itse en pahakseni lainkaan uutta käytäntöä pistänyt, turhaa sörkkimistä :)

Meillä ainakin espoossa on kaks neuvolalääkärikäyntiä, 18-20 viikolla ja toinen 36 viikolla. Tota ekaa käyntiä on nyt aikaistettu, kun vielä vuos sitten se oli 26 viikolla. Puolensa molemmissa, ainaki lähempänä loppuvaihetta haluun tietää miltä kohdunkaulalla näyttää koska jos onkin jo vähän auki, en ainakaan ite halua mennä uimahalleihin tms enää. Turhalta tuntuu tässä muutaman viikon päästä jo mennä, kun kuitenkin ultrakin tässä jo ollut ja kyllähän ne sen huomais jos jotain erityistä olisi..

Mulle sanoi neuvola (Espoossa siis), että noilla lääkärikäynneillä ei välttämättä tehdä sisätutkimusta, että lääkäri arvioi tilanteen tapauskohtaisesti.

Jep, näinhän se on uusien lääkärineuvolasuositusten mukaisesti, että "sisätutkimus tehdään tarveharkintaisesti". Jotkut lääkärit tietääkseni tekee edelleen sisätutkimuksen aina, toiset vain jos on jotain epäilyttävää.

Mulla itellä oli hiivaepäily, niin sen takia halus kurkata ja katto samalla kohdunnipukan. En tiedä oisko muussa tapauksessa kattonu. Ne kohtukivutkin meni sitten ohi iltaan mennessä.

Siinä mielessä oli kyllä hyvä toi aikanen lääkärikäynti just jos on alkuraskaudessa hormonitasapainon heittelyn takia ilmennyt oireita. Ainakin itselle koin tuon helpottavana siinä mielessä, ettei terveyskeskukseen tarvinu lähteä jonottamaan :D Kun kaikennäköistä vaivaa löytyy.

Lääkärineuvola oli tänään, ja voi pieru mikä lääkäri olikaan!

Ulkolainen nainen hän. Oon aika väsynyt ja loppu, ja toivoin omaa terkkariani alkuun - ei ollut paikalla. Sitten vielä tajusin joutuvani juurikin tälle lääkärille, joka tunnetaan (myös hlökoht kokemusta) töykeydestään.
Avauduin kuitenkin synnytyspelosta ja kokopelosta jne. Koska en ole laihimmasta päästä ja omaan näitä liikakiloja, hän sitten näki asiakseen muistuttaa minua asiasta kertomalla, että en ole mikään hoikka nainen ja vaikka olisin kuinka ollut esikoiseltakin herkkulakossa, niin jostakin olen kilonikin saanut ja vauvani kasvattanut isoksi.

Mm-m. Ihanko tosi?! Esikoiselta tuli 10kg, tässä raskaudessa puntari näytti nyt samaa tänään kuin mitä se näytti kuukausi sitten.

Olin aivan äärettömän lyöty ja väsynyt ja itkuinen tuon käynnin jälkeen. En tajua, miten kaikki menee nyt päin prinkkalaa. Haluaisin vain olla onnellinen ja nauttia, en joutua koko ajan miettimään mitä ja miten teen, koska nyt satun olemaan itse syypää koko tilanteeseen.

Oli hän kuitenkin sitä mieltä, että pelkopolille vaan ja kokoarvioon, ja jos ei muuta, niin sitten sektioon. Samaan hengenvetoon oli vaan pakko vielä pikkusen haukkua päälle. :sad001

Toka neuvola tänään. Kaikki ihan ok, sain lähetteen labraan parvovasta-ainetutkimuksiin. Esikoisen päiväkodissa on ollut jo viikkotolkulla "talossa parvoa ja enterorokkoa"-lappu, joten parempi tsekata mikä tilanne mun kohdalla on jos lapsi sairastuu. Oma äiti ei ainakaan heti muistanut että olisin parvon sairastanut pienenä.

Sykkeet 154 ja kuulosti olevan sinne tänne singahteleva tyyppi:) Ensi kerralla sitten vuorossa lääkäri viikolla 19 ja jotain.

Tulipa mieleen että mulla on rakenneultra vasta kun viikkoja on 21+1 eli melko myöhään, toivottavasti mitään kamalaa ei tule esille silloin... En siis halua maalata mitään piruja seinälle, mutta yritän olla realisti.

• Tykkään
Reaktiot: JMT
Minulla oli tänään toinen neuvola :) Kuunneltiin pienen sydänäänet, kuului tosi hyvin, ja liikkeitäkin kuulu :Heartred
Sain influenssa rokotteenkin :) Sokerirasitukseen tuli aika, apua miten mää kestän...ja myös neuvola lääkäriin sain ajan :) Hyvä maku jäi jälleen käynnistä :) Nyt ootellaan se rasituskoe ja lääkäri..

Mulla oli tänää toinen neuvola :) Kaikki muu oli hyvin paitsi hemppari oli laskussa :-( pitää nyt alottaa obsidan :) Toukka oli kova liikkumaan ja heilutteli meille kovasti <3<3

Vinkkinä raudan ottamiseen: itse otan yöllä, kun herään joka tapauksessa kerran käymään pissalla. Ei tule ongelmia noiden "tyhjään vatsaan aamulla noin 1 tunti ennen ateriaa tai myöhemmin päivällä noin 2 tuntia ennen tai jälkeen aterian" kanssa. Muuten toi 1 h aamulla syömättä - ei hyvä. Tai 4 h päivällä syömättä - todella ei hyvä.

Saas nähä mitä oma hemppa on huomenna. Aion kyllä ostaa jotain nestemäistä rautajuttua kun kuulemma vatsaystävällisempiä. Obsidania oon syöny välillä sen jälkeen kun oon luovuttanu verta, vuoronperään sit ummettaa tai on maha sekaisin...

Takaisin