Neuvola juttuja

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Siija
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Neuvolassa käyty. Mulla on onneks mukava terkkari (Suvitukselle kaikki sympatiani!!).

Paino oli LASKENUT 200g (!!!) eli mun elämäntapamuutokseni on toiminut paremmin kuin hyvin. Pidän siis painon tässä (+14kg lähtöpainosta), jos nousee kilon tai pari, ei haittaa.

Hemppa oli hyvä 123, verenpaine edelleen erinomainen. Melskaajalla hyvät sykkeet, majaili tällä kertaa ylävatsalla sykkyrällä poikittain (selvästi protestoi mun laulutyötäni vastaan: on pikkuisen hankalampi laulaa kun hän on niin ylhäällä :grin, yritän siis laulaa paremmin, josko hän leppyisi... :p). Sf-mitta oli 27 cm eli just tasan keskikäyrällä. Mitäs vielä... Niin, sokerit oli edelleen ok.

Kaiken kaikkiaan mukava olo nyt. Viime yönkin nukuin hyvin..! Kohta availlaan vauvatarvikepaketteja :Heartred

Mullakin neuvola tänään, taas painoa tullut lisää 700g/viikko (yhteensä vajaa 15kg so far...), mutta täti otti ihan coolisti ja totesi että eipäs stressata, näin sinun kehosi toimii, ja sillä selvä. Lähtevät sitten kuitenkin toivon mukaan nopeasti. Muuta hälyttävää kun ei ole. Hb oli noussut 118->126, jei, ja verenpaine oli 124/73. Vauvallakin kaikki hyvin, pää alaspäin ja näin. Ensi kerralla, 9.4, on sitten lääkäri. Näillä mennään. Ja oho, 9 työpäivää jäljellä!

Neuvolassa käyty. Paino nousee vähän turhankin hyvin, joku 8kg tullu tähän mennessä. Hb:a ei taaskaan mitattu, mutta ollut ihan hyvä aiemminkin niin en edes koe että tarvis joka kerta ottaa. RR 111/83, en tiiä mikä on alapainetta nostanut nyt. Aiemmin ollut 69-75 luokkaa tuo alapaine. Sydänääniä kuunneltaessa tyyppi monotti vastaan. ;D Perätilassa tuntui olevan niinkun viimekerralla. Mutta sitten.. Tasan 4 viikkoa viime käynnistä ja sf mitta noussut 0,5cm tänä aikana. Joudutaan siis kokoarvioon vielä. Seuraava neuvolakin on jo 7.4, haluaa ainakin seurata nyt tuota sf mittaa, en tiedä kuinka usein tässä vaiheessa rupee neuvolakäyntejä olemaan? Tietysti riippuu paikkakunnastakin. Viikkoja nyt siis 30+4

Mulla on seuraava neuvola vasta joskus kuukauden päästä (viime viikolla oli edellinen). Samalla lääkäri. Olis ehkä ollu kiva päästä tässä välissäkin, mutta kaipa asiat on sitten hyvin niin ei tartte.

Mulla oli tänään (30+6) ja sf-mitta 27,5cm eli keskikäyrillä mennään, neuvolantäti ei saanu oikeen selvää et miten päin meillä vauva on niin merkkas et poikittain/perätilassa, ei se ainakaan raivotarjonnassa vielä ollut. Seuraava neuvola 2,5 viikon päästä ja 4,5 viikon päästä olis sitten lääkärineuvola ja pitää ennen sitä käydä verikokeissa terkan luona kun tuli nyt tieto et meidän vauva Rh+ ja pistettiin nyt se eka anti-D-vasta-ainerokote. Jännä miten vaihtelee noi käytännöt et miten usein käyntejä

Mullakin ollu tähän mennessä neljän viikon välein. Terveydenhoitaja soittikin perään, kun oli kysynyt lääkärin mielipidettä niin ens viikolla käyn mittauttamassa uudestaan sen sf-mitan ja sitten katsotaan laitetaanko se lähete. Tätä ei tee "oma" neuvolantäti kun on ensi viikon lomalla, mutta hän haluaa kuitenkin nähdä sitten 7.4..

Mulla oli viime neuvola käynnillä lähtenyt sf-mitta keskikäyrältä laskuun. Terveydenhoitaja sano että jos seuraavalla kerralla on vielä laskussa pitää mennä jatko tutkimuksiin. On tää odottavan aika vaan hirveen pitkä kun miettii ja pähkäilee että onko se sf-mitta lähtenyt nousuun vai laskuun.

Mynmeli mullakin eka kahto et lyhentyny ja sitten kokeili vielä tarkemmin niin oli toinen laita sitten kuitenkin korkeammalla. Meinas et ihan normaalia ettei ole ihan symmetrisesti toi kohdun ylälaita kun vauva voi olla enempi toisessa laidassa, jos olikin ihan sitä?

Mäki köpöttelin eilen ihan normineuvolaan terkan luokse. Eipä tuolla kummosta käyty läpi, lähinnä vaan päivitteli, että "nähdäänköhän me vielä sua yhtenä kappaleena" :D Tosi kiva... Aika kuitenkin varattiin normaalisti 4 viikon päähän. Huomenna sit taas äippäpolille kontrolliin. Ainoo mikä järkytti neuvolassa oli 12 kilon painonnousu. Terkka hieman rauhotteli, että "yleensä jos lähtöpaino on alhainen, niin helpommin tulee sitten kiloja". Uskoiskohan?! :D kyllä mä oon pitäny huolen kiloista... Suklaalla :D

Mynmeli mullakin eka kahto et lyhentyny ja sitten kokeili vielä tarkemmin niin oli toinen laita sitten kuitenkin korkeammalla. Meinas et ihan normaalia ettei ole ihan symmetrisesti toi kohdun ylälaita kun vauva voi olla enempi toisessa laidassa, jos olikin ihan sitä?

Varmaan voi olla myös sitäkin. Ei se hirveästi siinä muuta sanonut kun jos seuraavalla kerralla on sf-mitta laskussa niin joutuu lisätutkimuksiin. Meninpä tietenkin lueskelemaan mitä se voi meinata jos sf-mitta lähtee laskuun ja ois melkein pitänyt olla vaan lukematta...tai eihän se nyt tietenkään aina edes mitään meinaa mutta eiköhän niistä jutuista jäänyt ne kaikki kauheudet vaan mieleen. Kiva odotella seuraavaa neuvolakäyntiä joka on n.3viikon päästä.

Mua kyllä ihmetyttää et täällä on jo nyt 30+ viikon jälkeen kahen viikon välein noita käyntejä kun jotenkin nyt tuntuu et ravaa sie koko ajan..Varsinkin nyt tuntuu et kuukauden sisään ei oo mutta ku käyntejä kun ensin on pojan hammasneuvola,mun neuvola,osallistuin semmoseen rs-virus tutkimukseen niin sen kautta lääkäri,sit normi neuvola lääkäri ja pojan 2-v neuvola... Piti oikein kalenteriin alkaaa merkkailla käyntejä kun on niin paljon et hyvä jos muistaa.. :)

Sf-mittaan vaikuttaa tosi paljon vauvan asento ja sitten tietysti itse mittaajaan liittyvä virhemahdollisuus. Lähinnä jos useassa peräkkäisessä mittauksessa lähtee linja alas- tai ylöspäin, on asialla merkitystä. Itsellä oli viime käynnillä yhtäkkiä mitta pompannut yli käyrien mut sattumalta samoihin aikoihin tutun tekemässä uä-painoarviossa vauvan koko kuitenkin ihan keskikäyrällä. Mittanauha on hyvä mut ei aina satavarma...

Mulla sama mitä Meridiaanilla. Sf-mitta oli viimeksi pompsahtanut aika lailla. Mittaaja oli sama, joka mitannut aiemminkin. Vauva ämpyilee mahassa mahdottomasti. Ehkä neuvolassa viimeksi oli selkäranka mun selkää vasten, epäiltiin. Yritän olla ajattelematta asiaa, vaikka toki radi kolkuttelee hyvistä omamittaustuloksista huolimatta takaraivossa. Entäs jos vauvasta tuleekin iso? Entäs jos lapsivettä onkin liikaa? Käyn joka tapauksessa kahden viikon välein neuvolassa radin takia, joten jännä nähdä mitä mitta sanoo ensi kerralla. Vauvan koko on ollut ok joka kerta ultrissa, joita mulla taitaa olla neljä takana.

Tänään käyty neuvolassa, tytön 1-vuotis neuvola ja oma käynti hoitui samalla kertaa. Kaikki oli hyvin, verenpaineet vähän matalat, joten tuli kehotus syödä lakua tai salmiakkia... mä en oikeen noista pidä, ja kun ei ole huimannut muuta kuin jos nousee liian nopeasti ylös, niin eiköhän ne paineet ole ihan ok... neljän viikon päästä sitten seuraava aika, silloin onkin jo 38+1 viikkoja :love2.

Mullakin humpsahti yhtäkkiä yläkäyrälle viimeksi (ollut tasaisesti keskellä muuten), mutta täti sanoi että saattaa johtua siitä, että vauva oli aika ylhäällä jolloin tietenkin venyy ylöspäin kun alhaalla on "tyhjää". Makes sense. Ja kaikki mittaukset jotka suoritetaan mittanauhalla "vapaalla kädellä" voi varmaankin vähän heitellä, joten itse en ainakaan ota stressiä. Neuvolatätikin oli sitä mieltä että tästäkään tuskin tulee mitään 5-kilosta kahden juuri ja juuri 3-kiloisen 40+6 ja 41+6 viikoilla syntyneen jälkeen. Toivon että on oikeassa:D

Jiikoo, just oli lehdissä juttua, että pienikin määrä salmiakkia tai lakritsia voi haitata lapsen aivojen kehitystä ja aiheuttaa ongelmia myöhemmällä iällä... että jätä ihmeessä tosiaan moiset syömättä. Jännä kun edelleen neuvotaan neuvolassa syömään... tietty ei kai se kaikki tieto voi samantien olla kaikkialla.

Jos todetaan jonkun täsmällisesti mitatun altistuksen todistettavasti aiheuttavan peruuttamatonta haittaa sikiön kehitykselle, siitä tulisi välittömästi tieto neuvoloihin ja äitejä neuvottaisiin toimimaan uusien ohjeiden valossa asuivatpa nämä missä päin Suomea tahansa. Niin kovasti minä luotan suomalaiseen terveydenhuoltoon. :)

Laitatko Hellis mainitsemastasi lehtijutusta linkkiä.

Yritin jo eilen etsiä tuota lehtijuttua, just ettei tulisi vaan heitettyä ilmoille tuollaista epämääräistä tietoa, mutta en löytänyt. Nytkään en tuota nimenomaista löytänyt, mutta kun alkaa googlailemaan, niin asiasta on jo vuosienkin takaa artikkeleita. Tässä kuitenkin vau.fi:n juttu asiasta.

http://www.vau.fi/raskaus/Terveys/E...saikana-voi-haitata-lapsen-aivojen-kehitysta/

Tuo juttu on suppeampi, sillä alkuperäisessä painotettiin, että jopa jo pieni annos voi aiheuttaa vaurioita ja ongelmia ja täten mitään turvallista määrää on vaikea määrittää. Siksi kuulostaa hurjalta tuo, että kehoitetaan syömään runsaasti vain verenpaineen takia. Vähän sama kuin kehotettaisiin juomaan runsaasti kahvia, jos raskausaikana väsyttää, vaikka kofeiinin liikasaannin haittavaikutukset tiedetään. Minäkin luotan kyllä suomalaiseen terveydenhuoltoon, mutta jo ennen tuon uutisen lukemista olen ihmetellyt miksi tuollaisia lakunsyöntikehotuksia annetaan, sillä lakussa ja salmiakissa kuitenkin on glykyrritsiiniä, joka on liikaa nautittuna haitallinen aine ja tämä on ollut iät ja ajat tiedossa ja neuvolankin ohjeistuksissa juuri siksikin on rajat lakun ja salmiakin syömiselle :)

Takaisin