Neuvola juttuja

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Siija
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo kyllä aika syyllistetty olo tuli, mulla kun vielä tuo raskausdiabeteskin tähän kaiken päälle todettiin. Täytyy kyllä olla ottamatta paineita kun omasta mielestä sujuu oikein mukavasti tämä vielä eikä kauheita morkkiksia nuo hedelmien mutustelut ole aiheuttaneet. Herkut nyt jää kokonaan ja vaaleat viljat mutta muuten samoilla ruoilla ajattelin jatkaa jos vain sokeriarvot sallii. Kuitenkaan mitään jättivauvaa halua pusata ulos toukokuussa.

Nyt et vaan synkistele liikaa. Herkkujakaan ei tod. näk. tarvi jättää kokonaan. Ne voi vaihtaa ehkä pienempiin tai ajoittaa heti proteiinipitoisen terveellisen ruuan jälkeen, niin sokerit pysynee aisoissa. Älä vaan turhaan kerrytä stressiä itsellesi.

Naurettavaa valitusta neuvolassa! Oon lähes samankokoinen rosmariinin kanssa (alkumitat 170cm ja 71,8kg) ja nyt on tullut 5,5kg, rv26+5. Peilistä näkee ihan selvästi, että painoa ei ole kertynyt mihinkään muualle kun vatsaan, ja eilenkin sain vedettyä jalkaan housut, joita en saanut ylös lokakuussa. Eli tällainen painonnousu ei voi millään logiikalla olla liikaa, koska ei tietenkään pidä olla tarkoitus, että normaalipainoinen laihtuisi raskausaikana! Tuollaisella nillityksellä saa tosiaan vain stressiä aikaiseksi, ja varsinkin kun radin takia tarkkailet sokereita, ei mihinkään muuhun kyllä tarvitse enää luoda paineita. Pistä ihmeessä palautetta!! Herkemmälle ihmiselle aiheutetaan jo syömishäiriö tuollaisilla puheilla, täyttä ammattitaidottomuutta.

Ohhoh, on kyllä tiukkaa!! Ja törkeää noin minimaalisesta painonnoususta mitään syyllistää :/
Samaa mieltä suvituksen kanssa, palautetta kehiin. Voisi vähän löysätä piponnyörejä neuvolatäti!

Itse kun olen ollut huolissani painonnoususta (8 kg pari viikkoa sitten, nyt rv 25+6) ja siitä sanoinkin
omalle neuvolantädilleni, niin hän lohdutteli, että on ihan normaalia. Toisille vaan tulee enemmän painoa ja vielä olen normaalipainon rajojen sisällä vaikka monta kiloa tullutkin :)

Minä tiedän tasan tarkkaan että syön liikaa ja liikun aivan liian vähän. Liikaa karkkia, liikaa leipää, liikaa ruokaa... En mä yleensä ole ihan näin kamala (lähtölukemat 160/57 eli ihan ok), mutta jotenkin tämä on lähtenyt ihan lapasesta enkä yksinkertaisesti pysty hillitsemään itseäni. Varsinkaan sen jälkeen kun palasin hoitovapaalta töihin nyt vuodenvaihteessa.:/ Oikein inhottaa kun kaikki on kertynyt reisiin ja peffaan, yök. Tankkiolo.

Mutta en nyt jotenkin jaksa ottaa paineita. Eiköhän tämä tilanne normalisoidu sitten kun lapsi on syntynyt. Ja syön MYÖS paljon hedelmiä ja salaattia ja näin, sekä siivoan kahden lapsen, koiran ja miehen sotkuja jatkuvalla syötöllä.

Tämän päivän kuntoilu meni näin: Kyykkyyn-poimi lego/sukka/leivänpalanen/pikkuauto/Teletappi! Ees taas-imuroi ja moppaa! Taivutus ylös-pese ikkunat! Taivutus alas-nouki ananaspala ja pyyhi lattia sekä kaatunut maito! Työntö-siirrä kirjahylly! Nosto-siirrä telkkari! Joten kaipa saan jonkinlaista hyötyliikuntaa.Katsotaan jos neuvolatäti saa slaagin nyt sitten maanantaina kun on seuraava neuvola;)

Kylläpä vaihtelee mitä neuvolassa sanotaan painosta :eek: mulla oli maanantain neuvola rv 27+3 ja painoa tullu tähä mennessä 8,9kg. Ittee se ressaa mut ei terkka siitä motkottanu. Sano et joillaki kertyy nestettä enemmä ku toisilla ja sen mielestä mulla se näky vähän naamasta nyt kun ei oltu nähty viiteen viikkoon. Joulun jälkeen oli kiva reilu kilo per viikko spurtti painossa mut nyt se oli tasottunu 500g/vko mistä sano et on normaalia. Ja tietty sano et kattoo vaan miten niitä herkkuja syö ja sit jos meinaa turvottaa niin tarkkailis suolankäyttöä :rolleyes: mäki oon pystyny tähän mennessä liikkuu hyvin, lenkitän koiraa, kahvakuulailen, käyn uimassa...

Muuten neuvolassa itellä taas kaikki hyvin :) paineet 119/77, vauvanliikkeet ++ ja syke 140. Ja asiaankuuluvasti vauvan syke nousi kun se alko liikkua mahassa, ei tykänny taaskaa doplerista :p sf-mitta oli 24cm, tultiin yläkäyrältä keskelle :P kuukauden päästä taas seuraava aika. Niin ja sokerirasituksen tulokset oli kuulemma erinomaiset, lisää sokeria mulle ;D

Suuhygienistinki käynnistä selvisin hengissä, sano ettei oo hoidontarvetta :happy: hammaskiveä ja värjäymää putsattiin, kerroin myös et joulun aikaan ikenet ärty ja se sanokin et on pientä raskauden aiheuttamaa ientulehdusta. 6kk päähän uus aika, putsataan viel lisää ja katotaan et ikenet on rauhottunu raskauden jälkeen.

Tänään käyty neuvolassa ja yllätyksekseni hemppa oli neussu ilman mitään rautakuuria... Nyt oli 126 ja viimesk oli 115.. Tais auttaa mun persillian syönti.. :) Kaikki oli muutenkin hyvin paitsi sokerirasituskokeen tuloksista paastoarvo oli 5,3....Nyt niitä sit joutuu mittaileen... :( Lähtöpainoon nähden nyt tullu yhteensä 3 kg....

• Tykkään
Reaktiot: JMT
Mulla on tiistaina neuvola taas pitkästä aikaa! Mies jo kyseli, että saisiko hän tulla mukaan.. :p Ensi kuussa alkaa sitten valmennukset ja eikös yleensä tässä 28-30 viikoilla ole vielä yksi neuvolalääkäri käynti? :)
Mulla iski eilen tunne, että tahdon Nuutin jo tänne heti! <3

Mulla oli 27+0 neuvolalääkäri ja huomenna on neuvola käynti taas nyt on 29+3 :) tänään väsyttää taas ihan älyttömästi :( saa nähä onks hb yhtää noussu tuskinpa vaan ainakaa oloa ku aattelee :)

Meillä normi neuvola 28 viikolla, mutta varmaan siellä sovitaan sitten siitä seuraavasta neuvolalääkäristä.. kai..

Mulla on vissiinki n. 36 vko:lla seuraava lääkärineuvola mutta se selviää varmasti lähempänä :)

Tänää oli neuvola jossa kaikki oli hyvin :)sf mitta oli 28 joka oli himpun verran keskikäyrän yläpuolella :) hb:tä ei mitannu ja painoo oli tullu 600g edellisestä neuvolasta :) ultrassa toukalla <3 näytti olevan kaikki hyvin ja potki anturia ja kääntyili karkuun :D

Muokattu viimeksi:
Do diih, reippaana astelin tänään neuvolaan reilu 12 kg painavampana kuin ennen raskautta (viikkoja tänään 29+0). Örk. Neuvolatäti varovasti kehotti hieman yrittää hillitä painonnousua jatkossa, muttei mitenkään saanut sätkyjä. Juuri näin, samaa mieltä olen itsekin. Nyt täytyy vähän skarpata.

Muuten kaikki ok mulla ja bebéllä, verenpaine 117/70, hb 118 (viimeksi 121, yllättävän vähän oli tipahtanut) ja sf jotain 26-27. Seuraava käynti olisi lääkäri huhtikuun alussa, mutta otetiin ylimääräinen tsekki vielä maaliskuussa, tuskin siitä haittaakaan ole. Että näin, näillä mennään.

Neuvolassa käyty ja kaikki arvot hyviä :) Sokerirasituksen tulokset olivat myös todella hyvät. Hemppakin noussut hyvin, kun vaihdoin rautalisän vahvempaan.

Painoa tullut nyt kokonaisuudessaan 8,9 kg (rv 26+4), mutta neuvolatäti sanoi sen olevan normaali nousu, ei siis moittinut :) Sf-mitta 22,5 cm, meni keskikäyrän alapuolelle mutta se vaihtelee paljonkin riippuen toukan asennosta ja mittaajasta :)

Toukka liikkui paljon ja ihana laukkaava sydämensyke taas kuului ♡

Parin viikon päästä alkaakin sunnytysvalmennus, sitten pitäisi varata aika Kättärille tutustumiseen ja seuraava neuvola kuukauden päästä rv 30 jälkeen :)

Mäki kävin tänään neuvolassa pitkästä aikaa. Rv 27+6 :)
Verenpaineet 106/62 ja painoa tullut kuukaudessa 900grammaa. Ainoa, mikä on ollut tiedossa jo ru:sta saakka, niin pieni vauva mahassa kasvaa. Sf-mitta oli edelleen alakäyrillä :p
Ens viikolla alkaa neuvolan perhevalmennukset ja seuraava neuvolakäynti sit rv 32+0 :p

No onpa ollu nillitystä painosta, mulla oli viikolla 29 painoa tullu 9 kg (lähtötilanne 171/65) ja neuvolan täti sano että painokehitys on ollu tosi hyvä. Niinku mustakin, tuleehan sitä lisää, mut mieskin on sanonu ettei se näy kyllä missään muualla ku masussa. Mun mielestä mun kasvot on peräti hoikemman näköset ku ennen, tota selluliittia on kyllä järkyttävä määrä takapuolesta alaspäin...

Mulla oli neuvolalääkäri rv 18+6, seuraava neuvola mulla on reilun parin viikon päästä 31+5, luulisin et siellä varataan sit seuraava lääkäriaika....sisätutkimustakaan ei ekalla lääkärillä tehty kun ei ollu tarvetta.

mä aattelin perua huomisen neuvolan niinkin hyvän syyn ku uuden kirppiksen avajaisten takia :D sitte jos varais uuden ajan sinne kuukauden päähän, ku ei tässä nyt oo mitään sen kummempaa, kaikki hyvin..

rv 32 on kuitenki sitte ylimääränen ultra ja rv 36 neuvolalääkäri, niitä mä kyl odotan ja antaa vähän tarkempaa infoo vauvan koosta ja siitä miten päin se on. ja ne vikat neuvolathan pitää käydä synnytyksen käynnistymisen toiveissa :D

Takaisin