Neuvola juttuja

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Siija
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
pötkylä , minulla esiintyy juuri tuota samaista nivel särkyä ja lähinnä nilkoissa. Eikä ole mitenkään vain hieman kipeät särkee yötä päivää eikä meinaa jaksaa seistä mutta pidempi aikainen istuminenkaan ei tunnnu hyvältä, nukkumaan mentäessä pakko saada nostettua jalkoja hieman ylemmäs tyynyn avulla.

Kysymys helsinkiläisille odottajille: saitteko ensimmäisellä neuvolakäynnillänne myös ajan ultraan? Mulla on nyt menossa rv 10+4, eikä ole tietoa ultra-ajasta. Seuraava neuvola on vasta viikolla 15 ja puhelinaika lääkärille viikolla 14. Hämmentää nyt kovasti, kun käsitin, että ultra, jossa niskapoimu mitataan, pitäisi olla viikkojen 11-13+6 aikana. Miten tämä asia hoituu? Onkohan mulla mennyt jotain ohi, eli pitäisikö mun itse varata se aika jostain?

ElviiraM, mielestäni helsingissä tulee kutsu sinne ultraan, kun neuvolasta on laitettu lähete :) täällä joku helsinkiläinen aiemmin selvitteli sen. Olen itse espoosta ja jorviin menossa ultraan. Se piti puhelimitse varata, mutta kättärille/naikkarille pitäis tulla kutsu.

Nyt 9+3 ja huomenna ensimmäinen neuvola.. Jännittää :) kuinkakohan nuo ultra ajat Helsingissä.. Olemme molemmat miehen kanssa vuorotyöläisiä, ja jos vain lähettävät uä ajan niin entä jos ei pysty töistä vapaaksi järjestämään.. Töissä kun en vielä haluaisi raskaudesta puhua :/ onko kellään kokemuksia vastaavasta?

Kyllähän sitä pitäis pystyä siirtään. Itellä onneks osu vapaapäivälle se ni saa ihan rauhassa ihmetellä.

Maitosuklaa Ittellä vähä sama ongelma, kun tiedän aina viikkoa ennen kuin jakso vaihtuu seuraavat 3 viikkoa ja aina en sitäkään niin voi olla haastava sovitella eri aikoja jos ei työvuoron suunnittelijalle passaa mun vapaapäivä toiveet ilman et tarttis kertoo miksi tarvin vapaata :(

Töistä on muuten olla pakko antaa vapaata ultrakäynteihin (maksaa palkka ultrakäynnin ajalta), jos niitä ei pysty järjestämään työajan ulkopuolelle.

Työsopimuslaki 4. luku 8 §: Työnantajan on kuitenkin korvattava raskaana olevalle työntekijälle synnytystä edeltävistä lääketieteellisistä tutkimuksista aiheutuva ansion menetys, jos tutkimuksia ei voida suorittaa työajan ulkopuolella.

ElviiraM, itse sain postitse naistenklinikalle ajan. Siinä samassa tuli myös rakenneultra-aika. :)

Töistä on muuten olla pakko antaa vapaata ultrakäynteihin (maksaa palkka ultrakäynnin ajalta), jos niitä ei pysty järjestämään työajan ulkopuolelle.

Työsopimuslaki 4. luku 8 §: Työnantajan on kuitenkin korvattava raskaana olevalle työntekijälle synnytystä edeltävistä lääketieteellisistä tutkimuksista aiheutuva ansion menetys, jos tutkimuksia ei voida suorittaa työajan ulkopuolella.

OHO. En tätä kyllä tiennyt! Hyvä tietää! Mulla kans nuo työvuorot kun ei mitenkään ole säännöllisiä, niin todennäköistä on, että menee jonkun työvuoron kanssa päällekkäin.

Vähä samaa ongelmaa on ittelläki. Tosin mulla menee sitte koko työvuoro pois jos joutuu ottaan vapaata ultraa varten

Kai sulle JMT on sitten pakko maksaa koko vuoron palkka, jos ei onnistu, että olet osan vuoroa pois tai vaihdat vuoroa. Tai niin tuota lakia nyt tulkitsisin. Eli sulla on oikeus ottaa vapaata ultran ajaksi (jos ei saa muuhun aikaan) ja työnantajalla on velvollisuus joko vaihtaa sulle vuoroja tai antaa palkallinen vapaa :wink

• Tykkään
Reaktiot: JMT
Täällähän kuulee kaikkea hyödyllistä! :)

Tänään oli eka neuvola, höpöttelyä ensin 30 min ja lopuksi kuunneltiin sydänäänet. Terkkari kokeili sitä ennen mun masua ja huudahti: "Oi kun on ihanasti pyöristynyt!" Tuli hyvä mieli ja sydänäänetkin saatiin kuulumaan. :) Tänään siis 11+1.

Muoks: Lisäänpä vielä tähän, että sain viikon saikkua stressin takia. Olisin varmaan saanut toisenkin viikon, mutta kokeillaan nyt ensin tällä yhdellä viikolla. Vihdoinkin lepoa, huh.

enough mä vähä luulen et meillä se menee et meet kysyyn vapaaksi niin voi olla et on tarjolla joku toinen vuoro tai sitten ei ja aika varmasti johonkin semmoseen väliin et ois muuten useampi vapaa.. aika hyvin meillä on vapaat onnistunu ku kysyy, saa vaan monesti huonomman vaihtoehon tilalle, mutta sen näkee sitte

Tänään käyty verikokeessa ja meinasin pyörtyä. Mulla ei oo koskaan aiemmin tullut verikokeen jälkeen niin kamala olo. Hiki nousi pintaan ja silmissä alko sumenee, vaikka istuin. Ja se hoitaja vaan sanoo vieressä että se olo menee kohta ohi. No ei paljoo siinä vaiheessa auta ku meinaa taju lähtee :( . No onneksi tajus sitten laittaa sen tuolin makuuasentoon ku aloin siinä ite valua alaspäin. Nopeastihan se olo sitten koheni kun sai vähän aikaa pötkötellä.. Jäi kyllä nyt pieni kammo tota verikokeen ottoa kohtaan..

Neuvolassa käyty ja kerkesin jo toivoa josko sydänääniä kuulusi, kun huomasin siellä doplerin.. Mutta ei :| tosin ei niitä silloin vielä varmiudella olisi saanut kuulumaankaan..no nyt odotellaan jännityksellä uä aikaa naistenklinikalta <3 viikot on yhtäkkiä hurahtanut vastahan plussasin.. Alkuun päivät mateli. Nyt on 9+5 ja vielä kuitenkin aika maltillisesti uskallan vauvasta haaveilla.. Voi kun kaikki olisi hyvin :) ar uässä en käynyt, niin sitten ikinä kun nt ultraan pääsee niin jännät paikat :s voisihan sinne vieläkin mennä mutta josko malttaisivat vielä muutaman viikon..

Itse pohdiskelin samaa kuin sinä Maitosuklaa. Viikot kuitenkin kuluivat nopsaan kun on ollut niin paljon muuta mietittävää niin en koskaan tullut ar-ultraa varanneeksi. Tänään 11+6 ja pe nt-ultra. Toivon enemmän kuin mitään että perjantain jälkeen voin puhua tulevaisuudesta kun muodossa ja lopettaa alituisen jossittelun, epäluuloisuuden ja pelkäämisen...

Mitenkäs muuten hoitotyössä olevat, oletteko ajatelleet ottaa influenssarokotteen? Itse olen sika kahden vaiheilla.. En osaa päätää ottaisinko vai en.. :)

Maitosuklaa, ajattelin kyllä ottaa. Työskentelen sisätautiosastolla sairaanhoitajana. Mun viimeisimmästä influenssarokotteesta on jo jonkin aikaa, mut nyt sitten ajattelin ihan jälkitautien pelossa ottaa. En oo mitenkään erityisesti aikasemminkaan influenssarokotteen oton jälkeen sairastellu/ollu sairastelematta, joten samapa tuo varmaan mun tapauksessa on.

Takaisin